Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Nogo skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.

Men annars håller jag helt med.
Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.
Jo då skulle jag vilja köra 120, därför jag byter min E-tron, kommer inte ens 25 mil nu i 12 grader, visst det var blåst och lite regn förra helgen.
Det där kan bara inte stämma. Gissar att du räknar från typ 80% till 10% eller liknande...

Absolut lägsta räckvidd jag haft på min E-tron var 290 km. Då i ca 150 km/h.

I 120 km/h med 12 grader och regn skulle jag ha någonstans 310-330 km med min. Det är aningen mer än jag har i min Cupra Born med 58 kWh, där skulle jag räkna med 290-310 km vid samma omständigheter.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.

Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.
Jo då skulle jag vilja köra 120, därför jag byter min E-tron, kommer inte ens 25 mil nu i 12 grader, visst det var blåst och lite regn förra helgen.
Det där kan bara inte stämma. Gissar att du räknar från typ 80% till 10% eller liknande...

I 120 km/h med 12 grader och regn skulle jag ha någonstans 310-330 km med min. Det är aningen mer än jag har i min Cupra Born med 58 kWh, där skulle jag räkna med 290-310 km vid samma omständigheter.
Laddar alltid 100 vid långresor och körde Linköping Jönköping Tor och var tvungen att ladda men då blåste det bra och var blött och regn, drog 3.3 kW per mil med snitt 98 km/h. 100-10 så kommer jag typ till Göteborg 29 mil. Bilen går inte köra under 10%, bara en massa varningar. Min ör dock en -19 som blir 4 år i februari men har bara gått 5000 mil.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Här finns en ID.3 inom budget på VW:s hemsida som har mindre än 1000 mil samt den där utökade beg.bilsförsäkringen som VW kallar för DasWeltAuto. Certified pre-owned brukar det kanske heta på engelska...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... 57a72c16a5
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Legato skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
Dafro skrev:

Laddar alltid 100 vid långresor och körde Linköping Jönköping Tor och var tvungen att ladda men då blåste det bra och var blött och regn, drog 3.3 kW per mil med snitt 98 km/h. 100-10 så kommer jag typ till Göteborg 29 mil. Bilen går inte köra under 10%, bara en massa varningar. Min ör dock en -19 som blir 4 år i februari men har bara gått 5000 mil.
Klart det går att köra under 10% precis som alla andra elbilar, är bara att ignorera varningarna.

Du kan knappast mena att displayen visar 250 km när du laddat till 100%?

Med 3,3 kWh per mil kommer du ju 28-29 mil, inte 25 mil. Sen förstår jag inte hur du kan nå den förbrukningen, min drar inte i närheten av det, men det kanske är stor skillnad på en 19 om du inte fått mjukvaran uppdaterad?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
Dexter86 skrev:
Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.
Tror inte heller att det stämmer. Vad är det för en bil?

Men tyvärr kan jag inte det här tillräckligt bra för att ställa upp en enkel ekvation för att visa att det omöjligt kan stämma...
Model Y
Vet inte om den är så liten :)
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Köpte nyligen en Renault megane electric. Svingo bil. Snål och snygg. Goa stolar. Köp ingen MG om du inte älskar kyrkbänkar.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Dexter86 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
Dexter86 skrev:
Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.
Tror inte heller att det stämmer. Vad är det för en bil?

Men tyvärr kan jag inte det här tillräckligt bra för att ställa upp en enkel ekvation för att visa att det omöjligt kan stämma...
Model Y
Vet inte om den är så liten :)
Det är 1,7% batteri SOC som är besparingen på resan.
Därav missförståndet.
Skulle totala resan beräknat dra t.ex. 3,4% SOC i 110km/t, så var ökningen 50%, inte 1,7%

Man kan dock tycka Tesla istället borde skriva den procentuella försämringen
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Legato skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
Dafro skrev:

Klart det går att köra under 10% precis som alla andra elbilar, är bara att ignorera varningarna.

Med 3,3 kWh per mil kommer du ju 28-29 mil, inte 25 mil. Sen förstår jag inte hur du kan nå den förbrukningen, min drar inte i närheten av det, men det kanske är stor skillnad på en 19 om du inte fått mjukvaran uppdaterad?
Har alla uppdateringar som finns att få. Vill gärna ha 10% marginal för oförutsedda händelser som kö, olycka eller kommer på att man vill ta en annan väg mm och att jag reser med familjen, hade jag kört själv så hade jag ev kört med snävare marginal. Och om jag ändå måste ladda så finns det ingen anledning att köra ner till under 10% eller om det är 50 km som varningar kommer och den beter sig som en asiatisk bil med pip och blink. För den laddar ju lika snabbt en bit upp. Vad gom säger vid 100% bygger ju på hur man kört innan. Visar nu 247 km vid 77% vilket ger 320 och tar du bort 10% så blir det ca 29 mil. 25 eller 28 mil ör ju typ det samma, eller ligger i de 10% marginal jag vill ha. De 3.3 kWh beror nog till stor del på 5-10 m/s i motvind och till största delen motorväg i 120. Vad snittar din på en längre tid? Min ligger på 2.68 kWh per mil, snitthastighet 55 beräknat på 1460 mil.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
MorganP

Inlägg av MorganP »

SwedishAdvocate skrev:
ID.3? Men precis som med Cupra Born får du dubbelkolla räckvidd och laddhastighet...

https://www.wayke.se/objekt/22a63945-b6 ... iv-automat

Hej

och hur får man koll på ffa laddhastigheten på ID3:orna?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

MorganP skrev:
SwedishAdvocate skrev:
ID.3? Men precis som med Cupra Born får du dubbelkolla räckvidd och laddhastighet...

Hej

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Legato skrev:
Legato skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:

Har alla uppdateringar som finns att få. Vill gärna ha 10% marginal för oförutsedda händelser som kö, olycka eller kommer på att man vill ta en annan väg mm och att jag reser med familjen, hade jag kört själv så hade jag ev kört med snävare marginal. Och om jag ändå måste ladda så finns det ingen anledning att köra ner till under 10% eller om det är 50 km som varningar kommer och den beter sig som en asiatisk bil med pip och blink. För den laddar ju lika snabbt en bit upp. Vad gom säger vid 100% bygger ju på hur man kört innan. Visar nu 247 km vid 77% vilket ger 320 och tar du bort 10% så blir det ca 29 mil. 25 eller 28 mil ör ju typ det samma, eller ligger i de 10% marginal jag vill ha. De 3.3 kWh beror nog till stor del på 5-10 m/s i motvind och till största delen motorväg i 120. Vad snittar din på en längre tid? Min ligger på 2.68 kWh per mil, snitthastighet 55 beräknat på 1460 mil.
Det är helt fritt fram att ha hur stor marginal som helst. Men det är knappast rimligt att beräkna räckvidd utifrån dina egna preferenser om marginal. Om någon gärna vill ha 40% kvar innan den personen laddar tycker du då det är rimligt att utifrån det ange bilens räckvidd?

2,68 kWh är rimligt. Det ger ca 36 mils räckvidd.
3,3 kWh är däremot inte rimligt. Än mindre är det rimligt att beräkna räckvidd vid uppåt 10 sekundmeters motvind, liksom givetvis inte rimligt att använda någon slags personlig buffert vid beräkningen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Har alla uppdateringar som finns att få. Vill gärna ha 10% marginal för oförutsedda händelser som kö, olycka eller kommer på att man vill ta en annan väg mm och att jag reser med familjen, hade jag kört själv så hade jag ev kört med snävare marginal.
Har samma upplägg och tänk som dig. Vill också ha lite marginal för oförutsedda situationer (olyckor, bilköer, problem på laddstationer, etc.) och kör i princip aldrig under 10% på någon av våra elbilar (och har normalt minst en 5-8 liter kvar i tanken på vår dieselbil när jag tankar den). Inte minst på vinterhalvåret så är det smart att ha detta upplägg. För mig så spelar det dock ingen roll om jag kör själv eller med familjen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

MorganP skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Hej

Bra fråga!

Jag är tyvärr inte någon expert på det här. Har t.ex. tyvärr ingen elbil själv... :cry: Men å andra sidan verkar det inte vara några konstigheter med ID.3./Cupra Born. De verkar ladda hyfsat snabbt och således ska de väl som jag förstår det klara ditt 'max-case' på 40 mil med en snabbladdning även under vinterförhållanden. De ska även ha en funktion för förvärmning av batteriet vilket som jag förstår det snabbar på snabbladdning när det är kallt ute. Exakt hur den här funktionen fungerar i praktiken vet jag dock inte så det vill du nog sätta dig in i. Men å andra sidan kan jag inte minnas att folk har klagat på det här med snabbladdning av ID.3/Cupra Born när det är kallt ute här på forumet som jag vill minnas att de gjort ang. t.ex. Hyundai Ioniq 5...

Vill du ha mer svar på den här frågan än Tesla-björn videon ovan ger skulle jag starta en ny tråd som handlar specifikt om det här. Namnge den tråden t.ex. till 'Frågor kring snabbladdning av ID.3/Cupra Born' eller ngt liknande...

Gissar även att det finns info i användargrupper på Facebook om ID.3/Cupra Born. Det finns det om en massa andra bilar. Ibland verkar det t.ex. som det dyker upp info på Facebook om Teslas bilar innan den hamnar här. Jag har dock inte Facebook...

Och du har ju säkert också sett att det finns tre olika batteristorlekar till ID.3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ID3 har en bra energisnål drivlina, är bra aerodynamiskt effektiv och även en hyfsat OK laddning. Även om peak laddeffekt inte är så hög, så är den en väldigt effektiv bil att få många mil laddade på ganska få minuter. I verkligheten så laddar den riktigt snabbt givet att den även är en energisnål bil med en effektiv drivlina. Väldigt bra skulle jag säga totalt sett.

Även syskonbilen Cupra Born är ett bra liknande alternativ till ID3 som kan vara värd att testa och hålla utkik efter. Startar oprutat och utan rabatt på 480 papp, vilket blir 410 efter bonus.

Bild

Bild

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:

Det är helt fritt fram att ha hur stor marginal som helst. Men det är knappast rimligt att beräkna räckvidd utifrån dina egna preferenser om marginal. Om någon gärna vill ha 40% kvar innan den personen laddar tycker du då det är rimligt att utifrån det ange bilens räckvidd?

3,3 kWh är däremot inte rimligt. Än mindre är det rimligt att beräkna räckvidd vid uppåt 10 sekundmeters motvind, liksom givetvis inte rimligt att använda någon slags personlig buffert vid beräkningen.
10% är väl knappast jämförbart med egna preferenser, tex grundinställning på abrp. Men detta var visst känsligt ämne.

2,68 ger 36 mil i 55 km/h, det kör man ju ofta på långresor. Ja det är många kortresor så hastigheten är inte så relevant.

Rimligt och rimligt. Jag skrev vad bilen klarade i regn och blåst och det var ca 25 mil, vad är fel med det.

Hur många räknar med 0% i buffert, ör ju bra om det finns en laddare där då, därav ör väl 10% rimligt?

Förstår inte varför du blir så irriterad när jag beskriver vad min bil klarar av, din blir ju inte sämre av det.

Min har kanske tappat en massa kwh i batteriet. Skulle aldrig komma 30 mil plus i 150 km/h.

Men den kommer nog 32-33 mil 100-0 % en sommardag blandat 90-120, men jag vill ha lite mer och marginal.

I övrigt är jag grymt nöjd med bilen och nör jag håller mig på räckvidd som den klarar så är jag helt ok med dess förbrukning.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Raptor skrev:
Hur fort kan man få en id5?
Titta på VW site. De har några bilar i lager för omgående leverans.
Jag pratade med en id5-ägare i lördags (som laddade på SuC i Hudiksvall) och han verkade
väldigt nöjd med sin bil iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
MorganP

Inlägg av MorganP »

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Kia e-niro med 64 kWh batteriet kanske kunde vara något?

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103945599
Skulle precis göra ett inlägg efter lite googlande men Off Grid Byggaren vann. Kia Niro EV är mitt förslag, också.
Kruxet är vintertid.
Jag kommer 33 mil med den.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Tars skrev:
Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Kia e-niro med 64 kWh batteriet kanske kunde vara något?

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103945599
Skulle precis göra ett inlägg efter lite googlande men Off Grid Byggaren vann. Kia Niro EV är mitt förslag, också.
Kruxet är vintertid.
Jag kommer 33 mil med den.
På sommaren då antar jag, jo då blir det tufft. Men ändå ganska bra med så litet batteri.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Dafro skrev:
Legato skrev:

10% är väl knappast jämförbart med egna preferenser, tex grundinställning på abrp. Men detta var visst känsligt ämne.

2,68 ger 36 mil i 55 km/h, det kör man ju ofta på långresor. Ja det är många kortresor så hastigheten är inte så relevant.

Rimligt och rimligt. Jag skrev vad bilen klarade i regn och blåst och det var ca 25 mil, vad är fel med det.

Hur många räknar med 0% i buffert, ör ju bra om det finns en laddare där då, därav ör väl 10% rimligt?

Förstår inte varför du blir så irriterad när jag beskriver vad min bil klarar av, din blir ju inte sämre av det.

Min har kanske tappat en massa kwh i batteriet. Skulle aldrig komma 30 mil plus i 150 km/h.

Men den kommer nog 32-33 mil 100-0 % en sommardag blandat 90-120, men jag vill ha lite mer och marginal.

I övrigt är jag grymt nöjd med bilen och nör jag håller mig på räckvidd som den klarar så är jag helt ok med dess förbrukning.
E tron 55 i 120km/t vintertid går 24 mil från 100% till 0%, lite marginal vill man ha så säg 20 mil.
Batteriet har 83kWh tillgänglig kapacitet och förbrukningen var 345Wh

https://tbtp-ev.github.io/audi-e-tron.html
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag skulle rekommendera att provköra ID.3 innan du köper. När jag provaden vart jag lite besviken över hur plastig den kändes och kör du en Volvo idag så kan det ju bli en lite negativ känsla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar