Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2022.28
Hittade ett sätt att kunna tända helljuset med senaste versionen. I menyn markerar man halvljus symbolen bredvid Auto - se bild. Då kan man manuellt slå på helljuset.
Däremot så går auto helljus igång så fort man använder AP så man måste i så fall dit och fibbla med skärmen.
Däremot så går auto helljus igång så fort man använder AP så man måste i så fall dit och fibbla med skärmen.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Det trodde jag också, men den inställningen styr bara automatiskt halvljus/DRL. Dvs påverkar inte helljusautomatiken.Choke skrev:Hittade ett sätt att kunna tända helljuset med senaste versionen. I menyn markerar man halvljus symbolen bredvid Auto - se bild. Då kan man manuellt slå på helljuset.
Med AP kan man inte själv styra helljus, så är det tyvärr. Inte annat än att hålla inne spaken mot sig.
Har inte kört tillräckligt i mörker med AP för att uppleva det stora problemet att helljuset inte går igång när man vill/behöver. Avblända manuellt behövde jag göra 9/10 ggr dock.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Mitt primära problem var att jag inte kunde köra med helljus på skogsväg under 40km/h. Det var den lösningen som jag hittade.FStaake skrev:Det trodde jag också, men den inställningen styr bara automatiskt halvljus/DRL. Dvs påverkar inte helljusautomatiken.
Med AP kan man inte själv styra helljus, så är det tyvärr. Inte annat än att hålla inne spaken mot sig.
Har inte kört tillräckligt i mörker med AP för att uppleva det stora problemet att helljuset inte går igång när man vill/behöver. Avblända manuellt behövde jag göra 9/10 ggr dock.
Det är rätt som du säger - aktiverar man AP så tappar du kontrollen när du vill slå på helljus - slå av helljus kan du alltid göra även med AP genom föra spaken ifrån dig.
Hoppas verkligen Tesla kan få ordning på helljusautomatiken - men det verkar vara omöjligt.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Allting är omöjligt om man inte försöker. Som t ex att anpassa farten till en kurva för att inte slå i UNECE R79 "brant-kurva-kravet".Choke skrev:Hoppas verkligen Tesla kan få ordning på helljusautomatiken - men det verkar vara omöjligt.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
När man åker spelar den in de 10 sista minutrarna jämfört med 60 tidigare.Tellus skrev:Hittat en till försämringsom kommit i någon av de senaste uppdateringarna, har 2022.24.8 nu
Vid parkering så spelar sentry mode inte in senaste timmen som den alltid gjort tidigare.
När man åker verkar sista timmen spelas in men ej vid parkering
Vår MYLR med 2022.20.8 spelar fortfarande in.
Vid parkering ingen inspelning jämfört med 60 minuter tidigare
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Kom hem nu efter första mörkerkörningen med 28.1. Har faktiskt väldigt lite att klaga på angående helljusautomatiken. Visst, den skulle eventuellt kunna blända av lite tidigare på raksträckor, och kanske några hundradelar snabbare vid krön osv men annars inte sämre än Leafen vi hade innan.
Det största problemet är annars att den vill ha på helljuset på vissa sträckor där det finns vägbelysning.
Det största problemet är annars att den vill ha på helljuset på vissa sträckor där det finns vägbelysning.
Jag körde nu ikväll i mörker. AP slog inte på helljusautomatiken. Kan det ha att göra med att jag har HW2.5?Jerker skrev:Jag fick 2022.28.1 igår. Visst ska det väl innebära att man ska få tvingande helljusautomatik och automatik på vindrutetorkarna?
Jag har model 3 2019 HW 2.5 och nu när jag körde i mulet väder så slogs ljuset på och då aktiverade jag AP men helljusautomatiken aktiverades inte då. Kan det vara så att det bara sker på kvällen när automatiken anser att det är kväll och ställer om skärmen till nattläge?
Tyckte även mötande bilar att det inte var så mycket att klaga på?Anderzzon skrev:Kom hem nu efter första mörkerkörningen med 28.1. Har faktiskt väldigt lite att klaga på angående helljusautomatiken. Visst, den skulle eventuellt kunna blända av lite tidigare på raksträckor, och kanske några hundradelar snabbare vid krön osv men annars inte sämre än Leafen vi hade innan.
