Använder du automatiska helljuset?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Använder du automatiska helljuset?

Ja
41
19%
Nej
175
81%
 
Antal röster: 216

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6934
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av spacecoin »

Musikmannen66 skrev:
Jag kör MS-75 16 med Ap1 och autoljuset är alltid påslagen.
AP1 har en annan lösning som funkar mer tillförlitligt.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Franz »

spacecoin skrev:
Musikmannen66 skrev:
Jag kör MS-75 16 med Ap1 och autoljuset är alltid påslagen.
AP1 har en annan lösning som funkar mer tillförlitligt.
Du menar så dåligt helljus att folk inte blir bländade? :D
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19696
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Bjelke »

Franz skrev:
spacecoin skrev:
Musikmannen66 skrev:
Jag kör MS-75 16 med Ap1 och autoljuset är alltid påslagen.
AP1 har en annan lösning som funkar mer tillförlitligt.
Du menar så dåligt helljus att folk inte blir bländade? :D
Det kan faktiskt vara lite av förklaringen för det är ju helt andra lyktor på dom nyare bilarna…
Åtminstone halvljuset var ganska kasst på dom första och helljuset var väl inte mycket att hänga i
julgranen det heller, som jag minns det så märkte man nästan ingen skillnad när man slog på helljuset.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Dexter »

BrooklynS skrev:
Jag använder det sedan 2019. Visst, ibland låter den bli att blända av men då slår jag av med spaken. Oftast fungerar det - förutsatt att man har korrekt inställda strålkastare.
Samma här.
Använder också Automatiken och bländar av manuellt om den skulle missa någon gång.
Generellt upplever jag det bättre efter hand uppdateringarna har kommit.
Missade gjorde även min förra volvon från 2016.
Nyare volvo med selektiva ledstrålkastare fungerar bättre men inte helt perfekt heller alltid.
Frågan är om det finns någon bil överhuvudtaget som det fungerar perfekt alltid.
Tror inte det finns.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19696
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Bjelke »

Dexter skrev:
BrooklynS skrev:
Jag använder det sedan 2019. Visst, ibland låter den bli att blända av men då slår jag av med spaken. Oftast fungerar det - förutsatt att man har korrekt inställda strålkastare.
Samma här.
Använder också Automatiken och bländar av manuellt om den skulle missa någon gång.
Generellt upplever jag det bättre efter hand uppdateringarna har kommit.
Missade gjorde även min förra volvon från 2016.
Nyare volvo med selektiva ledstrålkastare fungerar bättre men inte helt perfekt heller alltid.
Frågan är om det finns någon bil överhuvudtaget som det fungerar perfekt alltid.
Tror inte det finns.
Vi hade en Mercedes (ganska stor men minns inte längre vad den hette) som loaner för några
år och den hade sinnessjukt bra automatik, den hade någon slags mekanik som flyttade ljuset mot diket
typ, och det funkade till 100% under dom dagar vi hade den och på alla typer av vägar också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Dexter »

Bjelke skrev:
Dexter skrev:
BrooklynS skrev:
Jag använder det sedan 2019. Visst, ibland låter den bli att blända av men då slår jag av med spaken. Oftast fungerar det - förutsatt att man har korrekt inställda strålkastare.
Samma här.
Använder också Automatiken och bländar av manuellt om den skulle missa någon gång.
Generellt upplever jag det bättre efter hand uppdateringarna har kommit.
Missade gjorde även min förra volvon från 2016.
Nyare volvo med selektiva ledstrålkastare fungerar bättre men inte helt perfekt heller alltid.
Frågan är om det finns någon bil överhuvudtaget som det fungerar perfekt alltid.
Tror inte det finns.
Vi hade en Mercedes (ganska stor men minns inte längre vad den hette) som loaner för några
år och den hade sinnessjukt bra automatik, den hade någon slags mekanik som flyttade ljuset mot diket
typ, och det funkade till 100% under dom dagar vi hade den och på alla typer av vägar också :)
Kanske något liknande system som volvos selektiva.
Där delar sig ljuset om var sida om framförvarande bil.
Likadant släcks den sidan mot mötande bil för att sen tändas upp när den mötande kört förbi.
Mercedes var kanske ute tidigt med tekniken.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1019
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av agehall »

