Det där kan bara inte stämma. Gissar att du räknar från typ 80% till 10% eller liknande...Dafro skrev:Jo då skulle jag vilja köra 120, därför jag byter min E-tron, kommer inte ens 25 mil nu i 12 grader, visst det var blåst och lite regn förra helgen.Nogo skrev:Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.Dafro skrev:Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.Nogo skrev:För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.
Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Men annars håller jag helt med.
Absolut lägsta räckvidd jag haft på min E-tron var 290 km. Då i ca 150 km/h.
I 120 km/h med 12 grader och regn skulle jag ha någonstans 310-330 km med min. Det är aningen mer än jag har i min Cupra Born med 58 kWh, där skulle jag räkna med 290-310 km vid samma omständigheter.