https://www.elektroauto-news.net/2022/z ... -auto-welt
Med prototypen Zero Emission Drive Unit - Generation 1, förkortat ZEDU-1 - har German Aerospace Center (DLR) och bilföretaget HWA utvecklat och framgångsrikt testat ett vägfordon som möjliggör nästan helt utsläppsfri rörlighet. I drift är det det mest miljövänliga vägfordonet i världen, enligt DLR i ett aktuellt pressmeddelande. Eftersom elbilen också till stor del minskar utsläppen av fint damm och mikroplaster som orsakas av nötning av bromsar och däck . DLR och HWA presenterade prototypen för allmänheten för första gången i slutet av september 2022 i Stuttgart. Ministeriet för ekonomi, arbete och turism i Baden-Württemberg finansierade projektet med sex miljoner euro.
" För oss är människors hälsa och en oförorenad miljö av största vikt. ZEDU-1-projektet fokuserar på de komponenter som hittills fått ganska lite uppmärksamhet och som nu gradvis regleras vad gäller utsläpp av EU-kommissionen genom lagstiftningsåtgärder: nämligen bromsar och däck , säger prof. Tjark Siefkes, direktör för DLR Institute for Vehicle Concepts i Stuttgart med anledning av presentationen av prototypen. “ Med ZEDU-1-prototypen visar vi lösningar som gör att vi kan vara praktiskt taget utsläppsfria på vägarna i framtiden. Vårt koncept är mycket effektivt, extremt kompakt, lämpligt för dagligt bruk och mångsidigt. Den kan överföras direkt till framtida personbilar och nyttofordon ”.
" Jag är glad över att forskningsprojektet 'Zero Emission Drive Unit - Generation 1' framgångsrikt har utvecklat en prototyp som tar itu med utsläpp av fint stoft som de viktigaste orsakerna till mobilitetsrelaterade miljöföroreningar och därmed lägger grunden för nästan utsläppsfri mobilitet på vägen i framtiden ", förklarade Baden-Württembergs ekonomiminister Dr. Nicole Hoffmeister-Kraut. Med resultatet av forskningsprojektet värt sex miljoner euro finns det nu " en förstklassig mall för vår industri för att överföra teknologierna till serieproduktion och för att ytterligare avsevärt minska slitaget på framtida fordon ".
Utsläppsfritt på vägen utan fint damm och mikroplast
Teknologiskt har projektgruppen brutit ny mark: de klassiska skivbromsarna i hjulhuset finns inte längre. Istället tas bromsen bort från hjulet och integreras i den slutna elektriska motorväxeln med hjälp av det innovativa tillvägagångssättet med en skivbroms. I kombination med specialutvecklad högpresterande elektronik kan bromsenergin nästan helt återvinnas – d.v.s. återvinnas.
Detta gör det möjligt att reducera storleken på bromskomponenterna till ett minimum och att bygga drivenheten mycket kompakt. Fenorna ligger i ett oljebad. Nötningen hamnar i oljan som kontinuerligt pumpas genom ett filter och rengörs. Utöver den mekaniska flerskivsbromsen utvecklade teamet en induktionsbroms för ZEDU-1-prototypen. Denna induktionsbroms fungerar slitagefritt nästan tills den står still och använder kraften från magnetfält för att generera en bromseffekt.
Omdesignat hjulhus suger bort mikroplast
Att flytta bromsarna från styrhytten till insidan av fordonet skapar utrymme för nya tekniska tillvägagångssätt för att avsevärt minska däckslitaget. Grunden för detta är hjulens hölje. ZEDU-1:s stängda hjulhus är aerodynamiskt utformat på ett sådant sätt att undertryck skapas vid körning. Som ett resultat ackumuleras däcknötningen vid en specifik punkt. En fläktenhet framtill på fordonet suger upp partiklarna där och skickar dem genom ett filtersystem – liknande en dammsugare. Endast renad luft kommer ut ur fordonet.
“ ZEDU-1 är en absolut prototyp. Alla komponenter i detta fordon har nyutvecklats, drivningen i form av en elmotorbromsenhet samt däckhusen och de aerodynamiskt anpassade komponenterna på fordonet ”, sammanfattar projektledaren Franz Philipps från DLR Institute of Vehicle Begrepp.
zedu-1-dlr-hwa elbilsutveckling
DLR
Sommaren 2022 undersökte forskarna i testcentret Boxbergs lokaler och på institutets egen rulldynamometer hur väl de nya komponenterna i ZEDU-1-prototypen kunde minska utsläppen av fint damm och mikroplaster under verkliga förhållanden. . För dessa tester arbetade de tillsammans med kollegor från DLR Institute of Combustion Technology. Institutet finns också i Stuttgart och har modern mätteknik och ett mobilt mätfordon. Framför allt kan detta även detektera och bestämma fint damm ner till det ultrafina området. Analysen fokuserade på den totala mängden utsläpp av fint stoft och storleksfördelningen på partiklarna.
“ För att göra detta följde vi olika körprofiler och körcykler. Detta omfattade även den så kallade WLTC. Förkortningen står för 'Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycles', en mätmetod utvecklad av internationella experter för att fastställa utsläpp. Vi utförde även speciella bromsmanövrar och gjorde även utsläppsmätningar, förklarar Franz Philipps.
Inget bromsdamm, betydligt mindre däckslitage även vid höga hastigheter
Resultaten av de första provkörningarna övertygade ZEDU-teamet, säger Philipps: " Det vi redan kan säga är att vi helt kan undvika bromsslitage. Våra mätningar av däckslitage har visat att vi helt kan undvika däckslitage upp till en hastighet på 50 kilometer i timmen och minska det med 70 till 80 procent vid högre hastigheter. Nästa steg är att vidareutveckla tekniken tillsammans med industrin för att framgångsrikt kunna ta den i serieproduktion .”
ZEDU-1: Världens mest miljövänliga bil
Moderator: Redaktion
ZEDU-1: Världens mest miljövänliga bil
ZEDU-1: Världens mest miljövänliga bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: ZEDU-1: Världens mest miljövänliga bil
Icke-existerande utopi, igen.
Finns inte ens på pappret.
Antar inte den bilen behöver tillverkas och bara kommer till magiskt a'la Star Trek där saker materialiseras ur luften.
Antar den flyger utan bränsle, så den inte sliper på däck eller vägar..
Finns inte ens på pappret.
Antar inte den bilen behöver tillverkas och bara kommer till magiskt a'la Star Trek där saker materialiseras ur luften.
Antar den flyger utan bränsle, så den inte sliper på däck eller vägar..