Import från Tyskland

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

MatsA

Import från Tyskland

Inlägg av MatsA »

Hej, tänker köpa en Tesla 3 senaste generationen i Tyskland.
Är det någon som vet hur det fungerar med laddning när jag kör hem den?
Mats
Hildah

Re: Import från Tyskland

Inlägg av Hildah »

Alla Teslor som säljs i Europa följer CCS-standarden så det ska inte vara några problem alls att ladda med både Superchargers/DCFC eller type 2-laddning i Sverige eller resten av Europa.
Model 3 Long Range 2021, MiC (aug-sep)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Du behöver nog ha bilen och ett kreditkort registrerad i Teslaappen för att ladda på SuC - rätta mig om jag har fel. Andra CCS laddare kan du dock använda ändå.
Edit - du kan nog ändå ladda på SuC om du registrerar bilen som "annan elbil" i Tesla appen och laddar som om du hade en Skoda...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag har fått erbjudande att köpa en tysk M3 SR+ som är 8 månader gammal. Enda nackdelen är brist på dragkrok. Men prisskillnaden är ganska stor, tror jag ska köpa den.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Har den nya 60kwh batteriet då? den heter inte SR+. Den nya med Ryzen och 60kwh batteriet kostade runt 550 direkt hos tesla med lev i mars så vad är ”billigt”? Tänk också på de högre försäkringskostnaderna och att krok aldrig går att montera.
Köpa en import är ofta ickelönsamt då det TYVÄRR blir så att den blir mer svårsåld framöver så det måste vara bra mkt billigare.
Istället mkt mkt bättre att köpa den direkt i Tyskland men det kanske var det du menade…

Alltså ej import av svensk bilhandlare. Det är det jag menar är förlustaffär
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag menar i Tyskland. Det skiljer över 100 000 kr.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Nu, med tanke på den slopade klimatbonusen får vi se om inte importerna av Teslor från EU ökar markant.. andrahandspriserna i Sverige lär inte sjunka.
Det enda negativa med import är väl egentligen att vagnskadan på försäkringen inte ingår?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

erikande02 skrev:
Nu, med tanke på den slopade klimatbonusen får vi se om inte importerna av Teslor från EU ökar markant.. andrahandspriserna i Sverige lär inte sjunka.
Det enda negativa med import är väl egentligen att vagnskadan på försäkringen inte ingår?
Det importeras redan massvis då det går att göra bra pengar på det.
Handlare säljer bilar med uppåt 100k i marginal.
Men, det blir nog svårare att tjäna så mkt framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Köpte min i Tyskland.

Bilen skickades över till mitt Tesla konto samtidigt som affären genomfördes.
Jag hade skapat mitt tesla-konto, laddat ner appen och registrerat kreditkort innan detta.

Hade även mobility+ - appen redo som reserv, den täcker de flesta icke-SuC i större delen av Europa inkl Sverige. Idag använder jag denna mer än SuC på grund av ockerpriser på SuC..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Skriv svar