Det är just kärnkraften som ställer till det. Långa ledningar och mycket hinner hända efter vägen. Bland annat gigantiska förluster efter vägen till ingen nytta. Så när det inte finns en stark spänningshållande producerande apparat i andra änden går det helt inte att kräma på max utan att det ska uppstå en massa konstiga saker med ledningen och innehållet.chaffis75 skrev:Nu undrar jag också.. På vilket sätt är. Kärnkraften skyldiga till att vi har problem med överföringen? Jag ser de snarast som med mer kärnkraft i söder så hade vi inte behövt den nya ledningen.Tjamotis skrev:Du vet inte varför stamnätet är begränsat i överföringen från SE1 och nedåt va?Zalman3 skrev:Rimligt vore också att kärnkraften betalar för att 30% av SE2 till SE3 elledningen reserveras för ett slumpstopp hos kärnkraften. För konsumenterna i SE3/SE4 förlorar 2.190MW pga dessa kärnkraftverk.
Kärnkraft är inte framtiden
Moderator: Redaktion
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Ee.. Jag fattar inte.. När vi hade Barsebäck så förbrukade ju elen lokalt i Skåne och dsödra Sverige, idag får vi importera från norra Sverige då våra vindkraftverk knappast räcker till. På vilket sätt skulle då kärnkraften skapa längre transport av elen?Tjamotis skrev:Det är just kärnkraften som ställer till det. Långa ledningar och mycket hinner hända efter vägen. Bland annat gigantiska förluster efter vägen till ingen nytta. Så när det inte finns en stark spänningshållande producerande apparat i andra änden går det helt inte att kräma på max utan att det ska uppstå en massa konstiga saker med ledningen och innehållet.chaffis75 skrev:Nu undrar jag också.. På vilket sätt är. Kärnkraften skyldiga till att vi har problem med överföringen? Jag ser de snarast som med mer kärnkraft i söder så hade vi inte behövt den nya ledningen.Tjamotis skrev:Du vet inte varför stamnätet är begränsat i överföringen från SE1 och nedåt va?Zalman3 skrev:Rimligt vore också att kärnkraften betalar för att 30% av SE2 till SE3 elledningen reserveras för ett slumpstopp hos kärnkraften. För konsumenterna i SE3/SE4 förlorar 2.190MW pga dessa kärnkraftverk.
Du fåt ursäkta kanske Jag som inte förstår dig bara..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Överföringsproblematiken fanns ju inte i samma utsträckning när även södra Sverige kunde producera el dagar då det var vindstilla. Alltså var behovet mindre av att kunna pusha ner vattenkraftsel från SE1 till SE4.Tjamotis skrev:Det är just kärnkraften som ställer till det. Långa ledningar och mycket hinner hända efter vägen. Bland annat gigantiska förluster efter vägen till ingen nytta. Så när det inte finns en stark spänningshållande producerande apparat i andra änden går det helt inte att kräma på max utan att det ska uppstå en massa konstiga saker med ledningen och innehållet.chaffis75 skrev:Nu undrar jag också.. På vilket sätt är. Kärnkraften skyldiga till att vi har problem med överföringen? Jag ser de snarast som med mer kärnkraft i söder så hade vi inte behövt den nya ledningen.Tjamotis skrev:Du vet inte varför stamnätet är begränsat i överföringen från SE1 och nedåt va?Zalman3 skrev:Rimligt vore också att kärnkraften betalar för att 30% av SE2 till SE3 elledningen reserveras för ett slumpstopp hos kärnkraften. För konsumenterna i SE3/SE4 förlorar 2.190MW pga dessa kärnkraftverk.
Men att göra ett medvetet val i att stänga ner planerbar elproduktion i SE4 och sedan skrika om överföringsbrist och brist på stabilitet i elnätet

Tesla Model Y Performance
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Det beror inte på transportsträckan i sig utan på att elnätets frekvens (som ska ligga på 50Hz), inte får avvika mer än +/- 0.1Hz. Om det gör det så kommer stora och dyra saker börja gå sönder.chaffis75 skrev:Ee.. Jag fattar inte.. När vi hade Barsebäck så förbrukade ju elen lokalt i Skåne och dsödra Sverige, idag får vi importera från norra Sverige då våra vindkraftverk knappast räcker till. På vilket sätt skulle då kärnkraften skapa längre transport av elen?Tjamotis skrev:Det är just kärnkraften som ställer till det. Långa ledningar och mycket hinner hända efter vägen. Bland annat gigantiska förluster efter vägen till ingen nytta. Så när det inte finns en stark spänningshållande producerande apparat i andra änden går det helt inte att kräma på max utan att det ska uppstå en massa konstiga saker med ledningen och innehållet.chaffis75 skrev:Nu undrar jag också.. På vilket sätt är. Kärnkraften skyldiga till att vi har problem med överföringen? Jag ser de snarast som med mer kärnkraft i söder så hade vi inte behövt den nya ledningen.Tjamotis skrev:Du vet inte varför stamnätet är begränsat i överföringen från SE1 och nedåt va?Zalman3 skrev:Rimligt vore också att kärnkraften betalar för att 30% av SE2 till SE3 elledningen reserveras för ett slumpstopp hos kärnkraften. För konsumenterna i SE3/SE4 förlorar 2.190MW pga dessa kärnkraftverk.
Om du inte har tillräckligt bra frekvensmodulering (i detta fall en stor generator - t.ex. en kärnkraftsgenerator eller andra större svänghjul) i andra änden på kraftledningen som kan balansera upp obalansen som uppstår så kommer det långa avståndet från kraftkällan skapa en obalans på mer än 0,1 Hz. Att balansera elnätet med många små generatorer (vindkraft) är mycket svårare och skörare än med få stora generatorer - därför kan man helt enkelt inte bara höja effekten på ledningarna från SE1.
Det här är anledningen till att riktigt långa sjökablar matas med likström istället som inte har samma problem med frekvensen. Men det innebär dyra investeringar i båda ändar där strömmen ska konverteras till växelström.
Så ja nedläggningen av reaktorer i södra Sverige är ett stort problem för överföringen av el från Norrland till Skåne.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Westinghouse, en av två(den andra är Areva) västerländska reaktorleverantörer byter ägare igen.
Riskkapitalbolagen ser nu chansen att göra snabba pengar på folks oro.
Riskkapitalbolagen ser nu chansen att göra snabba pengar på folks oro.
https://go.theregister.com/feed/www.the ... e_nuclear/Uranium fuel producer Cameco Corp and investment firm Brookfield Renewable Partners intend to buy Westinghouse Electric Company in a bid to accelerate a nuclear power resurgence.
It's unknown in which direction Cameco and Brookfield plan to take Westinghouse, though the pair did say they were well positioned to "execute on the growing pipeline for extending and uprating nuclear power plants, and service the rising demand" for new smaller reactors – no mention of the type.
Westinghouse Electric Company is currently owned by Brookfield Business Partners, a subsidiary of Brookfield Renewable under parent company Brookfield Asset Management.
Brookfield Business purchased Westinghouse Electric Company from Toshiba in 2018 after the latter placed Westinghouse in Chapter 11 bankruptcy proceedings in a bid to restructure it. Brookfield said that its management of Westinghouse nearly doubled the company's profitability through restructuring and a refocus of its services.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kärnkraft eller en vilken stark producent och roterande massa som helst i minst båda ändar av en lång ledning gör att man kan använda ledningen på ett bättre sätt gör att överföra el.chaffis75 skrev:Ee.. Jag fattar inte.. När vi hade Barsebäck så förbrukade ju elen lokalt i Skåne och dsödra Sverige, idag får vi importera från norra Sverige då våra vindkraftverk knappast räcker till. På vilket sätt skulle då kärnkraften skapa längre transport av elen?Tjamotis skrev:chaffis75 skrev:Nu undrar jag också.. På vilket sätt är. Kärnkraften skyldiga till att vi har problem med överföringen? Jag ser de snarast som med mer kärnkraft i söder så hade vi inte behövt den nya ledningen.Tjamotis skrev:Du vet inte varför stamnätet är begränsat i överföringen från SE1 och nedåt va?Zalman3 skrev:Rimligt vore också att kärnkraften betalar för att 30% av SE2 till SE3 elledningen reserveras för ett slumpstopp hos kärnkraften. För konsumenterna i SE3/SE4 förlorar 2.190MW pga dessa kärnkraftverk.
Det är just kärnkraften som ställer till det. Långa ledningar och mycket hinner hända efter vägen. Bland annat gigantiska förluster efter vägen till ingen nytta. Så när det inte finns en stark spänningshållande producerande apparat i andra änden går det helt inte att kräma på max utan att det ska uppstå en massa konstiga saker med ledningen och innehållet.
Nej frekvens är balans mellan genererad och konsumerad produktion. Jag gissar att du tänker på fasförskjutning mellan ström och spänning?Mr_Ewing skrev:Det beror inte på transportsträckan i sig utan på att elnätets frekvens (som ska ligga på 50Hz), inte får avvika mer än +/- 0.1Hz. Om det gör det så kommer stora och dyra saker börja gå sönder.
Om du inte har tillräckligt bra frekvensmodulering (i detta fall en stor generator - t.ex. en kärnkraftsgenerator eller andra större svänghjul) i andra änden på kraftledningen som kan balansera upp obalansen som uppstår så kommer det långa avståndet från kraftkällan skapa en obalans på mer än 0,1 Hz. Att balansera elnätet med många små generatorer (vindkraft) är mycket svårare och skörare än med få stora generatorer - därför kan man helt enkelt inte bara höja effekten på ledningarna från SE1.
Det här är anledningen till att riktigt långa sjökablar matas med likström istället som inte har samma problem med frekvensen. Men det innebär dyra investeringar i båda ändar där strömmen ska konverteras till växelström.
Så ja nedläggningen av reaktorer i södra Sverige är ett stort problem för överföringen av el från Norrland till Skåne.
Zalman3 skrev:Fortfarande inga källor på alla fantastiska produktionskostnadssiffror för vindkraften?
SVAR:
Jag fick uppgiften om en produktionskostnad på 23 till 25 öre per kWh när jag var på ett studiebesök på Markbygden i våras. Och de sa att Vestas nu ger serviceavtal på 40 år.
Vad kostar de behov av lagring som vindkraft skapar ?
SVAR:
Norge+Sverige har ca 50.000MW i vattenkraften. Det räcker för att driva 100% både Sverige och Norge när det inte blåser. Norge bygger dessutom 50 nya vattenkraftverk för att säkerställa att de kan leverera bland annat till Sverige.
När vi byggt ut fossilfri elproduktion så mycket att vi har ett överskott. Killgissar jag att det kostar 10% extra att utnyttja vattenkraften för lagring.
Vad kostar de behov av syntetisk svängmassa som vindkraft skapar?
SVAR:
"Svängmassa" är ett förlegat begrepp. Elnätet behöver olika stödtjänster, bland annat frekvensreglering.
Dessa tjänster kan man få av nya vindkraftverk som har kraftelektronik för detta. Traditionellt har vindkraftverk inte haft detta, men man kan billigt få detta om kunden vill ha det. Dessutom är den bästa och billigaste lösningen för dessa stödtjänster batterier. Faktiskt ännu bättre och snabbare än vattenkraften som traditionellt stått för dessa stödtjänster.
Varför ska vi subventionera vindkraft om det kostar 23-25öre ?
SVAR:
Givetvis ska man inte subventionera vindkraft. Och inte någon annan elproduktion heller. Marknaden ska styra.
Varför vill vi ge bort dessa enorma vinster från vindkraften till Kina ?
SVAR:
Sverige behöver inte Kina för att hitta finansiärer för att bygga vindkraft.
Kapacitetsfaktor för vindkraft är 34%
Kapacitetsfaktor för kärnkraft är 93%
Kapacitetsfaktor för solkraft är 12%
SVAR:
1. Dina uppgifter är felaktiga.
Svensk kärnkraft har delvis stått stilla sedan 17 april.
Och kommer fortsätta att stå still till minst den 31 januari 2023.
Slumpstoppen kan göra att produktionen blir låg.
Oskarshamn 1 hade 2013 en Kapacitetsfaktor på 13,1 %.
2. Dessutom tycker jag att kapacitetsfaktorn är ett ointressant mätvärde. Vad hjälper det att vattenkraften kan producera 16.500MW. Men bara tills vatten tar slut.
Eller att vindkraften kan enkelt fördubbla sitt kapacitetsfaktor bara genom att sätta in en hälften så stor generator.
Det intressanta är hur många TWh man kan producera per år.
3. Havsbaserad vindkraft producerar 91% av tiden. EDIT:
Kapacitetsfaktorn för träd är ca 1%.
Ändå är vedeldning för många, exempelvis min syster, det billigaste alternativet att värma sitt hus.
Så din källa är en vindkraftsproducent med landbaserade vindkraftverk?
Ingår avdraget för subventionerna i produktionspriset för kinesernas vindkraft i markbygden ?
Det är väldigt praktiskt att slippa ta hänsyn till fysiska begränsningar för överföring av el det spelar ingen roll om Norge bygger 100nya vattenkraftverk vi klarar fortfarande inte att överföra elen och faktumet att nedläggningen av planerbar elproduktion i södra Sverige är en stor del i den begränsningen.
Sen att man spolar bort förutsättningar för ekologin runt vattenkraftverken genom korttidsreglering av vindkraft väljer man att fortsätta ignorera.
1. nej mina uppgifter är inte felaktiga och samtliga uppgifter kan styrkas med källa
Kapacitetsfaktor för vindkraft är 34% gäller svensk havsbaserad vindkraft lillgrund
Gäller Oskarshamn 3
Gäller solsidan Varberg
https://wp-sv.wikideck.com/Kapacitetsfaktor
2. För att beräkna och dimensionera elnätet behöver man veta maxlast en hög kapacitet ger en lägre topplast en låg Kapacitetsfaktor ger en hög topplast.
Om man vill utnyttja ledningsnätet effektivt och skonsamt samt hålla hög kvalitet på elen så bör man ha en jämn produktion
3.med det resonemanget spelar det ingen roll vilken effekt man producerar bara man producerar nåt vilket känns fullkomligt orimligt.
Solceller producerar 100% av tiden i Norrland (under bergänsad tid på sommaren)
Vad har träd med elproduktion att göra ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Kom i luckan.niklas12 skrev:Zalman3 skrev:Fortfarande inga källor på alla fantastiska produktionskostnadssiffror för vindkraften?
SVAR:
Jag fick uppgiften om en produktionskostnad på 23 till 25 öre per kWh när jag var på ett studiebesök på Markbygden i våras. Och de sa att Vestas nu ger serviceavtal på 40 år.
Vad kostar de behov av lagring som vindkraft skapar ?
SVAR:
Norge+Sverige har ca 50.000MW i vattenkraften. Det räcker för att driva 100% både Sverige och Norge när det inte blåser. Norge bygger dessutom 50 nya vattenkraftverk för att säkerställa att de kan leverera bland annat till Sverige.
När vi byggt ut fossilfri elproduktion så mycket att vi har ett överskott. Killgissar jag att det kostar 10% extra att utnyttja vattenkraften för lagring.
Vad kostar de behov av syntetisk svängmassa som vindkraft skapar?
SVAR:
"Svängmassa" är ett förlegat begrepp. Elnätet behöver olika stödtjänster, bland annat frekvensreglering.
Dessa tjänster kan man få av nya vindkraftverk som har kraftelektronik för detta. Traditionellt har vindkraftverk inte haft detta, men man kan billigt få detta om kunden vill ha det. Dessutom är den bästa och billigaste lösningen för dessa stödtjänster batterier. Faktiskt ännu bättre och snabbare än vattenkraften som traditionellt stått för dessa stödtjänster.
Varför ska vi subventionera vindkraft om det kostar 23-25öre ?
SVAR:
Givetvis ska man inte subventionera vindkraft. Och inte någon annan elproduktion heller. Marknaden ska styra.
Varför vill vi ge bort dessa enorma vinster från vindkraften till Kina ?
SVAR:
Sverige behöver inte Kina för att hitta finansiärer för att bygga vindkraft.
Kapacitetsfaktor för vindkraft är 34%
SVAR:
1. Dina uppgifter är felaktiga.
Svensk kärnkraft har delvis stått stilla sedan 17 april.
Och kommer fortsätta att stå still till minst den 31 januari 2023.
Slumpstoppen kan göra att produktionen blir låg.
Oskarshamn 1 hade 2013 en Kapacitetsfaktor på 13,1 %.
2. Dessutom tycker jag att kapacitetsfaktorn är ett ointressant mätvärde. Vad hjälper det att vattenkraften kan producera 16.500MW. Men bara tills vatten tar slut.
Eller att vindkraften kan enkelt fördubbla sitt kapacitetsfaktor bara genom att sätta in en hälften så stor generator.
Det intressanta är hur många TWh man kan producera per år.
3. Havsbaserad vindkraft producerar 91% av tiden. EDIT:
Kapacitetsfaktorn för träd är ca 1%.
Ändå är vedeldning för många, exempelvis min syster, det billigaste alternativet att värma sitt hus.
Så din källa är en vindkraftsproducent med landbaserade vindkraftverk?
Ingår avdraget för subventionerna i produktionspriset för kinesernas vindkraft i markbygden ?
Det är väldigt praktiskt att slippa ta hänsyn till fysiska begränsningar för överföring av el det spelar ingen roll om Norge bygger 100nya vattenkraftverk vi klarar fortfarande inte att överföra elen och faktumet att nedläggningen av planerbar elproduktion i södra Sverige är en stor del i den begränsningen.
Sen att man spolar bort förutsättningar för ekologin runt vattenkraftverken genom korttidsreglering av vindkraft väljer man att fortsätta ignorera.
1. nej mina uppgifter är inte felaktiga och samtliga uppgifter kan styrkas med källa
Kapacitetsfaktor för vindkraft är 34% gäller svensk havsbaserad vindkraft lillgrund
Gäller Oskarshamn 3
Gäller solsidan Varberg
https://wp-sv.wikideck.com/Kapacitetsfaktor
2. För att beräkna och dimensionera elnätet behöver man veta maxlast en hög kapacitet ger en lägre topplast en låg Kapacitetsfaktor ger en hög topplast.
Om man vill utnyttja ledningsnätet effektivt och skonsamt samt hålla hög kvalitet på elen så bör man ha en jämn produktion
3.med det resonemanget spelar det ingen roll vilken effekt man producerar bara man producerar nåt vilket känns fullkomligt orimligt.
Solceller producerar 100% av tiden i Norrland (under bergänsad tid på sommaren)
Vad har träd med elproduktion att göra ?
Ni lyfter konstant fram kärnfysiker som Jan Blomgren när ni argumenterar för kärnkraften men ser inte problematiken i detta.
Men låt oss då göra en överenskommelse.
Inga fler hänvisningar till kärnfysiker ELLER vindkraftsexpertis.
Låter det som en rimlig deal?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Det beror på kan man använda fakta fysiska begränsningar och verkliga förutsättningar när man argumenterar för ökad vindkraft?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Barakah 3 i förenade arabemiraten är nu redo att börja leverera el ut på nätet.
Sydkoreanerna har färdigställt 3 av 4 reaktorer på under 8år mitt under en pandemi
https://world-nuclear-news.org/Articles ... rakah-unit
Sydkoreanerna har färdigställt 3 av 4 reaktorer på under 8år mitt under en pandemi
mEn dET TaR jU mInSt 30 åR aTt bYggA kÄrnKrAftVeRk OCh dET kOStaR mIljONeRs mIljARdERs KroNoR!!11one1!!niklas12 skrev:Barakah 3 i förenade arabemiraten är nu redo att börja leverera el ut på nätet.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Glöm inte att ett vindkraftverk är mycket billigare än ett kärnkraftverk!Gargamel skrev:mEn dET TaR jU mInSt 30 åR aTt bYggA kÄrnKrAftVeRk OCh dET kOStaR mIljONeRs mIljARdERs KroNoR!!11one1!!niklas12 skrev:Barakah 3 i förenade arabemiraten är nu redo att börja leverera el ut på nätet.
Står ett vindkraftverk still blir kostnaden per kWh mycket mindre än om ett kärnkraftverk står still!

Efter en lång tråd som denna är jag förvånad över att det ännu finns några tappra kärnkrafts anhängare kvar.
Citat från mitt först inlägg:
Nu när folk köper solceller som aldrig förr, både villaägare och företag.
Så kärnkraften går med stora förluster 6-8 månader per år.
Då på vintern ska dessa förluster betalas.
Och då krävs ett elpris på 2-3kr per kWh för att gå runt.
Men det blåser mest på vintern. Och vatten/vindkraften kan producera el för under 25 öre per kWh på vintern.
Hur ska då kärnkraften kunna konkurrera när man är ca 10ggr dyrare än alternativen?
Dessutom subventioneras ju kärnkraft idag pga att minst 1.500 till 2.000MW elproduktion hela tiden måste snabbt finnas som backup, ifall ett kärnkraftverk måste slumpstoppas.
Killgissar att kärnkraften har slumpstopp ca 100gr oftare än vattenkraften.
EDIT:
Pratade med en idag som hävdar att det är "omöjligt" att bygga ut elproduktionen i Sverige så att man får ett överskott året runt.
Tramsprat säger jag bara. Klar att det byggs ny elproduktion så länge det är lönsamt.
Citat från mitt först inlägg:
Dessa 100 öre per kWh är i mitt tycke ett önsketänkande.Enligt Energimyndigheten har vindkraft som tas i drift 2020 en produktionskostnad på 36 öre/kWh. Det kan jämföras med produktionskostnaden för ny kärnkraft – ca 100 öre/kWh.
Nu när folk köper solceller som aldrig förr, både villaägare och företag.
Det innebär att möjligheten att sälja kärnkraftsel på sommaren snabbt minskar.Biltema storsatsar på förnybar energi med 1 miljon kvm solceller
Så kärnkraften går med stora förluster 6-8 månader per år.
Då på vintern ska dessa förluster betalas.
Och då krävs ett elpris på 2-3kr per kWh för att gå runt.
Men det blåser mest på vintern. Och vatten/vindkraften kan producera el för under 25 öre per kWh på vintern.
Hur ska då kärnkraften kunna konkurrera när man är ca 10ggr dyrare än alternativen?
Dessutom subventioneras ju kärnkraft idag pga att minst 1.500 till 2.000MW elproduktion hela tiden måste snabbt finnas som backup, ifall ett kärnkraftverk måste slumpstoppas.
Killgissar att kärnkraften har slumpstopp ca 100gr oftare än vattenkraften.
EDIT:
Pratade med en idag som hävdar att det är "omöjligt" att bygga ut elproduktionen i Sverige så att man får ett överskott året runt.
Tramsprat säger jag bara. Klar att det byggs ny elproduktion så länge det är lönsamt.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12 skrev:Det beror på kan man använda fakta fysiska begränsningar och verkliga förutsättningar när man argumenterar för ökad vindkraft?
Det var tydligen för mycket begärt.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Ebba: "Kärnkraft kommer att byggas."
När, hur, av vem och för vems pengar kan man fundera över. Vattenfall ska få i uppdrag att upphandla.
När, hur, av vem och för vems pengar kan man fundera över. Vattenfall ska få i uppdrag att upphandla.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
Hörde också det där.RagWal skrev:Ebba: "Kärnkraft kommer att byggas."
Skulle gärna hört att man ville göra en analys av det, nu lät det väldigt definitivt...
Personligen ser jag gärna att man satsar på andra lösningar framöver, mycket av våra problem nu beror troligen på gasbrist i Europa också p.g.a. krig bl.a. Att hastigt börja bygga kärnkraft känns kortsiktigt
Att hastigt lägga ner fungerande kärnkraft utan att ha ett alternativ är väl det mest kortsiktiga och korkade beslutet för kraftförsörjningen i modern tid.backe skrev:Hörde också det där.RagWal skrev:Ebba: "Kärnkraft kommer att byggas."
Skulle gärna hört att man ville göra en analys av det, nu lät det väldigt definitivt...
Personligen ser jag gärna att man satsar på andra lösningar framöver, mycket av våra problem nu beror troligen på gasbrist i Europa också p.g.a. krig bl.a. Att hastigt börja bygga kärnkraft känns kortsiktigt
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Ok, jag är en av dessa kärnkraftsanhängare som inte har gett upp ännu, trots lång tråd.Zalman3 skrev:Efter en lång tråd som denna är jag förvånad över att det ännu finns några tappra kärnkrafts anhängare kvar.
Jag instämmer dock helt i att de dagar på vintern när det blåser så finns det inget behov av utbyggd kärnkraft.
Jag tror att det vi "kärnkraftsanhängare" hellre pratar om är de dagar på vintern då det är kallt och INTE blåser.
Vad tycker du vi ska ha för elproduktion då?
Ska vi bygga ut några fler älvar i norrland med vattenkraft i kombination med ökad överföringskapacitet till SE4 eller vad är ditt förslag?
Kom ihåg: KALLT och VINDSTILLA utan att Sverige ska stå stilla! Hur löser vi det?
En faktor som också förespråkare för väderberoende kraftkällor ignorerar i diskussionen är att reaktorer ger betydligt lägre nätkostnader (Svenska Kraftnät planerar investeringar på uppåt 9 mdr årligen framförallt för att supporta vindkraft), så den delen av räkningen blir OCKSÅ billigare än med vind och sol. Förutsägbara, rimliga och stabila elpriser ger investeringstrygghet till både hushåll och företag.
Med SMR-utrullning kan kommuner, företag mm drivas i ö-drift för ett mer resilient kraftsystem. Fjärrvärme och industriell processvärme kan produceras otroligt billigt.
Stabil kraftproduktion minimerar behovet av fossil utfyllnad vilket reducerar utsläppen av partikelföroreningar och CO2-utsläpp.
Med SMR-utrullning kan kommuner, företag mm drivas i ö-drift för ett mer resilient kraftsystem. Fjärrvärme och industriell processvärme kan produceras otroligt billigt.
Stabil kraftproduktion minimerar behovet av fossil utfyllnad vilket reducerar utsläppen av partikelföroreningar och CO2-utsläpp.
-
- elbilist
Det är just efter att läsa här jag bara blir allt mer övertygad att inte bara befintlig kärnkraft behövs, utan även nya anläggningar och reaktorer.Zalman3 skrev:Efter en lång tråd som denna är jag förvånad över att det ännu finns några tappra kärnkrafts anhängare kvar.
För oavsett hur mycket ”bevis” som än presenteras från de som vill fasa ut kärnkraften så faller det varenda gång på att det ALDRIG kommer ge ett hållbart system.
Okunskapen om hur vårt elsystem är konstruerat och vad som behövs för att upprätthålla en balans är galet stor hos gemene man (och kvinna för den delen).
Och det gör att utan den kunskapen så blir det mest känslosås och tjejgissningar mest hela tiden.
Vi kommer inom kort få se en explosion av förslag från de företag som står i startgroparna för bla SMR anläggningar.
Och dessa kommer vara ovärderliga för att bla Hybrit mfl skall få sin verksamhet att fungera.
Och självklart skall vi ha massvis av vindkraft, mest då som komplement ett ett stabilt basutbud av produktion…ett reglerbart system byggt från branden på kärnkraft och vattenkraft.
Det kommer inte gå över en dag, eller på 100 dagar heller för den delen.
Och kanske att tillträdande regering behöver minst en mandatperiod till för att få rätsida på detta…
Men det som sker närmsta tre åren kommer sätta tonen för debatten i väldigt många år framåt.
niklas12 skrev:Att hastigt lägga ner fungerande kärnkraft utan att ha ett alternativ är väl det mest kortsiktiga och korkade beslutet för kraftförsörjningen i modern tid.backe skrev:Hörde också det där.RagWal skrev:Ebba: "Kärnkraft kommer att byggas."
Jag är inte för att lägga ner något hastigt heller innan man har ett bra alternativ.
- RagWal
- Teslaägare
Råkade ge din kommentar en "tumme upp" men det var verkligen inte meningen om du ursäktar.Arctic Drifter skrev:Ok, jag är en av dessa kärnkraftsanhängare som inte har gett upp ännu, trots lång tråd.Zalman3 skrev:Efter en lång tråd som denna är jag förvånad över att det ännu finns några tappra kärnkrafts anhängare kvar.
Jag instämmer dock helt i att de dagar på vintern när det blåser så finns det inget behov av utbyggd kärnkraft.
Jag tror att det vi "kärnkraftsanhängare" hellre pratar om är de dagar på vintern då det är kallt och INTE blåser.
Ska vi bygga ut några fler älvar i norrland med vattenkraft i kombination med ökad överföringskapacitet till SE4 eller vad är ditt förslag?
Kom ihåg: KALLT och VINDSTILLA utan att Sverige ska stå stilla! Hur löser vi det?
Ska vi bygga kärnkraft för 2 dagars förbrukning per år? Nä, tycker inte jag heller.
Finns ju en palett med lösningar om man inte uppfattar frågor som svart eller vit. Allt ifrån skitbra sådana till rent dåliga.
MY LR 2022
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Du behöver inte ursäkta att du gillar det jag skriver!RagWal skrev:Råkade ge din kommentar en "tumme upp" men det var verkligen inte meningen om du ursäktar.Arctic Drifter skrev:Ok, jag är en av dessa kärnkraftsanhängare som inte har gett upp ännu, trots lång tråd.Zalman3 skrev:Efter en lång tråd som denna är jag förvånad över att det ännu finns några tappra kärnkrafts anhängare kvar.
Ska vi bygga kärnkraft för 2 dagars förbrukning per år? Nä, tycker inte jag heller.
Finns ju en palett med lösningar om man inte uppfattar frågor som svart eller vit. Allt ifrån skitbra sådana till rent dåliga.

Kan du inte ge ett konkret förslag på en sådan lösning, som fungerar när det är kallt och vindstilla?
Vissa människor är känslobaserade, andra är faktabaserade. Jag tillhör den senare delen så jag behöver konkreta exempel och fakta. Gärna med referenser!
Vi tar tre exempel från verkligheten: Som synes så briljerar inte vinden dessa dagar, ska vi fortsatt ha en konkurrenskraftig industri i Sverige, hur täcker vi upp för de kommande behovet av +80 TWh årligen?
- RagWal
- Teslaägare
Toppen med fakabaserad diskussion.Arctic Drifter skrev:Du behöver inte ursäkta att du gillar det jag skriver!RagWal skrev:Råkade ge din kommentar en "tumme upp" men det var verkligen inte meningen om du ursäktar.Arctic Drifter skrev:Ok, jag är en av dessa kärnkraftsanhängare som inte har gett upp ännu, trots lång tråd.Zalman3 skrev:Efter en lång tråd som denna är jag förvånad över att det ännu finns några tappra kärnkrafts anhängare kvar.
Kan du inte ge ett konkret förslag på en sådan lösning, som fungerar när det är kallt och vindstilla?
Vissa människor är känslobaserade, andra är faktabaserade. Jag tillhör den senare delen så jag behöver konkreta exempel och fakta. Gärna med referenser!
Vi tar tre exempel från verkligheten: Som synes så briljerar inte vinden dessa dagar, ska vi fortsatt ha en konkurrenskraftig industri i Sverige, hur täcker vi upp för de kommande behovet av +80 TWh årligen?
Vad är bekymret med dessa dagar? Vindkraften producerade mindre än vanligt är noterat. Var det någon som tvingades kopplas bort, eller vad missar jag?
Givetvis måste större förbrukning mötas med mer produktion. Större förbrukare kan få villkorade avtal, tex "Vi kommer inte bedriva produktion om tillgången är si eller så" eller ser till att investera i ditt eller datt.
Konkret lösning är också att timpris borde vara norm. Om nätets och producenternas belastning ger effekter på kunders kostnader så blir detta nästan ett självspelande piano. Folk stänger gärna ner både det ena och det andra två timmar per dag om det syns i plånboken. Idag ger många med fastpris fingret åt samhällets vädjan om att spara på el under belastningstimmar och tider med lägre tillgång på produktion.
MY LR 2022