https://www.elbil24.no/nyheter/provekjo ... r/75406506Provkörning: Nissan Ariya levererar.
En av årets mest spännande elbilsnyheter får högintressanta priser.
I NORGE: Elbil24 var bland de allra första att provköra en Nissan Ariya på norsk mark.
(Elbil24): Nissan Ariya blir Nissans nya storsäljare här i landet, och nu närmar den sig äntligen marknadslansering, efter en lång fördröjning.
Den här veckan är tre bilar på kortbesök för att visas upp hos några utvalda återförsäljare.
Elbil24 har även haft en provkörning i bilen, en bil som lyckades imponera lite på den lilla tid vi hade till förfogande.
Ariya kommer att finnas tillgänglig i fyra olika utgåvor (se specifikationer i tabellen):
Ariya 63 kWt Advance: Bilen har det lilla batteriet och framhjulsdriften. Detta är instegsmodellen med lägst utrustningsnivå och därmed ett lågt pris på NOK. 409 650 kronor.
Ariya 87 kWt Evolve: Denna har framhjulsdrift och det största av de två batterialternativen, samtidigt som den har den utrustningsnivå som Nissan förväntar sig att sälja mest. Priset är NOK 499 650.
Ariya 87 kWt e-4orce Evolve: Detta förväntas bli bästsäljaren i Norge. Bilen har det stora batteriet och fyrhjulsdriften. Priset landar på 529 650 kronor.
Ariya 87 kWt e-4orce Prestanda: Fyrhjulsdrift, stort batteri, och starkare motor som ger bättre prestanda än de andra, och den förtjänar därför namnet Performance, anser Nissan.
Sedan uppskattade vi att bli mer presenterad för bilen med den utrustningsnivå som förväntas sälja bäst i det här landet.
Den bra interiören
För att börja inuti finns det mycket utrymme. Nissan har varit effektiv och utnyttjat utrymmet väl. Den är öppen, luftig och bra med armslag.
Det finns även en svart snygg och snygg instrumentbräda, med väl synliga knappar som dyker upp när man "startar" bilen. De upplysta knapparna fungerar med haptisk feedback, och de fungerar mycket bra.
Som tur är har de också sluppit all svart pianolack som flera tillverkare är så förtjusta i att stoppa i bilar. Det här ser hemskt ut efter fem minuter, med fingeravtryck och damm överallt.
Här har Nissan satt på ett slags träimitation som fortfarande ser snyggt ut, och som får de upplysta knapparna som sagt. Väldigt gott.
Konsolen mellan sätena är elektriskt justerbar fram och tillbaka, vilket är helt okej. På testbilen var denna låst under körning, men denna är tänkt att öppnas så den går att justera i hastighet också.
Framför denna står en motoriserad låda som man kan fråga sig borde ha varit elektrisk överhuvudtaget. En liten gimmick här alltså, men ändå funktionell så länge det fungerar.
Det finns mjuka material överallt och man måste faktiskt leta runt lite för att hitta något speciellt med hårdplast. Detta höjer både välmåendet och den upplevda känslan av kvalitet.
Du har faktiskt fyra olika displayer i bilen, varav en sitter framför ratten. Detta visar naturligtvis tillräckligt med hastighet och annan viktig information.
Ovanför mittkonsolen har du en 12,3-tums display som visar navigation, underhållningssystemet och mer djupgående information. Den tredje displayen är head-up displayen, som är standard på Evolve utrustningsnivå.
Här kan du konfigurera vad du vill visa. Den fjärde displayen ersätter backspegeln.
Du har med andra ord ingen vanlig spegel utan en kamerabaserad display med ett antal konfigurationer (se bild).
I baksätet har du värme i baksätet, flera USB-C-laddningsuttag, och inte minst; du har gott om plats. Själva sittdynan är lagom platt, och passar bra för tre barnstolar vid behov.
Golvet är också helt plant, eftersom bilen är gjord på Nissan-Renault-alliansens CMF-EV-plattform, en dedikerad plattform enbart för elbilar. Den längsgående kanalen är med andra ord borta.
Ryggstödet är 60/40-delat, och har tyvärr ingen skidlucka. Man måste med andra ord lägga skidorna på taket, eller lägga ner stora delar av baksätet, om man ska ha dem i bilen.
I bagageutrymmet finns ett dubbelgolv, men för att få ett helt plant golv när ryggstöden är nedfällda måste man även ha övervåningen intakt.
Då har man i alla fall gott om plats för laddkablar och annat under denna igen, för funkisen saknas tyvärr.
Den framhjulsdrivna versionen har större bagageutrymme (468 liter) än den fyrhjulsdrivna versionen (415 liter). Det beror på att den kan ha ett djupare bagageutrymme på grund av avsaknaden av elmotor bak,
och om du undrar varför den är framhjulsdriven istället för bakhjulsdriven – som vissa av konkurrenterna – ligger svaret i användningen av utrymmet.
Acceptabelt lång och snabb
Den angivna räckvidden på 45 mil med det stora batteriet, tyder på att bilen har en förbrukning på knappt 1,9 kWt. Det är inte bäst i klassen, men är det en ärlig konsumtion så är det ändå ok.
När du behöver ladda Ariya igen har den förväntade storsäljaren en inbyggd laddare på 22 kW. Den är definitivt bäst i den här klassen av bilar, och när du behöver ladda snabbt kommer den att kunna nå max 130 kW.
Här är de absolut inte bäst, men inom det acceptabla intervallet.
Nissan utlovar en laddningskurva som håller sig på en hög nivå över tid, vilket kan kompensera över de typiska laddningskurvorna där den höga effekten snabbt sjunker till en lägre nivå.
Vi återkommer självklart med ett test av både räckvidd, förbrukning och laddningshastighet så fort vi har möjlighet.
Bakom ratten
Ute på vägen var det först och främst den goda komforten som rådde. Det verkar som om Nissan har fått bra längd på fjädringsvägen vilket gör att den inte blir lika stel och trubbig som vid kortare fjäderväg.
Vi kom också ut på riktigt isiga vägar, vilket på den framhjulsdrivna bilen gav tydliga tecken på att Nissan har tagit med sig ett antispinnsystem – och troligen ytterligare elektronik – från några av fossilbilarna.
Det beror på att bilen snurrade minst ett varv på drivhjulen innan systemet slog till och bidrog.
Detta kan lätt undvikas när snabba elmotorer ska kontrolleras. Detta är dock en bagatell att räkna.
Eftersom bilen hade den svagaste motoriseringen – och det minsta batteripaketet – lade vi inte ner tid på att testa prestandan i någon större utsträckning.
Det verkade ändå ganska trevligt och mer än tillräckligt snabbt i en normal trafikbild.
Så, har vi inget att sätta fingret på? Jo då upp till flera, bland annat den något korta sittdynan som pekar ut i en annars bra sittställning.
Första intrycket
Sammantaget måste vi säga att Ariya gav ett förvånansvärt bra första intryck. Den levererar också på allt som har med säkerhet och annan utrustning att göra.
Även priset ligger inom acceptabla gränser när man ritar tävlingsbilden. Den är inte klart bäst på särskilt viktiga områden, men levererar ändå förvånansvärt bra inom väldigt mycket.
530 000 är inom vad du måste räkna med att betala för en välutrustad fyrhjulsdrift som erbjuder det som Ariya kan locka med. Utgångspriset för den enklaste versionen med tvåhjulsdrift är strax under 410 000 kronor.
Det blir fortfarande inget tärningskast efter en sådan här provkörning, men det ska ha en tumme upp för en trevlig bekantskap.
Nissan Ariya
Moderator: Redaktion
Re: Nissan Ariya
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Nu har svenska priserna kommit. Innan priserna kom gissade en biltidning att Ariya skulle få en prisnivå under konkurrenterna. Verkar bli tvärt om. Jämför med ID4 inom parentes.
63 kWh
525200 kr. 403 km. 160 kW. 7,5 sek. 750 kg. 468 liter. 22/130 kW.
(-)
87 kWh
623200 kr. 520 km. 178 kW. 7,6 sek. 750 kg. 468 liter. 22/130 kW
(544900 kr. 516 km. 150 kW. 8,5 sek. 1000 kg. 543 liter. 11/125 kW)
E-4ORCE 87 kWh
648200 kr. 493 km. 225 kW. 5,7 sek. 1500 kg. 415 liter. 22/130 kW
(609900 kr. 475 km. 220 kW. 6,2 sek. 1200 kg. 543 liter. 11/125 kW)
63 kWh
525200 kr. 403 km. 160 kW. 7,5 sek. 750 kg. 468 liter. 22/130 kW.
(-)
87 kWh
623200 kr. 520 km. 178 kW. 7,6 sek. 750 kg. 468 liter. 22/130 kW
(544900 kr. 516 km. 150 kW. 8,5 sek. 1000 kg. 543 liter. 11/125 kW)
E-4ORCE 87 kWh
648200 kr. 493 km. 225 kW. 5,7 sek. 1500 kg. 415 liter. 22/130 kW
(609900 kr. 475 km. 220 kW. 6,2 sek. 1200 kg. 543 liter. 11/125 kW)
Re: Nissan Ariya
Ja det där var inget revolutionerande. Det enda som är positivt med Ariya att det är ännu en elbil med ok dragvikt. Annars känns den mindre intressant än både EV6 och Ioniq 5. De har fortfarande en rätt klumpig design hos Nissan med dåligt utnyttjande av utrymmen.GustavE skrev:Nu har svenska priserna kommit. Innan priserna kom gissade en biltidning att Ariya skulle få en prisnivå under konkurrenterna. Verkar bli tvärt om. Jämför med ID4 inom parentes.
63 kWh
525200 kr. 403 km. 160 kW. 7,5 sek. 750 kg. 468 liter. 22/130 kW.
(-)
87 kWh
623200 kr. 520 km. 178 kW. 7,6 sek. 750 kg. 468 liter. 22/130 kW
(544900 kr. 516 km. 150 kW. 8,5 sek. 1000 kg. 543 liter. 11/125 kW)
E-4ORCE 87 kWh
648200 kr. 493 km. 225 kW. 5,7 sek. 1500 kg. 415 liter. 22/130 kW
(609900 kr. 475 km. 220 kW. 6,2 sek. 1200 kg. 543 liter. 11/125 kW)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Nissan Ariya
Varför är Ariya så mycket billigare i Finland?
Kostar där från 46.900 euro.
Mot 525.200kr i Sverige.
Kostar där från 46.900 euro.
Mot 525.200kr i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
46900 euro är 502.000 sek. Skillnaden mellan Finland och Sverige brukar vara avsevärt större än så.Zalman3 skrev:Varför är Ariya så mycket billigare i Finland?
Kostar där från 46.900 euro.
Mot 525.200kr i Sverige.
4% prisdiff är ju inget märkligt med tanke på aningen lägre moms samt framförallt VSG.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Nissan Ariya
Brukar det inte vara så att Nissan har nästan fullutrustade bilar medans VW tar betalt för väldigt mkt utr så priset blir högre till slut ändå?GustavE skrev:Nu har svenska priserna kommit. Innan priserna kom gissade en biltidning att Ariya skulle få en prisnivå under konkurrenterna. Verkar bli tvärt om. Jämför med ID4 inom parentes.
63 kWh
525200 kr. 403 km. 160 kW. 7,5 sek. 750 kg. 468 liter. 22/130 kW.
(-)
87 kWh
623200 kr. 520 km. 178 kW. 7,6 sek. 750 kg. 468 liter. 22/130 kW
(544900 kr. 516 km. 150 kW. 8,5 sek. 1000 kg. 543 liter. 11/125 kW)
E-4ORCE 87 kWh
648200 kr. 493 km. 225 kW. 5,7 sek. 1500 kg. 415 liter. 22/130 kW
(609900 kr. 475 km. 220 kW. 6,2 sek. 1200 kg. 543 liter. 11/125 kW)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nissan Ariya
Fick upp ögonen för Ariya när jag igår kväll var inne på youtube. Måste faktiskt säga att den ser riktigt bra ut bortsett från vissa saker utvändigt som fronten t ex. Men inredningen var för mig spot on!
Blir nästan sugen på att förboka en.
Blir nästan sugen på att förboka en.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Nissan Ariya
Det var min plan också, tills jag såga bagaget eller avsaknaden av det…Nect skrev:Fick upp ögonen för Ariya när jag igår kväll var inne på youtube. Måste faktiskt säga att den ser riktigt bra ut bortsett från vissa saker utvändigt som fronten t ex. Men inredningen var för mig spot on!
Blir nästan sugen på att förboka en.
27,8 kWp solceller
Re: Nissan Ariya
Glöm inte bort att bocka i tillägget för 3-fas laddning…Nect skrev:Fick upp ögonen för Ariya när jag igår kväll var inne på youtube. Måste faktiskt säga att den ser riktigt bra ut bortsett från vissa saker utvändigt som fronten t ex. Men inredningen var för mig spot on!
Blir nästan sugen på att förboka en.
Re: Nissan Ariya
Den verkar vara standard på den jag kikade på iaf. 3-fas 22kW ombordsladdare.Erxon skrev:Glöm inte bort att bocka i tillägget för 3-fas laddning…Nect skrev:Fick upp ögonen för Ariya när jag igår kväll var inne på youtube. Måste faktiskt säga att den ser riktigt bra ut bortsett från vissa saker utvändigt som fronten t ex. Men inredningen var för mig spot on!
Blir nästan sugen på att förboka en.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Nissan Ariya
OK, för det var en på Ariyas FB-sida som funderade på om det var värt, kanske då den enklaste modellen som inte har detta.Nect skrev:Den verkar vara standard på den jag kikade på iaf. 3-fas 22kW ombordsladdare.Erxon skrev:Glöm inte bort att bocka i tillägget för 3-fas laddning…Nect skrev:Fick upp ögonen för Ariya när jag igår kväll var inne på youtube. Måste faktiskt säga att den ser riktigt bra ut bortsett från vissa saker utvändigt som fronten t ex. Men inredningen var för mig spot on!
Blir nästan sugen på att förboka en.
-
- Inlägg: 457
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Nissan Ariya
Jag såg den på eCarExpo. Nu står de första 40 på kajen i Drammen i Norge:
https://elbil.no/nissan-oker-prisene-pa-ariya/
https://elbil.no/nissan-oker-prisene-pa-ariya/
Re: Nissan Ariya
Igår fick jag tillfälle att köra Ariya men blev tyvärr riktigt besviken, men jag skulle ju bara kunna skylla på att bagaget är för litet för mig. Men jag tycker att den studsar fram, var bullrig, Ac funkade ungefär lika bra som den i Leaf, alltså helt värdelös och går inte ha i autoläget. Stereon var heller inte direkt imponerande. Baksätet var väldigt lågt men kanske inte lika lågt som i MS. Fram slog huvudet i taket när jag körde upp stolen lite men det beror nog på takluckan. Och väldigt trött men detta var med lilla motorn men 60 hk till hjälper nog inte upp det så mycket. Så jag är väldigt glad att jag inte bokade en utan att provköra först. Men om man kan stå ut med dessa brister så är det nog en bra bil egentligen. Inser mer och mer att jag förstört för mig själv genom att köra bilar med luftfjädring och bra ljudisolering. Skönt med lite i-landsproblem.
27,8 kWp solceller
Re: Nissan Ariya
Antar det finns olika utr nivå på dessa, vilken var det på den du testade?:) kan vara bra och veta kanskeDafro skrev:Igår fick jag tillfälle att köra Ariya men blev tyvärr riktigt besviken, men jag skulle ju bara kunna skylla på att bagaget är för litet för mig. Men jag tycker att den studsar fram, var bullrig, Ac funkade ungefär lika bra som den i Leaf, alltså helt värdelös och går inte ha i autoläget. Stereon var heller inte direkt imponerande. Baksätet var väldigt lågt men kanske inte lika lågt som i MS. Fram slog huvudet i taket när jag körde upp stolen lite men det beror nog på takluckan. Och väldigt trött men detta var med lilla motorn men 60 hk till hjälper nog inte upp det så mycket. Så jag är väldigt glad att jag inte bokade en utan att provköra först. Men om man kan stå ut med dessa brister så är det nog en bra bil egentligen. Inser mer och mer att jag förstört för mig själv genom att köra bilar med luftfjädring och bra ljudisolering. Skönt med lite i-landsproblem.
Re: Nissan Ariya
Om jag fatta rätt så var detta 2wd med lilla batteriet, ska göra 0-100 på 7.5 vilket egentligen inte är slött om man kommer från en bensinbil. Borde vara en evolve med bättre stereon. HUD var bra.Dexter86 skrev:Antar det finns olika utr nivå på dessa, vilken var det på den du testade?:) kan vara bra och veta kanskeDafro skrev:Igår fick jag tillfälle att köra Ariya men blev tyvärr riktigt besviken, men jag skulle ju bara kunna skylla på att bagaget är för litet för mig. Men jag tycker att den studsar fram, var bullrig, Ac funkade ungefär lika bra som den i Leaf, alltså helt värdelös och går inte ha i autoläget. Stereon var heller inte direkt imponerande. Baksätet var väldigt lågt men kanske inte lika lågt som i MS. Fram slog huvudet i taket när jag körde upp stolen lite men det beror nog på takluckan. Och väldigt trött men detta var med lilla motorn men 60 hk till hjälper nog inte upp det så mycket. Så jag är väldigt glad att jag inte bokade en utan att provköra först. Men om man kan stå ut med dessa brister så är det nog en bra bil egentligen. Inser mer och mer att jag förstört för mig själv genom att köra bilar med luftfjädring och bra ljudisolering. Skönt med lite i-landsproblem.
