Chrysler-chefen: ”Vi är de enda som kan gå om Tesla”

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Chrysler är kaxiga.

Nu ansluter sig amerikanska biltillverkaren Chrysler till kampen om att offentligt vilja köra om Tesla. VD Chris Fuell är ordentligt kaxig – hon menar att Chrysler är den enda biltillverkaren som har potential att gå om Tesla.

– Alla går efter Tesla men jag tror att Chrysler är det enda märket som har förmågan att göra det. Det eftersom vi kommer vara hyperfokuserade på ett helt elektriskt sortiment, sa Chris Fuell i samband med bilmässan i Detroit.

https://alltomelbil.se/chrysler-chefen- ... -om-tesla/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Chrysler-chefen: ”Vi är de enda som kan gå om Tesla”

Inlägg av Jeppe_E »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Dom presenterar alltså konceptet till sin första elbil som dom planerar att leverera 2025, och anser sig med det vara företaget som är bäst positionerade att ta sig an Tesla?

OK, lycka till med det... :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
Dom presenterar alltså konceptet till sin första elbil som dom planerar att leverera 2025, och anser sig med det vara företaget som är bäst positionerade att ta sig an Tesla?

OK, lycka till med det... :roll:

/fth
Ändå imponerande om dom som artikel säger enbart ska sälja elbilar från 2028, snabb omställning.

Är det någon annan biltillverkare som har en så tuff målsättning?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev:
Ändå imponerande om dom som artikel säger enbart ska sälja elbilar från 2028, snabb omställning.

Stellantis producerade c:a 6M bilar totalt 2021, alltså fossiler, hybrider, elbilar, och samtliga märken i koncernen som Fiat, Chrysler, Opel, Maserati, Alfa Romeo, etc etc etc., med kraftigt fallande siffror för många märken.

Jag tror det är en betydligt större chans att Tesla producerar fler elbilar än hela Stellantis-koncernens produktion av fossiler, hybrider, och elbilar, alla märken sammanlagt, före 2028, än att Chrysler ensamt skulle lyckas producera fler elbilar än Tesla det året.

/fth
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

backe skrev:
Tesla? ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:

Stellantis producerade c:a 6M bilar totalt 2021, alltså fossiler, hybrider, elbilar, och samtliga märken i koncernen som Fiat, Chrysler, Opel, Maserati, Alfa Romeo, etc etc etc., med kraftigt fallande siffror för många märken.

Jag tror det är en betydligt större chans att Tesla producerar fler elbilar än hela Stellantis-koncernens produktion av fossiler, hybrider, och elbilar, alla märken sammanlagt, före 2028, än att Chrysler ensamt skulle lyckas producera fler elbilar än Tesla det året.

/fth

Den diskussionen har jag ingen aning om, jag tyckte mer att dom hade en imponerande målbild att fasa ut helt från ICE till elbilar på 3 år, om det stämmer att dom ska släppa sin första elbil 2025?

Min fråga är alltså fortfarande om det är någon annan biltillverkare(som tillverkar ICE-bilar) som har en så aggressiv utfasning av nuvarande modellprogram?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev:
Den diskussionen har jag ingen aning om, jag tyckte mer att dom hade en imponerande målbild att fasa ut helt från ICE till elbilar på 3 år, om det stämmer att dom ska släppa sin första elbil 2025?

Min fråga är alltså fortfarande om det är någon annan biltillverkare(som tillverkar ICE-bilar) som har en så aggressiv utfasning av nuvarande modellprogram?
Ja, det är många, här är några exempel:
  • Jaguar (2025)
    Alfa Romeo (2027)
    Lotus (2028)
    Bentley (2030)
    Cadillac (2030)
    Lexus (2030)
    Mercedes (2030)
    Mini (2030)
    Rolls-Royce (2030)
    Volvo (2030)
    Audi (2033)
    GM (2035)
om dom sedan kommer att lyckas med detta återstår förstås att se, men dom har iaf ambitionen.

Även VW hade upp till för något/några år sedan ambitionen att sluta med förbränningsmotorer 2026, men dom har senare sänkt ambitionerna betydligt, det senaste jag sett är 2040 (!) för 100% elektriskt.

/fth
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:

Ja, det är många, här är några exempel:
  • Jaguar (2025)
    Alfa Romeo (2027)
    Lotus (2028)
    Bentley (2030)
    Cadillac (2030)
    Lexus (2030)
    Mercedes (2030)
    Mini (2030)
    Rolls-Royce (2030)
    Volvo (2030)
    Audi (2033)
    GM (2035)
om dom sedan kommer att lyckas med detta återstår förstås att se, men dom har iaf ambitionen.

Även VW hade upp till för något/några år sedan ambitionen att sluta med förbränningsmotorer 2026, men dom har senare sänkt ambitionerna betydligt, det senaste jag sett är 2040 (!) för 100% elektriskt.

/fth
Tack.

Nu var det väl egentligen bara Jaguar och Alfa som var mer aggressiva.

Oavsett imponerande lista om dom klarar av det, betydligt bättre än vad jag trodde.
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare

Inlägg av Sladden »

Skrämmande hur en VD för ett så stort bolag kan vara så världsfrånvänd om han nu verkligen tror på det han själv säger. Att gå in med inställningen att man är det enda företaget som kan lyckas med tanke på den konkurrensen som redan finns är ju dömt att misslyckas.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sladden skrev:
Skrämmande hur en VD för ett så stort bolag kan vara så världsfrånvänd om han nu verkligen tror på det han själv säger. Att gå in med inställningen att man är det enda företaget som kan lyckas med tanke på den konkurrensen som redan finns är ju dömt att misslyckas.
* hon

Ungefär lika världsfrånvänt som när Elon för rätt många år sedan stod och sa att Tesla inom ett år skulle ha bilar som på egen hand skulle köra kust-till-kust. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare

Inlägg av Sladden »

Nicke Nyfiken skrev:
Sladden skrev:
* hon

Ungefär lika världsfrånvänt som när Elon för rätt många år sedan stod och sa att Tesla inom ett år skulle ha bilar som på egen hand skulle köra kust-till-kust. :lol:
Dammit, så trillade jag i stereotypfällan. Ber om ursäkt!

Absolut, men så vitt jag vet sa han inte något om huruvida andra skulle lyckas med samma bedrift eller inte.
Skriv svar