Gruppresor till Model 3 reservationssläpp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Gruppresor till Model 3 reservationssläpp

Inlägg av Svenssons »

18650 skrev:
En aspekt som har med att göra att man vill boka sin bil dagen innan alla andra är att man får $7500 i rabatt i USA på de första 200.000 elbilarna från varje tillverkare. Man tror det blir på det berömda att man hinner med att få sin model 3 innan gränsen för 200.000 bilar passeras av Tesla, redan nu är man över 100.000bilar totalt. De $7500 stegas sen ner mot noll under ett par kvartal. En försening av model 3 och plötsligt är de $7500 borta.

Källa på det är RTL podcast
Ser inte att det håller. Reservationen är på inget sätt en försäljning eller bokning. En reservation är att man har tagit en kölapp till bokningen vilket kan leda till att du får boka en bil (dvs få tillgång till Design Studion) lite tidigare än andra som reserverat senare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

18650 skrev:
En aspekt som har med att göra att man vill boka sin bil dagen innan alla andra är att man får $7500 i rabatt i USA på de första 200.000 elbilarna från varje tillverkare. Man tror det blir på det berömda att man hinner med att få sin model 3 innan gränsen för 200.000 bilar passeras av Tesla, redan nu är man över 100.000bilar totalt. De $7500 stegas sen ner mot noll under ett par kvartal. En försening av model 3 och plötsligt är de $7500 borta.

Man är inte över 100 000 i USA än. Många bilar Tesla Motors tillverkar går på export.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
18650

Inlägg av 18650 »

bylund skrev:
18650 skrev:

Man är inte över 100 000 i USA än. Många bilar Tesla Motors tillverkar går på export.
Skjut inte budbäraren. Det är ju minst två år, kanske tre eller fyra innan leverans.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

18650 skrev:
bylund skrev:
18650 skrev:

Skjut inte budbäraren. Det är ju minst två år, kanske tre eller fyra innan leverans.
Jo, jag tror självklart också att Tesla kommer gå i det taket på 200 000 med Model 3, jag bara vände mig mot "redan nu är man över 100.000bilar totalt", vilket är sant i antal byggda bilar, men det är ju såklart bara de som är levererade i USA som räknas in i denna kvot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

18650 skrev:
bylund skrev:
18650 skrev:

Det är också nästan 2 år innan beställning. Det är inte budbäraren utan budskapet som jag är högst tveksam till. Reservationer av Model 3 kommer inte alls påverka försäljningen mot de 200 000 elbilar per tillverkare som är berättigad till rabatten. Tveksam till att 200 000 sålda Teslan i USA kommer att nås innan Model 3 går att beställa i slutet av 2017. Troligen kommer bara de första få månadernas leverans av Model 3 vara berättigad till fulla rabatten innan taket nås. Reservationerna är dock inte det som styr detta utan beställningar och leveranser som tidigast kommer att ske i slutet av 2017.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

peken skrev:
Själv bor man ett par mil utanför Umeå. Blir flyget ner och ställa sig i kön. Är man skadad?
Tycker jag inte. Tänkte göra samma sak men då bila ner från Umeå.
Nu blev det ändrade planer så jag får boka min första april istället.
Lär väl öka leveranstiden med ett år. :(
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Tjosansa skrev:
peken skrev:
Själv bor man ett par mil utanför Umeå. Blir flyget ner och ställa sig i kön. Är man skadad?
Tycker jag inte. Tänkte göra samma sak men då bila ner från Umeå.
Nu blev det ändrade planer så jag får boka min första april istället.
Lär väl öka leveranstiden med ett år. :(
jag trodde vi hade blivit överens om att det mest troligtvis blir 1 april bokningarna startar i Europa?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Ja, detta blir med stor sannolikhet det största aprilskämtet någonsin, med den lilla skillnaden att det kommer att vara sant! Skämt = roligt och roligt kommer det att bli...

Nån som har hört något om något evenemang i Sverige typ samma som i Oslo? En natt i Upplands Väsby vore kanske något fast Göteborgare är ju mera kända för att skämta lite iofs... Jag åker nog oavsett var det blir om det blir nåt. Oslo är väl mera tveksamt för min del. Reservation ska läggas oavsett så snart det bara går.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror att tesla medvetet kommer se till att inte ha sålt 200k elbilar innan model 3s släpp. Förmodligen kommer de komma upp i 200k ganska precis efter att model 3 släppts vilket innebär att de som köper en model 3 inom de närmsta 6 månaderma kommer att få 3750 i rabatt och de följande sex efter det 1875. Det kommer nog göra rushen efter model 3 ännu galnare. Alla kommer vilja köpa den dirr!
vigge50

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
Jag tror att tesla medvetet kommer se till att inte ha sålt 200k elbilar innan model 3s släpp. Förmodligen kommer de komma upp i 200k ganska precis efter att model 3 släppts vilket innebär att de som köper en model 3 inom de närmsta 6 månaderma kommer att få 3750 i rabatt och de följande sex efter det 1875. Det kommer nog göra rushen efter model 3 ännu galnare. Alla kommer vilja köpa den dirr!
Du vet väll att de 200k är i USA och där har Tesla nog en bit kvar om de idag bara har sålt lite över 100k globalt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Kan inte tänka mig att Tesla kommer begränsa försäljningen för att skifta vilka kunder som kommer få bidrag och vilka som inte kommer få det. Spelar dock inte så stor roll eftersom Tesla måste ligga i rätt bra för att kunna komma upp i 200k i USA. Just nu står USA för ca 60% av alla sålda Model S fram till och med 2015 men denna siffra lär minska i och med att Tesla har öppnat nya marknader samt stärkt sin närvaro i nyligen nya marknader. Totalt kommer troligen försäljningen av Model S + Model X vara ca 200k globalt efter 2016. Under 2017 kanske Tesla säljer 170k-180k bilar om det går mycket bra.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Teslas Model S försäljning i USA enligt http://ev-sales.blogspot.se/?m=0

2012: 2303
2013: 17650
2014: 17300
2015: 23664
Totalt: 60 917

Sen tillkommer några hundra Model X och några Roadster.

Att de skulle hinna sälja ytterligare 140 000 bara i USA innan Model III kommer börja levereras anser jag är i princip omöjligt.

Edit: eftersom att Tesla inte uppger försäljning i uppdelad per land så är de kanske inte exakta men borde ge en bra uppskattning.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:

Att de skulle hinna sälja ytterligare 140 000 bara i USA innan Model III kommer börja levereras anser jag är i princip omöjligt.

Edit: eftersom att Tesla inte uppger försäljning i uppdelad per land så är de kanske inte exakta men borde ge en bra uppskattning.
Wikipedia anger lite högre antal registrerade bilar men det är samma härad:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... nd_markets

140k skulle kunna vara möjligt (50k i år och 90k 2017) men Tesla måste ligga i som bara attan för att klara det. Kan inte tänka mig att Tesla har en tanke på att försöka planera försäljningen så att Model 3-kunde fåt bidrag istället för Model S-kunder.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:

Wikipedia anger lite högre antal registrerade bilar men det är samma härad:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... nd_markets

140k skulle kunna vara möjligt (50k i år och 90k 2017) men Tesla måste ligga i som bara attan för att klara det. Kan inte tänka mig att Tesla har en tanke på att försöka planera försäljningen så att Model 3-kunde fåt bidrag istället för Model S-kunder.
Frågan är om efterfrågan finns, nu har de i och för sig även Model X men om de sålde kring 23000 förra året så skulle det vara mer än en fördubbling och Model S har än så länge inte ändrats något nämnvärt sedan förra året. Elon sa att beställningarna av Model S ökade efter eventet med Model X men frågan är om det är tillräckligt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Frågan är om efterfrågan finns, nu har de i och för sig även Model X men om de sålde kring 23000 förra året så skulle det vara mer än en fördubbling och Model S har än så länge inte ändrats något nämnvärt sedan förra året. Elon sa att beställningarna av Model S ökade efter eventet med Model X men frågan är om det är tillräckligt.
Jag finner det inte troligt att de kommer klara av 200k i USA till och med sista december 2017 men ser det inte som en omöjlighet tack vare Model X. Största expansionerna kommer Tesla troligen göra utanför USA så som Kina.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Jag finner det inte troligt att de kommer klara av 200k i USA till och med sista december 2017 men ser det inte som en omöjlighet tack vare Model X. Största expansionerna kommer Tesla troligen göra utanför USA så som Kina.
Men även om de inte når ända fram kommer det bara vara de som är snabba på att beställa som får rabatten kanske bara de som redan har en Tesla?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Hur blir de me resor nu då, nu e de lite aktuellt igen iom att man får en bettre köplats då http://insideevs.com/tesla-releases-det ... r-model-3/
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Kalle skrev:
Hur blir de me resor nu då, nu e de lite aktuellt igen iom att man får en bettre köplats då http://insideevs.com/tesla-releases-det ... r-model-3/
En buss som samlar från några orter och är vid kanalvägen kl 8? :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

AGCF skrev:
Kalle skrev:
En buss som samlar från några orter och är vid kanalvägen kl 8? :)
OBS att man kommer inte kunna reservera Model 3 vid Kanalvägen. Endast Täby C och MoS i Stockholm.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Är det någon som har koll på MoS entréer? Vilken är närmast teslabutiken? Är det varmt p-hus med entré in?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Butiken ligger 50 m in från Huvudentren, dvs från pendeltåg station.
Finns enormt garage under allt. Med en radda med elbilsplatser på undre plan.
Så kommer du 'rätt väg' till MoS, över nya bron över tåg spåren håll höger ramp ner till garaget,
och direkt till höger inne står laddplatserna.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Enligt Tesla-killen jag snackade med ska de försöka samordna något med de köpcentra de ligger i. Han visste dock inga detaljer än.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

TiborBlomhall skrev:
Enligt Tesla-killen jag snackade med ska de försöka samordna något med de köpcentra de ligger i. Han visste dock inga detaljer än.
Kan ju hoppas på reserverade platser precis vid entrén för oss som kommer i Model S. :)

Något måste vi ju styra upp. Hur många Teslaförare ska dit, och hur många som fortfarande väntar på sin första Tesla? Ska vi satsa på karavan (befintliga Teslaägare) eller plocka upp spekulanter på vägen? Jag är på oavsett vilket.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Teslaägare behöver ju inte anstränga sig för att komma före oss vanliga dödliga ;)

Själv sitter jag på flyget till USA när bokningen i Sverige öppnar :x
Och står och tittar på Elon när bokningen på Internet öppnar :|
Så priset jag får betala för provåkningen av Model 3 är flera dagar/veckor/månader senare leverans :cry:
It's a shitty job but somebody has to do it 8-)
Hok

Inlägg av Hok »

De borde väl ta bokningar på eventet också? Även för Europa. Annars får du väl åka förbi en butik i USA på väg från flygplatsen till eventet.
Skriv svar