My har den andra laddkabeln gett up. Det verkar vara brott på styrledaren ca 10 cm från laddhandtaget. Det blir ingen värmeutveckling men man måste hålla kabeln i visst läge för att den skall ladda. Den har gjort tjänst i ca 3-4 år och 10.000 mil. Gräsklipparen käkade upp den förra. Jag lödde i en kabel för att skarva signalledaren så den fungerar men det är hugg in i trefas kabeln så jag har inte velat använda den.
Går det att nypa om anslutningen i laddhandtaget (dvs korta kabeln ca 20-30 cm? Jag tycker den hållit länge, det är nog bara att le och betala.
Finns vanliga UCM att köpa fortfarande?
Brott i laddlabel. Går att nypa om?
Moderator: Redaktion
Brott i laddlabel. Går att nypa om?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Brott i laddlabel. Går att nypa om?
Jag tror de är klämda och då är det kört.
Inte 3-fas men 230V-varianten finns. Eller begagnat.
Inte 3-fas men 230V-varianten finns. Eller begagnat.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Brott i laddlabel. Går att nypa om?
Kvaliteten på Teslas UMC och väggboxar är inte den bästa.lem skrev:My har den andra laddkabeln gett up. Det verkar vara brott på styrledaren ca 10 cm från laddhandtaget. Det blir ingen värmeutveckling men man måste hålla kabeln i visst läge för att den skall ladda. Den har gjort tjänst i ca 3-4 år och 10.000 mil. Gräsklipparen käkade upp den förra. Jag lödde i en kabel för att skarva signalledaren så den fungerar men det är hugg in i trefas kabeln så jag har inte velat använda den.
Går det att nypa om anslutningen i laddhandtaget (dvs korta kabeln ca 20-30 cm? Jag tycker den hållit länge, det är nog bara att le och betala.
Finns vanliga UCM att köpa fortfarande?
Mitt tips är att skippa att köpa en Tesla UMC, och istället gå för en mobil EVSE från Metron eller annan tillverkare med högre kvalitet.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4479
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Brott i laddlabel. Går att nypa om?
Det finns en ny 3-fas från Tesla att köpa nu. Men jag hade också hellre satsat på en Metron-kabel. Gissar på att de dessutom går att reparera eftersom handskarna på dem inte är ultraljudssvetsade som Teslas. Och billigare.
Hade jag inte kommit över en 1 gen UMC till bra pris hade det blivit en sådan.
Hade jag inte kommit över en 1 gen UMC till bra pris hade det blivit en sådan.
Model Y LR AWD 2022