Problemet är väl egentligen inte hur det bländas av utan snarare att bilen inte uppfattar att det är ett möte på gång och därför inte ens funderar på att blända av. Kan egentligen bara jämföra med Volvo och jag tycker de har varit lika bra/dåliga som min Tesla på att uppfatta möten, framförallt på motorväg där körbanorna är rejält separerade.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19696
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Bjelke »

agehall skrev:
Problemet är väl egentligen inte hur det bländas av utan snarare att bilen inte uppfattar att det är ett möte på gång och därför inte ens funderar på att blända av. Kan egentligen bara jämföra med Volvo och jag tycker de har varit lika bra/dåliga som min Tesla på att uppfatta möten, framförallt på motorväg där körbanorna är rejält separerade.
Absolut är det så, har man Matrix och liknande så kan man iaf styra det helt annorlunda för då
blir det ju inte lika digitalt dvs bara av/på som man har än så länge, så Matrix borde dom kunna få
till bättre (men det hjälper såklart inte oss med icke-Matrix utan här måste man bli bättre på att detektera
andra fordon helt enkelt, precis som du säger).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3669
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Mickep »

Finns det någon tillverkare som har acceptabel automatisk avbländning/helljus. (eller är kanske en personlig preferens)?
Erxon
elbilist
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Erxon »

Mickep skrev:
Finns det någon tillverkare som har acceptabel automatisk avbländning/helljus. (eller är kanske en personlig preferens)?
Jag har en Audi Q4 e-tron med LED-Matrix. Har hittills sedan februari när jag tog ut den inte fått en enda mötande bilist som blinkat på mig.
Är mer än nöjd med dessa lysen. Fast efter det man skrivit detta kommer väl det att börja...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av taliz »

Erxon skrev:
Mickep skrev:
Finns det någon tillverkare som har acceptabel automatisk avbländning/helljus. (eller är kanske en personlig preferens)?
Jag har en Audi Q4 e-tron med LED-Matrix. Har hittills sedan februari när jag tog ut den inte fått en enda mötande bilist som blinkat på mig.
Är mer än nöjd med dessa lysen. Fast efter det man skrivit detta kommer väl det att börja...
Matrix verkar vara lättare att få att funka bra än system som slår av/på hel/halv.

Gissningsvis för att man med Matrix kan ta det ”säkra före det osäkra”. Ser systemet en ljuspunkt så avbländar den bara just där, och det är inte hela världen om det är ”fel”. Det är ju ändå bara en relativt liten yta som blir obelyst.

Med ett automatiskt hel/halv så måste systemet kunna tolka ljuspunkter bättre, eftersom tex en felaktig avbländning gör att allt helljus försvinner. Det gör dom inte och därför funkar de sämre. Jag hade det på min Volvo, min Tesla och min ID4. Funkade minst dåligt på ID4an, men långt ifrån oklanderligt.

Kan tycka att det borde bli lagkrav på Matrix. Samma sak med backkamera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av BrooklynS »

Matrix är ju en helt annan teknologi, så det går inte att jämföra. Det är ju "bara" att släcka ljuset i de områden där det finns ljuskällor.

Av/på är mycket svårare, då måste systemet skilja på olika ljuskällor och bedöma exakt NÄR rätt tidpunkt är att släcka/tända helljuset för att inte blända. Och där gör såväl automatiska system som olika förare fel många gånger - men då märker man det inte eftersom man själv slår av...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1025
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Jaegaern »

BrooklynS skrev:
Matrix är ju en helt annan teknologi, så det går inte att jämföra. Det är ju "bara" att släcka ljuset i de områden där det finns ljuskällor.

Av/på är mycket svårare, då måste systemet skilja på olika ljuskällor och bedöma exakt NÄR rätt tidpunkt är att släcka/tända helljuset för att inte blända. Och där gör såväl automatiska system som olika förare fel många gånger - men då märker man det inte eftersom man själv slår av...
Ja det borde ju vara enklare, de stora penseldragen iaf.
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Mickep
Inlägg: 3669
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Mickep »

Det värsta som finns är att bli bländand. Var ute och gick med en (svag) pennficklampa när det var stömavbrott igår. Folk som hade pannlampa och bilar bländade en så att man knapps såg nått.
och samtidigt så blir det mörkt när de släcker. det borde finnas någon ambiencebelysning som fungerar på bilar så man ser svagt vad som finns även när helljuset är av. pixel är givetvis överlägset men om man skulle få 10% vid sidan av vägen skulle det vara guld. (vill ha spridning när man avbländar)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8093
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av mikebike »

Mickep skrev:
Det värsta som finns är att bli bländand. Var ute och gick med en (svag) pennficklampa när det var stömavbrott igår. Folk som hade pannlampa och bilar bländade en så att man knapps såg nått.
och samtidigt så blir det mörkt när de släcker. det borde finnas någon ambiencebelysning som fungerar på bilar så man ser svagt vad som finns även när helljuset är av. pixel är givetvis överlägset men om man skulle få 10% vid sidan av vägen skulle det vara guld. (vill ha spridning när man avbländar)
Det kallas asymmetriskt halvljus, det som gör att man ser något framåt och mer åt sidan när man har bländat av.
Min Model 3 hade inte detta, men min Model Y har någon form av asymmetriskt halvljus.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3870
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av jonasl »

Hade en A6 Allroad från 2017 i några veckor när vår äldre A6:a var på reparation pga påkörning. Den hade automatiskt helljus, ej matrix, som jag upplevde som helt ok. Körde några längre resor i mörker och man behövde inte vakta spaken och blända av i 75% av fallen som med Tesla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av -JTM3- »

Autohelljuset är ett skämt. Älskar min model 3, den är totalt sett världens bästa bil just nu enligt mig. Men oj vad störande fel det finns.
Saknar min förra bil, BMW f11-2016. Den hade adaptiva led (matrix-liknande) och night vision. Och HUD. mm. Det var en trevlig bil att köra i mörker! Nästan alltid helljus på höger sida och bländade av till 99% perfekt.
Värmekameran räddade mig några gånger, såg både djur och människor mycket tydligt.
Och allt detta med rätt gammal teknik om man jämför med dagens bilar.
Tesla Model 3 LR 2021 82kWh midnight grey
Tesla Model 3 P 2024 Quicksilver beställd
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 4481
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av AAKEE »

Jag har kört med automatisk helljus tills senaste uppdateringen, men nu är det kört.

Hägåit.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19696
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev:
Jag har kört med automatisk helljus tills senaste uppdateringen, men nu är det kört.

Hägåit.
What :shock: har den usla automatiken blivit ännu sämre nu? Jäkligt bra tajming isf… not.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5728
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Självklart använder jag inte automatiken, eftersom jag har en uns av självbevarelsedrift. :evil:
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av MatsH »

Jag använder automatiken som ett stöd när jag missar att blända av, men kontentan är att jag oftast är snabbare än bilen :)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av BrooklynS »

AAKEE skrev:
Jag har kört med automatisk helljus tills senaste uppdateringen, men nu är det kört.

Hägåit.
Så olika. Jag tycker att det fungerar närmast perfekt efter senaste uppdateringen… Tänkte på det senast igår kväll då jag kört sista veckan i autoläge utan att någonsin ens fundera på att slå av manuellt.
Tesla Y LR -22 EAP
Berguv
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Berguv »

Körde 20 mil MYLR -22 i mörker igår, omväxlande motorväg, 2-1, landsväg, mindre landsväg, lokalväg och försökte använd automatiken.

Katastrof. Helt oanvändbar.

Jag förstår de som säger att den bländar av ”rätt”, alltså när ljuskäglan börjar nå mötande bil. Problemet är att mötande bil inte håller med alls - så i nio fall av tio så fick jag en lastbils alla helljus rakt i ansiktet redan låååååångt innan ljuskäglan nådde lastbilen…

Total katastrof. Hade varit kul om de kunde fika på att få belysning att fungera ist för att leka med att få bilen att köra själv. I praktiken är det ju halva året helljuset är viktigt om man jobbar och inte pendlar längs motorväg.

Volvos ouch Audis autohelljus (oavsett Matrix eller inte Matrix) är oändligt mycket bättre.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1231
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Airlift »

Mickep skrev:
Finns det någon tillverkare som har acceptabel automatisk avbländning/helljus. (eller är kanske en personlig preferens)?
Har en Mercedes med multi-beam led (ILS). Helt otroligt bra och aldrig varit med om att det bländat vare sig mötande eller framförvarande. Den dimmar även ner vägskyltar för att inte blända sig själv. Hade Audi med Matrix och den höll samma standard.

För mig är det märkligt att ett företag som har en tydlig ”mjukvaruprofil”, med vettig hårdvara (Hella Matrix led i model 3/Y) inte bemödar sig att ens erbjuda detta. Svagt.


Till och med min gamla Honda från 2014 hade iaf fungerande automatik för vanliga xenonstrålkastare.

Kom igen, varför accepterar vi denna mediokra funktion?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av dhogborg »

Röstade Nej - eftersom funktionen inte fungerar, skapar mer oro och stress än den gör nytta.

Kör hellre utan autopilot än med auto-helljus. (tur att det än så länge går att stänga av)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Skriv svar