Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Tellus »

Dfokr skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Dfokr skrev:
.../ Spelar ingen roll vilket märke på bil du har, en bakhjulsdriven bil i den tyngdklassen och vridmoment är inte optimalt i vårt vinterlandskap tror jag. Min BMW var samma, inget vidare på vintern. Fyrhjulsdrift är en helt annan liga. /...
Du kan inte jämföra en fossilbil med en elbil när det gäller igångsättning på halt väglag. En elbils antispinnsystem är så mycket bättre i jämförelse.

Se t.ex det här om bakhjulsdrivna Model 3:

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-pa-vintern/
Håller helt med.

På min bakhjulsdrivna Lexus fick jag ofrivilligt bakhjulssläpp ofta när det var halt. Det hände aldrig med min Tesla P85 fast den hade 3 ggr så högt vridmoment och effekt.

(Och jag hade faktiskt precis likadana vinterdäck på båda bilarna)
Som sagt min Skoda Enyaq är en elbil och hade problem. Räckte för att övertyga mig. Aldrig mer en elbil med bakhjulsdrift i den vikt och prisklassen såvida du inte bor i ett land utan minusgrader.
Teslas bakhjulsdrivna modeller går perfekt på vinterväglag, bättre än vissa fyrhjulsdrivna fossiler.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Dfokr skrev:

Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller.
Vad hade du för däck?
AWD är ju ett relativt nytt påfund. För 30 år sen hade de flesta bilar just RWD. Trots det var det inte många som körde fast.
Har själv kört allt från Volvo 240 till Nissan Kingcab(olastad och därmed lite vikt på drivhjulen) med RWD utan några som helst problem. Bra däck är då A och O.
Lägg till högre markfrigång som både 240 och garanterat kringcab hade.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Tycker bilar som 240, 740, Alfor, BMW:s av olika slag på 80- och 90-talen var riktigt dåliga på vintern jämfört med dagens bilar. Sannolikt alla dagens bilar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Lurkern skrev:
Tycker bilar som 240, 740, Alfor, BMW:s av olika slag på 80- och 90-talen var riktigt dåliga på vintern jämfört med dagens bilar. Sannolikt alla dagens bilar.
Ja, man fick lära sig att "gunga loss" för att komma ut från parkeringar t.ex. Även att man fick hjälpa grannen var standard förr. Trots att nästan alla körde med dubbdäck.
Pappa hade en 20 liters plastback med sand i skuffen när han körde Volvo 264 och 760.
Både för att få mer vikt över bakhjulen och för att ge fäste när det var (för) halt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Dfokr skrev:
Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller.
Det är ju en helt annan bilmodell. Jag har kört bakhjulsdriven Model 3 en hel vinter, med kontinentala vinterdäck. Den är stabil, riktigt stabil i vinterväglag. Antispinn och antisladd är extremt snabba, det går att gasa fullt i halkan och det spinner inte öht så det går att märka. Bilen känns lite slöare när det är halt, det är allt.

Edit: Innan dessa hade jag en VW Touran som var framhjulsdriven, dubbdäck, fungerade ok men spann gärna loss vid gaspådrag på vintern. Audi A6 Quattro, dubbdäck, Subaru Forester diesel, friktionsdäck, Subaru Forester Turbo, dubbdäck. Model 3 var lika bra som de fyrhjulsdrivna när det kommer till stabilitet och trygghetskänsla. Sämre markfrigång gjorde den sämre i riktigt mycket snö. Behövde aldrig testa att köra loss den från snödrivor eller liknande, men där är antagligen 4WD bättre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
JohnMurphy

Inlägg av JohnMurphy »

RWD Y kommer att skeppas från Shanghai
Tesla Model 3 Long Range AWD
https://bit.ly/37fk1Pk
Gruu

Inlägg av Gruu »

Ja det är känt sedan länge
RakingPanda

Inlägg av RakingPanda »

Syftar du på något specifikt fartyg? @johnmurphy
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

JohnMurphy skrev:
De kommer också att levereras från Berlin.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Bengt skrev:
JohnMurphy skrev:
De kommer också att levereras från Berlin.
I framtiden, inte nu. Definitivt inte i år.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Drog ett mail till SC Umeå. Fick svar nästa direkt - mycket nöjd med hur snabba och kundfokuserade Umeå är!

Saxar in deras svar här:
Vi har valt att ta bort de uppskattade leveranstiderna då feedbacken har varit att de skapat mer frågor än att ge en trygghet kring leveranstid. Då ni har ändrat från LR till RWD så verkar inte systemet kunna läsa av korrekt vilken uppskattad leveranstid som fanns vid orderläggning.

När er beställning gjordes om så var uppsk. leverans Dec-Feb och det intervallet stämmer fortfarande. När en bil tilldelas er beställning så kommer ni att få ett sms med bekräftelse samt att ni kommer att se ett mer konkret uppskattat leveransfönster på Tesla kontot.

Men då ni hade intervall i November tidigare innan datumen togs bort så verkar det bli leverans innan årsskiftet, men inget vi kan garantera förens bil är tilldelad. Tilldelning sker ca 30 dagar innan upphämtning och vi kommer att få bilar sporadiskt från och med nu tills Jul.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare

Inlägg av Player »

CrazyGang skrev:
Drog ett mail till SC Umeå. Fick svar nästa direkt - mycket nöjd med hur snabba och kundfokuserade Umeå är!

Saxar in deras svar här:
Vi har valt att ta bort de uppskattade leveranstiderna då feedbacken har varit att de skapat mer frågor än att ge en trygghet kring leveranstid. Då ni har ändrat från LR till RWD så verkar inte systemet kunna läsa av korrekt vilken uppskattad leveranstid som fanns vid orderläggning.

När er beställning gjordes om så var uppsk. leverans Dec-Feb och det intervallet stämmer fortfarande. När en bil tilldelas er beställning så kommer ni att få ett sms med bekräftelse samt att ni kommer att se ett mer konkret uppskattat leveransfönster på Tesla kontot.

Men då ni hade intervall i November tidigare innan datumen togs bort så verkar det bli leverans innan årsskiftet, men inget vi kan garantera förens bil är tilldelad. Tilldelning sker ca 30 dagar innan upphämtning och vi kommer att få bilar sporadiskt från och med nu tills Jul.
Håller helt med dig angående Sc Umeå, verkligen fått en bra bild av dem hittills.
Jag hade också beställning på MY LR men kunde inte bestämma mig när RWD kom så jag la en till beställning. Nu blir det svåra att bestämma vilken man ska ta, känns som att ränteläget gör att det lutar åt RWD trots att man bor i Norrbotten, men tror det kommer gå galant iallafall. Är mer räckvidden som gör att jag tvekar lite.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Man kan aldrig få för mycket räckvidd. Det kommer en dag då man ville haft/behöver lite mer....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Gruu

Inlägg av Gruu »

Jag och svågern beställde varsin tesla model y 4 september jag en rwd och hans en long range hans kommer om två veckor och min inte ett ljud ifrån helt sjukt
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

De kanske kommer från olika fabriker?
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
backe

Inlägg av backe »

Gruu skrev:
Jag och svågern beställde varsin tesla model y 4 september jag en rwd och hans en long range hans kommer om två veckor och min inte ett ljud ifrån helt sjukt

Samma färg på bil och klädsel?
Gruu

Inlägg av Gruu »

Ja
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Gruu skrev:
Vad är det för "helt sjukt" med det? Två olika bilar, med olika spec (LR vs RWD). Vad fick du för leveransfönster när du beställde din RWD? Är ju helt orimligt att Tesla ska höra av sig till dig innan dess bara för att du har en svåger som beställt en annan modell... ;)
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Gruu

Inlägg av Gruu »

Ja
Gruu

Inlägg av Gruu »

Man tycker att det inte ska skilja så mycket , samma modell ska kunnas producera lika snabbt är det så konstigt att tänka så
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Gruu skrev:
Man tycker att det inte ska skilja så mycket , samma modell ska kunnas producera lika snabbt är det så konstigt att tänka så
Hans var nog en avbokad bil. Inga RWD har kommit ännu...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Gruu skrev:
Ja det är konstigt att tänka så eftersom i) det inte är samma modell, ii) RWD levereras först om några månader så du kan omöjligt vara utlovad leverans nu och iii) Tesla inte har någon anledning att höra av sig till dig innan dess
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Gruu

Inlägg av Gruu »

Vi hade december - februari båda två från början, vad är det för konstigt med det undra jag
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Gruu skrev:
Vad tänker du dig att det är för skillnader på en LR och RWD? Jag tänker mig att det är, förutom att främre drivenheten saknas, helt annat batteripack och andra kabelstammar bl.a. Annan certifiering och annat helbilsgodkännande, med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Gruu

Inlägg av Gruu »

Allt det du har skrivit om som är skillnaden , är det normalt att det ska ta flera månader extra att montera :roll:
Skriv svar