Kan bara du svara på. Jag klarar inte av utseendet på Y, så för mig hade det varit S. Du förlorar ju inte 150, den kommer ju hålla ett högre värde.vampyren skrev:Jag beställde S LR för typ ett år sen samtidigt som min Kia EV6. Fick min EV6 och körde det fram till 2 veckor sen när jag sålde det.improwise skrev:Nu vet vi väl inte riktigt vad nya Model S kommer kosta men skillnaden borde väl vara större än 150K om man jämför två nybeställningar?vampyren skrev:Tack för alla input.
So far min summering är att S är snyggare och har högre standard. Kostar såklart ca 150k mer.
Modell Y, mer utrymme, mer kompakt, billigare och skön att köra (iaf de nyare tysk tillverkade).
En intressant grej också: har även försökt bygga andra tyska bilar men för 870k så hittar jag inget som slår modell Y performance.
Min modell S LR ligger kvarså priset är det "gamla". Tesla sa också när de öppnar beställningen igen för LR så kommer priset att gå upp typ 100k.
Samtidigt kostar mode Y performance 150k mindre och har mer plats i bagaget tänker jag. Men visst S är snyggare ingen snack om den saken.
Men vill man betala 150k mer för det .... hade köpt båda om jag kunde
Model Y vs S
Moderator: Redaktion
Re: Model Y vs S
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Håller med
Det tråkiga är Malmö har inte ens S att provköra. Tror jag har besökt de under 2 år och det har aldrig funnits S att testa. Nu hade de Y som jag körde och det kändes bra.
Vill gärna testa båda efter varandra och jämföra. Får kolla andra Tesla butiker. Malmö's kundservice är helt värdelöst också. De är arroganta och tycker inte de ska ha testbilar :/
Det jag gillar med S är bagage utrymmet + bra benutrymme fram o bak. Det sista har säkert S med.

Det tråkiga är Malmö har inte ens S att provköra. Tror jag har besökt de under 2 år och det har aldrig funnits S att testa. Nu hade de Y som jag körde och det kändes bra.
Vill gärna testa båda efter varandra och jämföra. Får kolla andra Tesla butiker. Malmö's kundservice är helt värdelöst också. De är arroganta och tycker inte de ska ha testbilar :/
Det jag gillar med S är bagage utrymmet + bra benutrymme fram o bak. Det sista har säkert S med.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
vampyren skrev:Håller med![]()
Är för att S och X ej har funnits för leverans i Sverige på snart två år.

Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Ju klart hade inte förväntat mig nya modeller men en äldre modell för att uppleva skillnaden för körupplevelse och jämföra utrymmet och så.Frippanecci skrev:vampyren skrev:Håller med![]()
Är för att S och X ej har funnits för leverans i Sverige på snart två år.(Lanseringen av nya S/X var ganska exakt för två år sedan, 22/9 om jag inte minns fel)
Verkar som de säljer allt som kommer in. De borde ha som regel att ha minst 1 bil per modell i lager. Inte mycket att begära kan jag tycka för märkesbil.
Får ringa min kompis som har köpt en model S

Fast jag hade nog inte blivit nöjd med att titta på en äldre version om det är en helt omgjord variant som är på gång snart.
Så att SC ska ha en äldre bil som demobil låter lite fel.
Sedan har SC lånebilar i form av S, så hade du frågat efter det hade det säkert gått att ordna, om det bara varit storleken du funderat på.
Sedan har SC lånebilar i form av S, så hade du frågat efter det hade det säkert gått att ordna, om det bara varit storleken du funderat på.
Model Y LR.
Model S70D
-
Har det inte varit lite ont om lånebilar hos Tesla...frippe skrev:.../ Sedan har SC lånebilar i form av S, så hade du frågat efter det hade det säkert gått att ordna, om det bara varit storleken du funderat på.

Om man skarpt funderar på en ny S och verkligen vill provköra en Model S innan Tesla får in egna demoex av den uppdaterade versionen – kan man inte bara låtsas vara spekulant på en av alla beg. Model S som finns och fixa till en provkörning den vägen?... Men en kompis är ju så klart ännu bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tro mig jag frågade, bad de även kontakta mig om det kom in något. De var väldigt nonchalanta och sa man får vänta till nya kommer ut...frippe skrev:Fast jag hade nog inte blivit nöjd med att titta på en äldre version om det är en helt omgjord variant som är på gång snart.
Jag ville mest känna kör egenskaperna direkt efter jag kört model Y och känna hur det upplevs. Visst de nya har kanske annat interiör men för det mesta
är det ändå samma bil.
Även den tanken har jag haft. Var på flera ställen men ingen hade S inne. De verkar riktigt populära måste jag säga. Modell 3 har jag hittat men verken S / X eller Y. De flesta verkar behålla dessaSwedishAdvocate skrev:Har det inte varit lite ont om lånebilar hos Tesla...frippe skrev:.../ Sedan har SC lånebilar i form av S, så hade du frågat efter det hade det säkert gått att ordna, om det bara varit storleken du funderat på.
Om man skarpt funderar på en ny S och verkligen vill provköra en Model S innan Tesla får in egna demoex av den uppdaterade versionen – kan man inte bara låtsas vara spekulant på en av alla beg. Model S som finns och fixa till en provkörning den vägen?... Men en kompis är ju så klart ännu bättre.

Fast om du var så på att titta på en äldre s förstår jag inte varför du inte skrev här eller på något av alla facebookforum? Eller till och med stanna till på en SuC och börja prata med någon av de som står att ladda.vampyren skrev:Tro mig jag frågade, bad de även kontakta mig om det kom in något. De var väldigt nonchalanta och sa man får vänta till nya kommer ut...frippe skrev:Fast jag hade nog inte blivit nöjd med att titta på en äldre version om det är en helt omgjord variant som är på gång snart.
Jag ville mest känna kör egenskaperna direkt efter jag kört model Y och känna hur det upplevs. Visst de nya har kanske annat interiör men för det mesta
är det ändå samma bil.
Men erfarenhet är att de flesta gladeligen visar upp sin bil. Inte omöjligt att till och med få provköra lite.
Att en officiell försäljare skulle visa upp en gammal modell i sin hall eller för provkörning vid modellbyte är kanske inte så troligt. Speciellt inte då det inte sålts s-modellen på länge.
Model Y LR.
Model S70D
hehe vill inte tränga mig på folk sådärfrippe skrev:Fast om du var så på att titta på en äldre s förstår jag inte varför du inte skrev här eller på något av alla facebookforum? Eller till och med stanna till på en SuC och börja prata med någon av de som står att ladda.vampyren skrev:Tro mig jag frågade, bad de även kontakta mig om det kom in något. De var väldigt nonchalanta och sa man får vänta till nya kommer ut...frippe skrev:Fast jag hade nog inte blivit nöjd med att titta på en äldre version om det är en helt omgjord variant som är på gång snart.
är det ändå samma bil.
Men erfarenhet är att de flesta gladeligen visar upp sin bil. Inte omöjligt att till och med få provköra lite.
Att en officiell försäljare skulle visa upp en gammal modell i sin hall eller för provkörning vid modellbyte är kanske inte så troligt. Speciellt inte då det inte sålts s-modellen på länge.

Och som sagt 2år gammal tesla modell S kör inte sååå himla annorlunda mot nya. Det är samma bil more or less. Jag tycker inte det är så konstig. Samma med model X.
Om du går in på VW de har 1-2 år gamla golf också.
Att gå till laddstationen och se bilen är inte samma sak att få låna bilen i 20min och få köra runt på motorväg. Men men det löser sig. Ska hem till min kompis och testa hans om 2v.
Har du själv S? nöjd? skulle du kunna tänka dig Y istället?