Laddkabel med upprullning
Moderator: Redaktion
Sitter och funderar på hur jag ska göra laddplatsen där hemma. Vill att inkoppling och urkoppling av laddningen ska vara så enkel som möjligt. En tanke som slog mig var om man kunde sätta laddkabeln i någon typ av upprullnings anordning, typ sådan som finns till slangar och förlängningskablar. Är det någon som provat det eller hört talas om en sådan lösning?
Med vänlig hälsning, Fredrik
Med vänlig hälsning, Fredrik
Re: Laddkabel med upprullning
Inte bra att ha sladden upprullad pga värmen så du måste iaf rull ut hela varje gång!
Det finns laddkablar som är spiralformade typ telefonkablar från förra årtusendet.
Har sett gröna från chargestorm. Men upprullningsbara är ju bara köpa en industrikabelrulle från ex vertygdboden tror jag jag köpte min. Borde gå att modda till 7 poler om man är händig.
Har sett gröna från chargestorm. Men upprullningsbara är ju bara köpa en industrikabelrulle från ex vertygdboden tror jag jag köpte min. Borde gå att modda till 7 poler om man är händig.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det är nog skillnad på 25 meter upprullad 1,5 mm2-kabel eller kanske 3 meter typ 2-kabel (några meter är väl ändå alltid ute vid laddning). Kabeln kanske är lite för stel och tung dock för att det skall bli smidigt.Alx skrev:Inte bra att ha sladden upprullad pga värmen så du måste iaf rull ut hela varje gång!
Driver sajten Car.info
- TAndersson
- Teslaägare
Jag rullade ihop originalkabeln ca 3 varv på en "Cable Organizer" köpt på Tesla vid laddning. Problem direkt, kabeln blev varm och säkringen gick. Löste det genom att ta bort "spolen"
Det här kanske
Det här kanske
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15
Renault Zoe -16
Cybertruck AWD Reserverad
Model S 85D -15
Haha
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Problemen med hoprullad kabel är inte enbart värmen utan även att man skapar en elektromagnetisk spole och får större förluster (vilket orsakar värmen) än om den inte hade varit hoprullad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag lade min kabel snyggt i 3 varv i snön och körde på med 3-fas med 14A i ungefär 1 timme. Kollade lite senare och det hade knappt smält något alls. Då hade jag till och med lagt snö över kabeln. Det var kanske 1 eller 2 minusgrader ute... Det var väl ett tag sedan jag läste fysik sist men 20 centimeter i diameter, 3 varv och ingen järnkärna är nog inte mycket till spole...
Driver sajten Car.info
Jag har 20m 3-faskabel ihoprullad som jag laddar 11KW med varje dag. Den är lika kall som omgivningen. Ingen värmeutveckling alls.Franz skrev:Jag lade min kabel snyggt i 3 varv i snön och körde på med 3-fas med 14A i ungefär 1 timme. Kollade lite senare och det hade knappt smält något alls. Då hade jag till och med lagt snö över kabeln. Det var kanske 1 eller 2 minusgrader ute... Det var väl ett tag sedan jag läste fysik sist men 20 centimeter i diameter, 3 varv och ingen järnkärna är nog inte mycket till spole...
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- Peter Holm
- Teslaägare
Blir inte summan av tre faser noll? Värre med enfas.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Alltför länge sen jag läste sån fysik, men även i enfas går väl strömmen i retur genom den andra ledaren så det borde också summera till noll. Eller?
- Peter Holm
- Teslaägare
Även jag är ute och famlar lite men borde inte det bero på om lasten ger en fasförskjutning eller inte?
Senast redigerad av Peter Holm, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Har en Leaf.. Räknade varven på min kabel. 8 st.. Har inte märkt av nån värme alls. Utomhus, enfas,10A, diameter ca 15 cm
MYLR-24
Nej, det är klart! Med en diameter på 15 cm lär det inte bli nån friktion!_TonyV skrev:Har en Leaf.. Räknade varven på min kabel. 8 st.. Har inte märkt av nån värme alls. Utomhus, enfas,10A, diameter ca 15 cm

Jerker skrev:Nej, det är klart! Med en diameter på 15 cm lär det inte bli nån friktion!_TonyV skrev:Har en Leaf.. Räknade varven på min kabel. 8 st.. Har inte märkt av nån värme alls. Utomhus, enfas,10A, diameter ca 15 cm

MYLR-24
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
En kabel blir inte glödande bara för att man har lagt den i en cirkel.
Anledningen till att man avrådes från kabelvindor är att OM kabeln blir varm (pga för många amper genom den) så kan inte värmen strålas bort lika bra som om kabeln låg lös. När kabeln är lindad tätt mot sig själv varv efter varv stannar värmen kvar och kan i värsta fall smälta isoleringen. Säkerhetsmarginalerna blir mindre.
Anledningen till att man avrådes från kabelvindor är att OM kabeln blir varm (pga för många amper genom den) så kan inte värmen strålas bort lika bra som om kabeln låg lös. När kabeln är lindad tätt mot sig själv varv efter varv stannar värmen kvar och kan i värsta fall smälta isoleringen. Säkerhetsmarginalerna blir mindre.
+1
O helt rätt!
Skickat från min iPad med Tapatalk
O helt rätt!
Skickat från min iPad med Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a