När jag testat så blinkar ca 50% för att de bländas.
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Men, nu gör du mig totalt förvirrad! Det är ju en jättestor sak här på forumet att den senaste versionen tvingar en att ha autohelljuset på när man kör med AP. Och det jag påpekar är att i min tvingas jag inte till att ha autohelljuset på när AP aktiveras!BrooklynS skrev:Du har inte Autoläget på strålkastarna aktiverat.
Nja det var en som blinkade, men det var en stund efter att jag hade bländad av. Så han kanske var vampyr eller nåt och inte gillade ljus öht.ONSatan skrev:Tyckte även mötande bilar att det inte var så mycket att klaga på?Anderzzon skrev:Kom hem nu efter första mörkerkörningen med 28.1. Har faktiskt väldigt lite att klaga på angående helljusautomatiken. Visst, den skulle eventuellt kunna blända av lite tidigare på raksträckor, och kanske några hundradelar snabbare vid krön osv men annars inte sämre än Leafen vi hade innan.
Annars upplever jag ofta att folk bländar av för tidigt. Om jag orkar ska jag kolla på en inspelning och räkna på vilket avstånd den bländar av. Vad är egentligen rekommendationen? Typ 200-250 meter eller nåt sånt?
Du ser ut att ha rätt.Jerker skrev:Men, nu gör du mig totalt förvirrad! Det är ju en jättestor sak här på forumet att den senaste versionen tvingar en att ha autohelljuset på när man kör med AP. Och det jag påpekar är att i min tvingas jag inte till att ha autohelljuset på när AP aktiveras!BrooklynS skrev:Du har inte Autoläget på strålkastarna aktiverat.
Automatisk belysning aktiveras men inte helljusassistent. Två olika saker.
Tesla Y LR -22 EAP
Man bländar av när man riskerar att blända föraren.. Det finns ingen meterangivelse. Jag skulle säga att det är så fort du ser bilen eller ögonblicket innan helst om dina ljus är riktade mot den mötande bilen. Sedan kan man ju vänta om vägen svänger åt rätt håll.Anderzzon skrev:Nja det var en som blinkade, men det var en stund efter att jag hade bländad av. Så han kanske var vampyr eller nåt och inte gillade ljus öht.ONSatan skrev:Tyckte även mötande bilar att det inte var så mycket att klaga på?Anderzzon skrev:Kom hem nu efter första mörkerkörningen med 28.1. Har faktiskt väldigt lite att klaga på angående helljusautomatiken. Visst, den skulle eventuellt kunna blända av lite tidigare på raksträckor, och kanske några hundradelar snabbare vid krön osv men annars inte sämre än Leafen vi hade innan.
Annars upplever jag ofta att folk bländar av för tidigt. Om jag orkar ska jag kolla på en inspelning och räkna på vilket avstånd den bländar av. Vad är egentligen rekommendationen? Typ 200-250 meter eller nåt sånt?
Håller med om allt utom ”så fort du ser bilen”. Beror väldigt mycket på vägen skulle jag säga. Ibland ser man ju mötande bil på väldigt långt håll och då kör jag ”chicken-race”-varianten, dvs. har mina igång tills den mötande släcker sina.spacecoin skrev:Man bländar av när man riskerar att blända föraren.. Det finns ingen meterangivelse. Jag skulle säga att det är så fort du ser bilen eller ögonblicket innan helst om dina ljus är riktade mot den mötande bilen. Sedan kan man ju vänta om vägen svänger åt rätt håll.Anderzzon skrev:Nja det var en som blinkade, men det var en stund efter att jag hade bländad av. Så han kanske var vampyr eller nåt och inte gillade ljus öht.ONSatan skrev:Tyckte även mötande bilar att det inte var så mycket att klaga på?Anderzzon skrev:Kom hem nu efter första mörkerkörningen med 28.1. Har faktiskt väldigt lite att klaga på angående helljusautomatiken. Visst, den skulle eventuellt kunna blända av lite tidigare på raksträckor, och kanske några hundradelar snabbare vid krön osv men annars inte sämre än Leafen vi hade innan.
Tyvärr har ju vissa man möter i sådana fall (man ser varandra låångt avstånd) en tendens att använda just ”släcka när jag ser en mötande bil”-regeln även om man ser varandra på någon/några km avstånd. När de släcker sina ljus har jag inte varit i närheten att bli bländad men man tvingas ju att släcka sina ljus och så får båda åka med dåligt upplyst väg en ganska lång sträcka. OBS: Det jag beskriver är undantagsfallet när man just som jag skriver ser varandra på väldigt långt avstånd och bländning inte uppstår direkt. Finns det bländningsrisk eller jag själv upplever att jag blir bländad så släcker jag förstås mina. Men jag upplever generellt att det är rätt vanligt att folk släcker sina för tidigt..
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Också min erfarenhet, men jag har bara testat 2-3 ggr i stadstrafik i mörkret. Såg ingen aktivering av automatiskt helljus på farthållare. Men det kanske kräver att man kör utanför stadsbebyggelse?Jerker skrev:Men, nu gör du mig totalt förvirrad! Det är ju en jättestor sak här på forumet att den senaste versionen tvingar en att ha autohelljuset på när man kör med AP. Och det jag påpekar är att i min tvingas jag inte till att ha autohelljuset på när AP aktiveras!BrooklynS skrev:Du har inte Autoläget på strålkastarna aktiverat.
Har 2022.28.2 och HW 3.0.
Både du och jag har ju bilar från 2019, så kanske det är annorlunda för oss?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det räcker inte med farthållare, det krävs autostyrning för att Autosymbolen skall tändas. MYLR 2022.renes skrev:Också min erfarenhet, men jag har bara testat 2-3 ggr i stadstrafik i mörkret. Såg ingen aktivering av automatiskt helljus på farthållare. Men det kanske kräver att man kör utanför stadsbebyggelse?Jerker skrev:Men, nu gör du mig totalt förvirrad! Det är ju en jättestor sak här på forumet att den senaste versionen tvingar en att ha autohelljuset på när man kör med AP. Och det jag påpekar är att i min tvingas jag inte till att ha autohelljuset på när AP aktiveras!BrooklynS skrev:Du har inte Autoläget på strålkastarna aktiverat.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
På den sträckan jag körde igår finns flera avsnitt med åtminstone 500-600 meter fri sikt. Finns ju ingen anledning att blända av så fort man ser en mötande bil i de fallen.spacecoin skrev:Man bländar av när man riskerar att blända föraren.. Det finns ingen meterangivelse. Jag skulle säga att det är så fort du ser bilen eller ögonblicket innan helst om dina ljus är riktade mot den mötande bilen. Sedan kan man ju vänta om vägen svänger åt rätt håll.Anderzzon skrev:Nja det var en som blinkade, men det var en stund efter att jag hade bländad av. Så han kanske var vampyr eller nåt och inte gillade ljus öht.ONSatan skrev:Tyckte även mötande bilar att det inte var så mycket att klaga på?Anderzzon skrev:Kom hem nu efter första mörkerkörningen med 28.1. Har faktiskt väldigt lite att klaga på angående helljusautomatiken. Visst, den skulle eventuellt kunna blända av lite tidigare på raksträckor, och kanske några hundradelar snabbare vid krön osv men annars inte sämre än Leafen vi hade innan.
Sedan har iaf inte jag kört någon bil med automatik där den har bländat av innan den mötande bilen syns helt.
OK, jag tog ju en bild av min skärm för att alla fakta skulle synas.
* Jag har aktiverat AP, det syns på den blå ratten.
* Autohelljus är inte aktiverat
* Jag har HW2.5 och programversion 2022.28.1 vilken är någon version senare än den när man införde detta som alla talar om här, att bilen själv aktiverar autohelljus när man aktiverar AP.
* Jag kör i 110, alltså inte i tätort!
Så, alltså tvingas inte min bil i denna konfiguration att ha autohelljus aktiverat vid användning av AP.
* Jag har HW2.5 och programversion 2022.28.1 vilken är någon version senare än den när man införde detta som alla talar om här, att bilen själv aktiverar autohelljus när man aktiverar AP.
* Jag kör i 110, alltså inte i tätort!

Så, alltså tvingas inte min bil i denna konfiguration att ha autohelljus aktiverat vid användning av AP.
