Varje kilowattimme (kWh) räknas

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

lawe
Inlägg: 258
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av lawe »

Läste nånstans att sveriges elbilar förbrukar 0,3% av vår elproduktion
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

lawe skrev:
Läste nånstans att sveriges elbilar förbrukar 0,3% av vår elproduktion
Var har du fått fram den siffran? Nyfiken
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av EnTraktor »

Grundskolematte

Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).

Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4971
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
Grundskolematte

Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).

Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Skulle dock tro att alla nya bilar (vilket de flesta elbilar får råknas som) har ett högre mil snitt per år än gamla bilar så du har nog räknat lite lågt.. Men ja troligen är du inte långt från sanningen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Dizzycap »

lawe skrev:
Läste nånstans att sveriges elbilar förbrukar 0,3% av vår elproduktion
Undra hur stor del av vår elproduktion som går till våra tre oljeraffinaderier i Gbg och Lysekil. Jag skulle inte bli förvånad om det var i storleksordningen samma siffra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
Grundskolematte

Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).

Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Skulle dock tro att alla nya bilar (vilket de flesta elbilar får råknas som) har ett högre mil snitt per år än gamla bilar så du har nog räknat lite lågt.. Men ja troligen är du inte långt från sanningen.
Det må hända men å andra sidan är 1500 mil en klar överdrift...

2020 kördes privatägda bilar endast 1060 mil per år i snitt och företagsägda 1222 mil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

EnTraktor skrev:
Grundskolematte

Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).

Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Vad duktig du är på grundskolematte men det blir inte rätt om du gissar ingångsvärdena.

Snittbilen (personbilar) i Sverige 2020 var 1100mil/år. Vad hittar du snittet på på de 167580 elbilarna?

Du gissar även 2,1kWh/mil. Den här tråden handlar om elförbrukning från nätet. Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Niklas Z »

LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Grundskolematte

Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).

Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Vad duktig du är på grundskolematte men det blir inte rätt om du gissar ingångsvärdena.

Snittbilen (personbilar) i Sverige 2020 var 1100mil/år. Vad hittar du snittet på på de 167580 elbilarna?

Du gissar även 2,1kWh/mil. Den här tråden handlar om elförbrukning från nätet. Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Även om vi tar i:
170000 bilar som körs 2000 mil/år (alltså betydligt mer än snittbilen) och drar 3 kWh/mil från elnätet, så blir det ganska precis 1 TWh, fortfarande klart under 1 % av hela elproduktionen och mycket mindre än den svenska elexporten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2291
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Norska elbilsföreningen har räknat på det och i Norge hamnade de på 0,8%


https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-e ... rev-2-0922
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Niklas Z »

LarsOJ skrev:
Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?
Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?

Som jag skrev i min fråga ovan så var jag nyfiken på var siffran 0,3% kommer ifrån men hittils har jag bara hört gissningar.

Jag TROR personligen att det är under 0,3% men vore kul att VETA.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Niklas Z »

LarsOJ skrev:
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?
Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?

Som jag skrev i min fråga ovan så var jag nyfiken på var siffran 0,3% kommer ifrån men hittils har jag bara hört gissningar.

Jag TROR personligen att det är under 0,3% men vore kul att VETA.
Jag läste din fråga. Men om du tror att 2,1 kWh/mil är otroligt lågt, så undrar jag i så fall vad du tror är rimligt.
För övrigt tror jag inte någon VET. Det enda som finns är uppskattningar. Ingen mäter exakt förbrukning från elbilar, i och med att så stor del av laddningen sker i form av hemmaladdning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av thebishop »

LarsOJ skrev:
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?
Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?

Som jag skrev i min fråga ovan så var jag nyfiken på var siffran 0,3% kommer ifrån men hittils har jag bara hört gissningar.

Jag TROR personligen att det är under 0,3% men vore kul att VETA.
2.1 låter väl rimligt - min snart 8 år gamla stora tung model s snittar 2.14 på 16.000 mil i alla väder - nya bilar drar ju ofta (men inte alltid typ etron) mindre - så det är rätt härad. Sätt den siffran till 3.0 så är det garanterat en överdrift.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Niklas Z »

thebishop skrev:
LarsOJ skrev:
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?
Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?

Som jag skrev i min fråga ovan så var jag nyfiken på var siffran 0,3% kommer ifrån men hittils har jag bara hört gissningar.

Jag TROR personligen att det är under 0,3% men vore kul att VETA.
2.1 låter väl rimligt - min snart 8 år gamla stora tung model s snittar 2.14 på 16.000 mil i alla väder - nya bilar drar ju ofta (men inte alltid typ etron) mindre - så det är rätt härad. Sätt den siffran till 3.0 så är det garanterat en överdrift.
Ja, 3,0 är tilltaget med marginal. Min M3LR har dragit 1,8 kWh/mil sedan leverans och jag har ändå ganska tung högerfot. Lägger man till laddförluster och energi för värmning, m m när bilen står parkerad blir det lite mer, men det finns inte en chans att komma upp i ett snitt på 3,0 kWh/mil. Visserligen är Model 3 en av de strömsnålaste elbilarna, men den är ju inte vansinnigt överlägsen andra bilar i det avseendet. I och med att det är en av de vanligaste elbilarna i Sverige, så den är relevant att beakta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

Niklas Z skrev:
thebishop skrev:
LarsOJ skrev:
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?
Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?

Som jag skrev i min fråga ovan så var jag nyfiken på var siffran 0,3% kommer ifrån men hittils har jag bara hört gissningar.

Jag TROR personligen att det är under 0,3% men vore kul att VETA.
2.1 låter väl rimligt - min snart 8 år gamla stora tung model s snittar 2.14 på 16.000 mil i alla väder - nya bilar drar ju ofta (men inte alltid typ etron) mindre - så det är rätt härad. Sätt den siffran till 3.0 så är det garanterat en överdrift.
Ja, 3,0 är tilltaget med marginal. Min M3LR har dragit 1,8 kWh/mil sedan leverans och jag har ändå ganska tung högerfot. Lägger man till laddförluster och energi för värmning, m m när bilen står parkerad blir det lite mer, men det finns inte en chans att komma upp i ett snitt på 3,0 kWh/mil. Visserligen är Model 3 en av de strömsnålaste elbilarna, men den är ju inte vansinnigt överlägsen andra bilar i det avseendet. I och med att det är en av de vanligaste elbilarna i Sverige, så den är relevant att beakta.
Okej låter rimligt. Vad tror du om körsträcka då. Finns det någon statistik för elbilar? Som jag skrev ovan så ligger snittbilen på 1100mil för 2020 och fallande trend.

https://www.trafa.se/globalassets/stati ... -09-22.pdf
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
Jag får väldigt mycket sponsrat innehåll i sociala medier från Enegimyndigheten i dessa dagar med rubriken ” Varje kilowattimme (kWh) räknas”.

De skriver saker som:

” Just nu är energisituationen i Sverige och Europa kraftigt ansträngd. Prisnivåerna på el är höga och kan stiga ännu mer. Det finns också risk att elen inte räcker för vissa timmar i vinter. Vi kan tillsammans förbättra situationen genom att minska elanvändningen. ”

” För att förbättra situationen behöver vi alla hjälpas åt att minska elanvändningen. ”

” Sänk värmen inomhus”

” Använd mindre varmvatten”

Osv… se länk:

https://www.energimyndigheten.se/varjek ... acQAvD_BwE


Min fråga är nu om det nu är försvarbart att köpa elbil och ÖKA elanvändningen i Sverige med tusentals kWh? Ska man känna ”el-skam” om man laddar elbilen? Är det egoistiskt att ladda elbilen när andra drar ner på värmen för att hjälpa till?
Det går år mer el för att producera bensin/diesel för att köra fossilbil lika lång sträcka som en elbil.

Vill man spara el så skall man alltså köra elbil (inte bensin/dieselbil).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
Melon Must skrev:
Elkrisen beror på att det är energikris. För att spara på energi är det jättestor fördel med att köra elbil. En liter bensin innehåller 9kWh som du inte kan köra alls lika långt som 9kWh el.
Hur tänkte du nu? Det är ju ingen brist på bensin? Elen vi använder måste ju produceras i närområdet och användas direkt, och det produceras för lite. Menar du att man istället ska elda upp bensinen för att producera el?
Olja förbränns för att skapa el när den behövs som bäst. Den hjälper till att kapa pristopparna och effektbristen.

Tex. https://www.uniper.energy/sv/sverige/kr ... /karlshamn
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
Jag tror inte det kommer byggas någon mer överföringskapacitet nord-syd. Industriboomen i norra sverige har tydligt aviserat att de kommer behöva all el som produceras där inom 10-15år vilket är snabbast möjliga ledtid för en ny länk. Då blir en ny länk bortkastade pengar (75 miljarder).
Elen som produceras i norra Sverige tillhör inte företag i norra Sverige i första hand.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Jag får väldigt mycket sponsrat innehåll i sociala medier från Enegimyndigheten i dessa dagar med rubriken ” Varje kilowattimme (kWh) räknas”.

De skriver saker som:

” Just nu är energisituationen i Sverige och Europa kraftigt ansträngd. Prisnivåerna på el är höga och kan stiga ännu mer. Det finns också risk att elen inte räcker för vissa timmar i vinter. Vi kan tillsammans förbättra situationen genom att minska elanvändningen. ”

” För att förbättra situationen behöver vi alla hjälpas åt att minska elanvändningen. ”

” Sänk värmen inomhus”

” Använd mindre varmvatten”

Osv… se länk:

https://www.energimyndigheten.se/varjek ... acQAvD_BwE


Min fråga är nu om det nu är försvarbart att köpa elbil och ÖKA elanvändningen i Sverige med tusentals kWh? Ska man känna ”el-skam” om man laddar elbilen? Är det egoistiskt att ladda elbilen när andra drar ner på värmen för att hjälpa till?
Det går år mer el för att producera bensin/diesel för att köra fossilbil lika lång sträcka som en elbil.

Vill man spara el så skall man alltså köra elbil (inte bensin/dieselbil).
Nja, var har du hittat den informationen? Enligt Tibors artikel från 2015 så handlar det om 0,2 kWh per gallon bensin för tillverkning, sedan tillkommer väl transport men det kan inte vara så mycket.

https://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Jag tycker ändå att det är bättre med elbil för man använder energin effektivare i tex Karlshamns verket än i en bensinbil och vi har väldigt mycket koldioxidfri el i Sverige.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4971
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Jag tror inte det kommer byggas någon mer överföringskapacitet nord-syd. Industriboomen i norra sverige har tydligt aviserat att de kommer behöva all el som produceras där inom 10-15år vilket är snabbast möjliga ledtid för en ny länk. Då blir en ny länk bortkastade pengar (75 miljarder).
Elen som produceras i norra Sverige tillhör inte företag i norra Sverige i första hand.
Jag håller med er båda.. Elen tillhör inte norra Sverige men samtisigt så kommer de bli bli liknande priset på el som i söder när alla dessa industrier byggts upp och efterfrågan ökar så mycket i norr och då finns de ändå inte nog med el att skicka söderut.
Sen är de klart kommer de samtisigt byggas mycket produktion i norr jag då behövs en ny kabel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Grundskolematte

Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).

Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Vad duktig du är på grundskolematte men det blir inte rätt om du gissar ingångsvärdena.

Snittbilen (personbilar) i Sverige 2020 var 1100mil/år. Vad hittar du snittet på på de 167580 elbilarna?

Du gissar även 2,1kWh/mil. Den här tråden handlar om elförbrukning från nätet. Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Jag tycker tvärtom att 2,1kWh/mil låter ganska högt. Vi ligger runt 1,6kWh/mil i årsmedel för båda våra elbilar.
Siffran må vara hyfsat rätt i dagsläget, men just nu är de flesta nya elbilar stora och relativt törstiga. ID4, Enyaq, e-tron, Polestar2, Model Y, osv är de mest populära elbilarna och de är alla ganska stora och dyra SUV:ar. Så kan det ju inte fortsätta. Om elbilar ska slå igenom på bred front måste de bli mindre och mer "normala" i storlek. Och rimligen sjunker också förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Grundskolematte

Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).

Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Vad duktig du är på grundskolematte men det blir inte rätt om du gissar ingångsvärdena.

Snittbilen (personbilar) i Sverige 2020 var 1100mil/år. Vad hittar du snittet på på de 167580 elbilarna?

Du gissar även 2,1kWh/mil. Den här tråden handlar om elförbrukning från nätet. Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Jag tycker tvärtom att 2,1kWh/mil låter ganska högt. Vi ligger runt 1,6kWh/mil i årsmedel för båda våra elbilar.
Siffran må vara hyfsat rätt i dagsläget, men just nu är de flesta nya elbilar stora och relativt törstiga. ID4, Enyaq, e-tron, Polestar2, Model Y, osv är de mest populära elbilarna och de är alla ganska stora och dyra SUV:ar. Så kan det ju inte fortsätta. Om elbilar ska slå igenom på bred front måste de bli mindre och mer "normala" i storlek. Och rimligen sjunker också förbrukningen.
Okej låter bra. Är ditt årsmedel på 1,6kWh/mil vad du tar från nätet eller vad statistiken visar i bilen? Jag har hyfsad kolla på förbruknings siffror för själva körningen på olika bilar men det är ju bara halva sanningen.

Synd att ingen för statistik på miltal för elbilar då hade jag fått svar på min fråga ovan.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Niklas Z »

Vad är det egentligen du vill ha svar på för fråga och i så fall varför vill du ha svar på den frågan?
Anledningen till att jag undrar är att kravet på precision i i svaret varierar med syftet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2291
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Off Grid Byggaren »

I Off Grid sammanhang måste varje tusendels Kwh-timme räknas.

En pryl som drar 5 watt dygnet runt kan tömma batteribanken efter en tid.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av jonasl »

Laddade vår MY LR här om natten, Easee säger att vi förbrukade 33.4kWh, bilen säger att den fick 33kWh. Liten skillnad, men försumbar om det inte är mer än så.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar