Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Zalman3 »

Prishöjningar på gång för snabbladdning.
Screenshot_20220917-131410_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av niklas12 »

24kr/mil för min model S :shock:
Med Tidigare dieselbil ligger drivmedelskostnaden på 14,5kr/mil

Vad ligger Teslas kWh priser på i Danmark
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 572
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Elmil »

niklas12 skrev:
24kr/mil för min model S :shock:
Med Tidigare dieselbil ligger drivmedelskostnaden på 14,5kr/mil

Vad ligger Teslas kWh priser på i Danmark
4,25-4,50 DKK
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av mati »

Det har väl aldrig varit särskilt prisvärt att ladda i Danmark.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Niklas Z »

Kul att gränsen för ”ultra-fast charging” går vid 50 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Nect »

De kanske börjar med två prissättningar. Ett när det blåser och ett när det inte blåser? :lol:

Förövrigt borde det inte vara en dålig idé med dynamiskprissättning som speglar aktuellt elpris. Ungefär som bensinmackarna som höjer/sänker beroende på oljepriset.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av MWall »

Blir till att lappa och laga min nuvarande bil alltså. :shock:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Blir till att lappa och laga min nuvarande bil alltså. :shock:
Har man en Tesla med gratis laddning.
Då har man den "for life". :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Blir till att lappa och laga min nuvarande bil alltså. :shock:
Laddar du i Danmark? Är inte det lite långt att köra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Blir till att lappa och laga min nuvarande bil alltså. :shock:
Laddar du i Danmark? Är inte det lite långt att köra?
Nä men det är ju dit det lutar. Eller vad tror du?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Blir till att lappa och laga min nuvarande bil alltså. :shock:
Laddar du i Danmark? Är inte det lite långt att köra?
Nä men det är ju dit det lutar. Eller vad tror du?
Nja, som sagt, i Danmark har det alltid varit jävligt dyrt att ladda. Typ dubbelt så dyrt som i Sverige. Jag tror inte att laddpriserna kommer upp i dessa nivåer på ett bra tag hos oss. Säkert i framtiden, men inte än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Dafro »

Då ska man alltså försöka undvika att ladda i Danmark nu när vi planerar att åka till Tyskland, men kanske inte så lätt med en E-tron. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Då ska man alltså försöka undvika att ladda i Danmark nu när vi planerar att åka till Tyskland, men kanske inte så lätt med en E-tron. :D
Det går, men man får köra sakta. Jag har testat några gånger, och en gång toppat lite hos Ionity i Greve, men jag hade inte behövt göra det. Däremot så var det nödvändigt att ladda i Heiligenhafen i Tyskland vid en 50kW-laddare. Ankomst med nästan 0% på vägen ner, och vid samma laddare laddning till 100% på hemvägen. Annars hade det inte gått. Vid den tiden var den gratis och aldrig upptagen. Det ser garanterat annorlunda ut idag. Men det finns å andra sidan betydligt fler laddmöjligheter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev:
Då ska man alltså försöka undvika att ladda i Danmark nu när vi planerar att åka till Tyskland, men kanske inte så lätt med en E-tron. :D
Vilken väg har du tänkt i så fall? Det är väl bara 20 mil från Rödby till Helsingør. Från Rødby till Malmö är det ännu kortare. Eller ska du åka via Fyn och Jylland?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Dafro »

Delvis var mitt inlägg för att jag vet vad Mati tycker om E-tron energieffektivistet. Enligt abrp så ska jag ladda i Malmö till 82% och det går väl ladda till 100 istället och nästa är på ionity i Vordingbiorg 17-79 så svårt att klara utan att ladda i Danmark och sedan till Hamburg. Rent krasst så är inte priset så noga, bara det inte strular. Känns mer jobbigt att reda ut vad man behöver för appar man måste ha för att kunna ladda.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Delvis var mitt inlägg för att jag vet vad Mati tycker om E-tron energieffektivistet. Enligt abrp så ska jag ladda i Malmö till 82% och det går väl ladda till 100 istället och nästa är på ionity i Vordingbiorg 17-79 så svårt att klara utan att ladda i Danmark och sedan till Hamburg. Rent krasst så är inte priset så noga, bara det inte strular. Känns mer jobbigt att reda ut vad man behöver för appar man måste ha för att kunna ladda.
När jag åkte den sträckan sista gången var i januari 2020. Då fanns det bara en Ionity i Malmö, en i Greve och sedan Buddikate i Tyskland. Inga andra laddare med mer än 50kW på hela sträckan. Det var alltså Greve eller 50kW. Eller köra snålt om man ville klara hela sträckan Buddikate-Malmö. Och det är nästan omöjligt med en e-tron på vintern, om man inte håller sig till max 100km/h, men det är ju ändå motorväg. Det orkar man inte. Samtidigt kostade Ionity vid den tiden 80kr/laddning, det gjorde alltså inte så mycket om man behövde ladda i Greve.
Det hade varit intressant att veta hur Ioniq 5 klarar detta. Den har nu på sommarn inga som helst problem att klara 40 mil, även i motorvägsfart. Det borde således vara lätt att passera Danmark utan att behöva stanna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
Delvis var mitt inlägg för att jag vet vad Mati tycker om E-tron energieffektivistet. Enligt abrp så ska jag ladda i Malmö till 82% och det går väl ladda till 100 istället och nästa är på ionity i Vordingbiorg 17-79 så svårt att klara utan att ladda i Danmark och sedan till Hamburg. Rent krasst så är inte priset så noga, bara det inte strular. Känns mer jobbigt att reda ut vad man behöver för appar man måste ha för att kunna ladda.
När jag åkte den sträckan sista gången var i januari 2020. Då fanns det bara en Ionity i Malmö, en i Greve och sedan Buddikate i Tyskland. Inga andra laddare med mer än 50kW på hela sträckan. Det var alltså Greve eller 50kW. Eller köra snålt om man ville klara hela sträckan Buddikate-Malmö. Och det är nästan omöjligt med en e-tron på vintern, om man inte håller sig till max 100km/h, men det är ju ändå motorväg. Det orkar man inte. Samtidigt kostade Ionity vid den tiden 80kr/laddning, det gjorde alltså inte så mycket om man behövde ladda i Greve.
Det hade varit intressant att veta hur Ioniq 5 klarar detta. Den har nu på sommarn inga som helst problem att klara 40 mil, även i motorvägsfart. Det borde således vara lätt att passera Danmark utan att behöva stanna.
Kommer du verkligen 40 mil på motorväg så är ju det imponerande, Nyland kommer ju bara 29 i 120 och 46 i 90. motorvägsfart är väl 110-120 men i 110 är väl vanligast. I vilket fall så är det imponerande för den har ju inte så stort batteri.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
Delvis var mitt inlägg för att jag vet vad Mati tycker om E-tron energieffektivistet. Enligt abrp så ska jag ladda i Malmö till 82% och det går väl ladda till 100 istället och nästa är på ionity i Vordingbiorg 17-79 så svårt att klara utan att ladda i Danmark och sedan till Hamburg. Rent krasst så är inte priset så noga, bara det inte strular. Känns mer jobbigt att reda ut vad man behöver för appar man måste ha för att kunna ladda.
När jag åkte den sträckan sista gången var i januari 2020. Då fanns det bara en Ionity i Malmö, en i Greve och sedan Buddikate i Tyskland. Inga andra laddare med mer än 50kW på hela sträckan. Det var alltså Greve eller 50kW. Eller köra snålt om man ville klara hela sträckan Buddikate-Malmö. Och det är nästan omöjligt med en e-tron på vintern, om man inte håller sig till max 100km/h, men det är ju ändå motorväg. Det orkar man inte. Samtidigt kostade Ionity vid den tiden 80kr/laddning, det gjorde alltså inte så mycket om man behövde ladda i Greve.
Det hade varit intressant att veta hur Ioniq 5 klarar detta. Den har nu på sommarn inga som helst problem att klara 40 mil, även i motorvägsfart. Det borde således vara lätt att passera Danmark utan att behöva stanna.
Kommer du verkligen 40 mil på motorväg så är ju det imponerande, Nyland kommer ju bara 29 i 120 och 46 i 90. motorvägsfart är väl 110-120 men i 110 är väl vanligast. I vilket fall så är det imponerande för den har ju inte så stort batteri.
Nyland kan inte köra bil, det har jag alltid sagt. Jag vet inte hur mannen bär sig åt.
I vanlig landsvägsfart visar min GoM 46-48 mil nu på sommarn. Men eftersom jag kör en stor del med släp kan det vara missvisande.
Jag vet inte hur långt man kommer om man håller konstant 120, det har jag inte testat. Men jag körde Gbg tur och retur förra veckan. Förutom ett delavsnitt på 2,5 mil med vägarbeten, och såklart inne i själva stan, är hela sträckan 100 eller 110-väg och jag brydde mig för en gångs skulle inte så mycket om att hålla skyltad hastighet så som jag annars brukar göra. Jag drog på rätt bra, jag säger inte hur fort jag körde. :mrgreen:
Snittförbrukningen blev 17kWh/100km efter 37 mil, överraskande lågt. Lite drygt 40 mil total räckvidd alltså. Det var mellan 4 och 10 grader på vägen ner och runt 18 på vägen hem.
Jag kör med 3.2 bar i däcken. Mer än standard alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Mickep »

I sådana hära tider vet jag inte om man skall tycka det är högt eller billigt.
8 kr var ju skampriser (ocker) för något år sedan. det var ionity som fick stå med skammen, men nu laddar vissa tesla ägare på ionity för det är mycket billigare än Suc.
så?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Niklas Z »

Mickep skrev:
I sådana hära tider vet jag inte om man skall tycka det är högt eller billigt.
8 kr var ju skampriser (ocker) för något år sedan. det var ionity som fick stå med skammen, men nu laddar vissa tesla ägare på ionity för det är mycket billigare än Suc.
så?
Varifrån får du det att Ionity är mycket billigare än SuC för Tesla-ägare? I somras, när Bonnet hade 50 % "rabatt" på Ionity var det billigare där än på SuC, men det var övergående. Sedan 1 augusti (tror jag det var) försvann Bonnets fördelaktiga pris på Ionity och därefter är SuC billigare än Ionity. Det dyraste jag laddat för på SuC i Sverige är 5,70 SEK/kWh. Utomlands har jag laddat för 0,58 EUR/kWh som mest.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
I sådana hära tider vet jag inte om man skall tycka det är högt eller billigt.
8 kr var ju skampriser (ocker) för något år sedan. det var ionity som fick stå med skammen, men nu laddar vissa tesla ägare på ionity för det är mycket billigare än Suc.
så?
Varifrån får du det att Ionity är mycket billigare än SuC för Tesla-ägare? I somras, när Bonnet hade 50 % "rabatt" på Ionity var det billigare där än på SuC, men det var övergående. Sedan 1 augusti (tror jag det var) försvann Bonnets fördelaktiga pris på Ionity och därefter är SuC billigare än Ionity.

Beror på hur mycket man laddar.
Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Beror på hur mycket man laddar.
Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029
Men kräver inte det 12 månaders bindningstid?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Zalman3 »

Grejen är ju att Allego höjer sina priser i oktober.
Killgissar att fler aktörer höjer sina priser snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Beror på hur mycket man laddar.
Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029
Men kräver inte det 12 månaders bindningstid?
Ja, men laddar du tillräckligt mycket så... Break even från ca 100 kWh i månaden.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Beror på hur mycket man laddar.
Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029
Men kräver inte det 12 månaders bindningstid?
Ja, men laddar du tillräckligt mycket så... Break even från ca 100 kWh i månaden.
Jag har hittills i år kört 1400 mil på långresor (en bilsemester i Tyskland, en i flera länder med Slovenien som mest avlägset mål, en resa till Norge och därtill Ystad–Haparanda under tävlingen SECC2022). Trots det skulle jag inte nå break even på Ionitys abonnemang. Jag tror få kör så mycket långresor som jag har gjort i år. Men det är klart, kan man inte ladda hemma går det naturligtvis att komma upp i långa sträckor också, men de flesta torde ladda på högeffektsstationer först och främst under långfärder, vilket är det jag gjort.
Jag medger att jag har en bil som är ovanligt strömsnål på långfärd, så hade jag kört med en mer strömslukande bil hade jag kanske nått break even. Jag ska också medge att jag laddar mycket på AC-laddare under mina semesterresor. Under den längsta resan så gick fem dagar (körde ungefär 200 mil under den perioden) utan att jag behövde ladda på SuC. Det räckte att ladda på natten och vid luncher på långsamma laddare, i och ed att bilen är strömsnål.
Å andra sidan hade jag inte kunnat ersätta all SuC-laddning med Ionity, helt enkelt därför att Ionity-nätet inte är lika utbyggt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar