peken skrev:Jag har sökt lite utan att riktigt hitta svar på mina frågor så jag gör ett försök att få svar på dom här.
- 1 - Har nån av er teslaägare någonsin fått batteritorsk? Berätta gärna omständigheterna och hur ni löste situationen.
Nej. Läs:
http://teslaclubsweden.se/elektrontorsk/
peken skrev:- 2 - Tar batteriet skada av att laddas ur helt? Om så är fallet, var går gränsen när man senast ska ladda batteriet för att man ska bibehålla batteriets kondition/livslängd.
Ja, batteriet tar skada av att laddas ur helt. Det är därför bilen aldrig tillåter det hända. När bilen stannar med "0%" batteri kvar finns det egentligen ca 5% laddning kvar i batterierna som bilen klarar sig i några dagar till på. Ägaren uppmanas samtidigt ladda bilen snarast på displayen. Läs mer på:
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
peken skrev:- 3 - Jag förstår att räckviddsindikatorn är dynamisk och att den ändras hela tiden beroende på hur man kör. Men hur korrekt är den, kan man lita till fullo på den? Om det står 50km och man vet att det är exakt 40km till nästa laddstation kan man då känna lugnet?
Räckviddsindikatorn i Tesla Model S är ganska så pålitlig. Slår du in resmålet i navigatorn förutsäger den redan innan avfärd hur mycket laddning du kommer att ha kvar på slutet av resan. Och den brukar gissa ganska så bra, kanske +-5%. Under resans gång kan man alltid se hur mycket man har kvar.
Så ditt exempel med 50/40km är hur lugnt som helst. Felmarginalen är mycket mindre än så.
Dessutom 1: när du når "0%" och "0km" har du fortfarande en liten reserv kvar i batteriet, se
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
Dessutom 2: om du märker att du kommer få problem nå fram finns det ett enkelt knep att öka på räckvidden: sänk hastigheten (vilket även bilen påminner dig om ifall den ser att batterierna inte räcker till ditt navigationsmål)
Sammanfattat är räckviddsångest något bensinbilister inbillar sig att ha, pga bensinbilars opålitliga bränslemätare som ger upp precis under de sista vitala kilometrarna och visar bara --- när man som mest vill veta hur mycket till kan man åka innan soppatorsk.
Elbilar visar tvärtemot kilometrarna kvar extra noga precis på slutet av batteriladdningen. De flesta elbilar gissar kvarvarande räckvidd ganska bra. Teslas navigator gör ett extra bra jobb som räknar in topografi och temperatur och redan innan avfärd kan visa hur mycket laddning du kan förväntas ha kvar.