Nä men dom var inte så dumma, vad det nu har med saken att göra med tex bortkoppling av radar.
Poängen med OTA är kontinuerlig utveckling till det bättre. Det betyder inte att det aldrig blir fel eller tillfälligt sämre.
Det har du säkert upplevt med din telefon när du uppdaterat den. Ibland tillkommer diverse buggar och problem, medan andra blivit lösta.
Hursomhelst sitter du nog inte och längtar tillbaka och önskar att du kunde nedgradera till ett 5-6 år gammalt iOS(eller Android), right?
Absolut, fast med telefon så skulle jag nog klara mig 2 år utan uppdatering, längre ha roman den inte.
Att jag skrev det var med ref till hur teslaägare i tråden om borttagning av radar och Tibors artikel ang att dom skulle sluta demontera våra bilar. En bugg i en uppdatering för en telefon brukar bli fixad ganska snart. Helt ok att man byter ut en funktion mot något bättre när den är färdigutvecklad men att bli av med HW som man har betalt för är ju på gränsen till lurendrejeri.
Nä men dom var inte så dumma, vad det nu har med saken att göra med tex bortkoppling av radar.
Poängen med OTA är kontinuerlig utveckling till det bättre. Det betyder inte att det aldrig blir fel eller tillfälligt sämre.
Det har du säkert upplevt med din telefon när du uppdaterat den. Ibland tillkommer diverse buggar och problem, medan andra blivit lösta.
Hursomhelst sitter du nog inte och längtar tillbaka och önskar att du kunde nedgradera till ett 5-6 år gammalt iOS(eller Android), right?
Absolut, fast med telefon så skulle jag nog klara mig 2 år utan uppdatering, längre ha roman den inte.
Att jag skrev det var med ref till hur teslaägare i tråden om borttagning av radar och Tibors artikel ang att dom skulle sluta demontera våra bilar. En bugg i en uppdatering för en telefon brukar bli fixad ganska snart. Helt ok att man byter ut en funktion mot något bättre när den är färdigutvecklad men att bli av med HW som man har betalt för är ju på gränsen till lurendrejeri.
Tänk då om du skulle ha telefonen i många år, som en bil.
Dom tar varken bort hw eller funktion. Dom löser det bara på annat sätt i mjukvaran. Om det blir bättre eller sämre på sikt kan bara tiden utvisa. Precis som ingen vet om iOS 25 blir "bättre" än iOS 16. Det enda man vet är att utvecklingen iaf inte står still(något den skulle gjort om man satt med en Nokia 3310...).
Ser nu att mitt svar inte var övertydligt och att jag kan såklart ha missuppfattat dig. Det skulle stå begagnade M3 och My och nör dessa blir vanligare så kommer priset gå ner och jag tolkade det som att din vy var att dom skulle behålla ett bra andrahandsvärde. Men jag tror att nybilsförsäljningen av Tesla kommer gå ner nu när det inte ör bidrag och att dom tar bort funktioner. Så med min sista analys så borde priset inte gå ner på begagnade Teslor. Det jag menade är att när det blir fler likadana bilar ute till försäljning så blir det en större prispress än om det finns få.
???
Vad menar du skulle vara skillnaden för Tesla jämfört med prisutvecklingen på andra elbilar?
Förstår ärligt talat inte riktigt vad du är ute efter eller försöker säga.
Har inte sagt att det är någon skillnad mer än att det finns fler teslor för att dom kan leverera fler nya vilket borde kunna ge fler begagnade och då ge ett större utbud (över 700 på bytbil nu) vilket borde ge högre prispress, särskilt när folk inser att allt inte är positivt med OTA. Tydligare kan jag inte vara så nu släpper jag detta Off topic och får vi se hur det blir.
Tror inte vanliga Svenssons som köper beg. elbil har sådan koll på OTA som du tillskriver. Tror det är lite fantasi och önsketänkande av dig att Teslor kommer sjunka mer i pris än e-tron.
Vet inte om denna tråd är aktuell och jag har inte läst alla sidor.
Men min M3 LR 2020 får jag just nu risktagare bra betalt för, i början på året fick jag runt 50k lägre bud än vad jag får idag.
Så M3 verkar inte vara läge att fynda direkt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Ser nu att mitt svar inte var övertydligt och att jag kan såklart ha missuppfattat dig. Det skulle stå begagnade M3 och My och nör dessa blir vanligare så kommer priset gå ner och jag tolkade det som att din vy var att dom skulle behålla ett bra andrahandsvärde. Men jag tror att nybilsförsäljningen av Tesla kommer gå ner nu när det inte ör bidrag och att dom tar bort funktioner. Så med min sista analys så borde priset inte gå ner på begagnade Teslor. Det jag menade är att när det blir fler likadana bilar ute till försäljning så blir det en större prispress än om det finns få.
???
Vad menar du skulle vara skillnaden för Tesla jämfört med prisutvecklingen på andra elbilar?
Förstår ärligt talat inte riktigt vad du är ute efter eller försöker säga.
Har inte sagt att det är någon skillnad mer än att det finns fler teslor för att dom kan leverera fler nya vilket borde kunna ge fler begagnade och då ge ett större utbud (över 700 på bytbil nu) vilket borde ge högre prispress, särskilt när folk inser att allt inte är positivt med OTA. Tydligare kan jag inte vara så nu släpper jag detta Off topic och får vi se hur det blir.
Tror inte vanliga Svenssons som köper beg. elbil har sådan koll på OTA som du tillskriver. Tror det är lite fantasi och önsketänkande av dig att Teslor kommer sjunka mer i pris än e-tron.
Har inte sagt att jag tror att E-tron kommer behålla värdet bättre, är en mycket dyrare bil, så den sjunker troligen mer och det drabbar ju bara mig. Och du har nog rätt att folk inte har koll på nersidan om tesla som vi som läser här har koll på. Det jag har försökt säga är nu när det blir fler beg 3 coh y så borde begpriserna inte hålla sig på den höga nivån men nu verkar dom ju ha svårt att leverera nya så då lär väl priserna behållas.
Vet inte om denna tråd är aktuell och jag har inte läst alla sidor.
Men min M3 LR 2020 får jag just nu risktagare bra betalt för, i början på året fick jag runt 50k lägre bud än vad jag får idag.
Så M3 verkar inte vara läge att fynda direkt.
Då var det väl dumt att du sålde den, skulle kört mer.
Tyvärr har ju allt gott ett slut. Ibland gäller det att försöka sluta på topp.
Håller med - om man aldrig gör avslut så vet man ju inte vad den faktiska milkostnaden blir. Tummen upp på avslut!
Ja, du kan begära in bud, men att behålla bilen är att spekulera kring framtida värde.
Sedan blir ju utmaningen att försöka göra en lika bra affär nästa gång
50 kr/milen är ju hyfsad standard att fakturera kunder från många konsultbolag, men med dagens höga elpriser och räntor så känns det ju som 70 kr/milen vore allt mer rimligare.
Så störigt att jag var en av de första i Sverige som la ut min ID4 på andrahandsmarknaden och handlarna därmed var osäkra för vad de skulle kunna ta för den. Jag fick betala ca 10 kr milen för min innan jag sålde den. Men samtidigt fascinerande att man kan vara missnöjd med det
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
50 kr/milen är ju hyfsad standard att fakturera kunder från många konsultbolag, men med dagens höga elpriser och räntor så känns det ju som 70 kr/milen vore allt mer rimligare.
Så taliz borde ha fakturerat 4kr/mil för sådana mil ungefär
Sålde min för exakt 1 månad sedan till Carla for 627. Nu har de annons på bilen för 629 med nya däck.
Lite kul att se att batteriet hade 96% typ alltid laddat hemma till 80% och suc typ 10 gånger
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021