Fynda elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Dafro skrev:
Nä men dom var inte så dumma, vad det nu har med saken att göra med tex bortkoppling av radar.
Poängen med OTA är kontinuerlig utveckling till det bättre. Det betyder inte att det aldrig blir fel eller tillfälligt sämre.
Det har du säkert upplevt med din telefon när du uppdaterat den. Ibland tillkommer diverse buggar och problem, medan andra blivit lösta.
Hursomhelst sitter du nog inte och längtar tillbaka och önskar att du kunde nedgradera till ett 5-6 år gammalt iOS(eller Android), right?
Absolut, fast med telefon så skulle jag nog klara mig 2 år utan uppdatering, längre ha roman den inte.

Att jag skrev det var med ref till hur teslaägare i tråden om borttagning av radar och Tibors artikel ang att dom skulle sluta demontera våra bilar. En bugg i en uppdatering för en telefon brukar bli fixad ganska snart. Helt ok att man byter ut en funktion mot något bättre när den är färdigutvecklad men att bli av med HW som man har betalt för är ju på gränsen till lurendrejeri.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Nä men dom var inte så dumma, vad det nu har med saken att göra med tex bortkoppling av radar.
Poängen med OTA är kontinuerlig utveckling till det bättre. Det betyder inte att det aldrig blir fel eller tillfälligt sämre.
Det har du säkert upplevt med din telefon när du uppdaterat den. Ibland tillkommer diverse buggar och problem, medan andra blivit lösta.
Hursomhelst sitter du nog inte och längtar tillbaka och önskar att du kunde nedgradera till ett 5-6 år gammalt iOS(eller Android), right?
Absolut, fast med telefon så skulle jag nog klara mig 2 år utan uppdatering, längre ha roman den inte.

Att jag skrev det var med ref till hur teslaägare i tråden om borttagning av radar och Tibors artikel ang att dom skulle sluta demontera våra bilar. En bugg i en uppdatering för en telefon brukar bli fixad ganska snart. Helt ok att man byter ut en funktion mot något bättre när den är färdigutvecklad men att bli av med HW som man har betalt för är ju på gränsen till lurendrejeri.
Tänk då om du skulle ha telefonen i många år, som en bil.

Dom tar varken bort hw eller funktion. Dom löser det bara på annat sätt i mjukvaran. Om det blir bättre eller sämre på sikt kan bara tiden utvisa. Precis som ingen vet om iOS 25 blir "bättre" än iOS 16. Det enda man vet är att utvecklingen iaf inte står still(något den skulle gjort om man satt med en Nokia 3310...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ungefär som FSD vad är det man betalar för där ?
Möjlighet att kanske få en funktion som inte finns om några år :lol:
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Ser nu att mitt svar inte var övertydligt och att jag kan såklart ha missuppfattat dig. Det skulle stå begagnade M3 och My och nör dessa blir vanligare så kommer priset gå ner och jag tolkade det som att din vy var att dom skulle behålla ett bra andrahandsvärde. Men jag tror att nybilsförsäljningen av Tesla kommer gå ner nu när det inte ör bidrag och att dom tar bort funktioner. Så med min sista analys så borde priset inte gå ner på begagnade Teslor. :) Det jag menade är att när det blir fler likadana bilar ute till försäljning så blir det en större prispress än om det finns få.
???

Vad menar du skulle vara skillnaden för Tesla jämfört med prisutvecklingen på andra elbilar?

Förstår ärligt talat inte riktigt vad du är ute efter eller försöker säga.
Har inte sagt att det är någon skillnad mer än att det finns fler teslor för att dom kan leverera fler nya vilket borde kunna ge fler begagnade och då ge ett större utbud (över 700 på bytbil nu) vilket borde ge högre prispress, särskilt när folk inser att allt inte är positivt med OTA. Tydligare kan jag inte vara så nu släpper jag detta Off topic och får vi se hur det blir.
Tror inte vanliga Svenssons som köper beg. elbil har sådan koll på OTA som du tillskriver. Tror det är lite fantasi och önsketänkande av dig att Teslor kommer sjunka mer i pris än e-tron.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Vet inte om denna tråd är aktuell och jag har inte läst alla sidor.
Men min M3 LR 2020 får jag just nu risktagare bra betalt för, i början på året fick jag runt 50k lägre bud än vad jag får idag.
Så M3 verkar inte vara läge att fynda direkt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Ser nu att mitt svar inte var övertydligt och att jag kan såklart ha missuppfattat dig. Det skulle stå begagnade M3 och My och nör dessa blir vanligare så kommer priset gå ner och jag tolkade det som att din vy var att dom skulle behålla ett bra andrahandsvärde. Men jag tror att nybilsförsäljningen av Tesla kommer gå ner nu när det inte ör bidrag och att dom tar bort funktioner. Så med min sista analys så borde priset inte gå ner på begagnade Teslor. :) Det jag menade är att när det blir fler likadana bilar ute till försäljning så blir det en större prispress än om det finns få.
???

Vad menar du skulle vara skillnaden för Tesla jämfört med prisutvecklingen på andra elbilar?

Förstår ärligt talat inte riktigt vad du är ute efter eller försöker säga.
Har inte sagt att det är någon skillnad mer än att det finns fler teslor för att dom kan leverera fler nya vilket borde kunna ge fler begagnade och då ge ett större utbud (över 700 på bytbil nu) vilket borde ge högre prispress, särskilt när folk inser att allt inte är positivt med OTA. Tydligare kan jag inte vara så nu släpper jag detta Off topic och får vi se hur det blir.
Tror inte vanliga Svenssons som köper beg. elbil har sådan koll på OTA som du tillskriver. Tror det är lite fantasi och önsketänkande av dig att Teslor kommer sjunka mer i pris än e-tron.
Har inte sagt att jag tror att E-tron kommer behålla värdet bättre, är en mycket dyrare bil, så den sjunker troligen mer och det drabbar ju bara mig. ;) Och du har nog rätt att folk inte har koll på nersidan om tesla som vi som läser här har koll på. Det jag har försökt säga är nu när det blir fler beg 3 coh y så borde begpriserna inte hålla sig på den höga nivån men nu verkar dom ju ha svårt att leverera nya så då lär väl priserna behållas.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

LasseTM skrev:
Vet inte om denna tråd är aktuell och jag har inte läst alla sidor.
Men min M3 LR 2020 får jag just nu risktagare bra betalt för, i början på året fick jag runt 50k lägre bud än vad jag får idag.
Så M3 verkar inte vara läge att fynda direkt.
Mil/pris?

Sitter och spanar lite på just M3 faktiskt!
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Fick bud från tesla på min 2021 tm3lr uttagen mars. 8500 mil 590.000
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Teslawessla skrev:
Taxi? ;)

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Teslawessla skrev:
Taxi? ;)
Blir nog lite dyrt om man ska åka nästan 500 mil i månaden. Bara en tanke.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
taliz skrev:
Teslawessla skrev:
Taxi? ;)
Blir nog lite dyrt om man ska åka nästan 500 mil i månaden. Bara en tanke.
Frågan var om hen kört taxi med den. Få bilar som rullar så långt på så kort tid..

Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Nä bara pendlare. Räknade lite lätt att då jag gav 620 efter bonus har bilen kostat mig 4kr milen ink allt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Teslawessla skrev:
Nä bara pendlare. Räknade lite lätt att då jag gav 620 efter bonus har bilen kostat mig 4kr milen ink allt.
Riktigt bra och grymt kostnadseffektiv transport! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

My bad. 7kr milen ska det vara.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Teslawessla skrev:
My bad. 7kr milen ska det vara.
Grymt bra! Men har fått ”betala” med många timmar i bil, om det inte var på arbetstid.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag fick 46kr/mil betalt för att köra min ID4.

Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Jag fick 46kr/mil betalt för att köra min ID4. Bild
Då var det väl dumt att du sålde den, skulle kört mer. :roll:
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Teslawessla skrev:
När fick du detta bud? Nyligen?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
taliz skrev:
Tyvärr har ju allt gott ett slut. Ibland gäller det att försöka sluta på topp. Bild

dfa

Inlägg av dfa »

taliz skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
Tyvärr har ju allt gott ett slut. Ibland gäller det att försöka sluta på topp. Bild
Håller med - om man aldrig gör avslut så vet man ju inte vad den faktiska milkostnaden blir. Tummen upp på avslut!
Ja, du kan begära in bud, men att behålla bilen är att spekulera kring framtida värde.
Sedan blir ju utmaningen att försöka göra en lika bra affär nästa gång :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
50 kr/milen är ju hyfsad standard att fakturera kunder från många konsultbolag, men med dagens höga elpriser och räntor så känns det ju som 70 kr/milen vore allt mer rimligare.
Bild
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Så störigt att jag var en av de första i Sverige som la ut min ID4 på andrahandsmarknaden och handlarna därmed var osäkra för vad de skulle kunna ta för den. Jag fick betala ca 10 kr milen för min innan jag sålde den. Men samtidigt fascinerande att man kan vara missnöjd med det :D
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
taliz skrev:
50 kr/milen är ju hyfsad standard att fakturera kunder från många konsultbolag, men med dagens höga elpriser och räntor så känns det ju som 70 kr/milen vore allt mer rimligare.
Så taliz borde ha fakturerat 4kr/mil för sådana mil ungefär :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Sålde min för exakt 1 månad sedan till Carla for 627. Nu har de annons på bilen för 629 med nya däck.

Lite kul att se att batteriet hade 96% typ alltid laddat hemma till 80% och suc typ 10 gånger
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Nogo skrev:
Teslawessla skrev:
När fick du detta bud? Nyligen?
4 oktober fick jag det priset.
Skriv svar