Det kan ju hända att det bara gäller Hw3, eller så har Tesla ändrat sig. Det skulle vara intressant med en HW3-rapport på 28:an.Jerker skrev:OK, jag tog ju en bild av min skärm för att alla fakta skulle synas.
* Jag kör i 110, alltså inte i tätort!![]()
HW2.5 har inte stöd för Vision. Det kräver HW3, dvs FSD datorn.spacecoin skrev:Det kan ju hända att det bara gäller Hw3, eller så har Tesla ändrat sig. Det skulle vara intressant med en HW3-rapport på 28:an.Jerker skrev:OK, jag tog ju en bild av min skärm för att alla fakta skulle synas.
* Jag kör i 110, alltså inte i tätort!![]()
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Kunde inte låta bli, så jag åkte en runda för att testa.mikebike skrev:Det räcker inte med farthållare, det krävs autostyrning för att Autosymbolen skall tändas. MYLR 2022.renes skrev:Också min erfarenhet, men jag har bara testat 2-3 ggr i stadstrafik i mörkret. Såg ingen aktivering av automatiskt helljus på farthållare. Men det kanske kräver att man kör utanför stadsbebyggelse?Jerker skrev:Men, nu gör du mig totalt förvirrad! Det är ju en jättestor sak här på forumet att den senaste versionen tvingar en att ha autohelljuset på när man kör med AP. Och det jag påpekar är att i min tvingas jag inte till att ha autohelljuset på när AP aktiveras!BrooklynS skrev:Du har inte Autoläget på strålkastarna aktiverat.
Jo, du har rätt, händer bara när man slår på autosteer. En framåtdutt på spaken och den går tillbaka till manuell, så no big deal. Vill man ha helljus så antingen en dutt till och automatiken tar över och sen kan man om man är otålig dra spaken till sig och hålla den där så länge man vill ha forcerat helljus. När man stänger ner autosteer går ljuset tillbaka till manuellt om det var automatiskt.
Lite otympligt kanske, men för mig åtminstone är det här inget jag skulle ligga vaken och ha ångest över.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
Skönt! Och det var det jag anade!jpetters skrev:HW2.5 har inte stöd för Vision. Det kräver HW3, dvs FSD datorn.
Härinne låter det ibland som att folk tänker sälja bilen för en uppdateringsdetalj som de flesta inte ens tänker på…renes skrev:Kunde inte låta bli, så jag åkte en runda för att testa.mikebike skrev:Det räcker inte med farthållare, det krävs autostyrning för att Autosymbolen skall tändas. MYLR 2022.renes skrev:Också min erfarenhet, men jag har bara testat 2-3 ggr i stadstrafik i mörkret. Såg ingen aktivering av automatiskt helljus på farthållare. Men det kanske kräver att man kör utanför stadsbebyggelse?Jerker skrev:Men, nu gör du mig totalt förvirrad! Det är ju en jättestor sak här på forumet att den senaste versionen tvingar en att ha autohelljuset på när man kör med AP. Och det jag påpekar är att i min tvingas jag inte till att ha autohelljuset på när AP aktiveras!BrooklynS skrev:Du har inte Autoläget på strålkastarna aktiverat.
Jo, du har rätt, händer bara när man slår på autosteer. En framåtdutt på spaken och den går tillbaka till manuell, så no big deal. Vill man ha helljus så antingen en dutt till och automatiken tar över och sen kan man om man är otålig dra spaken till sig och hålla den där så länge man vill ha forcerat helljus. När man stänger ner autosteer går ljuset tillbaka till manuellt om det var automatiskt.
Lite otympligt kanske, men för mig åtminstone är det här inget jag skulle ligga vaken och ha ångest över.
Tesla Y LR -22 EAP
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det nämndes ju tidigare också men sedan var det någon som skrev det motsatta så manJerker skrev:Skönt! Och det var det jag anade!jpetters skrev:HW2.5 har inte stöd för Vision. Det kräver HW3, dvs FSD datorn.
visste ju inte säkert direkt men hoppades såklart, och på min ena som också har HW2.5 så
verkar det helt klart som att man slipper vision only

Undrar om man kan nedgradera den andra också från 3.0 ?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Eftersom Vision faktiskt funkar bättre enligt både Tesla och EURO-NCAP, varför vill man nedgradera?
Tesla Y LR -22 EAP