Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-sales
Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.
Tesla har åtaganden i Kina bl a på grund av markleasingen som gör att de måste sälja många bilar där för att leva upp till det. Det rör skatteintäkter. Läs 10-Q.

Tror ni Elon säljer idag?
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

chaffis75 skrev:
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..

Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
chaffis75 skrev:
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..

Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
backe skrev:
chaffis75 skrev:
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..

Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?
Det är väl inte många idag som kör i gamla stan, förutom de som ska ta sig mellan Norrmalm och Södermalm längs trafikleden på östra sidan av Gamla Stan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
backe skrev:
chaffis75 skrev:
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..

Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?
Det är väl inte många idag som kör i gamla stan, förutom de som ska ta sig mellan Norrmalm och Södermalm längs trafikleden på östra sidan av Gamla Stan.
Ingår leden också i miljözonen redan från starten?
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev:
Fredrik j skrev:
backe skrev:
chaffis75 skrev:
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..


Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?
Det är väl inte många idag som kör i gamla stan, förutom de som ska ta sig mellan Norrmalm och Södermalm längs trafikleden på östra sidan av Gamla Stan.
Ingår leden också i miljözonen redan från starten?
Ska bestämmas under 2023 som jag förstår?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
backe skrev:
chaffis75 skrev:
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..

Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?
Även de som bor i Gamla Stan behöver tex. hantverstjänster som elektriker, murare, rörmokare, takläggare osv. Det är egentligen ingen skillnad från andra stadsdelar.

Sorry oftopic
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Lite uppgång idag.

218,49 USD +7,24 (3,43 %)i dag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

A put contract with a Friday expiration and a strike price of $200 was the most-traded contract for Tesla on Monday and among the 15-most popular on US exchanges overall during the day. The bearish option in the electric carmaker implies the stock has at least another 5% to fall this week.

Tesla closed near $211 on Monday, down 1.5% from Friday’s close after lowering prices across its lineup in China and options investors are betting shares could fall below $200 by Friday, making the $200 put contract in the money -- or available for immediate profit -- before expiration.

https://finance.yahoo.com/news/tesla-op ... 12397.html
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla stängde på
222,42 USD +11,16 (5,29 %)i dag

The US continues to be Tesla's largest market, generating ~48% of its revenue in Q3 2022. At the same time, China brought in ~24% and all other markets combined made up ~28%.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... in-q3-2022

Att nu Tesla sänkt sina priser i Kina tolkar jag som att Kina är den mest mogna elbilsmarknaden och har hård konkurrens.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Deutsche Bank analysts wrote in a note (via investing.com):
“In respect to the Tesla price cuts, we don't see the move as a big surprise based on our recent discussions and emphasize Tesla has the highest margin of any EV maker, giving it the most cushion to use pricing as a lever. In our view, Tesla is likely facing a mix of weak macro and some level of growing competition in the local market. But all in we believe while Tesla is not insulated from a downturn, its growth and margins could be much more resilient than the rest of the industry in a recession globally given the various levers at its disposal.”
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tsche-bank
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:

Deutsche Bank analysts wrote in a note (via investing.com):
“In respect to the Tesla price cuts, we don't see the move as a big surprise based on our recent discussions and emphasize Tesla has the highest margin of any EV maker, giving it the most cushion to use pricing as a lever. In our view, Tesla is likely facing a mix of weak macro and some level of growing competition in the local market. But all in we believe while Tesla is not insulated from a downturn, its growth and margins could be much more resilient than the rest of the industry in a recession globally given the various levers at its disposal.”
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tsche-bank
Ja precis... Pricing som demand lever som sagt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1378
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon :mrgreen:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:
Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon :mrgreen:
I procentuella termer är det inte alls omöjligt, men det är ju ganska ointressant ur en aktieägares perspektiv. Där är det intressanta den absoluta marginalen per såld bil och den är jag helt övertygad om att den kommer sjunka.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
Sabbe skrev:
Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon :mrgreen:
I procentuella termer är det inte alls omöjligt, men det är ju ganska ointressant ur en aktieägares perspektiv. Där är det intressanta den absoluta marginalen per såld bil och den är jag helt övertygad om att den kommer sjunka.
Vi tar ett räkneexempel.
2021 sålde Tesla ca 1.000.000 bilar.
Killgissar ASP på ca 500.000kr. Tillverkningskostnad ca 380.000kr. Vinst per bil ca 120.000kr.
Summa Vinst 120 miljarder.

2023 ca 2.000.000 bilar.
Killgissar ASP på 450.000kr.
Tillverkningskostnad ca 300.000kr. Vinst per bil 150.000kr.
Summa Vinst 300 miljarder.

Så trots en prissänkning på 10% så mer än fördubblas vinsten.

EDIT:
Vilken annan elbilstillvekare sänker tillverkningskostnaden med 80.000kr per bil på 2 år?
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Om den drömmen slår in Zalman så är det många som blir lyckliga, men det där måste väl ändå även du tycka är väldigt osannolikt?
P85D svart/svart med gratis SuC
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon :mrgreen:
I procentuella termer är det inte alls omöjligt, men det är ju ganska ointressant ur en aktieägares perspektiv. Där är det intressanta den absoluta marginalen per såld bil och den är jag helt övertygad om att den kommer sjunka.
Vi tar ett räkneexempel.
2021 sålde Tesla ca 1.000.000 bilar.
Killgissar ASP på ca 500.000kr. Tillverkningskostnad ca 380.000kr. Vinst per bil ca 120.000kr.
Summa Vinst 120 miljarder.

2023 ca 2.000.000 bilar.
Killgissar ASP på 450.000kr.
Tillverkningskostnad ca 300.000kr. Vinst per bil 150.000kr.
Summa Vinst 300 miljarder.

Så trots en prissänkning på 10% så mer än fördubblas vinsten.

EDIT:
Vilken annan elbilstillvekare sänker tillverkningskostnaden med 80.000kr per bil på 2 år?

Vi kan väl killgissa att alla gör det när vi ändå bara ska hitta på lite siffror. Eller, BYD kommer nog sänka ännu mer gissar jag samtidigt som dom säljer mer än Tesla.
Vilken annan elbilstillvekare sänker tillverkningskostnaden med 80.000kr per bil på 2 år?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Remuz skrev:
Om den drömmen slår in Zalman så är det många som blir lyckliga, men det där måste väl ändå även du tycka är väldigt osannolikt?
Är helt övertygad om att Tesla även 2023 kommer tjäna bäst med pengar per bil.

Konkurrenter har lövtunna marginaler, eller går med förlust redan nu.

Kommer bli en konsolidering i marknaden redan 2023.
Alla kommer inte överleva det priskrig som kommer 2023.

Européer som inte fått upp volymerna på sin elbilsförsäljning kan få det svettigt, och i Kina sker en utgallring, eftersom de har för många tillverkare.
Några få större överlever.

ICE tillverkare ser sin ICE försäljning sjunka.
Vilket innebär att tillverkningspriset går UPP!
Bilföretagen har i viss mån parerat med att minska volymerna och höjt priset, men den lösningen är bara tillfällig. Man kan inte minska volymerna hur mycket som helst( utan att försvinna från marknaden). Så kommer man inte med billiga och bra elbilar, då är man rökt.

I en annan tråd skrev jag om halverad vinst för Europeiska bilföretag 2023.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Det är en tuff kamp nu mellan Tesla och BYD.
De är de två aktörerna som dramatiskt ökar sin elbilsproduktion.
BYD är ju unika i branschen eftersom de själva tillverkar BÅDE chip och batterier.

Men BYD mycket lägre vinst per bil än Tesla.

Aktiemarknaden tror på både Tesla och BYD.
Båda har större aktievärde än exempelvis VW som halkat ner till femte plats.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Intressant artikel:
https://time.com/6224562/competition-tesla-elon-musk/
“Tesla has been the dominant EV player for so long but we’re seeing a lot more competition coming in, not only with luxury EVs but also mainstream vehicles that come in different body types and price points,” says Kevin Roberts, director of industry insights and analytics at CarGurus.

Tesla’s electric vehicle market share is likely to decline from about 70% in 2021 to the “low teens” by 2025 as a result of the onslaught of EVs coming from other manufacturers, predicts John Murphy, the managing director and lead auto analyst at Bank of America Merrill Lynch.
Den ska ju sen vägas upp med ökande total försäljning av elbilar så i absoluta siffror är det nog inte lika så tufft som det låter.
“Tesla is hitting a fork in the road period that Musk needs to navigate the company through and will be a moment of truth for Tesla on the demand front,” Wedbush Securities Analyst Dan Ives said in a research note on Thursday. “This quarter was not rainbows and roses and it leaves investors wanting more from Tesla.”

On Monday, less than a week later, the company cut the starting prices for its Model 3 and Model Y cars by as much as 9% in China amid concerns over demand, reversing an industry-wide trend of increasing prices this year. Murphy says the price cuts in China are not typical of a company that has low supply and high demand, and could suggest a “potential weakening in one of the key growth markets in China.”
“There’s only so much demand for cars north of $50,000 to $55,000,” Murphy says “And if Tesla wants to grow significantly to 10 million units plus over time, they’re going to need to accept lower price points. And if they get to the 10 million unit number, we think they probably need to have an average transaction price close to $25,000 as opposed to $75,000 that it’s at right now.”
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon :mrgreen:
I procentuella termer är det inte alls omöjligt, men det är ju ganska ointressant ur en aktieägares perspektiv. Där är det intressanta den absoluta marginalen per såld bil och den är jag helt övertygad om att den kommer sjunka.
Vi tar ett räkneexempel.
2021 sålde Tesla ca 1.000.000 bilar.
Killgissar ASP på ca 500.000kr. Tillverkningskostnad ca 380.000kr. Vinst per bil ca 120.000kr.
Summa Vinst 120 miljarder.

2023 ca 2.000.000 bilar.
Killgissar ASP på 450.000kr.
Tillverkningskostnad ca 300.000kr. Vinst per bil 150.000kr.
Summa Vinst 300 miljarder.

Så trots en prissänkning på 10% så mer än fördubblas vinsten.

EDIT:
Vilken annan elbilstillvekare sänker tillverkningskostnaden med 80.000kr per bil på 2 år?
Väldigt oklart varför du "killgissar" en massa siffror som redan är kända.

Din slutsats om en sänkning av tillverkningskostnad på över $7.000 från 2021->2023 har ingen som helst koppling till verkligheten.

För 2021 har vi:
Försäljning 936.222 bilar
ASP $48.885
Tillverkningskostnad $34.562
Vinst per bil = $14.323
Total bruttovinst från bilförsäljningen = $13,4 miljarder

För 2022 har vi (hittills):
Försäljning 908.573 bilar
ASP $53.761
Tillverkningskostnad $37.871
Vinst per bil = $15.890
Total bruttovinst från bilförsäljningen = $14,4 miljarder

Sen "glömmer" du visst att det tillkommer en jäkla massa andra kostnader (och en del intäkter) som gjorde att nettovinsten landade på $5,5 miljarder för 2021 och hittills 2022 på $8,9 miljarder.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Givetvis kommer Teslas ASP sjunka för att kunna öka volymerna.

Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.

Intressant är också tumregeln att en elbil kan kosta ca dubbelt så mycket i inköp som en fossilbil, för att få samma milkostnad som för en ICE.
Om då ASP är 50.000 dollar, då kan det fortfarande gå att sälja en ICE för 25.000 dollar.
Men om Tesla nästa år lanserar en Tesla 2 för 25.000 dollar, då blir det svettigt att sälja en bra ICE bil för 12.500 dollar.

Så priskriget som nu startat, är en mardröm för ICE tillverkare.

Exempelvis så har Volvos försäljning minskat dramatiskt.
Och nu stänger man fabriken på grund av "komponentbrist".
Jag tror att det egentliga skälet är att det är brist på kunder som vill köpa Volvos ICE bilar.
Volvo Cars tillverkning i Torslanda stoppas i en vecka – GP
Biltillverkaren Volvo Cars tvingas under hela nästa vecka stoppa produktionen i Torslanda, bekräftar bolaget för GP.
Orsaken är att det återigen är brist på halvledare.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/vo ... n-vecka-gp
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Givetvis kommer Teslas ASP sjunka för att kunna öka volymerna.

Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.

Intressant är också tumregeln att en elbil kan kosta ca dubbelt så mycket i inköp som en fossilbil, för att få samma milkostnad som för en ICE.
Om då ASP är 50.000 dollar, då kan det fortfarande gå att sälja en ICE för 25.000 dollar.
Men om Tesla nästa år lanserar en Tesla 2 för 25.000 dollar, då blir det svettigt att sälja en bra ICE bil för 12.500 dollar.

Så priskriget som nu startat, är en mardröm för ICE tillverkare.

Exempelvis så har Volvos försäljning minskat dramatiskt.
Och nu stänger man fabriken på grund av "komponentbrist".
Jag tror att det egentliga skälet är att det är brist på kunder som vill köpa Volvos ICE bilar.
Volvo Cars tillverkning i Torslanda stoppas i en vecka – GP
Biltillverkaren Volvo Cars tvingas under hela nästa vecka stoppa produktionen i Torslanda, bekräftar bolaget för GP.
Orsaken är att det återigen är brist på halvledare.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/vo ... n-vecka-gp
Är nog få/ingen här som tror på ICE-bilar i framtiden, det var ju inte diskussionen överhuvudtaget.

Frågan var varför du hittar på en siffra om produktionskostnads-sänkning på 80.000:- per bil utifrån egenpåhittade siffror när de verkliga siffrorna snarare visar att snittkostnaden för att producera en Tesla ökar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.
Mycket intressant, att september är sista månaden i kvartalet... Mycket intressant, att man i oktober än så länge enbart har levererat 31 Tesla Model Y i Norge, hur tolkar du det?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Givetvis kommer Teslas ASP sjunka för att kunna öka volymerna.

Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.

Intressant är också tumregeln att en elbil kan kosta ca dubbelt så mycket i inköp som en fossilbil, för att få samma milkostnad som för en ICE.
Om då ASP är 50.000 dollar, då kan det fortfarande gå att sälja en ICE för 25.000 dollar.
Men om Tesla nästa år lanserar en Tesla 2 för 25.000 dollar, då blir det svettigt att sälja en bra ICE bil för 12.500 dollar.

Så priskriget som nu startat, är en mardröm för ICE tillverkare.

Exempelvis så har Volvos försäljning minskat dramatiskt.
Och nu stänger man fabriken på grund av "komponentbrist".
Jag tror att det egentliga skälet är att det är brist på kunder som vill köpa Volvos ICE bilar.
Volvo Cars tillverkning i Torslanda stoppas i en vecka – GP
Biltillverkaren Volvo Cars tvingas under hela nästa vecka stoppa produktionen i Torslanda, bekräftar bolaget för GP.
Orsaken är att det återigen är brist på halvledare.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/vo ... n-vecka-gp
Men leverans start nästa år för en modell2 känns inte sannolikt, om man tittar på både cybertruck, roadster och semi.
Dock tror jag modell 2 kan komma ut snabbare än bilarna ovan eftersom de länge saknat produktions kapasitet vilket de nu bör vara ifatt med Berlin och Texas fabriken.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar