Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu finns batteri-uppvärmnings update för BMS tillgängligt hos Hyundai verkstad i Sverige. Jag låter det uppdateras vid första 1-årsservice om någon månad.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kostar det nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Haha som jag skrev tidigare frågar jag inte om det, jag tycker det ska vara som återkallelse, alltså. Alltså ett fel som behöver åtgärdas. Verkar som att det i både Finland och Norge är kostnadsfri om bilen är samtidigt på service i alla fall.mati skrev:Kostar det nåt?
Beror väl också på verkstaden tänker jag, så det låter inte direkt hoppfullt i Lidköping;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag servar om en månad, hoppas få med det då.mati skrev:Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Håller med dig att det inte är värd att betala för den funktionaliteten om det inte skulle ingå.mati skrev:Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
Vet bara att själva ett-års service går på 2tkr där det förmodligen inte kommer göras mycket, visst tar även software update arbetstid men man behöver inte sitta och bevaka den processen.
Man försökte lirka till en bromssmörjning; ” du förstår bromsarna används ju inte mycket i elbilen så de måste röras igång lite igen. ”, jag tackade snällt för tjänsten men nej tack
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.Dafro skrev:Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jepp den bilen blev ett riktigt kap ju hehe ;pmati skrev:Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.Dafro skrev:Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Just det. Jag tror att servicekostnaden som Ioniqen kommer kosta mig varje år har jag tjänat in efter tre månader bara genom den så ofantligt mycket billigare försäkringen.Bjelke skrev:Jepp den bilen blev ett riktigt kap ju hehe ;pmati skrev:Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.Dafro skrev:Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Eller så kan man säga att den lägre förbrukningen kommer kompensera för servicekostnaden varje, ganska så exakt skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
När man läser på FB så är det lite olika bud beroende på vilken ÅF man har. Flera har fått uppdateringen gratis i samband med service och vissa har fått höra att det kommer att kosta. Själva uppdateringen tar tydligen 3h enligt vissa (45 min enligt nån norrman).mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Sen, 2000kr för första servicen var det dyraste jag hört hittils. Brukar vara runt 1600kr.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Låter mer som det är buggig mjukvara än något fysiskt/mekaniskt fel på just din bil.Aida skrev:Det var ju bra med eftermontering - är det konstig översättning eller är det något som ska monteras fysiskt?
Över till nästa bugg: helt plötsligt den senaste veckan så vägrar ytterbackspeglarna att fälla ut sig vid upplåsning om jag dessförinnan använt automatiska bakluckeöppningen. Går ej att fälla ut med knappen vid elfönsterhissarna heller. Funkar ej att stänga av bilen och låsa och låsa upp. Jag har vid två tillfällen behövt köra iväg med dem infällda. Sen efter 5 min så funkar knappen vid elfönsterhissarna att fälla ut dem. Nu ikväll vägrade bilen istället att fälla in dem vid låsning. Kvittar om bilen låses genom tryck på dörrhandtaget eller genom nyckeln. Alltså den här bilen är inte frisk…
Testa att göra en uppdatering av mjukvaran till bilen (antingen själv, eller om det inte går hos verkstad).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Infällbara backspeglar är en sån sak som jag stängde av första dagen. Ju färre funktioner man använder desto färre buggar har man att slåss med.
Min bil har nu efter senaste verkstadsbesök med två uppdateringar aldrig mer glömt schemaläggningen för laddning. Men den glömmer fortfarande andra saker. Till exempel Auto Hold. Det stängs av helt random, plötsligt börjar bilen bara rulla när man startar den. Skitjobbigt. Jag vet inte hur många gånger jag har tryckt den där j*a knappen och satt på Auto Hold igen.
Min bil har nu efter senaste verkstadsbesök med två uppdateringar aldrig mer glömt schemaläggningen för laddning. Men den glömmer fortfarande andra saker. Till exempel Auto Hold. Det stängs av helt random, plötsligt börjar bilen bara rulla när man startar den. Skitjobbigt. Jag vet inte hur många gånger jag har tryckt den där j*a knappen och satt på Auto Hold igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tänkte dela med mig ett bättre sätt att använda det invändiga V2L uttaget.
Jag har märkt att när man sätter i och använder den utvändiga adaptern så blir det invändiga också aktivt dvs du kan låsa bilen helt som vanligt utan att ha den i utility mode! Själva adaptern låses även den fast så ingen risk att den bli stulen, en grej jag dock inte kollat är vad som händer om nån trycker på ”off” knappen på själva adaptern om det invändiga uttaget då sluta ge ström?
Men som sagt ett bra sätt att få ström invändigt, men kast att man inte kan bara kan aktivera uttaget utan massa tricks…..
Jag har märkt att när man sätter i och använder den utvändiga adaptern så blir det invändiga också aktivt dvs du kan låsa bilen helt som vanligt utan att ha den i utility mode! Själva adaptern låses även den fast så ingen risk att den bli stulen, en grej jag dock inte kollat är vad som händer om nån trycker på ”off” knappen på själva adaptern om det invändiga uttaget då sluta ge ström?
Men som sagt ett bra sätt att få ström invändigt, men kast att man inte kan bara kan aktivera uttaget utan massa tricks…..
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Bra idé. Är det nån som vet om det är samma fas på invändiga och utvändiga uttaget? Kan man belasta dem med 16A var, samtidigt alltså?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Så denhäringa "Snow mode" funktionen, hur är det tänkt att man ska använda den?
Ska man peta i den så fort det blir 0 gradigt eller är den för de gånger man ska ta sig fram på en väg täckt av en halvmeter nysnö?
Magnus
Ska man peta i den så fort det blir 0 gradigt eller är den för de gånger man ska ta sig fram på en väg täckt av en halvmeter nysnö?
Magnus
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Alltså jag använder det (advanced RWD) när det är snö eller halt ute, den begränsar effekten när man kör iväg samt mindre regen. Typ som omvänd sport mode nästan. Fungerar bra tycker jag men tänk inte att det blir som en fyrhjuls drift.Chilla skrev:Så denhäringa "Snow mode" funktionen, hur är det tänkt att man ska använda den?
Ska man peta i den så fort det blir 0 gradigt eller är den för de gånger man ska ta sig fram på en väg täckt av en halvmeter nysnö?
Magnus
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat.Tessi19 skrev:Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja även det kommer Ioniq5 inte ihåg. Förmodar att det ser helt likadant ut gällande dessa saker för Kia och Hyundai.Curik skrev:Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat.Tessi19 skrev:Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma i Ioniq. Den glömmer i-pedal hela tiden. Osäkert dock om det försvinner vid backning. Men det är definitivt borta efter att man startat om bilen.Curik skrev:Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat.Tessi19 skrev:Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Att den glömmer körlägena har jag däremot aldrig märkt. Jag har den alltid i Eco, har aldrig någonsin kört nåt annat, och det glömmer den inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Bilen kommer ”ihåg” Eco och Normal mode, inte snow eller sport och inte heller i-pedal, däremot auto läge för regen.mati skrev:Samma i Ioniq. Den glömmer i-pedal hela tiden. Osäkert dock om det försvinner vid backning. Men det är definitivt borta efter att man startat om bilen.Curik skrev:Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat.Tessi19 skrev:Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Att den glömmer körlägena har jag däremot aldrig märkt. Jag har den alltid i Eco, har aldrig någonsin kört nåt annat, och det glömmer den inte.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja så är det nog. Jag kör alltid med i-padal, och det får jag alltid aktivera först, medan körläget Eco alltid ligger kvar.Tessi19 skrev:Bilen kommer ”ihåg” Eco och Normal mode, inte snow eller sport och inte heller i-pedal, däremot auto läge för regen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14