Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Moderator: Redaktion
Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Jag har en Ioniq 5 RWD och även den får dra 1600kg. Den höga dragvikten är inte begränsad till AWD. Samma för Kia EV6.
Och Model S? Har den krok numera??? Har jag missat nåt väsentligt nu?
Och Model S? Har den krok numera??? Har jag missat nåt väsentligt nu?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Nej, det har den inte. Eftersom den kommer med uppgraderingen som ännu inte visat sig utanför USA.mati skrev:Och Model S? Har den krok numera??? Har jag missat nåt väsentligt nu?

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Finns det någon lätt åtkomlig lista hur mycket man får dra med B-kort?
Finns väl ingen återvändo från att skaffa B96 nu oavsett.
Finns väl ingen återvändo från att skaffa B96 nu oavsett.
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Totalvikten med B-kort får max vara 3500kg (bil+släp). Vet inte om det finns någon färdig lista, men det är ju inte direkt svårt att kolla upp. Utgå från den dragbil du vill använda och kolla efter släp som ryms inom den vikten.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
problemet är att med B-kort så får inte totalvikten på släpet göra att ekipaget överstiger 3500kg. Har man då en elbil som väger 2200kg, så har man till godo att finna släp med totalvikt på max 1300kg. De flesta släp har totalvikt på mer än det. Spelar ingen roll om du bara lastar chips i släpet. Är det godkänt för 2000kg, så är det vad som räknas och totalvikten blir då 2200+2000=4200kg. Med BE kan du räkna vad faktisk vikt är på släpet och det går bra att tex låna släp på Ikea eller lokala macken.agehall skrev:Totalvikten med B-kort får max vara 3500kg (bil+släp). Vet inte om det finns någon färdig lista, men det är ju inte direkt svårt att kolla upp. Utgå från den dragbil du vill använda och kolla efter släp som ryms inom den vikten.
Jag tog BE förra året bara för att slippa allt hassle med att hitta släp med låg totalvikt, vilket är jobbigt när man hyr/lånar på olika ställen varje gång.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Vi som har turen att ha ett B96 får också räkna den faktiska vikten på släpet, inte totalvikten.HelectriC skrev:problemet är att med B-kort så får inte totalvikten på släpet göra att ekipaget överstiger 3500kg. Har man då en elbil som väger 2200kg, så har man till godo att finna släp med totalvikt på max 1300kg. De flesta släp har totalvikt på mer än det. Spelar ingen roll om du bara lastar chips i släpet. Är det godkänt för 2000kg, så är det vad som räknas och totalvikten blir då 2200+2000=4200kg. Med BE kan du räkna vad faktisk vikt är på släpet och det går bra att tex låna släp på Ikea eller lokala macken.agehall skrev:Totalvikten med B-kort får max vara 3500kg (bil+släp). Vet inte om det finns någon färdig lista, men det är ju inte direkt svårt att kolla upp. Utgå från den dragbil du vill använda och kolla efter släp som ryms inom den vikten.
Jag tog BE förra året bara för att slippa allt hassle med att hitta släp med låg totalvikt, vilket är jobbigt när man hyr/lånar på olika ställen varje gång.
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Eller så har man turen att ha tagit körkort i Tyskland i början på 90-talet när det fortfarande var vilda västern inom EU och körkortsreglerna. Jag får köra allt så länge dragbilens totalvikt inte överstiger 7,5 t och ekipagets totalvikt inte överstiger 12 t. Det är ganska fina marginaler.Jerker skrev:Vi som har turen att ha ett B96 får också räkna den faktiska vikten på släpet, inte totalvikten.HelectriC skrev:problemet är att med B-kort så får inte totalvikten på släpet göra att ekipaget överstiger 3500kg. Har man då en elbil som väger 2200kg, så har man till godo att finna släp med totalvikt på max 1300kg. De flesta släp har totalvikt på mer än det. Spelar ingen roll om du bara lastar chips i släpet. Är det godkänt för 2000kg, så är det vad som räknas och totalvikten blir då 2200+2000=4200kg. Med BE kan du räkna vad faktisk vikt är på släpet och det går bra att tex låna släp på Ikea eller lokala macken.agehall skrev:Totalvikten med B-kort får max vara 3500kg (bil+släp). Vet inte om det finns någon färdig lista, men det är ju inte direkt svårt att kolla upp. Utgå från den dragbil du vill använda och kolla efter släp som ryms inom den vikten.
