Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Jag betalar ju idag 5,20kr per kWh!
Klart att solceller snabbt betalar sig!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
Varför kopplar du inte bort dig från nätet och använder din solel då ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Mycket märkligt i denna kärnkrafts debatt.
Vissa vill ha kärnkraft, men man pratar aldrig om el PRISET!

Kan kärnkraften lova ett elpris(utan något som helst stöd från staten) på 20 öre per kWh i 40 år?

Produktionskostnaden för vindkraft/solceller förväntas ligga på 17 till 20 öre per kWh år 2030.
Och vissa vill ha vindkraft men de pratar aldrig om miljön och alla co2 utsläpp de blir efyerom man måste äldre olja, gas och kol (i tystnad Danmark och Polen) de dagar när de inte blåser.
Och tros vi lagt ner så mycket kärnkraft så får jag ändå betala 3 kr/kWh i somras..
Trodde vi pratar om behovet av kärnkraft i Sverige. Här tycker inte jag att vi behöver bygga nya reaktorer. Vad Danmark Polen och Tyskland behöver är deras problem som de behöver lösa hemma. Inte fan ska vi lösa hela Europas elförsörjning.
På vilket sätt är de inte vårt problem.. Tror du inte co2 tar sig över Öresund jag ser Danmark dagligen på vägen till jobbet? Tror du inte klimatförändringarna påverkar Sverige? Och framförallt tror du inte tyska och danska elpriser påverkar Sverige?
Tror du inte att Tyskarna och Danskarna påverkas mycket mer än oss av co2 som de själva skapar?
Tyska och danska elpriser påverkar Sverige för att marknaden inte fungerar som det ska.
Snälla låt co2 stå utanför denna diskussion nu när man lovar sänkt diesel och bensin pris och sänkt reduktionsplikt.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:

Kan kärnkraften lova ett elpris(utan något som helst stöd från staten) på 20 öre per kWh i 40 år?

Produktionskostnaden för vindkraft/solceller förväntas ligga på 17 till 20 öre per kWh år 2030.
Och vissa vill ha vindkraft men de pratar aldrig om miljön och alla co2 utsläpp de blir efyerom man måste äldre olja, gas och kol (i tystnad Danmark och Polen) de dagar när de inte blåser.
Och tros vi lagt ner så mycket kärnkraft så får jag ändå betala 3 kr/kWh i somras..
Trodde vi pratar om behovet av kärnkraft i Sverige. Här tycker inte jag att vi behöver bygga nya reaktorer. Vad Danmark Polen och Tyskland behöver är deras problem som de behöver lösa hemma. Inte fan ska vi lösa hela Europas elförsörjning.
På vilket sätt är de inte vårt problem.. Tror du inte co2 tar sig över Öresund jag ser Danmark dagligen på vägen till jobbet? Tror du inte klimatförändringarna påverkar Sverige? Och framförallt tror du inte tyska och danska elpriser påverkar Sverige?
Tror du inte att Tyskarna och Danskarna påverkas mycket mer än oss av co2 som de själva skapar?
Tyska och danska elpriser påverkar Sverige för att marknaden inte fungerar som det ska.
Snälla låt co2 stå utanför denna diskussion nu när man lovar sänkt diesel och bensin pris och sänkt reduktionsplikt.
Co2är väl högst relevant i denna diskussionen.
Man har ju aktivt valt att lägga ner ner svenska reaktorer och satsar på att elda olja och import av kolkraftsel istället.

Att inte sänka svenska hushållens ekonomi fullständigt är nog nödvändigt och då går det inte att ha dieselpriser på uppåt 30kr/liter
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
Rent ekonomiskt vore det en lysande affär att koppla bort mig från elnätet.
Problem rent praktiskt dock eftersom jag bor i en lägenhet.

Är dock lite sugen på att bygga hus och vara offgrid.
Bedriver ju garageuthyrning i en fastighet på 1.500m2.
Tänkt köpa solceller och batterilagring till denna fastighet.
Vore ju lysande om jag fick dra en kabel från denna fastighet till villan.
Säger regelverket att jag inte får dra en kabel från garaget till villan.
Så skulle jag ju kunna flytta elen med en elbil.

Vet dock inte var gränsen går för mikronät.
Den 1 januari 2022 utvidgades undantagen från kravet på så kallad nätkoncession i ellagen. Det här innebär att det nu är lättare att få tillåtelse att överföra el mellan olika fastigheter. Något som kan innebära en smärre revolution på sikt.

Ett industriområde eller en stadsdel kan nu kopplas samman i ett mikronät och dela egenproducerad förnybar el. Energilager kan användas för att kapa effekttoppar, och med hjälp av smart teknik kan man fördela och styra användningen automatiskt för att göra verksamheten eller stadsdelen så energieffektiv och hållbar som möjligt.

- Den nuvarande kapacitetsbristen i våra elnät hämmar tillväxten i hela Sverige och vi kommer behöva lägga ner många miljarder på att rusta upp och bygga ut stamnäten, men med hjälp av smarta mikronät och energilager kan vi göra något åt saken redan här och nu, säger Katarina Porath, marknadsansvarig för eldistribution på ABB Electrification i Sverige.
https://new.abb.com/news/sv/detail/8694 ... dens-elnat
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:

De är ganska viktigt att klara hålla mer en en tanke i luften samtisigt. De är ju extremt relevant..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Rubrik år 2035.

"Staten gör en förlust på 400 miljarder när nybyggda kärnkraftverk aldrig kommer att tas i drift!"
Och rubriken förra veckan är småföretagar kunkuserna ökar kraftigt i södra Sverige då elpriserna är för höga.
400miljarder är snart billigt för att rädda jobben så staten slipper betala a kassa och social bidrag.
Att vindkraft skulle vara billigt att producera hjälper inte om vi har brist på el i Europa, så får vi ändå priser på 2-10 kr/kwh.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Rubrik år 2035.

"Staten gör en förlust på 400 miljarder när nybyggda kärnkraftverk aldrig kommer att tas i drift!"
Och rubriken förra veckan är småföretagar kunkuserna ökar kraftigt i södra Sverige då elpriserna är för höga.
400miljarder är snart billigt för att rädda jobben så staten slipper betala a kassa och social bidrag.
Att vindkraft skulle vara billigt att producera hjälper inte om vi har brist på el i Europa, så får vi ändå priser på 2-10 kr/kwh.
Om det är så många som går i konkurs varför ökar inte arbetslösheten?

Nya inskrivna och de som fått arbete

Varje månad skriver nya personer in sig som arbetssökande, samtidigt som andra lämnar oss för att de har fått arbete. I september 2022 såg flödet av inskrivna personer hos oss ut så här.

6,6% – totalt 332 737

personer var inskrivna som arbetslösa. Här ingår både de som kan ta ett arbete direkt och de som deltar i program. Motsvarande siffra föregående år var 387 724 personer (7,5%).

34 013
anmälde sig som arbetssökande. Motsvarande siffra föregående år var 34 987 personer.

31 854
fick ett arbete. Motsvarande siffra föregående år var 38 866 personer.
Det är någon som inte talar sanning.
https://arbetsformedlingen.se/statistik ... etssokande
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
Rent ekonomiskt vore det en lysande affär att koppla bort mig från elnätet.
Problem rent praktiskt dock eftersom jag bor i en lägenhet.

Är dock lite sugen på att bygga hus och vara offgrid.
Bedriver ju garageuthyrning i en fastighet på 1.500m2.
Tänkt köpa solceller och batterilagring till denna fastighet.
Vore ju lysande om jag fick dra en kabel från denna fastighet till villan.
Säger regelverket att jag inte får dra en kabel från garaget till villan.
Så skulle jag ju kunna flytta elen med en elbil.

Vet dock inte var gränsen går för mikronät.
Den 1 januari 2022 utvidgades undantagen från kravet på så kallad nätkoncession i ellagen. Det här innebär att det nu är lättare att få tillåtelse att överföra el mellan olika fastigheter. Något som kan innebära en smärre revolution på sikt.

Ett industriområde eller en stadsdel kan nu kopplas samman i ett mikronät och dela egenproducerad förnybar el. Energilager kan användas för att kapa effekttoppar, och med hjälp av smart teknik kan man fördela och styra användningen automatiskt för att göra verksamheten eller stadsdelen så energieffektiv och hållbar som möjligt.

- Den nuvarande kapacitetsbristen i våra elnät hämmar tillväxten i hela Sverige och vi kommer behöva lägga ner många miljarder på att rusta upp och bygga ut stamnäten, men med hjälp av smarta mikronät och energilager kan vi göra något åt saken redan här och nu, säger Katarina Porath, marknadsansvarig för eldistribution på ABB Electrification i Sverige.
https://new.abb.com/news/sv/detail/8694 ... dens-elnat
Så du lägger inlägg efter inlägg där solceller påstås vara Kinesernas gåva till mänskligheten men på din egna fastighet väljer du inte att installera solceller?

Jag tycker du ska koppla bort denna fastighet från nätet direkt
Du får väl förklara för dina hyresgäster när de börjar klaga hur fantastiskt det faktiskt fungerade med solcellerna när solen sken i somras.
Och med tanke på hur billig el du kommer få så kan du säkert sänka hyran betänkligt.

För villan kan du väl bygga ett eget system det är väl inga kostnader för solceller och batterilager ?då sparar du även elanslutningsavgiften
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Haha.. Vilken ironi. Jag tycker de gör helt rätt i att stänga av sin vindkraftverk när de inte är lönsamt.. Men de har väl inte fattat de borde köpa lite batterier så blir de säkert lönsamt :roll:
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Haha.. Vilken ironi. Jag tycker de gör helt rätt i att stänga av sin vindkraftverk när de inte är lönsamt.. Men de har väl inte fattat de borde köpa lite batterier så blir de säkert lönsamt :roll:
Lite batterier räcker väl inte?
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare

Inlägg av Tjamotis »

Alla kanske inte riktigt hänger med ens i sina egna svängar i den här debatten angående kärnkraftens vara eller inte vara.

Situationen i Europa nu är så allvarlig och destruktiv för EU och dess ekonomi att det egentligen inte finns tid för något annat än att använda precis allt som finns för att producera energi i det korta perspektivet. Fortsätter det på det här sättet finns det ingen marknad för ens elbilar i Europa inom ett år.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Det måste så klart räknas på, ett megapack för nånstans 20miljoner kr som har en kapacitet på 3900kwh på 6000 cykler hållbarhet (förmodligen ner till 80 %) typ 85 öre kwh i lagringskostnad
om ett sånt vindkraftverk står och fyller ett batteri istället för att sälja på elnätet och stänger ner när det är fullt för att sen sälja ut på nätet vid lämpligare tidpunkt.
Plus att vid vindstilla ladda billigt och sälja dyrt, det kanske inte är så dumt.
Men sen har ju vindkraften ett annat bekymmer och det är underhållskostnad som jag hade siffror på 2012 och dom var 15 öre per producerad kwh då. vad dom är nu vet jag inte.
Men vindkraftverkparker betalar väl ett fast pris per år och måste blåsa fram pengarna oavsett hur lite man får betalt (minuspriser måste nog dom stänga)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mickeisol skrev:
Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Det måste så klart räknas på, ett megapack för nånstans 20miljoner kr som har en kapacitet på 3900kwh på 6000 cykler hållbarhet (förmodligen ner till 80 %) typ 85 öre kwh i lagringskostnad
om ett sånt vindkraftverk står och fyller ett batteri istället för att sälja på elnätet och stänger ner när det är fullt för att sen sälja ut på nätet vid lämpligare tidpunkt.
Plus att vid vindstilla ladda billigt och sälja dyrt, det kanske inte är så dumt.
Men sen har ju vindkraften ett annat bekymmer och det är underhållskostnad som jag hade siffror på 2012 och dom var 15 öre per producerad kwh då. vad dom är nu vet jag inte.
Men vindkraftverkparker betalar väl ett fast pris per år och måste blåsa fram pengarna oavsett hur lite man får betalt (minuspriser måste nog dom stänga)
Blir det inte bättre om de producerar vätgas istället?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tjamotis skrev:
Alla kanske inte riktigt hänger med ens i sina egna svängar i den här debatten angående kärnkraftens vara eller inte vara.

