Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Moderator: Redaktion
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Nu är det snart 200 inlägg i den här tråden varav mänger är gissningar följda av ”jag skrev”, ”du påstår” och så vidare.
Är det inte läge för många att fundera på hur de själva vill bli bemötta, eller det viktigare att bevisa att ”jag har rätt och du har fel” ?
Kan vi inte försöka gå tillbaks till hur det var när Tibor startade klubben? Ett forum för utbyte av kunskap och idéer - med ett vänligt tonläge?
Är det inte läge för många att fundera på hur de själva vill bli bemötta, eller det viktigare att bevisa att ”jag har rätt och du har fel” ?
Kan vi inte försöka gå tillbaks till hur det var när Tibor startade klubben? Ett forum för utbyte av kunskap och idéer - med ett vänligt tonläge?
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Problemet lär som så ofta vara patent. Tesla fick ju komma på en riktigt finurlig lösning för att kunna få läsa hastighetsskyltar tex(patentet definierade det som stillbilder, men om det var "rörlig" bild så gick det att komma runt om man processade feeden på ett visst sätt).LarsOJ skrev:Tesla löser det enkelt. Vad bra! Hur enkelt? Klart nästa vecka eller finns bara i teorin?
Faktum är att kamerabaserat 360graders system ÄR enkelt, billigt, finns, fungerar och är ofta numera standard på riktiga snikbilar ihop med USS.
Det är bara pinsamt av Tesla att inte kunna erbjuda denna ”standardfunktionalitet” för att man gjort bort sig med hårdvaran.
Troligen samma med 360, någon av de stora underleverantörerna äger patent på det och kräver att man köper deras tech för att få det.
De gamla biljättarna är vana vid att köp allt från underleverantörer, så de är ok med det. Tesla däremot vill utveckla saker själva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Det är väl tyvärr en naturlig utveckling.Bengt skrev:Kan vi inte försöka gå tillbaks till hur det var när Tibor startade klubben? Ett forum för utbyte av kunskap och idéer - med ett vänligt tonläge?
De som köpte Tesla i början var nytänkare, entreprenörer, optimister.
I takt med att populariteten ökat kom sen allt fler tidigare "nej-sägare", konservativa, pessimister.. kort sagt de som kräver väldigt mycket övertygelse för att ta till sig förändring.
Titta på vilket etablerat bilforum som helst. Det är mest tjuriga människor och gnäll om saker som inte funkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Nej, det är inte trivialt. Kanske om man är Google-utbildad men inte annars.LarsOJ skrev:Faktum är att kamerabaserat 360graders system ÄR enkelt, billigt, finns, fungerar och är ofta numera standard på riktiga snikbilar ihop med USS.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Tror du slår spiken på huvudet här. Tesla vill ju vara oberoende och kunna fixa allt själv och äta hela kakan. De vill inte betala pengar till någon annan, om de inte absolut måste. Det gäller regnsensor, skyltläsning och kanske även då 360 kameror.taliz skrev:Problemet lär som så ofta vara patent. Tesla fick ju komma på en riktigt finurlig lösning för att kunna få läsa hastighetsskyltar tex(patentet definierade det som stillbilder, men om det var "rörlig" bild så gick det att komma runt om man processade feeden på ett visst sätt).
Troligen samma med 360, någon av de stora underleverantörerna äger patent på det och kräver att man köper deras tech för att få det.
De gamla biljättarna är vana vid att köp allt från underleverantörer, så de är ok med det. Tesla däremot vill utveckla saker själva.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Jo, tack det har jag märkt. Otroligt gnälligt och tråkig stämning. Tror också att det beror på att det droppat in folk som inte vill vara med på resan och se på utveckling utan bara vill ha saker serverade och färdiga. Tesla har man, eller har haft i alla fall, för att det händer saker och att bilen utvecklas.taliz skrev:Det är väl tyvärr en naturlig utveckling.Bengt skrev:Kan vi inte försöka gå tillbaks till hur det var när Tibor startade klubben? Ett forum för utbyte av kunskap och idéer - med ett vänligt tonläge?
De som köpte Tesla i början var nytänkare, entreprenörer, optimister.
I takt med att populariteten ökat kom sen allt fler tidigare "nej-sägare", konservativa, pessimister.. kort sagt de som kräver väldigt mycket övertygelse för att ta till sig förändring.
Titta på vilket etablerat bilforum som helst. Det är mest tjuriga människor och gnäll om saker som inte funkar.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Händer något med kamerorna på sidan. Edit: ser ut att finnas på bilar med USS också.
Senast redigerad av Lurkern, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
För två veckor sedan körde jag hem från Sundsvall och vid tre tillfällen lästes 110-skyltar fel, som 70, 80 och 90 km/tim.taliz skrev:Problemet lär som så ofta vara patent. Tesla fick ju komma på en riktigt finurlig lösning för att kunna få läsa hastighetsskyltar tex(patentet definierade det som stillbilder, men om det var "rörlig" bild så gick det att komma runt om man processade feeden på ett visst sätt).LarsOJ skrev:Tesla löser det enkelt. Vad bra! Hur enkelt? Klart nästa vecka eller finns bara i teorin?
Faktum är att kamerabaserat 360graders system ÄR enkelt, billigt, finns, fungerar och är ofta numera standard på riktiga snikbilar ihop med USS.
Det är bara pinsamt av Tesla att inte kunna erbjuda denna ”standardfunktionalitet” för att man gjort bort sig med hårdvaran.
Troligen samma med 360, någon av de stora underleverantörerna äger patent på det och kräver att man köper deras tech för att få det.
De gamla biljättarna är vana vid att köp allt från underleverantörer, så de är ok med det. Tesla däremot vill utveckla saker själva.
I måndags kväll, på väg till SC Bredden, lästes inte en enda hastighetsskylt av.
Är det konstigt att folk är skeptiska till att Teslas senaste tilltag skall fungera?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Upplever det ofta som att många av dessa "optimistiska" entreprenörer hoppar runt i alla trådar som kan handla om BMW, MB eller Polestar 3 och säger hur dåligt utrymme, ineffektiva motorer och dyra dessa bilar är. Vad är det som är så positivt med detta? Sprider man god stämning genom det?LarsL skrev:Jo, tack det har jag märkt. Otroligt gnälligt och tråkig stämning. Tror också att det beror på att det droppat in folk som inte vill vara med på resan och se på utveckling utan bara vill ha saker serverade och färdiga. Tesla har man, eller har haft i alla fall, för att det händer saker och att bilen utvecklas.taliz skrev:Det är väl tyvärr en naturlig utveckling.Bengt skrev:Kan vi inte försöka gå tillbaks till hur det var när Tibor startade klubben? Ett forum för utbyte av kunskap och idéer - med ett vänligt tonläge?
De som köpte Tesla i början var nytänkare, entreprenörer, optimister.
I takt med att populariteten ökat kom sen allt fler tidigare "nej-sägare", konservativa, pessimister.. kort sagt de som kräver väldigt mycket övertygelse för att ta till sig förändring.
Titta på vilket etablerat bilforum som helst. Det är mest tjuriga människor och gnäll om saker som inte funkar.
Själv skrev jag att jag var intresserad av en Polestar 3 häromdagen, fick veta att jag fick åka vidare i min MY då denna optimistiska entreprenör ansåg att jag troligen inte har råd med en PS3 efter att han värderar min MY till under 500 000kr.
Ser inte det positiva eller nytänkande i det?
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Det trista är ju att det här är gammal teknik som liksom är självklart att det fungerar i en modern bil.mikebike skrev:För två veckor sedan körde jag hem från Sundsvall och vid tre tillfällen lästes 110-skyltar fel, som 70, 80 och 90 km/tim.taliz skrev:Problemet lär som så ofta vara patent. Tesla fick ju komma på en riktigt finurlig lösning för att kunna få läsa hastighetsskyltar tex(patentet definierade det som stillbilder, men om det var "rörlig" bild så gick det att komma runt om man processade feeden på ett visst sätt).LarsOJ skrev:Tesla löser det enkelt. Vad bra! Hur enkelt? Klart nästa vecka eller finns bara i teorin?
Faktum är att kamerabaserat 360graders system ÄR enkelt, billigt, finns, fungerar och är ofta numera standard på riktiga snikbilar ihop med USS.
Det är bara pinsamt av Tesla att inte kunna erbjuda denna ”standardfunktionalitet” för att man gjort bort sig med hårdvaran.
Troligen samma med 360, någon av de stora underleverantörerna äger patent på det och kräver att man köper deras tech för att få det.
De gamla biljättarna är vana vid att köp allt från underleverantörer, så de är ok med det. Tesla däremot vill utveckla saker själva.
I måndags kväll, på väg till SC Bredden, lästes inte en enda hastighetsskylt av.
Är det konstigt att folk är skeptiska till att Teslas senaste tilltag skall fungera?
Som sagt pinsamt att inte Tesla bara kan köpa dessa simpla funktioner som alla andra och lägga krutet på att utveckla/uppfinna nya funktioner.
Måste ju va kul att sitta på Tesla och jobba med att få skyltavläsning att funka. Som att sitta och programmera elhissar.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Lurkern skrev:
Händer något med kamerorna på sidan. Edit: ser ut att finnas på bilar med USS också.
De gamla kamerorna har 1 MP upplösning och de på bilar utan sensorer har 5 MP.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Hur många inlägg har du gjort om att skyltläsningen inte är acceptabel på din bil? 50? 100? 200?mikebike skrev:För två veckor sedan körde jag hem från Sundsvall och vid tre tillfällen lästes 110-skyltar fel, som 70, 80 och 90 km/tim.taliz skrev:Problemet lär som så ofta vara patent. Tesla fick ju komma på en riktigt finurlig lösning för att kunna få läsa hastighetsskyltar tex(patentet definierade det som stillbilder, men om det var "rörlig" bild så gick det att komma runt om man processade feeden på ett visst sätt).LarsOJ skrev:Tesla löser det enkelt. Vad bra! Hur enkelt? Klart nästa vecka eller finns bara i teorin?
Faktum är att kamerabaserat 360graders system ÄR enkelt, billigt, finns, fungerar och är ofta numera standard på riktiga snikbilar ihop med USS.
Det är bara pinsamt av Tesla att inte kunna erbjuda denna ”standardfunktionalitet” för att man gjort bort sig med hårdvaran.
Troligen samma med 360, någon av de stora underleverantörerna äger patent på det och kräver att man köper deras tech för att få det.
De gamla biljättarna är vana vid att köp allt från underleverantörer, så de är ok med det. Tesla däremot vill utveckla saker själva.
I måndags kväll, på väg till SC Bredden, lästes inte en enda hastighetsskylt av.
Är det konstigt att folk är skeptiska till att Teslas senaste tilltag skall fungera?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Beror detta på bortagningenen av ultraljuds sensorerna? Jag tror du skriver i fel trådmikebike skrev:För två veckor sedan körde jag hem från Sundsvall och vid tre tillfällen lästes 110-skyltar fel, som 70, 80 och 90 km/tim.taliz skrev:Problemet lär som så ofta vara patent. Tesla fick ju komma på en riktigt finurlig lösning för att kunna få läsa hastighetsskyltar tex(patentet definierade det som stillbilder, men om det var "rörlig" bild så gick det att komma runt om man processade feeden på ett visst sätt).LarsOJ skrev:Tesla löser det enkelt. Vad bra! Hur enkelt? Klart nästa vecka eller finns bara i teorin?
Faktum är att kamerabaserat 360graders system ÄR enkelt, billigt, finns, fungerar och är ofta numera standard på riktiga snikbilar ihop med USS.
Det är bara pinsamt av Tesla att inte kunna erbjuda denna ”standardfunktionalitet” för att man gjort bort sig med hårdvaran.
Troligen samma med 360, någon av de stora underleverantörerna äger patent på det och kräver att man köper deras tech för att få det.
De gamla biljättarna är vana vid att köp allt från underleverantörer, så de är ok med det. Tesla däremot vill utveckla saker själva.
I måndags kväll, på väg till SC Bredden, lästes inte en enda hastighetsskylt av.
Är det konstigt att folk är skeptiska till att Teslas senaste tilltag skall fungera?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Har du någon referens till det, dvs där det är tekniskt bekräftat?Bengt skrev:Lurkern skrev:
Händer något med kamerorna på sidan. Edit: ser ut att finnas på bilar med USS också.
De gamla kamerorna har 1 MP upplösning och de på bilar utan sensorer har 5 MP.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Nej, inte direkt. När inte de enklare sakerna fungerar, hur ska de då få till de svåra....?mikebike skrev:För två veckor sedan körde jag hem från Sundsvall och vid tre tillfällen lästes 110-skyltar fel, som 70, 80 och 90 km/tim.taliz skrev:Problemet lär som så ofta vara patent. Tesla fick ju komma på en riktigt finurlig lösning för att kunna få läsa hastighetsskyltar tex(patentet definierade det som stillbilder, men om det var "rörlig" bild så gick det att komma runt om man processade feeden på ett visst sätt).LarsOJ skrev:Tesla löser det enkelt. Vad bra! Hur enkelt? Klart nästa vecka eller finns bara i teorin?
Faktum är att kamerabaserat 360graders system ÄR enkelt, billigt, finns, fungerar och är ofta numera standard på riktiga snikbilar ihop med USS.
Det är bara pinsamt av Tesla att inte kunna erbjuda denna ”standardfunktionalitet” för att man gjort bort sig med hårdvaran.
Troligen samma med 360, någon av de stora underleverantörerna äger patent på det och kräver att man köper deras tech för att få det.
De gamla biljättarna är vana vid att köp allt från underleverantörer, så de är ok med det. Tesla däremot vill utveckla saker själva.
I måndags kväll, på väg till SC Bredden, lästes inte en enda hastighetsskylt av.
Är det konstigt att folk är skeptiska till att Teslas senaste tilltag skall fungera?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Nej, inte tekniskt bekräftar, men det finns lite bilder på sid 6 i den här tråden samt en intervju men någon som har dykt ner i ämnet.jpetters skrev:Har du någon referens till det, dvs där det är tekniskt bekräftat?Bengt skrev:Lurkern skrev:
Händer något med kamerorna på sidan. Edit: ser ut att finnas på bilar med USS också.
De gamla kamerorna har 1 MP upplösning och de på bilar utan sensorer har 5 MP.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Det lär bli bekräftat när dom nya utan USS anländer. Jag hoppas det stämmer iaf.Bengt skrev:Nej, inte tekniskt bekräftar, men det finns lite bilder på sid 6 i den här tråden samt en intervju men någon som har dykt ner i ämnet.jpetters skrev:Har du någon referens till det, dvs där det är tekniskt bekräftat?Bengt skrev:Lurkern skrev:
Händer något med kamerorna på sidan. Edit: ser ut att finnas på bilar med USS också.
De gamla kamerorna har 1 MP upplösning och de på bilar utan sensorer har 5 MP.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Upplösningen är nog inte så viktig egentligen, en 1 M pixel kamera har ändå just 1 miljon mätpunkter. Det är mycket mer än tillräckligt för sidokameror t.ex. I frontkameran kan det nog ha betydelse då man vill upptäcka objekt på långa avstånd. Viktigare skulle jag tycka är mörkerprestanda, filmerna från kväll/nattkörning är extremt brusiga idag.Tiimpan skrev:Det lär bli bekräftat när dom nya utan USS anländer. Jag hoppas det stämmer iaf.Bengt skrev:Nej, inte tekniskt bekräftar, men det finns lite bilder på sid 6 i den här tråden samt en intervju men någon som har dykt ner i ämnet.jpetters skrev:Har du någon referens till det, dvs där det är tekniskt bekräftat?Bengt skrev:Lurkern skrev:
Händer något med kamerorna på sidan. Edit: ser ut att finnas på bilar med USS också.
De gamla kamerorna har 1 MP upplösning och de på bilar utan sensorer har 5 MP.
Jobbade med kvantitativ bildbehandling redan på 80- talet då vi hade 16 kpixel (128x128) upplösning. Det gick att göra väldigt mycket med det! 5 Mp kräver i princip 5 ggr så snabb dator också, så man får inte självklart bättre prestanda för att upplösningen ökar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
De nya eller nygamla kamerorna ser iaf ut att ta in mer ljus, för mig som inte vet mer än hur dyrare ljusstarka fotoobjektiv brukar se ut jämfört med billigare.
Inte för att det hjälper på natten, måhända.
Inte för att det hjälper på natten, måhända.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
En vanlig iPhone har ju gått från att, för några år sedan, inte kunna ta bilder i mörker överhuvudtaget(utan blixt då..) till att ta helt acceptabla bilder.Lurkern skrev:De nya eller nygamla kamerorna ser iaf ut att ta in mer ljus, för mig som inte vet mer än hur dyrare ljusstarka fotoobjektiv brukar se ut jämfört med billigare.
Inte för att det hjälper på natten, måhända.
Så nog går det att lösa även mörker numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Jag tror att kritiken är att tesla låter kunden vara betatestare, och släpper ofärdiga produkter som har år kvar att utvecklas (och uppenbarligen behöver bytas för att fungera). Istället för att använda beprövade tekniker som fungerar nästan felfritt. Och sedan när produkten och testad är klar leverera, så kunden inte har en oavvändbar produkt som är sämre. Jag tror att mörkerseende kameror är framtiden, men hittills har de inte lyckats trots alla ansträngningar att få till det. (det kommer detektera älgar och djur i mörker och öka säkerheten enormt). en kamera är som en lidar den plockar in ljus som studar och kunde likväl skicka infravågor (ej värme utan i ljusspektrat).
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Och tesla köper patent. Det är inget konstigt med det. Varför skulle de inte göra det. Att utveckla kostar pengar och ibland är det billigare att använda något som andra lagt miljoner på att ta fram. (och att försöka hitta på en lösning som det inte finns patent på är kostsamt. De är inte dumsnåla)
kameror har blivit bättre och billigare. Andra tillverkare har ibland fler kameror än vad tesla har (de har bättre 360 vy också).
kameror har blivit bättre och billigare. Andra tillverkare har ibland fler kameror än vad tesla har (de har bättre 360 vy också).
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Javisst, det är bara att köpa...Mickep skrev:Och tesla köper patent. Det är inget konstigt med det. Varför skulle de inte göra det. Att utveckla kostar pengar och ibland är det billigare att använda något som andra lagt miljoner på att ta fram. (och att försöka hitta på en lösning som det inte finns patent på är kostsamt. De är inte dumsnåla)
kameror har blivit bättre och billigare. Andra tillverkare har ibland fler kameror än vad tesla har (de har bättre 360 vy också).

Just att Tesla föredrar att utveckla saker själva gör ju att de rent krasst konkurrerar med stora underleverantörer.
Dessa underleverantörer är nog då inte så sugna på att sälja till vrakpris. Kort sagt kan de ju sätta sig helt på tvären och vägra sälja produkt X för att du inte köper produkt Y.
Så gjorde ju tex mobileye, köpte du inte deras sensorpaket så fick du heller inte nyttja deras patent för skyltläsning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Ja, eller utveckla själv, men då måste man se till att inte inkräkta på andras patent. Sp ibland är det bättre att köpa patent, vilket tesla också gjort och gör. Att göra allt inhouse är dumt.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Mickep skrev:Ja, eller utveckla själv, men då måste man se till att inte inkräkta på andras patent. Sp ibland är det bättre att köpa patent, vilket tesla också gjort och gör. Att göra allt inhouse är dumt.
Javisst, men då handlar det oftast om saker som inte har så stor marknad än.
Att köpa patent för något väletablerat(återigen exempelvis skyltläsning)med goda framtidsutsikter går inte/är extremt dyrt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.