spacecoin skrev:"People are asking how Tesla can open new factories without any addition to S.G&A costs, and why they are spending $1.7 billion/qtr on Capex when the factories were allegedly completed months ago."
https://threadreaderapp.com/thread/1583 ... 74400.html
Jag tyckte detta var intressant resonemang. Ni som är insatta, vad tänker ni?
Jag är inte" insatt" men tycker ändå det var intressant. I grunden är det imo inga konstigheter att en fabrik i praktiken aldrig blir "klar", är det ett modernt företag så kommer ju fabriken alltid utvecklas/förbättras. Dock verkar det absolut vara stora delar som inte är på plats.
Jag får dock inte riktigt ihop logiken med "Those costs hit the income statement over time, as depreciation, but not until the work is complete and the asset is transferred out of “construction in progress” and into “property, plant and equipment”. Det är ju dock inte så svårt att kolla upp hur det sett ut över tid i balansräkningarna om man oroar sig för detta.
Jag tror Tesla har svårt att både äta kakan och ha den kvar. Om man hävdar att fabrikerna är klara i sin rapportering så bör det vara svårt att samtidigt (åtminstone över längre perioder) låta bli att flytta tillgångarna till "property, plant and equipment".
Har svårt att se att Tesla ska riskera problem med kassaflödet men finns det sanning i att man friserar vinstsiffrorna över tid genom att "aldrig" låta fabrikerna på pappret vara "klara" så är det såklart illa. Har dock väldigt svårt att tro att något sådant skulle gå att göra inom varken IFRS eller GAAP-reglerna (dock kan såklart regler brytas, men pratar vi rena bokföringsbrott så hamnar såklart diskussionen på en annan nivå).