Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Jag var för en gångs skull lite imponerad och då går kursen ner? Nu tycker jag iofs att en rimlig värdering är runt 100mdr USD på TSLA och det ger väl en kurs runt 30 dollar, men ändå, hur kan marknaden förvänta sig så jäkla orimligt mycket och inte fatta att Elon ljuger för dig själv och hela världen, hela tiden…?
Hänger inte med på logiken. Du anser att aktien ska värderas till typ PE 6-7 men tycker samtidigt att det är märkligt att den faller med PE 40-50? :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Tesla Model Y, världens mest sålda bil redan nästa år.
2BC5E1C1-2FF6-4CC1-8EF1-EF407E25848A.jpeg
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev:
Tesla Model Y, världens mest sålda bil redan nästa år.
2BC5E1C1-2FF6-4CC1-8EF1-EF407E25848A.jpeg
Kanske blir det så, men är det inte lite tidigt att utse vinnaren redan nu? ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Legato skrev:
Remuz skrev:
Jag var för en gångs skull lite imponerad och då går kursen ner? Nu tycker jag iofs att en rimlig värdering är runt 100mdr USD på TSLA och det ger väl en kurs runt 30 dollar, men ändå, hur kan marknaden förvänta sig så jäkla orimligt mycket och inte fatta att Elon ljuger för dig själv och hela världen, hela tiden…?
Hänger inte med på logiken. Du anser att aktien ska värderas till typ PE 6-7 men tycker samtidigt att det är märkligt att den faller med PE 40-50? :D
Jag tycker psykologin är märklig. P/E 7 är inte orimligt för Tesla som läget är just nu tycker jag. Marknaden tyckte annat nyss, sedan kommer en bra rapport som visar att dom är hyfsat nära målen, då sjunker den. Det har ju ganska lite att göra med vad jag tycker är rimligt, men rimligt för mig är att om man är såpass nära sina mål och folk ändå är missnöjda så är förväntningarna löjliga.

Mao, jag tror fallhöjden är enorm, men förstår inte timingen. Kom alla på det jag tyckt länge just idag?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Att aktien stiger inför rapport och sedan tappar efter rapport oavsett hur mycket den slår förväntningarna är väl mer regel än undantag? Inte första gången det händer.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

flipmac skrev:
Att aktien stiger inför rapport och sedan tappar efter rapport oavsett hur mycket den slår förväntningarna är väl mer regel än undantag? Inte första gången det händer.
Ja, men nu var ju skillnaden att man inte nådde förväntningarna. ASP är ner, 4680 går dåligt, och Dojo verkar vara på väg att läggas ned och Elons ord om framtiden är det ingen som tror på längre. Bara igår var det utlovat börsvärde på 5T$, robotar, självkörning och robotaxi.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Legato skrev:
Remuz skrev:
Jag tycker psykologin är märklig. P/E 7 är inte orimligt för Tesla som läget är just nu tycker jag. Marknaden tyckte annat nyss, sedan kommer en bra rapport som visar att dom är hyfsat nära målen, då sjunker den. Det har ju ganska lite att göra med vad jag tycker är rimligt, men rimligt för mig är att om man är såpass nära sina mål och folk ändå är missnöjda så är förväntningarna löjliga.

Mao, jag tror fallhöjden är enorm, men förstår inte timingen. Kom alla på det jag tyckt länge just idag?

OK. Är ju inte direkt en TSLA-haussare men PE 7 på ett bolag som växt topline ca 50% årligen de senaste åren och vinsten ännu mer vore det extremaste jag sett på börsen efter 34 års handlande :D Det skulle ju verkligen implicerar en krasch i närtid för antingen försäljningsutveckling eller marginaler.

Jag tyckte rapporten var helt ok, men låg väl totalt sett ganska in line med estimaten? Storage imponerade tyckte jag, men i övrigt inget som direkt förvånade?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Analys över rapporten.

Screenshot_20221021-052103_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

"People are asking how Tesla can open new factories without any addition to S.G&A costs, and why they are spending $1.7 billion/qtr on Capex when the factories were allegedly completed months ago."

https://threadreaderapp.com/thread/1583 ... 74400.html

Jag tyckte detta var intressant resonemang. Ni som är insatta, vad tänker ni?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
"People are asking how Tesla can open new factories without any addition to S.G&A costs, and why they are spending $1.7 billion/qtr on Capex when the factories were allegedly completed months ago."

https://threadreaderapp.com/thread/1583 ... 74400.html

Jag tyckte detta var intressant resonemang. Ni som är insatta, vad tänker ni?
Jag är inte" insatt" men tycker ändå det var intressant. I grunden är det imo inga konstigheter att en fabrik i praktiken aldrig blir "klar", är det ett modernt företag så kommer ju fabriken alltid utvecklas/förbättras. Dock verkar det absolut vara stora delar som inte är på plats.

Jag får dock inte riktigt ihop logiken med "Those costs hit the income statement over time, as depreciation, but not until the work is complete and the asset is transferred out of “construction in progress” and into “property, plant and equipment”. Det är ju dock inte så svårt att kolla upp hur det sett ut över tid i balansräkningarna om man oroar sig för detta.

Jag tror Tesla har svårt att både äta kakan och ha den kvar. Om man hävdar att fabrikerna är klara i sin rapportering så bör det vara svårt att samtidigt (åtminstone över längre perioder) låta bli att flytta tillgångarna till "property, plant and equipment".

Har svårt att se att Tesla ska riskera problem med kassaflödet men finns det sanning i att man friserar vinstsiffrorna över tid genom att "aldrig" låta fabrikerna på pappret vara "klara" så är det såklart illa. Har dock väldigt svårt att tro att något sådant skulle gå att göra inom varken IFRS eller GAAP-reglerna (dock kan såklart regler brytas, men pratar vi rena bokföringsbrott så hamnar såklart diskussionen på en annan nivå).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

spacecoin skrev:
flipmac skrev:
Ja, men nu var ju skillnaden att man inte nådde förväntningarna. ASP är ner, 4680 går dåligt, och Dojo verkar vara på väg att läggas ned och Elons ord om framtiden är det ingen som tror på längre. Bara igår var det utlovat börsvärde på 5T$, robotar, självkörning och robotaxi.
Absolut! Att den går ned när förväntningarna inte nås är ju fullt rimligt. Det jag syftade på var flertalet här som trodde att de skulle slå förväntningarna och att kursen då skulle gå upp. Vilket jag menar varit väldigt sällsynt vid tidigare rapporter, även då förväntningarna slagits.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag hade sett framför mig en uppgång innan rapporten och därefter en nedgång i samband med rapport.

Nu blev inte mitt "klippande" i Tesla speciellt briljant denna gång men jag tar det med ro. Har tjänat så mycket tidigare att det var dags att ge tillbaka för en stund. Ligger just nu 18 procent back och har två vägval som jag ser det.

Antingen balanserar jag om portföljen och köper in mig mer. Dock har jag egentligen alldeles för mycket övervikt redan nu och står och väger med hur jag ska göra. Det känns för mig osannolikt att kursen ska braka igenom 200 men gör den det och 190 inte håller så är väl nästa botten 130-140 någonting, om man nu kan gå efter historiska data.

Den andra, förmodligen mer förnuftiga tanken, är att inte göra något, rida ut Q4 och hoppas på bra leveranser, sedan sälja iväg det mesta och hålla kvar en liten post då jag "alltid" velat äga tesla långsiktigt. För att sälja till förlust gör jag inte, då skyfflar jag hellre in mer när det finns en tydligare botten och behåller tills det vänder. Och jag tror på en uppgång någonstans mellan nu och början av januari.

Den största osäkerhet som jag ser det innan dess är väl total kollaps av marknaden (ifall exempelvis Putin går bananas) men då har vi förmodligen större problem ändå. Den andra osäkerheten är Elons twitter-fingrar, men just nu vill han nog göra allt för att driva upp kursen, så den risken hoppas jag ändå är begränsad.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

flipmac skrev:

Fast... nu steg den ju inte direkt inför rapporten. Aktien hade tappat 30% innan rapporten, att den steg dagarna innan spelar mindre roll. Den svävar runt 52 veckor ATL, trots en hyfsad rapport där EPS Non GAAP var +4,9%.

Men, det är väl som vanligt, det tar några dagar för kostymnissarna på Wall Street att absorbera all information.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
flipmac skrev:

Fast... nu steg den ju inte direkt inför rapporten. Aktien hade tappat 30% innan rapporten, att den steg dagarna innan spelar mindre roll. Den svävar runt 52 veckor ATL, trots en hyfsad rapport där EPS Non GAAP var +4,9%.

Men, det är väl som vanligt, det tar några dagar för kostymnissarna på Wall Street att absorbera all information.
Tja... Samtidigt är vi på ungefär samma nivåer som i maj trots en stor ränteuppgång sedan dess. En ränteuppgång som slår hårt mot Teslas värde.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per38308

Inlägg av perwis »

Remuz skrev:

P/E multipeln är inte bara ”tyckande” utan det finns en fundamental relation till tillväxt och avkastning på investerat kapital (ROIC). Se till exempel denna artikel och referenser där i:
https://athenarium.com/pe-ratios-growth-value-roic/

Kortsiktigt är det en massa folk som ”tycker” olika saker vilken orsakar volaliteten i aktier och ger över eller undervärdering. Men långsiktigt tenderar priset att konvergera mot det teoretiska värdet som består av den diskonterade vinsten till aktieägaren från nu till oändligheten.

Om du tittar i tabellen som finns i artikeln som är länkad ovan så ser du att en hög ROIC leder till höga multiplar även med relativt låg tillväxt. Tesla har ROIC på ca 20% och den ökar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kommer Tesla sälja 800.000 MY I år?

It wasn’t that long ago that forecasters were running a deathwatch on Tesla. Then it was checking every Model 3 being produced and noting that Elon was sleeping on the factory floor. Now they are tracking the rise and rise of the Model Y. “BloombergNEF estimates that the company sold around 200,000 Model Ys in the third quarter, bringing the total so far this year to more than 500,000.” They note that Tesla is on track to produce and sell almost 800,000 Model Ys this year. Please note that the new factories which produce only Model Ys in Berlin and Austin have still not ramped to their full capacity.
https://cleantechnica.com/2022/10/21/ca ... a-corolla/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Cathie Wood's ARK Innovation ETF, owned by investment firm ARK Investment Management, bought 66,190 Tesla shares for a total of $13.7 million Thursday. This was the second purchase of Tesla shares for its funds since mid-June. The first purchase took place on October 3, when the Wood’s funds bought more than 130,000 shares.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... l-of-13-7m
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Zalman3 skrev:
Kommer Tesla sälja 800.000 MY I år?

It wasn’t that long ago that forecasters were running a deathwatch on Tesla. Then it was checking every Model 3 being produced and noting that Elon was sleeping on the factory floor. Now they are tracking the rise and rise of the Model Y. “BloombergNEF estimates that the company sold around 200,000 Model Ys in the third quarter, bringing the total so far this year to more than 500,000.” They note that Tesla is on track to produce and sell almost 800,000 Model Ys this year. Please note that the new factories which produce only Model Ys in Berlin and Austin have still not ramped to their full capacity.
https://cleantechnica.com/2022/10/21/ca ... a-corolla/
2022: 700-800.000
2023: 1.2-1.5 miljoner
2024: 2-3 miljoner
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Hur var det nu... Går det att som svensk köpa Arks ETFer på något vis? Är ju många spännande bolag trots allt och nu känns värderingen inte längre absurd.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
Hur var det nu... Går det att som svensk köpa Arks ETFer på något vis? Är ju många spännande bolag trots allt och nu känns värderingen inte längre absurd.
Ja t ex hos Pareto. Har ett ISK där som jag tradar lite sporadiskt med. Har växlat allt till dollar och slipper då även växlingsavgifter när jag "miss-tajmar" mina tsla-affärer. ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Cathie Wood's ARK Innovation ETF, owned by investment firm ARK Investment Management, bought 66,190 Tesla shares for a total of $13.7 million Thursday. This was the second purchase of Tesla shares for its funds since mid-June. The first purchase took place on October 3, when the Wood’s funds bought more than 130,000 shares.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... l-of-13-7m
Om man satte upp en bot som gjorte precis tvärt emot Cathie Wood så skulle man antagligen bli miljardär. ARKK har 0% avkastning på 5 år TROTS en investering i TESLA som är 5-10x och Nasdaq 100 gått upp 80+%. Måste ju vara en av världens sämsta förvaltare genom tiderna? Men hon blir rik ändå på grund av bra marknadsföring och höga avgifter...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Om MY kommer över 2 miljoner sålda bilar på ett år, måste den väl vara den mest sålda modellen på ett år, alla kategorier någonsin?
backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Om MY kommer över 2 miljoner sålda bilar på ett år, måste den väl vara den mest sålda modellen på ett år, alla kategorier någonsin?

Säg 5 miljoner när du ändå är igång, allt är ändå bara en lek med siffror innan man åtminstone är någorlunda på gång mot de här prognoserna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Hur mycket kan Tesla tjäna på att bygga batterier I USA?
Med det nya stödet?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Teala MY kan kvala in på topp 5 i år.
Killgissar att man redan är nummer ETT vad gäller omsättning.
Tesla Model Y is on track to enter the top 5 best-selling cars in the world in 2022. The company expects the compact SUV to become the best-selling car in the world in 2023.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ld-in-2022
Skriv svar