Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Inlägg av peken »

Jag har sökt lite utan att riktigt hitta svar på mina frågor så jag gör ett försök att få svar på dom här.
  • 1 - Har nån av er teslaägare någonsin fått batteritorsk? Berätta gärna omständigheterna och hur ni löste situationen.
  • 2 - Tar batteriet skada av att laddas ur helt? Om så är fallet, var går gränsen när man senast ska ladda batteriet för att man ska bibehålla batteriets kondition/livslängd.
  • 3 - Jag förstår att räckviddsindikatorn är dynamisk och att den ändras hela tiden beroende på hur man kör. Men hur korrekt är den, kan man lita till fullo på den? Om det står 50km och man vet att det är exakt 40km till nästa laddstation kan man då känna lugnet?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Inlägg av lator »

Björn Nyland har puttat sin bil en gång några meter för att komma åt laddning. Inget problem med batteriet efteråt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Inlägg av drakbane »

Laddade fullt idag för första gången, 100%. Frun ska köra långt utan laddmöjlighter. 410 km säger den då, o med frun bakom ratten så tror jag att det stämmer mycket bra, svar får jag ikväll.
Att köra tomt är inga problem, inte för batteriet ivf, värre för den som ska ladda den sen, om sladdarna inte räcker.

Står det att man ska komma 40km så gör frun oftast de, om de inte är konstigt väder typ - 28 o stormmotvind. Man bör väl hålla kanske 100 max oxo.

/Sony Z3 Dual
Senast redigerad av drakbane, redigerad totalt 1 gånger.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Inlägg av bylund »

peken skrev:
Jag har sökt lite utan att riktigt hitta svar på mina frågor så jag gör ett försök att få svar på dom här.
  • 1 - Har nån av er teslaägare någonsin fått batteritorsk? Berätta gärna omständigheterna och hur ni löste situationen.
Sondell har och beskrivit hur han gick tillväga:http://tesla.sondell.biz/?p=2285
peken skrev:
  • 2 - Tar batteriet skada av att laddas ur helt? Om så är fallet, var går gränsen när man senast ska ladda batteriet för att man ska bibehålla batteriets kondition/livslängd.
Ja, men bilen tillåter inte att du gör det. Den stänger ner med marginal, s k "bricking protection". Om du kör tomt och sedan struntar i att ladda kan du ju såklart lyckas tömma det tillslut ändå.
peken skrev:
  • 3 - Jag förstår att räckviddsindikatorn är dynamisk och att den ändras hela tiden beroende på hur man kör. Men hur korrekt är den, kan man lita till fullo på den? Om det står 50km och man vet att det är exakt 40km till nästa laddstation kan man då känna lugnet?
Då kan man känna lugnet, om det inte är rejält uppför hela vägen dit. Det är bara att slå av på tempot så kommer man fram i det läget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Inlägg av e5m1r »

Om du har navigator igång så ger den råd på max hadtighet och i energiappen på stora skärmen kan du se förväntad batteri kvar vid ankomst
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Inlägg av TiborBlomhall »

peken skrev:
Jag har sökt lite utan att riktigt hitta svar på mina frågor så jag gör ett försök att få svar på dom här.
  • 1 - Har nån av er teslaägare någonsin fått batteritorsk? Berätta gärna omständigheterna och hur ni löste situationen.
Nej. Läs: http://teslaclubsweden.se/elektrontorsk/
peken skrev:
  • 2 - Tar batteriet skada av att laddas ur helt? Om så är fallet, var går gränsen när man senast ska ladda batteriet för att man ska bibehålla batteriets kondition/livslängd.
Ja, batteriet tar skada av att laddas ur helt. Det är därför bilen aldrig tillåter det hända. När bilen stannar med "0%" batteri kvar finns det egentligen ca 5% laddning kvar i batterierna som bilen klarar sig i några dagar till på. Ägaren uppmanas samtidigt ladda bilen snarast på displayen. Läs mer på: http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
peken skrev:
  • 3 - Jag förstår att räckviddsindikatorn är dynamisk och att den ändras hela tiden beroende på hur man kör. Men hur korrekt är den, kan man lita till fullo på den? Om det står 50km och man vet att det är exakt 40km till nästa laddstation kan man då känna lugnet?
Räckviddsindikatorn i Tesla Model S är ganska så pålitlig. Slår du in resmålet i navigatorn förutsäger den redan innan avfärd hur mycket laddning du kommer att ha kvar på slutet av resan. Och den brukar gissa ganska så bra, kanske +-5%. Under resans gång kan man alltid se hur mycket man har kvar.
Så ditt exempel med 50/40km är hur lugnt som helst. Felmarginalen är mycket mindre än så.
Dessutom 1: när du når "0%" och "0km" har du fortfarande en liten reserv kvar i batteriet, se http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
Dessutom 2: om du märker att du kommer få problem nå fram finns det ett enkelt knep att öka på räckvidden: sänk hastigheten (vilket även bilen påminner dig om ifall den ser att batterierna inte räcker till ditt navigationsmål)

Sammanfattat är räckviddsångest något bensinbilister inbillar sig att ha, pga bensinbilars opålitliga bränslemätare som ger upp precis under de sista vitala kilometrarna och visar bara --- när man som mest vill veta hur mycket till kan man åka innan soppatorsk.

Elbilar visar tvärtemot kilometrarna kvar extra noga precis på slutet av batteriladdningen. De flesta elbilar gissar kvarvarande räckvidd ganska bra. Teslas navigator gör ett extra bra jobb som räknar in topografi och temperatur och redan innan avfärd kan visa hur mycket laddning du kan förväntas ha kvar.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Inlägg av peken »

Tusen tack för era svar!
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 okt 2015 17:38

Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Inlägg av Steffen »

Navigatorn är dessutom lite extra försiktig och ju närmare målet du kommer dessto mer kräm märker du att du har kvar.

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator

Inlägg av danni »

Att mata in vart man ska i navigatorn och sen slå över till trippvyn i energiappen tycker jag är väldigt hjälpsamt. Då kan man hela tiden i realtid följa bilens projektion av batteriåtgången för att slutföra resan, och då kan man i god tid bli varse ifall man behöver ta ner hastigheten för att lyckas komma fram.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar