Den här skylten är rätt "komplett".
Synd bara på "reserverade platser".
Den står inne på Stockholm Stadsledningskontorets mark vid Stadshuset. Endast avsedd för anställda och politiker.
oh, där vet ja va de är! vinka snällt åt den gråa nissan leafen
(inte bara politiker, man kan va ekonom och sånt för stadshuset också. och man får fortfarande betala för att parkera där) de finns två stolpar rakt över gatan med, där tror ja alla får ladda (närmre kajen)
Problemet med stolparna på andra sidan vägen är att dom ofta är upptagna.. nu fick jag plats där, men frågan är om jag kommer parkera där igen när jag är och jobbar där nästa gång. Fick betala 30kr/h för att ladda med 3,7kw.. Och eftersom jag inte kunde avbryta jobbet för att springa ut och flytta bilen när den var klarladdad så kostade då de ca 7-8kw jag laddade in i batteriet (det var inte helt tomt från start) 120kr.
Milkostnad för elen på minst 30-35kr/mil.
Hade jag istället ställt mig på gatumark hade jag stått gratis efter en timme och sen haft kostnad på ca 7-8kr/mil när jag istället kört på diesel.
Jag gör gärna det där lilla extra för att få köra på el så mycket det går.. men när det blir sånna skillnader blir det svårt att motivera i längden, samt extremt svårt att få "vanligt" folk att se fördelarna med att köra på el.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tilläggsskylten "endast fordon med pågående laddning" är lite intressant. Man har ju medvetet valt att inte definiera elbilsskylten på det viset, troligen för att det är svårt att beivra. Och kanske för att det ställer ett i många fall (vid långsamladdning i alla fall) orimligt krav på att man ska ut och flytta bilen så fort laddningen är färdig. Men här har man istället valt att gå hela vägen med en tilläggsskylt. Undrar hur de tillämpar det i praktiken.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag tror man enbart kontrollerar att sladden är i... Så att ingen bara ställer sig där av bekvämlighet med sin el/hybridbil... Om man då måste ut och sätta i sladd, kanske den som inte behöver ladda men är för bekväm att leta annan plats ändå gör det då det är mer bökigt att ta ut och sätta in sladd.
Om de håller sig till att bedöma om sladden är i eller inte så funkar det. Men det framgår ju inte av skylten.
På snabbladdare är det ju annars ett glasklart tillägg.
Är på MoS nu och jag har sett 7 bilar på laddplatserna varav 4 Teslor, bara två bilar inkopplade (1 Tesla) och alla var el/laddhybrider. En vanlig bil kom nu när jag var nere och lämna påsar i bilen, jag upplyste honom om vart han stod men han var inte speciellt mottaglig men när jag sa att dom bötfäller felparkeringar med 700kr (tror att det är så) då flyttade han märkligt nog direkt på bilen
Dock blir man ju än mer sur när man ser att det står så många där som tror eller tycker att dom har rätt att stå där även när dom inte laddar det är som att ställa sig på en handikapp plats för att man har en kusin som är handikappad även om hen är på semester på Hawaii, vem resonerar så???
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
När jag skulle ladda på SuC i Mora hade 4 fossilbilar bestämt sig för att parkera på infarten till den del av parkeringen där Tesla har sina laddare. De hade effektivt blockerat 8 p-platser och 4 laddstationer
Dessa tre var de som stod kvar när vi kom tillbaka efter en timme. 4 laddstationer så nära men ändå så långt borta!
Skrev ett vänligt e-post till info@vasaloppet.se där jag bad att de skulle be någon att markera att detta var en infart och inte parkeringsplats. De har tyvärr inte bevärdigat mig med något svar .
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
En ICE i Tandådalen på plats reserverad för Elbil. Den andra platsen var ledig om än lite trång. Kanske just därför den var ledig
enligt Danni får Teslan inte parkera sådär, då är man ett citat "rövh*l". Spelar ingen roll om det löser problemet.
Du inser nog själv om du aktiverar en eller två hjärnceller till att om man gjort fel själv från början får man skylla sig själv. Volvo-föraren där har gjort fel, bäddat själv och får nu ligga, så att säga. Sen finns det grader i helvetet - jag tycker t.ex. inte att det är okay att helt parkera in folks bilar även om de ICE:at en laddplats.
Vad jag pratade om i den andra tråden handlade om att ta sina egna problem och göra till andras, när andra inte gjort något fel. Men det gick fram klart och tydligt att du inte begrep skillnaden.
En ICE i Tandådalen på plats reserverad för Elbil. Den andra platsen var ledig om än lite trång. Kanske just därför den var ledig
enligt Danni får Teslan inte parkera sådär, då är man ett citat "rövh*l". Spelar ingen roll om det löser problemet.
Du inser nog själv om du aktiverar en eller två hjärnceller till att om man gjort fel själv från början får man skylla sig själv. Volvo-föraren där har gjort fel, bäddat själv och får nu ligga, så att säga. Sen finns det grader i helvetet - jag tycker t.ex. inte att det är okay att helt parkera in folks bilar även om de ICE:at en laddplats.
Vad jag pratade om i den andra tråden handlade om att ta sina egna problem och göra till andras, när andra inte gjort något fel. Men det gick fram klart och tydligt att du inte begrep skillnaden.
nej, du har helt fel. Teslan på bilden är precis en sån situation jag talar om. Alternativet hade blivit att han inte hade fått ladda alls. Då är det ok att parkera på det viset tycker jag. Du verkar inte ha samma åsikt och du hade då tydligen hellre fått "soppatorsk" om det hade varit du i samma situation. Men eftersom du enbart har en syn på saker och ting, så förstår du inte att det finns olika typer av situationer och att man kan agera olika vid olika tillfällen. Du vill tro att jag parkerar medvetet fel vid alla tillfällen, men om du startar upp hjärnan, så förstår du att så inte är fallet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag ser varken en Tesla eller Volvo på bilderna och det är ändå jag som tagit dem. I mina ögon är det en Audi, en SAAB och en Peugeot. Hur får du tag i telefonnumret till ägarna? Skulle gärna ringa upp vederbörande.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Hur får du tag i telefonnumret till ägarna? Skulle gärna ringa upp vederbörande.
Om du ringer 077-114 15 16 och läser upp regnr till deras telefonsvarare så får du namnet på den som äger bilen. Sen är det en fråga om det går att hitta vederbörande på tex hitta.se (vilket kanske inte går så bra om dom säger att ägaren är "Anders Johansson, Stockholm").
Alternativt kan man via transportstyrelsens mobilapp skriva in regnr i appen och söka så. Är det företag som äger får man upp ägarna direkt, annars får man trycka på "skicka sms"-knappen så får man ett sms i telefonen med ägaruppgifter. (kostar 3kr, men kostar gör kanske även samtalet till 077-114 15 16?)
Alternativt kan man via transportstyrelsens mobilapp skriva in regnr i appen och söka så. Är det företag som äger får man upp ägarna direkt, annars får man trycka på "skicka sms"-knappen så får man ett sms i telefonen med ägaruppgifter. (kostar 3kr, men kostar gör kanske även samtalet till 077-114 15 16?)
Idag kom det ut en ny tjänst där man kan få ägaruppgifter gratis via epost:
Tror att dom tidigare stoppats av Datainspektionen som försöker hindra allt som har med teknik att göra... Hm...
Verkar som att dom kommit förbi pul nu och att det då inte räknas med mail.. Eller att dom fått tillstånd.
Tror att dom tidigare stoppats av Datainspektionen som försöker hindra allt som har med teknik att göra... Hm...
Verkar som att dom kommit förbi pul nu och att det då inte räknas med mail.. Eller att dom fått tillstånd.
Det är just PUL som hindrat dem att göra uppgifterna sökbara direkt på hemsidan, ja. Alternativen att lämna ut dem till en person via fax, telefon eller SMS omfattas inte av PUL. Men det är helt häpnadsväckande att ingen kommit på idén med e-mail tidigare - det är ju ärligt talat det simplaste och billigaste av alla alternativen.
Jag tror det varit gråzon.. Mail blir ju datalagrat.. Så rent tekniskt ligger det ju då personuppgifter på en server... Vilket alltså borde gå under plu om jag inte helt missuppfattat datalagringsdirektiven...
Jag tror det varit gråzon.. Mail blir ju datalagrat.. Så rent tekniskt ligger det ju då personuppgifter på en server... Vilket alltså borde gå under plu om jag inte helt missuppfattat datalagringsdirektiven...
På din mailserver är det inte längre Transportstyrelsen som lagrar/behandlar personuppgiften. Det är du som fysisk person som gör det av privata anledningar, och det är tillåtet enligt PUL.