Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Moderator: Redaktion
-
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Bara för att hålla kostnaderna nere. 

Tesla Model 3 Long Range AWD
https://bit.ly/37fk1Pk
https://bit.ly/37fk1Pk
Det finns säkert för- och nackdelar med både kameror och USS. Med Vision hittar bilen t ex en p-ruta även om det inte står bilar i rutorna bredvid, men det funkar inte med USS.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det handlar inte om antingen eller, det handlar om att kombinera information från flera källor.Bengt skrev:Det finns säkert för- och nackdelar med både kameror och USS. Med Vision hittar bilen t ex en p-ruta även om det inte står bilar i rutorna bredvid, men det funkar inte med USS.
Vision + sensorer är bättre än bara Vision. Särskilt när det inte finns någon frontmonterad kamera.
På samma sätt som radar och lidar kan tillföra information så att AP fungerar bättre än med endast Vision.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
MC Red 85D såld
- mikebike
- Teslaägare
Ja, och det verkar Tesla ha stora problem med.Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
Andra biltillverkare gör det bättre.
När det gäller parkeringsassistans är det dock ingen konflikt alls eftersom dessa normalt endast använder sensorer och sedan är det upp till föraren att använda information från kameror i de fall det finns några.
Dom flesta 360-system (om inte alla) använder väl sensorer för att detektera ett hinder och kameror för att identifiera?Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
No shit. Du får det att låta som att detta är svårare än att bara köra med en typ av sensor. Det är det inte.Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
Om systemet har problem med detta så ska man väl förbättra systemet, inte ta bort en mer lämpad sensor, åtminstone inte innan funktionen är bättre eller lika bra som innan.
Håller ned om att de tar bort sensorer lite för tidigt, men jag tror jag överlever.
Det enda jag inte tror de kan fixa med kamerorna är radarns förmåga att se under framförvarande bil och bromsa när bilen framför den börjar bromsa, det kommer jag sakna på nästa bil.
Det enda jag inte tror de kan fixa med kamerorna är radarns förmåga att se under framförvarande bil och bromsa när bilen framför den börjar bromsa, det kommer jag sakna på nästa bil.
Senast redigerad av Bengt, redigerad totalt 1 gånger.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
MC Red 85D såld
Det överlåter jag åt programutvecklarna att avgöra, men ju mindre kod desto bättre.Curik skrev:No shit. Du får det att låta som att detta är svårare än att bara köra med en typ av sensor. Det är det inte.Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
MC Red 85D såld
Bengt skrev:Det överlåter jag åt programutvecklarna att avgöra, men ju mindre kod desto bättre.Curik skrev:No shit. Du får det att låta som att detta är svårare än att bara köra med en typ av sensor. Det är det inte.Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
Då kan man ta bort alla sensorer, autopilot och FSD så blir det väsentligt mycket mindre kod om det är målet.
Själv vill jag ha så bra funktion som möjligt.
Precis som med allt annat, lagom är bäst. 

MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
MC Red 85D såld
Detta handlar inte om lagom. Det handlar om att Tesla chansar på att de ska klara att upprätthålla funktionaliteten utan ultraljudsensorer. Bara en sånn sak att de faktiskt kommer sälja bilar utan Park assist är för mig rätt sjukt.Bengt skrev:Precis som med allt annat, lagom är bäst.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Det som är riktigt synd är att jag tror att kommande, nya teslaägare missar den här vanvettiga förändringen.
Även om vi som är på det här forumet tydligt har uppmärksammat det så lär majoriteten av kommande teslaägare inte vara medvetna om det. Lär bli en otrevlig överraskning och inte något som får Teslas rykte att skjuta i höjden.
Även om vi som är på det här forumet tydligt har uppmärksammat det så lär majoriteten av kommande teslaägare inte vara medvetna om det. Lär bli en otrevlig överraskning och inte något som får Teslas rykte att skjuta i höjden.
Det sprang upp två älgar på vägen nyss framför min bil. Jag såg den första i riktigt god tid och tänkte att jag kan ge det två sekunder innan jag bromsar för att se om bilen reagerar. Det gjorde den inte alls.
Första älgen var mitt på vägen och det gick varken passera framför eller bakom.
Den var lätt inom radaravstånd, så en radar hade definitivt sett och kunnat f bilen att bromsa.
”Vision” verkade inte se älgarna alls.
Det är så urbota dumt att disabla radarn så jag har inga ord.
Den var lätt inom radaravstånd, så en radar hade definitivt sett och kunnat f bilen att bromsa.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inteAAKEE skrev:Det sprang upp två älgar på vägen nyss framför min bil. Jag såg den första i riktigt god tid och tänkte att jag kan ge det två sekunder innan jag bromsar för att se om bilen reagerar. Det gjorde den inte alls.
kunnat se tidigare heller tycker jag, men det är ju så jäkla sällan det händer också så…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det behöver finnas någon yta som kan reflektera signalen (typ metall eller vatten) och det gör det ju normalt inte på ett djur. Däremot är det förhållandevis trivialt med en kamera..Bjelke skrev:Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inteAAKEE skrev:Det sprang upp två älgar på vägen nyss framför min bil. Jag såg den första i riktigt god tid och tänkte att jag kan ge det två sekunder innan jag bromsar för att se om bilen reagerar. Det gjorde den inte alls.
kunnat se tidigare heller tycker jag, men det är ju så jäkla sällan det händer också så…

- mikebike
- Teslaägare
Vissa bilar har IR-kamera...Bjelke skrev:Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inteAAKEE skrev:Det sprang upp två älgar på vägen nyss framför min bil. Jag såg den första i riktigt god tid och tänkte att jag kan ge det två sekunder innan jag bromsar för att se om bilen reagerar. Det gjorde den inte alls.
Det behöver inte finnas metall.Curik skrev:Det behöver finnas någon yta som kan reflektera signalen (typ metall eller vatten) och det gör det ju normalt inte på ett djur. Däremot är det förhållandevis trivialt med en kamera..
Både människor och djur reflekterar radarvågor. Metall har bättre reflektion men på 100m är det inget problem. Människor och djur består av minst 70% vatten.
Forskning runt att klassificera människor med radar visar att det svåra är att just klassificera, detektion fungerar bra med en bosch 77Ghz bilradar egentligen framtagen för att fungera som radar till farthållare.
I mitt fall hade inte det behövts någon klassificering. Det var en väldigt stor målyta som rörde sig mitt på vägen, och den var i vägen för bilen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tesla har såklart ingen animering för älgar (”än”).Bjelke skrev:Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inte
Men när något stort står mitt på vägen och det krävs en kraftig åtgärd kan man förvänta sig att bilen upptäcker det och agerar.
Jag körde inte på autopilot eftersom den inte klarar att hålla sig på vägen längs denna väg.
Jag hade en älg som sprang ut framför mig i vintras men då var det snöbelaggd isig väg och jag såg älgen tidigt, så jag bromsade före älgen klev ut på vägbanan. Där förväntade jag mig inte att bilen skulle hinna förstå att det var en älg på väg ut på vägen.
Detta fall var dock ett typiskt sånt där det känns som att bilen borde se och agera. Bilen hade kört på älgen om jag inte bromsat själv.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag sa heller inte att det behövs metall, men metall och vatten är bra reflektorer.AAKEE skrev:Det behöver inte finnas metall.Curik skrev:Det behöver finnas någon yta som kan reflektera signalen (typ metall eller vatten) och det gör det ju normalt inte på ett djur. Däremot är det förhållandevis trivialt med en kamera..
Både människor och djur reflekterar radarvågor. Metall har bättre reflektion men på 100m är det inget problem. Människor och djur består av minst 70% vatten.
Forskning runt att klassificera människor med radar visar att det svåra är att just klassificera, detektion fungerar bra med en bosch 77Ghz bilradar egentligen framtagen för att fungera som radar till farthållare.
I mitt fall hade inte det behövts någon klassificering. Det var en väldigt stor målyta som rörde sig mitt på vägen, och den var i vägen för bilen.
Klassificering behövs oavsett hur stort objektet är, det borde du ha koll på.
"Animeringen" har inget med radarn att göra. Teslor kan se (och rendera) hundar på samma sätt som den ser vägkoner och soptunnor - men det är med hjälp av kameran.AAKEE skrev:Tesla har såklart ingen animering för älgar (”än”).Bjelke skrev:Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inte
Curik skrev:
Så om man inte vet vad det är som är ivägen, kör man på det. Smart.
Du och Tesla tänker lika

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
AAKEE skrev:Curik skrev:
Så om man inte vet vad det är som är ivägen, kör man på det. Smart.
Du och Tesla tänker lika
Får man kanske sälja en ny bil också, så man sparar in på både kod, komponenter och tjänar mer på fler sålda bilar p.g.a. möjlighet till mer olyckor.
Intressant genomgång av teslas förändring av Munro
Model Y LR AWD -23
Bra video, tack. Känner jag blir irriterad när jag ser detta dock. Har försökt få svar av säljaren om man kan bli påtvingad en bil utan parkeringshjälp. Han ger inget svar utan pratar i gåtor och menar att detta är en förbättring, yeah rightAnonym skrev:Intressant genomgång av teslas förändring av Munro

Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)