Styra varmvattenberedare i äldre bergvärmepump
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Styra varmvattenberedare i äldre bergvärmepump
Hej forumet
Jag har en bergvärmepump här, modell IVT Greenline Compact som installerades i huset -97. Den tuggar på bra, och planen är att modernisera den lite med Ngenics Tune då ägarna nyligen gick över till timpris. Samma bergvärmeenhet gör även varmvatten till en tank bredvid.
Nu var önskan att se ifall det skulle kunna gå att flytta på varmvattenvärmandet, antingen styrt efter timpris, eller om man nöjer sig med en enklare av/på lösning som stänger av varmvatten dagtid och bara tillåter den t.ex mellan 00 och 06 då det generellt är billigare. Och undviker att den brassar på efter morgonduschen då timpriset kan riskera att vara rejält högt. Varmvattentanken borde räcka för hela dagens behov då det bara är två personer i hushållet.
Ngenic ska väl tyvärr endast påverka husvärmen, så frågan är vad man kan skaffa för att åstakomma önskat beteende, någon som vet?
Jag har en bergvärmepump här, modell IVT Greenline Compact som installerades i huset -97. Den tuggar på bra, och planen är att modernisera den lite med Ngenics Tune då ägarna nyligen gick över till timpris. Samma bergvärmeenhet gör även varmvatten till en tank bredvid.
Nu var önskan att se ifall det skulle kunna gå att flytta på varmvattenvärmandet, antingen styrt efter timpris, eller om man nöjer sig med en enklare av/på lösning som stänger av varmvatten dagtid och bara tillåter den t.ex mellan 00 och 06 då det generellt är billigare. Och undviker att den brassar på efter morgonduschen då timpriset kan riskera att vara rejält högt. Varmvattentanken borde räcka för hela dagens behov då det bara är två personer i hushållet.
Ngenic ska väl tyvärr endast påverka husvärmen, så frågan är vad man kan skaffa för att åstakomma önskat beteende, någon som vet?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Styra varmvattenberedare i äldre bergvärmepump
Leta fram manualen till pumpen. Många pumpar, även äldre, har tidsinställningar både för värme och varmvatten. Jag hittade en manual när jag googlade IVT greenline C och i den förklarades att man kan tidsstyra varmvattnet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Instämmer, och även om det inte finns separat styrning för varmvattnet på det sättet så brukar många pumpar ha "legionellahöjning". Så genom att sätta varmvattnet på en väldigt låg temp, t.ex. 40 grader och köra en daglig legionellahöjning vid 05.00 (om funktionaliteten finns) så uppnås ju syftet rätt så väl.tor-ake skrev:Leta fram manualen till pumpen. Många pumpar, även äldre, har tidsinställningar både för värme och varmvatten. Jag hittade en manual när jag googlade IVT greenline C och i den förklarades att man kan tidsstyra varmvattnet.
Tesla Model Y Performance
Jag har kanske ungefär samma BVP. (greenline HT plus från 2008)
Den har en ingång EXT som när man strömsätter gör att VP blockeras. Går att styra i menyerna vad som ska blockeras (VP, varmvatten, eltillskott).
Kör med en Shelly1-puck och styr med timpris från Home Assistant utifrån Tibber tim-pris. Det är lite ”rått” men funkar ok, håller på och justerar in, kalla dagar blir det lite väl kallt i huset ibland när VP varit blockerad i 4 timmar i sträck pga högt elpris.
Allt finns beskrivet här:
Den har en ingång EXT som när man strömsätter gör att VP blockeras. Går att styra i menyerna vad som ska blockeras (VP, varmvatten, eltillskott).
Kör med en Shelly1-puck och styr med timpris från Home Assistant utifrån Tibber tim-pris. Det är lite ”rått” men funkar ok, håller på och justerar in, kalla dagar blir det lite väl kallt i huset ibland när VP varit blockerad i 4 timmar i sträck pga högt elpris.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Teslaspolen
- Teslaägare
Har inte Facebook, men det verkar halvt om halvt gå att ladda sidan ändå även om det ser lite rörigt ut. Men ja, hade just tänkt mig något i stil med Shelly som jag haft en del att göra med sedan tidigare. Hittade just en sida om "Extern" där tidstariffer omnämns i manualen också, även om jag inte vet var dessa exakt sitter i pumpen. Får kika närmare, men går det att styra med en Shelly hade varit super.flamman skrev:Jag har kanske ungefär samma BVP. (greenline HT plus från 2008)
Ett potentiellt problem som jag kan se i manualen är att det står att när den värmer varmvatten så går inte husvärmen och vice versa. Det betyder att det kan möjligen bli trångt om timmar att värma båda hus och vatten om båda ska slåss om samma tid att huvudsakligen värma, speciellt om det redan finns en Ngenic installerad som troligen "räknar" med att få värma X antal timmar på natten. Finns det grund för oron?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Du kan (iaf på Ivt greenline ht+) bestämma om du ska blockera VV, tillskott eller VP (heter nog något annat, men värmen) eller olika kombinationer av dessa.
Just nu blockerar jag allt och styr det via en raspberryn pi som jag programmerat via node red där jag kan bestämma vid vilka värden den tillåts starta eller om jag bara ska gå på under dygnsmedel.
Plockar in Tibbers priser vi deras API, det finns färdiga block att importera datan via node red och så är det lagt över ett relä. Jag har även tagit Alarm och kopplat till raspberryn så om jag får felkod så får jag en notis i telefonen vi tibbers app.
Seeeeen passar jag på att logga all data i en databas så jag får upp det i grafana om jag vill gå tillbaka och kolla detaljer vilket Tibber inte riktigt tillåter
Just nu blockerar jag allt och styr det via en raspberryn pi som jag programmerat via node red där jag kan bestämma vid vilka värden den tillåts starta eller om jag bara ska gå på under dygnsmedel.
Plockar in Tibbers priser vi deras API, det finns färdiga block att importera datan via node red och så är det lagt över ett relä. Jag har även tagit Alarm och kopplat till raspberryn så om jag får felkod så får jag en notis i telefonen vi tibbers app.
Seeeeen passar jag på att logga all data i en databas så jag får upp det i grafana om jag vill gå tillbaka och kolla detaljer vilket Tibber inte riktigt tillåter
- Teslaspolen
- Teslaägare
Kul projekt! Dock troligen lite väl bortom min kunskap. Har just börjat lära mig Home Assistant på en Pi lite halvt om halvt, men programmering kan jag inget alls om.Alex-H skrev:Du kan (iaf på Ivt greenline ht+) bestämma om du ska blockera VV, tillskott eller VP (heter nog något annat, men värmen) eller olika kombinationer av dessa.
Teslaspolen skrev:Kul projekt! Dock troligen lite väl bortom min kunskap. Har just börjat lära mig Home Assistant på en Pi lite halvt om halvt, men programmering kan jag inget alls om.Alex-H skrev:Du kan (iaf på Ivt greenline ht+) bestämma om du ska blockera VV, tillskott eller VP (heter nog något annat, men värmen) eller olika kombinationer av dessa.
Det är oftast inte så svårt som man tror. Det räcker långt med att kunna tänka logiskt och sedan är duckduckgo en sökning bort.
Jag tycker det är lättare att lära mig ett nytt programmeringsspåk om jag har ett mål, dvs ett projekt att göra, för då vet man vad för resultat man vill ha och kan jobba mot det.

Det var bortom min kunskap också, men har alltid varit lite sugen att ha ett programmeringsprojekt. Nu fick jag en stor morot.Teslaspolen skrev:Kul projekt! Dock troligen lite väl bortom min kunskap. Har just börjat lära mig Home Assistant på en Pi lite halvt om halvt, men programmering kan jag inget alls om.Alex-H skrev:Du kan (iaf på Ivt greenline ht+) bestämma om du ska blockera VV, tillskott eller VP (heter nog något annat, men värmen) eller olika kombinationer av dessa.
Enda programmeringen jag läste var för 20 år sedan på gymnasiet, någon java-kurs. (Eller JavaScript).
det var ett lagom projekt och första testet gjordes efter två kvällar med lyckat resultat. Sen la jag in lite mer funktioner men då hade jag fått den att räkna ut medelpris och köra on/off på ett relä med hjälp av det aktuella timpriset.