Hela meningen med en SUV är att den ska vara högre och ha en lite högre markfrigång, så vill man inte ha det så kan man kolla efter en annan biltyp enligt mig.
Ska man lägga ner bilar såsom F150 och Cybertruck, Model X t.ex.?
Jag kan tycka att hela SUV-trenden är ganska onödig ja. Jag är ganska övertygad om att den absoluta merparten som kör SUV:ar vill ha bekvämare insteg och högre sittposition och inte har något som helst behov av 20 cm markfrigång. Det har ju gjorts försök att göra lite mer högbyggda premiumbilar med bekvämare insteg, typ Mercedes R-klass och BMW 5 serie GT men tyvärr har de floppat. Körde själv en BMW X3 tidigare, men jag vara bara ute efter sitthöjden och insteget. Jag hoppas att man med elbilens intåg kan börja konstruera bilar mer som MPV:er med relativt låg markfrigång, hög sittposition och kort nos. Detta är ett koncept som passar elbilar ganska bra eftersom sitthöjden i baksätet oftast blir för låg med lågbyggda bilar på grund av batteriet. Dock förstår jag att vissa har behov att köra på skogsvägar och dylikt så högbyggda bilar måste ju givetvis finnas. Men de som verkligen behöver hög markfrigång tror jag är ganska få. Innan hela SUV-trenden tog fart så åkte ju de flesta omkring i lågbyggda kombis i Sverige. Var inte så många som körde Mitsubishi Pajero eller Toyota Landcruiser.
Lägg till rymligt bagage så är jag på. Kör E-tron för det finns inte så många andra elbilar där man får in en rymlig hundbur, och min rygg uppskattar att inte behöva sitta nere vid asfalten. Alternativet är ju en enligt mig överprisad enyaq men då måste man ju sitta med läsglasögon för att se hastigheten , inte lätt att närma sig 50.
Blev en bokning till slut. Kollade Kris Rifas video och han var mäkta imponerad av material och detaljer. Sånt som jag gillar och det jag gillade bäst när jag testade Polestar 2. Nu får man invänta den till showroom så man kan kika i verkligheten. Ngn som vet när den finns för beskådan?
Blev en bokning till slut. Kollade Kris Rifas video och han var mäkta imponerad av material och detaljer. Sånt som jag gillar och det jag gillade bäst när jag testade Polestar 2. Nu får man invänta den till showroom så man kan kika i verkligheten. Ngn som vet när den finns för beskådan?
Jag hoppas de ska visas på elbilsmässan i Göteborg i början på december.. Men ja de är en bit dit.
Vad gäller med Lidar egentligen? Det skulle komma under 2023 men alltså inte på de bilar som beställs nu?
Verkar förfölja mig, satt ju på e-tron första året men sen blev det brist och plockades bort. Fick aldrig det på min. Har väl funkat bra utan utom en gång i motljus när bilen inte kände av bilarna framför. Rätt obehagligt nör man fick rycka in. Hände i kökörning på e4:an.
Vad gäller med Lidar egentligen? Det skulle komma under 2023 men alltså inte på de bilar som beställs nu?
Verkar förfölja mig, satt ju på e-tron första året men sen blev det brist och plockades bort. Fick aldrig det på min. Har väl funkat bra utan utom en gång i motljus när bilen inte kände av bilarna framför. Rätt obehagligt nör man fick rycka in. Hände i kökörning på e4:an.
Ska gå att beställa Q2.
Jag frågade idag om jag kan uppgradera befintlig order med Lidar när den blev beställningsbar, men det kunde dom inte svara på i dagsläget.
Fin bil. Skulle verkligen vilja veta verkliget packningsutrymme vs model y /x.
Är beställning bindande?
Nej, avgift på 1500 som ryker. Slutbetalning senast 14 dagar innan leverans. Så mycket kan hända på ett år.
Får man inte tillbaks 1500 om man avbeställer? I Norge är reservationsbeloppet 10.000kr, men helt återbetalningsbart om man avbeställer.
Japp, pengarna återbetalas om man avbeställer innan något senare steg (jag tror det var innan specifikationen låses).
Du får tillbaks 1500 om du avbeställer inom 14 dagar från det att du lade ordern. Annars kan de inte garantera att den återbetalas, mao lär den inte göra det.
Ingen som vet/kan kolla om det finns en torque vectoring-bakaxel?
Sweet! Synd man slutade innan man fick provat den bakaxeln i en Polestar.
Med facit i hand skulle man lagt in ett litet easter egg på torque vectoring-kopplingen
Fin bil. Skulle verkligen vilja veta verkliget packningsutrymme vs model y /x.
Är beställning bindande?
Nej, avgift på 1500 som ryker. Slutbetalning senast 14 dagar innan leverans. Så mycket kan hända på ett år.
Får man inte tillbaks 1500 om man avbeställer? I Norge är reservationsbeloppet 10.000kr, men helt återbetalningsbart om man avbeställer.
Japp, pengarna återbetalas om man avbeställer innan något senare steg (jag tror det var innan specifikationen låses).
Du får tillbaks 1500 om du avbeställer inom 14 dagar från det att du lade ordern. Annars kan de inte garantera att den återbetalas, mao lär den inte göra det.
Jaha, vi får tillbaks 10.000 vid valt tillfälle helt fram till bilen ska levereras. Sen har man ju också helt öppet köp i 14 dagar från leverans på själva bilen eftersom den klassas som nätköp. Så inga pengar alls i risk förutom lite ränta på 10.000.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skulle etron haft Lidar första året?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kanske ska boka en om det enda man förlorar är 1500:- om man hoppar av. På ett år hinner det hända mycket och vem vet, den där vinsten på triss eller arvet från Amerika kanske hinner komma tills dess
Jag upptäckte en kul grej, första timmarna när konfiguratorn var öppen så hade dom glömt ta extra betalt för nappaskinn, så jag har det gratis i min beställning
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag upptäckte en kul grej, första timmarna när konfiguratorn var öppen så hade dom glömt ta extra betalt för nappaskinn, så jag har det gratis i min beställning
Skönt, hoppas dom inte korrigerar det.
Rätt säker på att det inte var gratis i Sverige dock.
Skönt, hoppas dom inte korrigerar det.
Rätt säker på att det inte var gratis i Sverige dock.
Jag har ju ett bindande kontrakt och det är ju inte direkt som att det är fullständigt orimligt att man faktiskt fick välja klädsel själv eftersom det faktiskt inte stod något pris på nappa när jag tryckte mig igenom (jag minns att jag faktiskt tänkte att det var typiskt dagens anda och Polestar att värdera veganklädsel till samma pris som nappa, jag hade inte en tanke på att ngt kunde vara fel). Annorlunda om de tex glömt en tiopotens och jag fick pris på bilen som är en tiondel, då kan de hävda att jag borde förstått att något är fel.
Model 3-24/Polestar 3-24