Tesla har en förekommande ”not a fault, but a feature ” som är klonk som upplevs komma från framvagn. Väsensskilt från övre länkarmens gnissel och gnirk på 2018-2019 framförallt. Nej detta verkar komma på nyare modeller, kan kännas igenom golvet och har ett tydlig och koncist ”bonk/klonk” , i låg hastighet när framhjul går över en kant, brunnslock, potthål, kabelkanal etc.
Ägare har bytt ”allt” inklusive till kompletta chassikit från exvis MPP etc.
Någon i klubben som känner igen?
Feature: klonk i framvagn
Moderator: Redaktion
Re: Feature: klonk i framvagn
Jag har något liknande vänster fram, men ev har det försvunnit efter min bil var på verkstaden 12v efter en rejäl påkörning.
Edit, tesla sa att det inte går att återskapa och när jag visade det så var det ”inget fel, bilen kan låta så”
Edit, tesla sa att det inte går att återskapa och när jag visade det så var det ”inget fel, bilen kan låta så”
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Är som en slags ”har du hört den förut”-inställning. Det som de inte klarar fixa är inget fel, det är en funktion…Remuz skrev:Jag har något liknande vänster fram, men ev har det försvunnit efter min bil var på verkstaden 12v efter en rejäl påkörning.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Funktion skulle jag inte säga, mer ”det kan vara så, men det är inget fel”. Har som sagt inte hört det sedan verkstaden och dom bytte ju det mesta. Innan var det vänster fram och oftast tydligare ju kallare det var ute.Airlift skrev:Är som en slags ”har du hört den förut”-inställning. Det som de inte klarar fixa är inget fel, det är en funktion…Remuz skrev:Jag har något liknande vänster fram, men ev har det försvunnit efter min bil var på verkstaden 12v efter en rejäl påkörning.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Gustafsson
- Teslaägare
Min S har ju ett dovt svagt ”glappljud” i framvagnen sedan dag 1. Hörs vid vissa typer av ojämnheter. Tesla bytte något i stötdämparregionen efter ca 1000 mil. Då blev det klart bättre, men den är inte tyst som min förra som hade stålfjädring. Det har inte blivit värre på de fyra år som gått, men visste jag vad det är som låter skulle jag fixa det. Det tar bort rätt mycket premiumkänsla, även om det är ett litet problem. Skulle underlätta om man kunde reproducera ljudet när bilen står still.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gustafsson skrev:Min S har ju ett dovt svagt ”glappljud” i framvagnen sedan dag 1. Hörs vid vissa typer av ojämnheter. Tesla bytte något i stötdämparregionen efter ca 1000 mil. Då blev det klart bättre, men den är inte tyst som min förra som hade stålfjädring. Det har inte blivit värre på de fyra år som gått, men visste jag vad det är som låter skulle jag fixa det. Det tar bort rätt mycket premiumkänsla, även om det är ett litet problem. Skulle underlätta om man kunde reproducera ljudet när bilen står still.
Nåja, ni är inte våra Teslor någon form av premium ändå.. däremot kan till och med Ford få ihop en framvagn som inte låter.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Gustafsson
- Teslaägare
Premium är väl lite av en personlig åsikt, en dåligt definierad etikett mer än något faktiskt mätbart. Många skulle nog säga att en bil med 525 Hk som gör 0-100 på 4 s, kostade 1,3 miljoner och har en del unika finesser, går tystare än min gamla Lexus och är en oslagbar vinterbil är helt OK Aluminiumkaross är också nice. För mig är den premium fortfarande efter 15000 mil.Airlift skrev:Gustafsson skrev:Min S har ju ett dovt svagt ”glappljud” i framvagnen sedan dag 1. Hörs vid vissa typer av ojämnheter. Tesla bytte något i stötdämparregionen efter ca 1000 mil. Då blev det klart bättre, men den är inte tyst som min förra som hade stålfjädring. Det har inte blivit värre på de fyra år som gått, men visste jag vad det är som låter skulle jag fixa det. Det tar bort rätt mycket premiumkänsla, även om det är ett litet problem. Skulle underlätta om man kunde reproducera ljudet när bilen står still.
Nåja, ni är inte våra Teslor någon form av premium ändå.. däremot kan till och med Ford få ihop en framvagn som inte låter.
Dock skulle jag köpt till matrisljus, värmekamera och dragkrok om det varit tillgängligt.
Driftsäkerheten har varit i Toyota/Lexus - klass och driftskostnaderna undantaget värdeminskningen mycket trevliga. Om det inte hade varit för klonket i framvagnen då..
Tesla kan ju tydligen få fram tysta framvagnar, min förra var ju det. Sen håller jag med om att en del känns lite "ofärdigt". Jag är mycket spänd på hur Plaid upplevs. Känns den bättre på alla sätt byter jag nog, annars får den jag har rulla 4 år till, premium eller inte...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16