Situationen i Europa nu är så allvarlig och destruktiv för EU och dess ekonomi att det egentligen inte finns tid för något annat än att använda precis allt som finns för att producera energi i det korta perspektivet. Fortsätter det på det här sättet finns det ingen marknad för ens elbilar i Europa inom ett år.
Och denna akuta situation löser vi genom att satsa på kärnkraft som kanske är klar om 15år?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

På vilket sätt kan kärnkraft som byggs om 15 år rädda småföretagare idag?

Tyvärr blir det HÖGRE elpriser med denna kärnkrafts satsning.
För det blir ett idiotstopp på ny elproduktion i Sverige nu.
På grund av den osäkerhet denna kärnkrafts satsning skapar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Att bygga nu hjälper inte de företag som är elbereonde och inte har marginaler att klara 1000% prisökningar på energi. (ex glasblåsare och annan tillverkning som behöver mycket el).
Vindkraftverken vill inte sälja för när det blåser så går elpriset ned extremt mycket (och då blir det inte lönsamt). En lösning är att använda batterilager, men tillverkarna vill inte sälja batterierna billigt, så det gör att energipriset blir högt om det används). För att det skall vara rimloigt måste staten tvinga batteritillverkarna (läs kina) att sälja batterierna billigt. (många vkv ägs av främmande makt).
Solceller (också kina) är en no brainer i södra sverige, men i norr på vintern går solen ned kl 1400. (supereffektiva paneler behövs). En stor mängd av energin används till uppvärming (1/3).
Finska reaktorn har tydligen sänkt priset på el, få se om det håller i sig.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Där var viss ironi i mitt inlägg, jag borde skrivit ut de tydligt..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag ser inte riktigt problemet med att vindkraft stänger ner när det är minuspriser?
Finns inte behovet av elen de producerar så gör det ju rimligen inget att de slutar producera.

Samtidigt så får ju numera oljekraftverk betalt för att producera även när det saknas efterfrågan, då de kallas in som "effektreserv" på längre perioder.
Kan man stödja oljekraft så kan man nog stödja vindkraft...

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Tjamotis skrev:

Och denna akuta situation löser vi genom att satsa på kärnkraft som kanske är klar om 15år?
Eller varför inte båda. Tror nog vi kan ha nytta av både kärnkraft och vindkraft. Jag är inte så svartvit. Dock låter de som vi redan börjar få problem med överproduktion av vind el så därav mer fokus på kärnkraft.
Och nej 15 år räknar inte jag de tar även om våra politiker har hållit emot för länge.. Men bättre börja bygga sent än aldrig..
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:

Nya satsningarna från högern är dåliga.
Vi har förstått det nu efter 7000 poster i 36 olika trådar i ämnet.

Men vad kan vi då kalla de senaste 8årens satsningar som gjort att vi sitter i den sitsen vi är idag?

Låt oss säga att R1/2 samt O1/2 fortfarande var i drift… det skulle ge oss 2-3000MW i ren produktion.

Och att R5/6 faktiskt började byggas och stod klara inom 3-5år från nu enligt första planerna.
Ja det skulle ge 2-3000MW till av stabil produktion.

Anser du att det skulle förändrat situationen vi satt i idag?
Skulle det inneburit att vi inte sett vad ni kallar Putinpriser på svensk el?

Dvs om vi inte bara som idag exporterade mest i hela Europa utan att utöver det hade en produktion på ytterligare ca 8TWh / 1000MW installerad kärnkraft.
Dvs att vi konstant fyllde efterfrågan för export, utan att bränna en liter olja i Karlshamn, och kunde transportera ner el från vattenkraften i norr utan flaskhalsar.

Skulle då svenska konsumenters plånböcker vara tjockare och svenska företags produktion billigare ut till konsument?

Frågar åt en kompis och väntar inga svar Zalman. ;)

Men du vet svaret…det sitter bara långt inne att erkänna.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Jag ser inte riktigt problemet med att vindkraft stänger ner när det är minuspriser?
Finns inte behovet av elen de producerar så gör det ju rimligen inget att de slutar producera.

Samtidigt så får ju numera oljekraftverk betalt för att producera även när det saknas efterfrågan, då de kallas in som "effektreserv" på längre perioder.
Läs vad du just skrev.
Och begrunda.

Du ser inga problem att vindkraften stänger ner när de inte kan tjäna pengar.
Dvs stänger alla ner så får vi ett underskott av el, skyhöga priser och vi får snällt börja importera.

Då kan vindkraften åter starta för då kan de tjäna pengar.
Men så fort de startar stänger vi importen och priserna droppar till minus igen.

Moment 22 eller?

så när skall vindkraften var igång menar du?
När det inte blåser och elen är dyr?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
Zalman3 skrev:

Nya satsningarna från högern är dåliga.
Vi har förstått det nu efter 7000 poster i 36 olika trådar i ämnet.

Men vad kan vi då kalla de senaste 8årens satsningar som gjort att vi sitter i den sitsen vi är idag?

Låt oss säga att R1/2 samt O1/2 fortfarande var i drift… det skulle ge oss 2-3000MW i ren produktion.

Och att R5/6 faktiskt började byggas och stod klara inom 3-5år från nu enligt första planerna.
Ja det skulle ge 2-3000MW till av stabil produktion.

Anser du att det skulle förändrat situationen vi satt i idag?
Skulle det inneburit att vi inte sett vad ni kallar Putinpriser på svensk el?

Dvs om vi inte bara som idag exporterade mest i hela Europa utan att utöver det hade en produktion på ytterligare ca 8TWh / 1000MW installerad kärnkraft.
Dvs att vi konstant fyllde efterfrågan för export, utan att bränna en liter olja i Karlshamn, och kunde transportera ner el från vattenkraften i norr utan flaskhalsar.

Skulle då svenska konsumenters plånböcker vara tjockare och svenska företags produktion billigare ut till konsument?

Frågar åt en kompis och väntar inga svar Zalman. ;)

Men du vet svaret…det sitter bara långt inne att erkänna.
Mycket fantasier säger jag.
Vi har ju en nation som satsat rejält på kärnkraft, Frankrike. Det gick så bra.
Faktum är att det inte gått bra för något land som satsat på kärnkraft. Så vad säger att det skulle gå bra här? Vi har ingen egen industri som vi hade på 60-70-talet, vi skulle alltså tvingas använda samma leverantörer(Areva eller Westinghouse) som alla andra. Dessa leverantörer har misslyckats med SAMTLIGA projekt senaste decennierna, dvs det finns ingenting som talar för att de skulle lyckas här. Tvärtom, allt talar för ett rejält misslyckade. Det är alltså vad du borde räkna med, inte dessa fantasier om guld och gröna skogar.

"Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me".
Med kärnkraft är det väl typ "Fool me 100 times..." :lol:

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:

Läs vad du just skrev.
Och begrunda.

Du ser inga problem att vindkraften stänger ner när de inte kan tjäna pengar.
Dvs stänger alla ner så får vi ett underskott av el, skyhöga priser och vi får snällt börja importera.

Då kan vindkraften åter starta för då kan de tjäna pengar.
Men så fort de startar stänger vi importen och priserna droppar till minus igen.

Moment 22 eller?

så när skall vindkraften var igång menar du?
När det inte blåser och elen är dyr?
Det handlar ju om att uppnå balans. Dvs det beror på hur snabba de är med att starta/stoppa.
Det är rent krasst svenska kraftnäts ansvar att se till att elnätet är stabilt. Idag betalar de som sagt oljekraftverk för detta. Dessa pengar borde rimligen kunna fördelas till vindkraften också.

Annars blir vindkraften precis som oljekraften, de kör ju bara igång när de får betalt för det.

Skriv svar