Volvo Cars nya El-SUV EX90 som lovar Level 3 autonomi

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Volvo Cars nya El-SUV EX90 som lovar Level 3 autonomi

Inlägg av spacecoin »

2022-09-21 (imorgon kl 1500)

"To enable Level 3 autonomy, Volvo’s forthcoming EV will be outfitted with one lidar scanner, five radar units, eight cameras, and 16 ultrasonic sensors. Volvo plans to offer Ride Pilot as a subscription rather than a one-time purchase."

Jag tror på det när jag ser det. L3 alltså. Ska bli intressant vilken ODD man menar att man ska klara.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Volvo Cars nya El-SUV som lovar Level 3 autonomi

Inlägg av OfarligTesla »

Tror garanterat level 3 enligt UNECEs nr 157 kommer komma från de stora inom 2 år så ser inget konstigt med att Volvo skulle få det. Tyskarna hade nog inte tryckt så mycket för att implementera lagarna om de inte hade något att komma med.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Lidar och fem radarenheter, när det räcker med kamera?
Eller......
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tommyd

Inlägg av tommyd »

spacecoin skrev:

"To enable Level 3 autonomy, Volvo’s forthcoming EV will be outfitted with one lidar scanner, five radar units, eight cameras, and 16 ultrasonic sensors. Volvo plans to offer Ride Pilot as a subscription rather than a one-time purchase."

Jag tror på det när jag ser det. L3 alltså. Ska bli intressant vilken ODD man menar att man ska klara.
Men suck alltså. Man borde ju få köpa en specifik autopilot-mjukvara för ett fast engångspris och så får man inga uppdateringar av den ifall man inte betalar för en uppgradering. Jag vill inte ha abonnemang. Det är som att hyra saker istället för att äga dem. Jag hatar denna trend som alla företag mer eller mindre verkar ha anammat.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tommyd skrev:
Jag vill inte ha abonnemang.
För autonomi är abonnemang den enda affärsmodellen som fungerar. Det går inte att få ekonomi för OEM:s att ta juridiskt ansvar för körning i en 20 år gammal bil. Med en sub kan man sluta erbjuda det när det inte lönar sig längre att underhålla en legacy-hårdvara.

Jag tror att både modeller där man köper per mil är eller per månad kommer att finnas från de flesta.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:

Såg filmen. Gäsp säger jag bara.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Ja det var inte mycket till nyheter där förutom state of the art förarövervakning som verkar lovande (och bättre än något jag sett). Det kommer nog mer snart. som har ju lovat L3 som sagt.

EX90 blir namnet.
Användarvisningsbild
nek0

Re: Volvo Cars nya El-SUV EX90 som lovar Level 3 autonomi

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

2017 trodde dom kanske annat... L3 är ju bara osäker om man inte kan ha en säker överlämning, vilket jag tror man kan ha. I år sa dom L3 igen. https://www.caranddriver.com/news/a3238 ... ot-future/

Troligtvis är den väl tekniken på plats till 2024-2025 om jag får gissa, lagom till lagstiftningen kommer i Europa.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag får en känsla av att de där med själv körande bilar är mycket svårare än någon räknat med.. Artikeln ovan visar ju på att Volvo trodde de skulle vara lättare och Tesla har ju flera på liknande sätt flera gånger lovat level 5 men är fortfarande en bra bit ifrån de.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Jag får en känsla av att de där med själv körande bilar är mycket svårare än någon räknat med.. Artikeln ovan visar ju på att Volvo trodde de skulle vara lättare och Tesla har ju flera på liknande sätt flera gånger lovat level 5 men är fortfarande en bra bit ifrån de.
Tror det var tesla som drog fram optimismen.
Naturligtvis var alla tvungna att sikta högt när Elon Musk påstod att han redan sålde hårdvara för level 5.
Nu har alla nyktrat till och kommit fram till att en bra level3 är vad marknaden vill ha just nu.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Naturligtvis var alla tvungna att sikta högt när Elon Musk påstod att han redan sålde hårdvara för level 5.
Nu har alla nyktrat till och kommit fram till att en bra level3 är vad marknaden vill ha just nu.
Lagarna maler långsamt och en L3 på motorväg med lagstöd är mycket mer användbar för kunderna än L5 utan något stöd i lagen.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Lagarna maler långsamt och en L3 på motorväg med lagstöd är mycket mer användbar för kunderna än L5 utan något stöd i lagen.
Helt ärligt tror jag inte de är lagarna som stoppar level 5 just nu.. Sen behöver såklart lagarna också följa med så snart tekniken tillåter level5.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Framförallt är en L3 som finns i verkligheten mycket mer användbar än en L5 som inte gör det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Helt ärligt tror jag inte de är lagarna som stoppar level 5 just nu.. Sen behöver såklart lagarna också följa med så snart tekniken tillåter level5.
Ja det håller jag med om, menar mer att även om man löst L5 imorgon så lär det ta lång tid innan vi lagligt kan använda det.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Ja det håller jag med om, menar mer att även om man löst L5 imorgon så lär det ta lång tid innan vi lagligt kan använda det.
Jo absolut. Samtosigt tror jag tex Volvo (och många fler) jobbar med myndigheterna för att föröka går frammåt tillsammans.. Men ja de är ett trögt maskineri..
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Jag är helt säker på att lagarna kommer att vara på plats långt innan tekniken är realiserad i privatägda personbilar.

Det finns redan en förordning i EU för L4-L5: 2022/1426/EG (försöksverksamhet till 2024), och L3 på motorväg är ju på gång det med.

Om L3 skriver man: "Finally the approval of the automated driving systems of automated vehicles should not be covered by this regulation as it is intended to cover them with a reference to UN Regulation 157 on automated lane keeping systems ( 2 ) in Annex I to Regulation (EU) 2019/2144 listing the UN regulations that shall apply on a compulsory basis in the EU.".
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror (och tycker) att bilarna bör på vara en eller två nivåer över det som de tillåts vara. begränsingen skall inte vara lagarna dock skall skyldigheten. (tillverkarna skall anses som skyldiga vid ev olyckor)- och därför är det rimlit med abbonemang / försäkring att det är uppdaterade för att få användas.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

FSD ger en fin inblick i kärnproblemet. När man tittar på FSD visualiseringen och jämför med verkligheten märks det att det är beslutsfattandet som är den trånga sektorn, inte sensorerna. Att mata datorn med mer detaljer eller bättre upplösning tror jag därför inte gör nån skillnad om det är självkörning man vill uppnå. FSD kamerorna ger redan avsevärt mer info än vad vi människor använder för att köra.

Alla dessa reklamfilmer med massvis av sensorer, pointclouds och grejer visar att man kraftigt underskattat problemet. Ungefär som att säga att om du skaffar dubbelslipade glasögon och kikare så kommer du att vinna Formel 1.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Olof Tenghoff skrev:
FSD ger en fin inblick i kärnproblemet. När man tittar på FSD visualiseringen och jämför med verkligheten märks det att det är beslutsfattandet som är den trånga sektorn, inte sensorerna. Att mata datorn med mer detaljer eller bättre upplösning tror jag därför inte gör nån skillnad om det är självkörning man vill uppnå. FSD kamerorna ger redan avsevärt mer info än vad vi människor använder för att köra.

Alla dessa reklamfilmer med massvis av sensorer, pointclouds och grejer visar att man kraftigt underskattat problemet. Ungefär som att säga att om du skaffar dubbelslipade glasögon och kikare så kommer du att vinna Formel 1.
Jag håller med dig när det gäller att kunna köra över huvud taget ("ibland" eller kanske till och med "oftast"). Vill man kunna köra autonomt och ta på sig juridiskt ansvar på behöver man kunna köra säkert "alltid" även i förhållanden som är kluriga och vanliga (t ex låg sol, mörker med mötande trafik, dimma och bland VRU:s - eller en kombination av dessa). Hela poängen med flera sensortyper är att dom ska komplettera varandra.

Cruise började ungefär samtidigt som Tesla med detta problem, och dom kör utan person i förarsätet sedan flera år, och det finns ingen lösning idag som kör autonomt med bara kameror. Antingen är Cruise mycket bättre än Tesla på att ta fram programvara för självkörning och/eller så har dom en väldig fördel för att dom använder fler och bättre sensorer och en bättre dator.

När det gäller motorvägsfart är det stor skillnad på att se ett vält fordon på 250m i mörker eller 100m om man siktar på autonomi. Man kan komma med många pseudovetenskapliga liknelser som rättfärdigar Teslas strategi, men i praktiken ökar bättre sensorer säkerheten och gör att man kommer till autonomi snabbare.

Sedan ska vi inte glömma att en Lidar mäter avstånd fysiskt och har 100% recall (den missar inget). Den bildbehandling som finns idag av 2d-bilder i machine learning för att hitta körbar yta och andra objekt har inte lika bra precision eller säkerhet med minst en "order of magnitude", antagligen flera.
Skriv svar