En, än så länge, snarare hypotetisk fråga som kanske någon kan svara på:
Är det möjligt/sannolikt att en datanörd kan "hacka" en Model S? Med all den tekniska utrustningen för datakommunikation och permanent uppkoppling skulle jag anser det inte som omöjligt att en som kan sådant skulle kunna ta sig "in i bilen" och ställa till. Har Tesla byggt några firewalls?
Jag undrar bara, men jag vore inte så glad om en hackare gör att jag inte kan använda bilen, än värre påverka vissa säkerhetsrelevanta funktioner i mjukvaran. Någon här som har insiderinformation angående detta???
Cheers
Dataintrång
Moderator: Redaktion
- kanylbullen
- Teslaägare
Re: Dataintrång
Vad jag förstår kan du aldrig kommunicera direkt med bilen via internet, all trafik går via TM's servrar. Då behöver du i sådana fall hacka Tesla Motors snarare än att hacka en specifik bil. Alternativt lyckas med en "man in the middle" attack, men det verkar långsökt via 3G-nätet.
Jag har funderat på om du kunde lyckas blockera tillgång till bilen däremot. Säg att du hijackar eller på annat sätt stjäl bilen med nyckeln i. Då vill du inte att ägaren eller TM ska kunna komma åt bilen. Om du då ansluter bilen till en lokal WiFi Hotspot där du genom statiska DNS records blockerar TM's servrar. Det borde göra att bilen blir "off-the grid". Då är frågan om TM byggt in skydd mot detta som gör att om den inte lyckas autentisera sig mot TM så slår den automatiskt av WiFi och försöker via 3G istället.
Jag har funderat på om du kunde lyckas blockera tillgång till bilen däremot. Säg att du hijackar eller på annat sätt stjäl bilen med nyckeln i. Då vill du inte att ägaren eller TM ska kunna komma åt bilen. Om du då ansluter bilen till en lokal WiFi Hotspot där du genom statiska DNS records blockerar TM's servrar. Det borde göra att bilen blir "off-the grid". Då är frågan om TM byggt in skydd mot detta som gör att om den inte lyckas autentisera sig mot TM så slår den automatiskt av WiFi och försöker via 3G istället.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Även om det är lite meck så kan man ju plocka ur simkortet... Då lär väl 3G-koppling sluta funka...kanylbullen skrev:Vad jag förstår kan du aldrig kommunicera direkt med bilen via internet, all trafik går via TM's servrar. Då behöver du i sådana fall hacka Tesla Motors snarare än att hacka en specifik bil. Alternativt lyckas med en "man in the middle" attack, men det verkar långsökt via 3G-nätet.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Jag såg ett "ted talk" med ett geng som hackade in sig i en bmv och fick kontroll över bromsarna (de kom in via FM radion?) ja försöker hitta en lenk till det, de va interesant
tja,inte jätte imponerande.
här hackade de appen, med brute force verkar det som,(prova väldigt många kåder väldigt snabbt tills du hittar rett) så de e kanske inte så sofistikerat hack. de kan bara göra de appen kan göra.
här är det, om ni inte har tid o titta på hela så börjar han prata om bilar vid 4:48