27,8 kWp solceller
Re: Nissan Ariya
Jag har provkört den tvåhjulsdrivna Ariya men beställt den fyrhjulsdrivna e-4ORCE Evolve och har nu två frågor
1. Jag beställde i augusti bilen i den röda färgen, Tinted Red XGO. Igår fick jag veta att bilen inte kommer att finnas tillgänglig i denna färg. Vet någon något om detta? Den röda färgen finns fortfarande valbar på Nissans webb både i Sverige och internationellt så allt verkar ganska märkligt.
2. Bagageutrymmet i e-4ORCE är avsevärt mindre än i den tvåhjulsdrivna. Men jag har inte sett några bilder på hur bagageutrymmet ser ut. Har någon tillgång till sådana bilder?
Jag är inte betjänt av att bli ifrågasatt för min beställning, utan jag är bara intresserad av att få svar på mina frågor.
Tack på förhand !
1. Jag beställde i augusti bilen i den röda färgen, Tinted Red XGO. Igår fick jag veta att bilen inte kommer att finnas tillgänglig i denna färg. Vet någon något om detta? Den röda färgen finns fortfarande valbar på Nissans webb både i Sverige och internationellt så allt verkar ganska märkligt.
2. Bagageutrymmet i e-4ORCE är avsevärt mindre än i den tvåhjulsdrivna. Men jag har inte sett några bilder på hur bagageutrymmet ser ut. Har någon tillgång till sådana bilder?
Jag är inte betjänt av att bli ifrågasatt för min beställning, utan jag är bara intresserad av att få svar på mina frågor.
Tack på förhand !
Re: Nissan Ariya
Borde inte säljare hos Nissan kunna svara på detta?joppe999 skrev:Jag har provkört den tvåhjulsdrivna Ariya men beställt den fyrhjulsdrivna e-4ORCE Evolve och har nu två frågor
1. Jag beställde i augusti bilen i den röda färgen, Tinted Red XGO. Igår fick jag veta att bilen inte kommer att finnas tillgänglig i denna färg. Vet någon något om detta? Den röda färgen finns fortfarande valbar på Nissans webb både i Sverige och internationellt så allt verkar ganska märkligt.
2. Bagageutrymmet i e-4ORCE är avsevärt mindre än i den tvåhjulsdrivna. Men jag har inte sett några bilder på hur bagageutrymmet ser ut. Har någon tillgång till sådana bilder?
Jag är inte betjänt av att bli ifrågasatt för min beställning, utan jag är bara intresserad av att få svar på mina frågor.
Tack på förhand !
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nissan Ariya
Han kanske är en Tesla förare sedan tidigare och är van att säljarna vet mindre än kundernataliz skrev:Borde inte säljare hos Nissan kunna svara på detta?joppe999 skrev:Jag har provkört den tvåhjulsdrivna Ariya men beställt den fyrhjulsdrivna e-4ORCE Evolve och har nu två frågor
1. Jag beställde i augusti bilen i den röda färgen, Tinted Red XGO. Igår fick jag veta att bilen inte kommer att finnas tillgänglig i denna färg. Vet någon något om detta? Den röda färgen finns fortfarande valbar på Nissans webb både i Sverige och internationellt så allt verkar ganska märkligt.
2. Bagageutrymmet i e-4ORCE är avsevärt mindre än i den tvåhjulsdrivna. Men jag har inte sett några bilder på hur bagageutrymmet ser ut. Har någon tillgång till sådana bilder?
Jag är inte betjänt av att bli ifrågasatt för min beställning, utan jag är bara intresserad av att få svar på mina frågor.
Tack på förhand !
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Nissan Ariya
Svaret är nej på bägge frågorna.
Det röda färgalternativet har enligt uppgift försvunnit från utbudet eftersom det inte längre går att välja för återförsäljaren (däremot finns som sagt alternativet kvar på producentens webbplats + att färgen figurerar på flera av bilarna som förekommer på webben.
Bagageutrymmet på e-4ORCE verkar ännu vara en företagshemlighet och antagligen inte så för att det är bra. I de få demonstrationer av e-4ORCE som kommit ut på webben är bagageluckan alltid stängd..
Det röda färgalternativet har enligt uppgift försvunnit från utbudet eftersom det inte längre går att välja för återförsäljaren (däremot finns som sagt alternativet kvar på producentens webbplats + att färgen figurerar på flera av bilarna som förekommer på webben.
Bagageutrymmet på e-4ORCE verkar ännu vara en företagshemlighet och antagligen inte så för att det är bra. I de få demonstrationer av e-4ORCE som kommit ut på webben är bagageluckan alltid stängd..
Re: Nissan Ariya
Ang bagaget så är min minnesbild att det som skiljer är att utrymmet under bagaget som finns under 2 luckor längst ut inte finns i e-4orce.joppe999 skrev:Svaret är nej på bägge frågorna.
Det röda färgalternativet har enligt uppgift försvunnit från utbudet eftersom det inte längre går att välja för återförsäljaren (däremot finns som sagt alternativet kvar på producentens webbplats + att färgen figurerar på flera av bilarna som förekommer på webben.
Bagageutrymmet på e-4ORCE verkar ännu vara en företagshemlighet och antagligen inte så för att det är bra. I de få demonstrationer av e-4ORCE som kommit ut på webben är bagageluckan alltid stängd..
Edit: kollade med en som har beställt en med e-4orce och han bekräftade det jag skrev.
27,8 kWp solceller
Re: Nissan Ariya
Om meningen ang att du inte vill bli ifrågasatt har med mitt något negativa inlägg så kan jag förklara att problemet nog mer ör hos mig än bilen. Hade jag inte haft hund och möjlighet att leasa via jobbet så hade denna absolut varit en kandidat, bra mycket bättre än många andra elbilar i den storleken tycker jag och du kommer garanterat bli nöjd. Jag har förstört för mig själv genom att bla skämma bort mig med luftfjädring. Min IX jag har beställt kostar nästan dubbelt så mycket som den bil du har beställt och jo jag tycker att den ör mycket bättre men den ör absolut inte dubbelt så bra, men jag tror dock inte min kostnad för att ha den blir dubbelt så stor dock, men vem vet.joppe999 skrev:Jag har provkört den tvåhjulsdrivna Ariya men beställt den fyrhjulsdrivna e-4ORCE Evolve och har nu två frågor
1. Jag beställde i augusti bilen i den röda färgen, Tinted Red XGO. Igår fick jag veta att bilen inte kommer att finnas tillgänglig i denna färg. Vet någon något om detta? Den röda färgen finns fortfarande valbar på Nissans webb både i Sverige och internationellt så allt verkar ganska märkligt.
2. Bagageutrymmet i e-4ORCE är avsevärt mindre än i den tvåhjulsdrivna. Men jag har inte sett några bilder på hur bagageutrymmet ser ut. Har någon tillgång till sådana bilder?
Jag är inte betjänt av att bli ifrågasatt för min beställning, utan jag är bara intresserad av att få svar på mina frågor.
Tack på förhand !
27,8 kWp solceller
Re: Nissan Ariya
Liiite pinsamt för Nissan ändå:
https://carup.se/bluffen-aventyrare-i-e ... oljebilar/
Man undrar liksom varför?
https://carup.se/bluffen-aventyrare-i-e ... oljebilar/
Man undrar liksom varför?
Re: Nissan Ariya
så lätt förstör man en annars fin berättelse. Hade de verkligen velat så kunde supportbilarna varit tex Rivian och varje bil haft ett vindkraftverk?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 okt 2022 18:57
Re: Nissan Ariya
Att köra från Nordpolen till Kanada och sen hela amerikanska kontinenten är ju en väldigt extrem sak så förstår att de måste ha supportbilar. Att de öht försöker är imponerande. Klarar bilen det utan annan modifikation än större hjul skulle det vara ett extremt bra kvalitetstecken.
-
- Inlägg: 5763
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Nissan Ariya
Har i och för sig redan skrivits om det här i tråden om den pågående kampanjen på Bilia, men ifall det finns någon som är intresserad och som missade den tråden...
Från 463,5K tydligen.
Från 463,5K tydligen.
Nissan rear ut sin stora elbil. SUV:en Nissan Ariya prisdumpas med 58 500 kronor och blir nu billigare än Tesla Model Y [och Modell 3 väl(?)]
https://carup.se/nissan-rear-ut-sina-el ... -an-tesla/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting