Chademo laddare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare

Chademo laddare

Inlägg av Fredrikb »

Sitter och väntar på leverans av bilen och funderar på tillbehör. Vissa använder sina chademo adaptrar mycket medan andra aldrig behöver dem. Så funderar på om jag kan behöva den. Bor utanför Malmö och undrar hur andra i området (södra Sverige) har gjort. Använder ni chademo mycket. En annan grej som jag undrar är om alla chademo kostar pengar eller finns det gratis ställen med chademo?

Med vänlig hälsning, Fredrik.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Chademo laddare

Inlägg av Gustafsson »

Linköping är kanske inte helt i söder. Jag har dock Chademo adaptern och skulle inte vilja vara utan. Hemmavid finns inget behov, men när jag åker i Norge har den kommit till användning många gånger.
Den ger lite mer frihet så man slipper ta omvägen till superchargers emellanåt.
Har man 90-batteri bör behovet vara mindre, men i mitt fall skulle jag ändå behövt den.
Det finns gratisladdning, men vad jag vet är de flesta betalställen. Dock inte särskilt dyrt om man bara laddar när det behövs.
/ 70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Skaffa typ-2-kablen vid leverans. Den kostar 1750 kr. Om du är osäker på om du behöver chademoadaptern kan du vänta med den och skaffa den när du tror att du behöver den. Kommer du på att du behöver den med kort varsel går det säkert att ordna ett lån av någon också. Det intressantaste är inte hur många laddare det finns där du bor, då det är där du minst kommer att ha behov av att ladda på offentliga laddare. Det intressanta är hur det ser ut på destinationer mer än 20 mil hemifrån.

Jag har den, och använder den inte till vardags, utan det är på längre resor ut i den stora världen, utanför Sundbyberg där jag bor, som jag har nyttan av den. Då vill jag helst inte komma till en laddare och säga "Tänkte inte på det".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Jag har den, och använder den inte till vardags, utan det är på längre resor ut i den stora världen, utanför Sundbyberg där jag bor, som jag har nyttan av den. Då vill jag helst inte komma till en laddare och säga "Tänkte inte på det".
Aaa... Många sladdar blir det ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Bor utanför LA, Landskrona då alltså, så geografiskt är vi i samma härad. Jag köpte en, bara utfall att.
Har redan behövt den 2 gånger o använt den 4-5 gånger för att testa. Det kostar på de flesta ställen, dock har Clever ännu inte fakturerat mej.
Sist jag behövde den hade resan inte kunnat genomföras utan den.
Med ivf Clevers kort fungerar det lika smidigt som att tanka en sån, en sån gammal fossilbil, faktiskt tom enklare.
Och kostnaden är inget man behöver fundera på, det är bara när det måste till som den används o då är det en billig "försäkring"

Skickat från min iPad med Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det finns fortfarande et antal Chademo-laddare som är gratis men de minskar snabbt i antal. Hela Clevers nät kostar 2,50 eller 5 kr per kWh beroende på abonnemang och Vattenfall och Fortum tar 2-3 kr per minut. Kolla på uppladdning.nu så ser du ganska snabbt om du kommer att ha nytta av chademo.
Några gratisställen: Sveg, Åsarna, Svenstavik, Laholm (pratas om avgift där. Kollat, 20 kr per timma), Skövde, Ludvika, Falun, Kungälv, Angered, Växjö Gnosjö... Det finns ganska många.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Laddade precis på Ringön (Göteborg) och där är det fortfarande också gratis :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Gratis på OKQ8 vid Landvetter också, finns dessutom backup på MacDonalds bredvid.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag brukar ladda gratis chademo i Trollhättan, överby köpcentrum. Sparar mig 2 mil varje gång jag åker till göteborg.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Jag reser ofta till Göteborg i tjänsten och behöver få tips om bra laddning! Endera lämpliga (gratis) ChaDeMo eller hotell med vettig laddning...
Några tips?
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Skriv svar