Jag tog BE förra året bara för att slippa allt hassle med att hitta släp med låg totalvikt, vilket är jobbigt när man hyr/lånar på olika ställen varje gång.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Kolla upp att det verkligen stämmer, som jag minns det räknas även totalvikten, inte bruttovikten, vid B96 likt B. Enbart BE som man kan räkna med bruttovikten. Kolla på transportstyrelsens släpvagnskalkylator.Jerker skrev:Vi som har turen att ha ett B96 får också räkna den faktiska vikten på släpet, inte totalvikten.HelectriC skrev:problemet är att med B-kort så får inte totalvikten på släpet göra att ekipaget överstiger 3500kg. Har man då en elbil som väger 2200kg, så har man till godo att finna släp med totalvikt på max 1300kg. De flesta släp har totalvikt på mer än det. Spelar ingen roll om du bara lastar chips i släpet. Är det godkänt för 2000kg, så är det vad som räknas och totalvikten blir då 2200+2000=4200kg. Med BE kan du räkna vad faktisk vikt är på släpet och det går bra att tex låna släp på Ikea eller lokala macken.agehall skrev:Totalvikten med B-kort får max vara 3500kg (bil+släp). Vet inte om det finns någon färdig lista, men det är ju inte direkt svårt att kolla upp. Utgå från den dragbil du vill använda och kolla efter släp som ryms inom den vikten.
Jag tog BE förra året bara för att slippa allt hassle med att hitta släp med låg totalvikt, vilket är jobbigt när man hyr/lånar på olika ställen varje gång.
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
nja, bara upp till 4200kg va? Så tex en BMW iX som väger över 2500kg som får dra ett släp på 2500kg funkar inte med B96. BE är upp till 7500kg, så i praktiken inga begränsningar med personbil.Jerker skrev:Vi som har turen att ha ett B96 får också räkna den faktiska vikten på släpet, inte totalvikten.HelectriC skrev:problemet är att med B-kort så får inte totalvikten på släpet göra att ekipaget överstiger 3500kg. Har man då en elbil som väger 2200kg, så har man till godo att finna släp med totalvikt på max 1300kg. De flesta släp har totalvikt på mer än det. Spelar ingen roll om du bara lastar chips i släpet. Är det godkänt för 2000kg, så är det vad som räknas och totalvikten blir då 2200+2000=4200kg. Med BE kan du räkna vad faktisk vikt är på släpet och det går bra att tex låna släp på Ikea eller lokala macken.agehall skrev:Totalvikten med B-kort får max vara 3500kg (bil+släp). Vet inte om det finns någon färdig lista, men det är ju inte direkt svårt att kolla upp. Utgå från den dragbil du vill använda och kolla efter släp som ryms inom den vikten.
Jag tog BE förra året bara för att slippa allt hassle med att hitta släp med låg totalvikt, vilket är jobbigt när man hyr/lånar på olika ställen varje gång.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Audi etron får dra 1800kg, men max totalvikt på släpet bara
* 450kg med B-kort eller
* 1100 med B96
- så utan BE är den tämligen begränsad.
Därför har jag (idag faktiskt, grattis!) tagit BE-kort, så jag kan nu glädjande nog dra min husvagn (1460/1700) med den. Dessutom fullt lastad, utan problem. Hurra!
* 450kg med B-kort eller
* 1100 med B96
- så utan BE är den tämligen begränsad.
Därför har jag (idag faktiskt, grattis!) tagit BE-kort, så jag kan nu glädjande nog dra min husvagn (1460/1700) med den. Dessutom fullt lastad, utan problem. Hurra!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Grattis! BE är riktigt bra att ha! Förstår faktiskt inte de som tar B96, slipper ju bara teoriprovet som ändå är simpelt. Körprovet är ju lika.samuelsu skrev:Audi etron får dra 1800kg, men max totalvikt på släpet bara
* 450kg med B-kort eller
* 1100 med B96
- så utan BE är den tämligen begränsad.
Därför har jag (idag faktiskt, grattis!) tagit BE-kort, så jag kan nu glädjande nog dra min husvagn (1460/1700) med den. Dessutom fullt lastad, utan problem. Hurra!
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Stämmer inte alls. B96 tillåter att ekipagets sammanlagda totalvikt är lite högre än med B-kort, närmare bestämt 4250 kg. Men du kanske hade tur att du klarade ditt B96-kort...?Jerker skrev:Vi som har turen att ha ett B96 får också räkna den faktiska vikten på släpet, inte totalvikten.

S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Ja, det är märkligt.erbo73 skrev:Grattis! BE är riktigt bra att ha! Förstår faktiskt inte de som tar B96, slipper ju bara teoriprovet som ändå är simpelt. Körprovet är ju lika.samuelsu skrev:Audi etron får dra 1800kg, men max totalvikt på släpet bara
* 450kg med B-kort eller
* 1100 med B96
- så utan BE är den tämligen begränsad.
Därför har jag (idag faktiskt, grattis!) tagit BE-kort, så jag kan nu glädjande nog dra min husvagn (1460/1700) med den. Dessutom fullt lastad, utan problem. Hurra!
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Nja, beror ju helt på vilken typ av släp man behöver. Hyrsläpen på mackarna (öppna, grind- och skåpsläp) har i princip aldrig högre totalvikt än 1000 kg och många bilister har inte större behov än så. Drar du häst, husvagn eller båt större än 17 fot så behövs högre totalvikt och alltså utökad eller högre körkortsbehörighet.HelectriC skrev:Har man då en elbil som väger 2200kg, så har man till godo att finna släp med totalvikt på max 1300kg. De flesta släp har totalvikt på mer än det.
Häromåret fastnade jag i totalviktsträsket när jag köpt en båt på egen båtvagn (bruttovikt ca 700 kg) som jag behövde ett släp typ biltransport för att frakta hem. Saaben jag har för släpvagnsjobb kan med B-kort dra släp med totalvikt max 1440 kg men biltransporter ligger oftast mycket högre. Hittade till slut en privatperson på Hygglo.se som hyrde ut sin nedreggade vagn med totalvikt 1400 kg. För att slippa det trasslet igen tog jag sedan BE-kort.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
känns som vi beskriver samma sak. Om du lånar släp på IKEA så landar du fort över totalvikt som funkar med B.chox skrev:Nja, beror ju helt på vilken typ av släp man behöver. Hyrsläpen på mackarna (öppna, grind- och skåpsläp) har i princip aldrig högre totalvikt än 1000 kg och många bilister har inte större behov än så. Drar du häst, husvagn eller båt större än 17 fot så behövs högre totalvikt och alltså utökad eller högre körkortsbehörighet.HelectriC skrev:Har man då en elbil som väger 2200kg, så har man till godo att finna släp med totalvikt på max 1300kg. De flesta släp har totalvikt på mer än det.
Häromåret fastnade jag i totalviktsträsket när jag köpt en båt på egen båtvagn (bruttovikt ca 700 kg) som jag behövde ett släp typ biltransport för att frakta hem. Saaben jag har för släpvagnsjobb kan med B-kort dra släp med totalvikt max 1440 kg men biltransporter ligger oftast mycket högre. Hittade till slut en privatperson på Hygglo.se som hyrde ut sin nedreggade vagn med totalvikt 1400 kg. För att slippa det trasslet igen tog jag sedan BE-kort.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Vi båda rekommenderar B96 eller BE. Men jag menar också att släp med totalvikt max 750 kg, som man alltid får dra på B-kort oavsett bilens totalvikt, klarar man sig långt med i vardagen. De allra flesta lånesläp är 750-släp.HelectriC skrev:känns som vi beskriver samma sak. Om du lånar släp på IKEA så landar du fort över totalvikt som funkar med B.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Problemet för mig dock (om jag nu räknar rätt) att med e-tron så är det bara 350kg släp på B-kort pga bilens totalvikt 3150kg. Väldigt få släpvagnar har 350kg eller mindre som totalvikt. Hade räknat fel tidigare och fått det till 450kg, men det borde väl faktiskt bli 350kg..?chox skrev:Vi båda rekommenderar B96 eller BE. Men jag menar också att släp med totalvikt max 750 kg, som man alltid får dra på B-kort oavsett bilens totalvikt, klarar man sig långt med i vardagen. De allra flesta lånesläp är 750-släp.HelectriC skrev:känns som vi beskriver samma sak. Om du lånar släp på IKEA så landar du fort över totalvikt som funkar med B.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
750 kg släpkärra klassas som lätt släpkärra och får dras med B-kort oavsett dragbilens vikt.
Se bara upp för obromsade släp, kan finnas både viktbegränsning och max 40 kmh begränsad.
Du får faktiskt räkna på faktiskta vikten både för B & B96 så länge du är under gränsen 3500 / 4250 totalvikt på registreringsbevisen för bil + släp.
Men oftast räcker det inte till, därför är BE bättre lösning med 7000 eller 10000 kg för äldre körkort.
Se bara upp för obromsade släp, kan finnas både viktbegränsning och max 40 kmh begränsad.
Du får faktiskt räkna på faktiskta vikten både för B & B96 så länge du är under gränsen 3500 / 4250 totalvikt på registreringsbevisen för bil + släp.
Men oftast räcker det inte till, därför är BE bättre lösning med 7000 eller 10000 kg för äldre körkort.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Man kan ju också koppla på ett släp och om det rullar så kör man. Så gör jag iaf. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Grattis. Ja, det är ett problem med e-tron. Den är så jäkla tung att man i princip inte får dra nånting alls med ett vanligt körkort. Min sambo fick inte dra varken husvagn eller vårt vanliga bilsläp med e-tron. I praktiken var det ingenting som störde, hon vill ändå inte köra bilen. Men jag knäckte ett revben förra året när vi var ute med husvagnen. Jag hade gärna sluppit köra hem efter det, jag hade hellre suttit bredvid och tyckt synd om mig själv. Men jag hade inget val, hon fick ju inte köra bilen med husvagnen påkopplad.samuelsu skrev:Audi etron får dra 1800kg, men max totalvikt på släpet bara
* 450kg med B-kort eller
* 1100 med B96
- så utan BE är den tämligen begränsad.
Därför har jag (idag faktiskt, grattis!) tagit BE-kort, så jag kan nu glädjande nog dra min husvagn (1460/1700) med den. Dessutom fullt lastad, utan problem. Hurra!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Det är lite riskabelt om vikterna är för höga. Dels får du inte fortsätta färden vid en kontroll om det är olovligt körning.taliz skrev:Man kan ju också koppla på ett släp och om det rullar så kör man. Så gör jag iaf.
Risk för böter och överlastavgift.
Det är endast 9 kg överlast som godkänns vid vägning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
...vilket är ganska idiotiskt eftersom en vanlig fordonsvåg har en delning på minst 10 kg, i regel 20kg eller ännu mer. Det bestäms utifrån vågens maxkapacitet. Det är med andra ord omöjligt att avgöra om ett fordon har 9kg överlast.Off Grid Byggaren skrev:Det är lite riskabelt om vikterna är för höga. Dels får du inte fortsätta färden vid en kontroll om det är olovligt körning.taliz skrev:Man kan ju också koppla på ett släp och om det rullar så kör man. Så gör jag iaf.
Risk för böter och överlastavgift.
Det är endast 9 kg överlast som godkänns vid vägning.
Men även om vågen skulle visa 10 eller 20kg för mycket är det av mättekniska skäl inte säkert att det stämmer. Statiska fordonsvågar är gjorda för lastbilar som väger 60 ton eller så. Bara själva vågplattan väger tiotals ton och den kan dessutom påverkas av t.ex. blåst så mycket att det blir fel med tiotals kilo. Man kan liksom inte förvänta sig någon precisionsvägning när man väger en personbil på 2-3 ton.
*vågnörden*
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Inte där jag bor. Alla gånger jag skulle låna släp innan jag skaffade BE så var de på minst totalvikt 1500, ofta 2000. Då blev allt olagligt och det kändes olustigt. Jag har inte kommit i kontakt med något 750-släp här omkring.chox skrev:Vi båda rekommenderar B96 eller BE. Men jag menar också att släp med totalvikt max 750 kg, som man alltid får dra på B-kort oavsett bilens totalvikt, klarar man sig långt med i vardagen. De allra flesta lånesläp är 750-släp.HelectriC skrev:känns som vi beskriver samma sak. Om du lånar släp på IKEA så landar du fort över totalvikt som funkar med B.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera
Ändå fränt av affärsinnehavarna att låna ut så biffiga släp, 2000 kg är ju dubbla axlar! Ikeas möbelpaket väger sällan så mycket att en och samma kund behöver ha den lastvikten.
Får man fråga vilken typ av utlåningsställen det är frågan om?
Jag håller helt med om att det är otroligt praktiskt med BE, och bilar lär inte bli lättare med tiden så det kommer bli mer och mer nödvändigt om man inte klarar sig med 750-släp.
Får man fråga vilken typ av utlåningsställen det är frågan om?
Jag håller helt med om att det är otroligt praktiskt med BE, och bilar lär inte bli lättare med tiden så det kommer bli mer och mer nödvändigt om man inte klarar sig med 750-släp.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok