Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bil
Moderator: Redaktion
Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bil
"No FCW, no AEB, autopilot remained available until brakes were pressed "
Nej, Tesla AEB funkar inte i motorvägsfart, och FCW verkar inte funka heller. Jag köper inte en bil utan radar och/eller lidar framöver. Förarassistans i all ära, men säkerhet är viktigare för mig.
edit: Tydligen behöver man inte heller ha varningstriangel i bilen i USA (det gäller bara kommersiella fordon)...
Nej, Tesla AEB funkar inte i motorvägsfart, och FCW verkar inte funka heller. Jag köper inte en bil utan radar och/eller lidar framöver. Förarassistans i all ära, men säkerhet är viktigare för mig.
edit: Tydligen behöver man inte heller ha varningstriangel i bilen i USA (det gäller bara kommersiella fordon)...
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Olösligt problem med vision only enligt mig. Hoppas de får in åtminstonde en modern radar med ”nya hårdvaran”. Kommer rädda många liv.spacecoin skrev:"No FCW, no AEB, autopilot remained available until brakes were pressed "
Nej, Tesla AEB funkar inte i motorvägsfart, och FCW verkar inte funka heller. Jag köper inte en bil utan radar och/eller lidar framöver. Förarassistans i all ära, men säkerhet är viktigare för mig.
edit: Tydligen behöver man inte heller ha varningstriangel i bilen i USA (det gäller bara kommersiella fordon)...
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Olösligt i närtid med vision only, ja. Men den här bilen har antagligen radar och den används inte för AEB uppenbarligen med tnke på hur många olyckor det är med Tesla som kör in i saker på natten. Kanske för många false positives? Det är ju vara livsfarligt det med. Det är därför man behöver en bra Lidar.LarsOJ skrev:Olösligt problem med vision only enligt mig. Hoppas de får in åtminstonde en modern radar med ”nya hårdvaran”. Kommer rädda många liv.
Jag önskade att EuroNCAP och andra tester hade lite tester av denna typ för säkerhetsfunktioner som AEB och FCW. Det vore även bra om tillverkare kunde tvingas deklarera om deras AEB funkade i högre hastigheter.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Tror detta är det största problemet. Att man inte behöver-/inte deklarerar exakt vad begränsningar och möjligheterna i varje enskild bil/config är. Om jag litar på något som inte finns, är det livsfarligt. Om jag vet att det inte finns något som bromsar åt mig på motorvägen, om inte AP är aktiverat, vet man ju hur man behöver köra och vad man själv behöver agera på. Jag bryr mig t.ex inte jättemycket om linjerna när AP är aktiverat då jag har lärt mig begränsningarna och var den kan behöva assistans. Men när det handlar om såpass kritiska saker som ovan, tror jag inte många har hanterar ett tiotal och vet hur bilen reagerar, direkt.spacecoin skrev:Olösligt i närtid med vision only, ja. Men den här bilen har antagligen radar och den används inte för AEB uppenbarligen med tnke på hur många olyckor det är med Tesla som kör in i saker på natten. Kanske för många false positives? Det är ju vara livsfarligt det med.LarsOJ skrev:Olösligt problem med vision only enligt mig. Hoppas de får in åtminstonde en modern radar med ”nya hårdvaran”. Kommer rädda många liv.
Det är därför man behöver en bra Lidar.
Jag önskade att EuroNCAP och andra tester hade lite tester av denna typ för säkerhetsfunktioner som AEB och FCW. Det vore även bra om tillverkare kunde tvingas deklarera om deras AEB funkade i högre hastigheter.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Tror inte vi ska gå in på huruvida "vision only" kommer kunna lösa detta. Det handlar bara om killgissningar och erfarenheter kring system som inte är helt applicerbara på Teslas. Jag har på senare tid insett att resultatet av en sån diskussion sällan bär frukt.LarsOJ skrev:Olösligt problem med vision only enligt mig. Hoppas de får in åtminstonde en modern radar med ”nya hårdvaran”. Kommer rädda många liv.spacecoin skrev:"No FCW, no AEB, autopilot remained available until brakes were pressed "
Nej, Tesla AEB funkar inte i motorvägsfart, och FCW verkar inte funka heller. Jag köper inte en bil utan radar och/eller lidar framöver. Förarassistans i all ära, men säkerhet är viktigare för mig.
edit: Tydligen behöver man inte heller ha varningstriangel i bilen i USA (det gäller bara kommersiella fordon)...
Däremot är jag hoppfull att de visst kommer kunna lösa det med dagens kameror (1.2Mpix)
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
spacecoin skrev:Olösligt i närtid med vision only, ja.LarsOJ skrev:Olösligt problem med vision only enligt mig. Hoppas de får in åtminstonde en modern radar med ”nya hårdvaran”. Kommer rädda många liv.
Jag önskade att EuroNCAP och andra tester hade lite tester av denna typ för säkerhetsfunktioner som AEB och FCW. Det vore även bra om tillverkare kunde tvingas deklarera om deras AEB funkade i högre hastigheter.
AEB med radar har vanligtvis en räckvidd på mellan 50 och 100 meter (mycket spökbroms annars, och falsklarm då långa avstånd har för dålig upplösning), vilket i hastigheten i videon innebär max tre sek innan kollision i bästa fall. Och mtp trafiksituationen är det oklart om vilket märke som helst hade kunnat göra nåt, även så FCW i ett tidigare skede. Ingen bil hade oavsett undvikit kollisionen, men möjligtvis haft lägre hastighet. Lidar med lång räckvidd hade däremot kanske kunnat förhindra detta, men det blir ju bara spekulationer.
Trådar som detta får det att verka som att Tesla är det enda märket som kolliderar med andra bilar, är det verkligen inga andra märken med AEB och radar som krockar?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Dessutom, säkerhet handlar om totalen och inte enbart i vissa situationer bara så det är sagt. Även om en Tesla kan krocka i en situation där vissa andra inte gjort det är det fortfarande en säkrare bil om det är bättre i 9 av 10 andra situationer. Man kan inte körsbärsplocka händelser och säga att bilen totalt sätt är livsfarlig.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Det är väldigt få tillverkare som hävdar att deras bilar är säkrare än en människa så då får man stå ut med mer granskning.Dagfinn skrev:spacecoin skrev:Olösligt i närtid med vision only, ja.LarsOJ skrev:Olösligt problem med vision only enligt mig. Hoppas de får in åtminstonde en modern radar med ”nya hårdvaran”. Kommer rädda många liv.
Jag önskade att EuroNCAP och andra tester hade lite tester av denna typ för säkerhetsfunktioner som AEB och FCW. Det vore även bra om tillverkare kunde tvingas deklarera om deras AEB funkade i högre hastigheter.
AEB med radar har vanligtvis en räckvidd på mellan 50 och 100 meter (mycket spökbroms annars, och falsklarm då långa avstånd har för dålig upplösning), vilket i hastigheten i videon innebär max tre sek innan kollision i bästa fall. Och mtp trafiksituationen är det oklart om vilket märke som helst hade kunnat göra nåt, även så FCW i ett tidigare skede. Ingen bil hade oavsett undvikit kollisionen, men möjligtvis haft lägre hastighet. Lidar med lång räckvidd hade däremot kanske kunnat förhindra detta, men det blir ju bara spekulationer.
Trådar som detta får det att verka som att Tesla är det enda märket som kolliderar med andra bilar, är det verkligen inga andra märken med AEB och radar som krockar?
50-100m är jättebra att börja bromsa i. Den här Teslan kör in i hindret i full fart. Utan FCW eller AEB. Bilen till vänster om Teslan ser hindret och bromsar i god tid så att det inte går att undvika är BS.
Har jag sagt att Tesla är livsfarliga? Jag säger att säkerheten är högre med bra sensorer, speciellt i motljus eller på natten. Ingen pratar om effekterna på AEB när Tesla dumpar radarn.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Det här på gränsen till FUD. Automotive Lidar har alltid minst 100m räckvidd och har 100% recall och väldigt låga false positives så det är i princip helt säkert att ett AEB-system med framåtriktad Lidar hade undvikit den här krocken.Dagfinn skrev:Lidar med lång räckvidd hade däremot kanske kunnat förhindra detta, men det blir ju bara spekulationer.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Lidar, radar, kameror och GPS har alla sina begränsningar.
Snöfall, regn, dammoln och dimma kan vålla bekymmer.
Och när plogbilen plogat utanför vägen, hjälper inte Lidar, radar, kameror alls.
Bara en GPS med hög precision hjälper.
Snöfall, regn, dammoln och dimma kan vålla bekymmer.
Och när plogbilen plogat utanför vägen, hjälper inte Lidar, radar, kameror alls.
Bara en GPS med hög precision hjälper.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Zalman3 skrev:Lidar, radar, kameror och GPS har alla sina begränsningar.
Snöfall, regn, dammoln och dimma kan vålla bekymmer.
Och när plogbilen plogat utanför vägen, hjälper inte Lidar, radar, kameror alls.
Bara en GPS med hög precision hjälper.
Hur hjälper en GPS mot hinder på vägen?
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
GPS skulle kunna hjälpa till att ens veta var den körbara vägen finns.backe skrev:Zalman3 skrev:Lidar, radar, kameror och GPS har alla sina begränsningar.
Snöfall, regn, dammoln och dimma kan vålla bekymmer.
Och när plogbilen plogat utanför vägen, hjälper inte Lidar, radar, kameror alls.
Bara en GPS med hög precision hjälper.
Hur hjälper en GPS mot hinder på vägen?
Har själv kört av vägen eftersom bilen skurit ner i snön där ingen väg fanns.
Givetvis hjälper inte GPS mot hinder på väg.
Det jag menar att olika tekniker har för och nackdelar.
EDIT:
Tydligen kan markradar hjälpa till.
https://www.nyteknik.se/fordon/tekniken ... er-6989049Företaget använder markpenetrerande radar för att kartlägga vägbanken under asfalten ned till omkring tre meters djup.
Enligt Wavesense kan deras system vid motorvägsfart ge bilen en bild av vägbanken med 4-6 centimeters exakthet. Det rapporterar Extreme Tech.
Det första steget är att skanna sträckningen, där datan under jord matchas mot gps-taggar. De bilar som sedan rullar på vägen jämför profilen som läses in mot originalet. Exaktheten innebär att även stora fordon som lastbilar ges goda marginaler.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Något som skulle kunna öka trafiksäkerheten är H.E.L.P och V2X.
Upptäcker en bil ett hinder på vägen kan den enkelt kommunicera detta till medtrafikanter.
Upptäcker en bil ett hinder på vägen kan den enkelt kommunicera detta till medtrafikanter.
Tesla är ju först ut med H.E.L.P.
Vehicle-to-everything (V2X) is communication between a vehicle and any entity that may affect, or may be affected by, the vehicle. It is a vehicular communication system that incorporates other more specific types of communication as V2I (vehicle-to-infrastructure), V2N (vehicle-to-network), V2V (vehicle-to-vehicle), V2P (vehicle-to-pedestrian), V2D (vehicle-to-device).
The main motivations for V2X are road safety, traffic efficiency, energy savings, and mass surveillance. The U.S. NHTSA estimates a minimum of 13% reduction in traffic accidents if a V2V system were implemented, resulting in 439,000 fewer crashes per year.[1] There are two types of V2X communication technology depending on the underlying technology being used: (1) WLAN-based, and (2) cellular-based.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... a-anammar/Tesla blir den första biltillverkaren att implementera ett nytt säkerhetssystem för varningsblinkers. Ska minska risken för stillastående fordon.
Det amerikanska företaget ESS, Emergency Safety Systems, har utvecklat ett säkerhetssystem som ska minska risken för de som blir stillastående längs vägkanten. Systemet som kallas HELP, står för Hazard Enhanced Location Protocol, ska göra att stillastående fordon blir lättare för medtrafikanter att upptäcka än med konventionell varningsblink.
HELP-systemet fungerar så att det helt enkelt blinkar mer än vanligt vilket ska öka chansen att andra trafikanter upptäcker bilen. Det är dessutom ett uppkopplat system som kan skicka varningar till GPS-tjänster som bland annat Waze och liknande, för att varna bilar som inte är i närheten ännu. Just Waze har i dag ett liknande system som varnar för detta men det kräver att andra användare rapporterar eventuella faror i appen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
GPS har alldeles för dålig upplösning för att kunna hålla en bil i rätt körbana.Zalman3 skrev:GPS skulle kunna hjälpa till att ens veta var den körbara vägen finns.backe skrev:Zalman3 skrev:Lidar, radar, kameror och GPS har alla sina begränsningar.
Snöfall, regn, dammoln och dimma kan vålla bekymmer.
Och när plogbilen plogat utanför vägen, hjälper inte Lidar, radar, kameror alls.
Bara en GPS med hög precision hjälper.
Hur hjälper en GPS mot hinder på vägen?
Har själv kört av vägen eftersom bilen skurit ner i snön där ingen väg fanns.
Givetvis hjälper inte GPS mot hinder på väg.
Det jag menar att olika tekniker har för och nackdelar.
EDIT:
Tydligen kan markradar hjälpa till.https://www.nyteknik.se/fordon/tekniken ... er-6989049Företaget använder markpenetrerande radar för att kartlägga vägbanken under asfalten ned till omkring tre meters djup.
Enligt Wavesense kan deras system vid motorvägsfart ge bilen en bild av vägbanken med 4-6 centimeters exakthet. Det rapporterar Extreme Tech.
Det första steget är att skanna sträckningen, där datan under jord matchas mot gps-taggar. De bilar som sedan rullar på vägen jämför profilen som läses in mot originalet. Exaktheten innebär att även stora fordon som lastbilar ges goda marginaler.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
GPS i jordbruket ger 10-15cm noggrannhet och med RTK ner mot 2,5cm noggrannhet.mikebike skrev:GPS har alldeles för dålig upplösning för att kunna hålla en bil i rätt körbana.Zalman3 skrev:GPS skulle kunna hjälpa till att ens veta var den körbara vägen finns.backe skrev:Zalman3 skrev:Lidar, radar, kameror och GPS har alla sina begränsningar.
Snöfall, regn, dammoln och dimma kan vålla bekymmer.
Och när plogbilen plogat utanför vägen, hjälper inte Lidar, radar, kameror alls.
Bara en GPS med hög precision hjälper.
Hur hjälper en GPS mot hinder på vägen?
Har själv kört av vägen eftersom bilen skurit ner i snön där ingen väg fanns.
Givetvis hjälper inte GPS mot hinder på väg.
Det jag menar att olika tekniker har för och nackdelar.
EDIT:
Tydligen kan markradar hjälpa till.https://www.nyteknik.se/fordon/tekniken ... er-6989049Företaget använder markpenetrerande radar för att kartlägga vägbanken under asfalten ned till omkring tre meters djup.
Enligt Wavesense kan deras system vid motorvägsfart ge bilen en bild av vägbanken med 4-6 centimeters exakthet. Det rapporterar Extreme Tech.
Det första steget är att skanna sträckningen, där datan under jord matchas mot gps-taggar. De bilar som sedan rullar på vägen jämför profilen som läses in mot originalet. Exaktheten innebär att även stora fordon som lastbilar ges goda marginaler.
"Ju noggrannare GPS-signal som används är, desto större är de potentiella fördelarna som kan erhållas. Medan en GPS-bassignal med 10-15 cm noggrannhet gör det möjligt för autostyrningssystem att göra parallella drag med tillräcklig noggrannhet för uppgifter såsom stallgödselspridning, erbjuder en RTK-korrigeringssignal, och noggrannheten på 2,5 cm som den ger, möjlighet att använda fasta körspår som används år efter år, vilket minimerar markpackningen och maximerar potentialen för tillväxt hos grödan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Ja, med lokala referenssändare så kan man få god noggrannhet, men utefter en landsväg är upplösningen minst 10 meter och för att hindra dig att köra i diket krävs en upplösning på 10 cm.Zalman3 skrev:GPS i jordbruket ger 10-15cm noggrannhet och med RTK ner mot 2,5cm noggrannhet.mikebike skrev:GPS har alldeles för dålig upplösning för att kunna hålla en bil i rätt körbana.Zalman3 skrev:GPS skulle kunna hjälpa till att ens veta var den körbara vägen finns.backe skrev:Zalman3 skrev:Lidar, radar, kameror och GPS har alla sina begränsningar.
Snöfall, regn, dammoln och dimma kan vålla bekymmer.
Och när plogbilen plogat utanför vägen, hjälper inte Lidar, radar, kameror alls.
Bara en GPS med hög precision hjälper.
Hur hjälper en GPS mot hinder på vägen?
Har själv kört av vägen eftersom bilen skurit ner i snön där ingen väg fanns.
Givetvis hjälper inte GPS mot hinder på väg.
Det jag menar att olika tekniker har för och nackdelar.
EDIT:
Tydligen kan markradar hjälpa till.https://www.nyteknik.se/fordon/tekniken ... er-6989049Företaget använder markpenetrerande radar för att kartlägga vägbanken under asfalten ned till omkring tre meters djup.
Enligt Wavesense kan deras system vid motorvägsfart ge bilen en bild av vägbanken med 4-6 centimeters exakthet. Det rapporterar Extreme Tech.
Det första steget är att skanna sträckningen, där datan under jord matchas mot gps-taggar. De bilar som sedan rullar på vägen jämför profilen som läses in mot originalet. Exaktheten innebär att även stora fordon som lastbilar ges goda marginaler.
"Ju noggrannare GPS-signal som används är, desto större är de potentiella fördelarna som kan erhållas. Medan en GPS-bassignal med 10-15 cm noggrannhet gör det möjligt för autostyrningssystem att göra parallella drag med tillräcklig noggrannhet för uppgifter såsom stallgödselspridning, erbjuder en RTK-korrigeringssignal, och noggrannheten på 2,5 cm som den ger, möjlighet att använda fasta körspår som används år efter år, vilket minimerar markpackningen och maximerar potentialen för tillväxt hos grödan.
Min Model 3 ansåg för det mesta att den var 40 meter längre österut än vad den verkligen var.
Sedan har vi uppdateringsfrekvensen. Normalt ligger den på flera sekunder. Helt ok för en traktor som skall ploga en åker, men inte tillräckligt bra för en personbil i 100 km/h på en krokig väg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Blinda springer själva med hjälp av GPS.
En billig enkel lösning som ger en precision på 1-10cm.
En billig enkel lösning som ger en precision på 1-10cm.
The compact Nordic Evolution guidance module includes a high-precision GPS that connects to several satellite systems and with a unique series of sensors, the system offers an average position accuracy of 10 cm in the majority of Sweden. In optimal environments, the system can reach an accuracy of 1 cm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Zalman, du är ett geni! Allt man behöver för självkörning är GPS! Ring Elon! ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
2021.44.30.7 och enligt Green en bil med radar. Var inte detta ungefär orsaken till att Tesla ville gå från Radarn? Det verkar ju gå fint att se bilen tillräckligt långt i förväg för att hinna bromsa ifall man tittar på videon? Hoppas jag inte blir missförstådd här, givetvis hade man ju velat att bilen faktiskt hade bromsat men det verkar ju inte vara så att videon i sig är något bevis för eller mot vision only?
Driver sajten Car.info
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Tack för din uppmuntran!spacecoin skrev:Zalman, du är ett geni! Allt man behöver för självkörning är GPS! Ring Elon!
Dock krävs det mer än en precision GPS
för att bilen ska kunna köra sig själv i en snöstorm i Norrland på vintern.
Allmänt står det i teoriboken att man ska framföra sitt fordon med en sådan hastighet att man hinner stanna för ett hinder.
Men inte ens det hjälper. Jag körde i dåligt väder, sakta med ca 5cm snö på blankis.
Trodde att jag hade tillräckligt låg hastighet för att ha god marginal till framförvarande fordon.
Men det blev en seriekrock framför mig.
Jag bromsade(hade nya dubbdäck) men snön gled bara på isen.
Låååångsamt så åkte jag till slut in i framförvarande bil i ca 3km/h.
Det var med Toyotan. Blev repa på kofångaren.
En sån här gång hade kanske V2X hjälpt.
Så att min bil bromsar om en bil långt framför mig får problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Jag konstaterar bara att Teslan kör rakt in i hindret utan att bromsa. Jag, och 99% av alla forskare, menar att flera sensorer ökar säkerheten, speciellt utan svåra förhållanden, och att bildklassificering och tolkning inte är tillräckligt säkert i närtid.Franz skrev:2021.44.30.7 och enligt Green en bil med radar. Var inte detta ungefär orsaken till att Tesla ville gå från Radarn? Det verkar ju gå fint att se bilen tillräckligt långt i förväg för att hinna bromsa ifall man tittar på videon? Hoppas jag inte blir missförstådd här, givetvis hade man ju velat att bilen faktiskt hade bromsat men det verkar ju inte vara så att videon i sig är något bevis för eller mot vision only?
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Glöm V2X. Det kan lika gärna vara en traktor som någon tappat kontrollen över som kört upp från åkern bredvid, ett flygplan som kraschat eller något stort som ramlat av en lastbil.Zalman3 skrev:En sån här gång hade kanske V2X hjälpt.
Så att min bil bromsar om en bil långt framför mig får problem.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Jag tror den 7år gamla radar som suttit på Tesla bilar helt enkelt varit för kass för dessa situationer. Den var egentligen bara till för dum adaptiv farthållare. Då Tesla fått mycket skit för ”phantom braking”/ false positives tror jag de mer eller mindre skruvat ner radarns vikt/inflytande till noll i dessa situationer.spacecoin skrev:Olösligt i närtid med vision only, ja. Men den här bilen har antagligen radar och den används inte för AEB uppenbarligen med tnke på hur många olyckor det är med Tesla som kör in i saker på natten. Kanske för många false positives? Det är ju vara livsfarligt det med. Det är därför man behöver en bra Lidar.LarsOJ skrev:Olösligt problem med vision only enligt mig. Hoppas de får in åtminstonde en modern radar med ”nya hårdvaran”. Kommer rädda många liv.
Jag önskade att EuroNCAP och andra tester hade lite tester av denna typ för säkerhetsfunktioner som AEB och FCW. Det vore även bra om tillverkare kunde tvingas deklarera om deras AEB funkade i högre hastigheter.
Det jag menade skulle kunna förbättra situationen är den ”nya” radarn som dykt upp i reservdelsmanualen och FCC ansökan. Den har iaf betydligt bättre spec. Samma som i andra moderna bilar så den iaf. bromsar.
Naturligtvis finns det ännu bättre sensorer för att hantera denna typ av situation och som du säger skulle en framåtriktad lidar kunnat ”se” detta hinder i god tid med 100% recall.
Jag tror framåtriktad lidar med bromsfunktion kommer bli lagstadgat i EU inom 10år och ingå i EuroNcap poängsättning innan dess.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Håller med och hoppas att AEB på motorväg är tillgängligt på alla premiumbilar i alla fall! Jag tror inte lagstiftarna bryr sig om eller ska bry sig om HUR det funkar så länge det funkar. Personligen så vet jag att Lidar + kameror är överlägset endast kameror, så det är det jag köper i alla fall.LarsOJ skrev:Jag tror framåtriktad lidar med bromsfunktion kommer bli lagstadgat i EU inom 10år och ingå i EuroNcap poängsättning innan dess.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Sandy Munro surrar ju om att man ska ha en värmekamera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension