Bolt har fått sitt Opel-namn

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL

Bolt har fått sitt Opel-namn

Inlägg av StefL »

Nu har tydligen Opelversionen av Chevrolet Bolt fått ett namn - det i mina ögon tämligen fantasilösa Ampera-e.
Återstår att se vad den kommer att kosta och när den dyker upp, men det verkar i alla fall stå klart att den kommer att säljas i Europa vilket det tycks ha rått lite osäkerhet kring.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 961035.ece

För övrigt bör kanske noteras att detta är mitt första inlägg på detta forum. Efter att ha varit vad man brukar kalla en "lurker" i över ett år kunde jag inte längre hålla mig från att registrera mig och bli lite mer delaktig. Äger ingen Tesla men risken är mycket hög att jag lägger in de $1000 i deposition för en Model 3 så fort det bara blir möjligt. Har dessvärre en utlandsresa inbokad precis den veckan, så om det inte finns en Teslabutik i Alicante får jag vackert vänta tills onlinebokningen öppnar...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Bolt har fått sitt Opel-namn

Inlägg av Jerker »

Hej och välkommen till forumet! ;)

Ska bli intressant att se den här bilen i verkligheten när den kommer till Europa! Att jämföra Bolt med Tesla S och X är ju naturligtvis hel fel, utan hur den står sig mot M3 är det som kommer att bli intressant!
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:

Ska bli intressant att se den här bilen i verkligheten när den kommer till Europa! Att jämföra Bolt med Tesla S och X är ju naturligtvis hel fel, utan hur den står sig mot M3 är det som kommer att bli intressant!
Tackar!

Nej, någon jämförbar konkurrent med S/X är den ju inte och frågan är hur den står sig mot Model 3 också. Men om GM som det ser ut lyckas få ut den på marknaden åtminstone ett år före Model 3 kan det säkert ge dem ett försprång. Och fler elbilar på marknaden är ju vad Hr Musk har önskat sig hela tiden så jag tycker absolut inte det är något negativt :)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Jerker skrev:

Tackar!

Nej, någon jämförbar konkurrent med S/X är den ju inte och frågan är hur den står sig mot Model 3 också. Men om GM som det ser ut lyckas få ut den på marknaden åtminstone ett år före Model 3 kan det säkert ge dem ett försprång. Och fler elbilar på marknaden är ju vad Hr Musk har önskat sig hela tiden så jag tycker absolut inte det är något negativt :)
Nej, inget fel med det alls! Jag funderar på snabbladdningen som de syftar på, om det är CCS 50kW. Kan det ge 80% av ett 60kWh-batteri på 1 timme? Det är lite för långsamt. Det är sådana detaljer som gör att jag hellre valde en Tesla ändå. Min nästa elbil ska bli en bil som man kan köra långfärder med.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:
Nej, inget fel med det alls! Jag funderar på snabbladdningen som de syftar på, om det är CCS 50kW. Kan det ge 80% av ett 60kWh-batteri på 1 timme? Det är lite för långsamt. Det är sådana detaljer som gör att jag hellre valde en Tesla ändå. Min nästa elbil ska bli en bil som man kan köra långfärder med.
Tja, 50 kW ger ju 50 kWh per timme i den bästa av idealvärldar vilket är 83,3% av 60 kWh men så kan man ju inte räkna, det står ganska klart. Som jag skrivit i tråden om spekulanter på Model 3 har jag också ett sånt körmönster att en "pendlar-elbil" inte är till någon nytta för mig. Använder min nuvarande bil uteslutande privat och då till övervägande del för resor på 15-50 mil under helger och ledigheter, så räckvidd och snabb laddning är ett krav. Men går det att få mha en Model 3 är det såklart utmärkt - problemet är väl bara att några hundratusen andra lär tycka samma sak :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Jerker skrev:
Tja, 50 kW ger ju 50 kWh per timme i den bästa av idealvärldar vilket är 83,3% av 60 kWh men så kan man ju inte räkna, det står ganska klart. Som jag skrivit i tråden om spekulanter på Model 3 har jag också ett sånt körmönster att en "pendlar-elbil" inte är till någon nytta för mig. Använder min nuvarande bil uteslutande privat och då till övervägande del för resor på 15-50 mil under helger och ledigheter, så räckvidd och snabb laddning är ett krav. Men går det att få mha en Model 3 är det såklart utmärkt - problemet är väl bara att några hundratusen andra lär tycka samma sak :D
Jag har nu en Zoe och det är en utpräglad pendlarbil. Jag åker ibland längre resor och därför behöver jag nu komplettera med en fossilbil. Jag vill bli av med mitt beroende av fossilbilar, så därför är snabbladdning à lá Tesla ett måste för mig.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag är redan trött på att Googla Ampera-e och få upp massa gammal Ampera-information. :x

Hur f-n kunde de välja ett sånt idiotiskt namn?!

Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jag är redan trött på att Googla Ampera-e och få upp massa gammal Ampera-information. :x

Ja, för mig ger det associationer till en gammal amper dam, typ... :? [Amper, betydelse enligt SAOB: skarp, sur, bitter, barsk, vresig]
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

TiborBlomhall skrev:
Som ny forummedlem valde jag att formulera mig något mer försiktigt i mitt första inlägg, men tack för att du uttrycker exakt det även jag egentligen känner :D
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Tokigt namnval. Den bilen förtjänar ett mer unikt namn tycker jag.

Som gammal Amperaägare får jag ändå säga att det var en mycket bra bil för sin storleksklass. Perfekt för den som inte vill lägga en mille på en Tesla men ändå vill ha med elbilens alla fördelar.
Riktigt synd att den försvann från marknaden så fort..
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag tror jag har knäckt det. Ampera har ett litet batteri, Amperae har större. Amperae torde vara latinsk plural av Ampera. :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

kommer inte direkt som en överraskning att Opel är så lite kreativa att de väljer att kalla den för Ampera-e. Visar lite hur mycket dom tror på detta som en egen bil :o Opel är nog i särklass det tråkigaste märke jag vet om, jag hade nog valt en Dacia framför en Opel faktiskt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Sitter och läser nya numret av Elbilen i Sverige. De har stora reportage om Bolt. Det har ju sagts att den ska ha 32 mils räckvidd, men det står där att de nu lutar åt att det snarare blir 40 mil i praktiken, iaf om man kör hyfsat ekonomiskt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Sitter och läser nya numret av Elbilen i Sverige. De har stora reportage om Bolt. Det har ju sagts att den ska ha 32 mils räckvidd, men det står där att de nu lutar åt att det snarare blir 40 mil i praktiken, iaf om man kör hyfsat ekonomiskt.
Av de 60kWh kan man säkert räkna bort 10% till bricking, då återstår 54 att köra på. Ska man då komma 40mil, så behöver man köra med en snittförbrukning på 135. Då snackar vi verkligen inte nån motorvägskörning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Räckvidd är alltid avhängig hastighet, temperatur och körstil.
Bolt kommer kunna köra 50 mil lika väl som 20, allt beror på hur den körs.
Man kan inte bara slänga ut en räckviddssiffra utan att precisera om det handlar om EPA, NEDC, 90 km/h eller vad.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Av de 60kWh kan man säkert räkna bort 10% till bricking, då återstår 54 att köra på. Ska man då komma 40mil, så behöver man köra med en snittförbrukning på 135. Då snackar vi verkligen inte nån motorvägskörning.
Nej, det är fortfarande stadskörning och kortpendling. Men det är väl ett marknadsföringstrick att säga att de haft fel när de tidigare sagt att räckvidden skulle bli 32 mil.
Skriv svar