InCharge ändrar prismodell?
Moderator: Redaktion
Re: InCharge ändrar prismodell?
Helt rätt, mer sådant!MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
27,8 kWp solceller
Re: InCharge ändrar prismodell?
Varför ?Dafro skrev:Helt rätt, mer sådant!MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Re: InCharge ändrar prismodell?
För att slippa folk som laddar löngre tid ön dom behöver med tex en hastighet på 50 kW på en 150 kW laddare.Dexter86 skrev:Varför ?Dafro skrev:Helt rätt, mer sådant!MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Ogillat kraftfullt köer.
27,8 kWp solceller
Re: InCharge ändrar prismodell?
Hade det inte varit bättre/mer rimligt att börja ta minutbetalt vid säg 60-70% istället?Dafro skrev:För att slippa folk som laddar löngre tid ön dom behöver med tex en hastighet på 50 kW på en 150 kW laddare.Dexter86 skrev:Varför ?Dafro skrev:Helt rätt, mer sådant!MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Ogillat kraftfullt köer.
Re: InCharge ändrar prismodell?
Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..
MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Re: InCharge ändrar prismodell?
80-85% är på tok för högt att börja ta betalt, någonstans runt kanske 65-70% känns ändå rimligt så kanske man betalar par kr extra för sista 15-20% om man känner man vill stå kvar.Gargamel skrev:Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..
MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Riktigt trött på folk som ska stå maxa en jävla laddare till 100%
Re: InCharge ändrar prismodell?
När jag hade min EQC, så tog det alltid en timme att komma i närheten av 80%, och jag kom aldrig över 70kW mer eller mindre nån gång på året, bilen klarar 110kW. Då skulle jag bli straffad med 60kr extra varje gång jag var tvungen att ladda.. Jag laddade dessutom för 4-5000kr/månad och i snitt 3.5 gånger per vecka.. 14 * 60 = 840 kr extra straffavgift för att jag skulle vara tvungen att ladda (hos incharge dvs.)Dexter86 skrev:80-85% är på tok för högt att börja ta betalt, någonstans runt kanske 65-70% känns ändå rimligt så kanske man betalar par kr extra för sista 15-20% om man känner man vill stå kvar.Gargamel skrev:Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..
MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Riktigt trött på folk som ska stå maxa en jävla laddare till 100%
De två veckorna som det var som kallast förra året, så var jag tvungen att ladda varje veckodag då värmepumpen sög ut en hel del batteri vid start av bilen. Då blir det minst 1 200kr per månad extra om jag bara laddade vardagarna..
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: InCharge ändrar prismodell?
Incharge är ju statligt ägt bolag.
Undrar vilka direktiv de fått från politikerna?
Läser man senaste årsredovisningen så har de gett sig ut i Europa också.
Vilken prismodell ska det egentligen vara på snabbladdare?
Det är ju ont om laddstationer på resdagar, så de som finns behöver ju utnyttjas så optimalt som möjligt.
Undrar vilka direktiv de fått från politikerna?
Läser man senaste årsredovisningen så har de gett sig ut i Europa också.
Vilken prismodell ska det egentligen vara på snabbladdare?
Det är ju ont om laddstationer på resdagar, så de som finns behöver ju utnyttjas så optimalt som möjligt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: InCharge ändrar prismodell?
Alternativet är ju att du får betala ett högre pris per kWh på allt. Pengarna ska in oavsett.Gargamel skrev:När jag hade min EQC, så tog det alltid en timme att komma i närheten av 80%, och jag kom aldrig över 70kW mer eller mindre nån gång på året, bilen klarar 110kW. Då skulle jag bli straffad med 60kr extra varje gång jag var tvungen att ladda.. Jag laddade dessutom för 4-5000kr/månad och i snitt 3.5 gånger per vecka.. 14 * 60 = 840 kr extra straffavgift för att jag skulle vara tvungen att ladda (hos incharge dvs.)Dexter86 skrev:80-85% är på tok för högt att börja ta betalt, någonstans runt kanske 65-70% känns ändå rimligt så kanske man betalar par kr extra för sista 15-20% om man känner man vill stå kvar.Gargamel skrev:Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..
MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Riktigt trött på folk som ska stå maxa en jävla laddare till 100%
De två veckorna som det var som kallast förra året, så var jag tvungen att ladda varje veckodag då värmepumpen sög ut en hel del batteri vid start av bilen. Då blir det minst 1 200kr per månad extra om jag bara laddade vardagarna..
Model Y P
Model S P
Model S P
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: InCharge ändrar prismodell?
Min närmaste InCharge "snabbladdare" har alltid haft minuttaxa, endast.
Nu har den 4 kr/kWh + 1 kr/minut.
Den aktuella stationen ger max 50 kW.
Nu har den 4 kr/kWh + 1 kr/minut.
Den aktuella stationen ger max 50 kW.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: InCharge ändrar prismodell?
Vad kostade det innan?mikebike skrev:Min närmaste InCharge "snabbladdare" har alltid haft minuttaxa, endast.
Nu har den 4 kr/kWh + 1 kr/minut.
Den aktuella stationen ger max 50 kW.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: InCharge ändrar prismodell?
Vår närmsta 50 kW-InChargeladdare kostar bara per minut; 2:90 kr/min. Vilket jag givetvis missade o tänkte, satan vad billigt, 2:90 per kWh här gäller o ladda. En gång.
Re: InCharge ändrar prismodell?
Vadå, 18kr extra per laddning är väl inte så farligt...
/Ioniq 5
/Ioniq 5
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av
Re: InCharge ändrar prismodell?
Procent är ju helt ointressant men säg från nör man går under 100 kW på en 150 är väl rimligt. Alldeles för många sommskamtugga upp till 100 % med väldigt låg hastighet.rassla sänk kWh med en krona och flytta det till minuttaxa.Dexter86 skrev:Hade det inte varit bättre/mer rimligt att börja ta minutbetalt vid säg 60-70% istället?Dafro skrev:För att slippa folk som laddar löngre tid ön dom behöver med tex en hastighet på 50 kW på en 150 kW laddare.Dexter86 skrev:Varför ?Dafro skrev:Helt rätt, mer sådant!MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Ogillat kraftfullt köer.
27,8 kWp solceller
-
- elbilist
- Inlägg: 952
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: InCharge ändrar prismodell?
Intressant varför de valt just de stationerna?MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Andra Hälften av stationerna lämnar dessutom fortfarande bara halv effekt vad de presenterar.
Så introducerar de enkronan även på de så blir det snabbt dyrt.
Re: InCharge ändrar prismodell?
Gissar att deras nya snabbare stationer kostar mer i effektavgift till nätägare och/eller ny strategi för att minska risk för kö på populära platser.
R_Edvinsson skrev:Intressant varför de valt just de stationerna?MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Andra Hälften av stationerna lämnar dessutom fortfarande bara halv effekt vad de presenterar.
Så introducerar de enkronan även på de så blir det snabbt dyrt.
Re: InCharge ändrar prismodell?
I Mall of Scandinavia så kostar trefasladdning nu 4 kr kWh mot 3 tidigare.MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: InCharge ändrar prismodell?
Det är ju bekvämt att ladda medan man handlar, men än så länge är det 1 kr billigare "på gatan" (Virta).Olten skrev:I Mall of Scandinavia så kostar trefasladdning nu 4 kr kWh mot 3 tidigare.MrEarp skrev:1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: InCharge ändrar prismodell?
Burn!Marsa skrev:Vadå, 18kr extra per laddning är väl inte så farligt...
/Ioniq 5