Självklart ska de inte bry sig hur det implementeras men jag tror biltillverkarna landar i lidar i alla fall för AEB på motorväg. En framåtriktad med smal ”kon” är ju inte ens dyra längre.spacecoin skrev:Håller med och hoppas att AEB på motorväg är tillgängligt på alla premiumbilar i alla fall! Jag tror inte lagstiftarna bryr sig om eller ska bry sig om HUR det funkar så länge det funkar. Personligen så vet jag att Lidar + kameror är överlägset endast kameror, så det är det jag köper i alla fall.LarsOJ skrev:Jag tror framåtriktad lidar med bromsfunktion kommer bli lagstadgat i EU inom 10år och ingå i EuroNcap poängsättning innan dess.
Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bil
Moderator: Redaktion
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
-
- Inlägg: 5629
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Tycker den här filmen även visar på farorna med att förlita sig på dagens elektroniska förarstöd... Och som skrivits om i andra trådar så är det ju tyvärr inte första gången en Tesla gör något liknande som i den här filmen...
Är rätt säker på att bilen till vänster om Teslan – som ser ut att hinna bromsa i tid – är en Honda Civic. Vad har den bilen för elektroniska förarstöd?... (Kan väl i och för sig vara svårt att veta ifall man inte vet årsmodellen...)
Tycker också att den stillastående bilen syns rätt tydligt t.o.m på filmen... Detta i kombination med att Hondan bromsar i Teslaförarens synfält kan jag tycka borde fått Teslaföraren att reagera och få syn på den här bilen i tid... Och: Sannolikt så hade en mänsklig förare med normalt fullgod syn 'sett' 'det här' ännu bättre än vad filmen från den här kameran visar... Men å andra sidan så kanske bilen av någon anledning syntes bättre från den vinkel som Hondaföraren hade, och kanske så syns den här bilen av någon anledning bättre på film än i verkligheten...
En ytterligare reflektion:
Vill man ha säkrast möjliga bil (i dagsläget) kanske man även ska reflektera över den egna bilens färg... Undrar vad som hade hänt i det här fallet ifall den stillastående bilen på motorvägen istället för att vara mörkgrå (?) eller svart (?) t.ex. hade varit målad i Teslas Pearl White, Red Multi-Coat (dvs inte nya mörkare röda från Berlin) eller Quicksilver (nya ljusare silver från Berlin)...
Är rätt säker på att bilen till vänster om Teslan – som ser ut att hinna bromsa i tid – är en Honda Civic. Vad har den bilen för elektroniska förarstöd?... (Kan väl i och för sig vara svårt att veta ifall man inte vet årsmodellen...)
Tycker också att den stillastående bilen syns rätt tydligt t.o.m på filmen... Detta i kombination med att Hondan bromsar i Teslaförarens synfält kan jag tycka borde fått Teslaföraren att reagera och få syn på den här bilen i tid... Och: Sannolikt så hade en mänsklig förare med normalt fullgod syn 'sett' 'det här' ännu bättre än vad filmen från den här kameran visar... Men å andra sidan så kanske bilen av någon anledning syntes bättre från den vinkel som Hondaföraren hade, och kanske så syns den här bilen av någon anledning bättre på film än i verkligheten...
En ytterligare reflektion:
Vill man ha säkrast möjliga bil (i dagsläget) kanske man även ska reflektera över den egna bilens färg... Undrar vad som hade hänt i det här fallet ifall den stillastående bilen på motorvägen istället för att vara mörkgrå (?) eller svart (?) t.ex. hade varit målad i Teslas Pearl White, Red Multi-Coat (dvs inte nya mörkare röda från Berlin) eller Quicksilver (nya ljusare silver från Berlin)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Står man ut med Sandy Munro, så finns det en del kul att se i den videon. Skulle dock tjäna på att kortas ned till väsentligheterna, Sandys frågor är häpnadsväckande primitiva…Zalman3 skrev:Sandy Munro surrar ju om att man ska ha en värmekamera.
Fjärde generationens FLIR är små med VGA upplösning, ser levande objekt som inte den vanliga kameran kan se öht på >70 m.
Vill ha.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Finns som tillval sen +10år hos Audi, Bmw, Mercedes mfl. Senaste generationen är grymma.Gustafsson skrev:Står man ut med Sandy Munro, så finns det en del kul att se i den videon. Skulle dock tjäna på att kortas ned till väsentligheterna, Sandys frågor är häpnadsväckande primitiva…Zalman3 skrev:Sandy Munro surrar ju om att man ska ha en värmekamera.
Fjärde generationens FLIR är små med VGA upplösning, ser levande objekt som inte den vanliga kameran kan se öht på >70 m.
Vill ha.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Har sett i BMW. Nu börjar dock sensorerna bli små, känsligare och ha högre upplösning. Hoppas på ett bredare införande. Tror antalet viltolyckor drastiskt skulle minska.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
[quote ="Gustafsson"]Har sett i BMW. Nu börjar dock sensorerna bli små, känsligare och ha högre upplösning. Hoppas på ett bredare införande. Tror antalet viltolyckor drastiskt skulle minska.[/quote]
Alltså tekniken är ju jättegammal nu och finns numer även på Honda, Toyota, Citroen, Peugot mfl. Det började ju på lyxbilar. Det är ju bara att beställa nästa gång du köper bil.
Alltså tekniken är ju jättegammal nu och finns numer även på Honda, Toyota, Citroen, Peugot mfl. Det började ju på lyxbilar. Det är ju bara att beställa nästa gång du köper bil.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Alltså tekniken är ju jättegammal nu och finns numer även på Honda, Toyota, Citroen, Peugot mfl. Det började ju på lyxbilar. Det är ju bara att beställa nästa gång du köper bil. [/quote]LarsOJ skrev:[quote ="Gustafsson"]Har sett i BMW. Nu börjar dock sensorerna bli små, känsligare och ha högre upplösning. Hoppas på ett bredare införande. Tror antalet viltolyckor drastiskt skulle minska.
Vet ingen biltillverkare idag som ersatt kameror med Flir.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Visste inte att FLIR fanns som tillbehör till billigare märken också. Vad kostar det till en Toyota t.ex.?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Man måste hålla isär om det är datorn eller en människa som ska titta på bilden från värmekameran.
Mig veterligen är det ingen bilfabrikant som ännu ersatt bilens kameror med värmekameror för att styra självkörningen.
Mig veterligen är det ingen bilfabrikant som ännu ersatt bilens kameror med värmekameror för att styra självkörningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
FLIR är lite nischat. En FLIR är ju fortfarande beroende av ML för att tolka den 2d-bild man får ut. En Lidar mäter fysiskt avstånd och missar aldrig objekt. Inte beroende av ML på samma vis som en 2d-bild- Därför är det mycket säkrare.Zalman3 skrev:Man måste hålla isär om det är datorn eller en människa som ska titta på bilden från värmekameran.
Mig veterligen är det ingen bilfabrikant som ännu ersatt bilens kameror med värmekameror för att styra självkörningen.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Tills det snöar.spacecoin skrev:FLIR är lite nischat. En FLIR är ju fortfarande beroende av ML för att tolka den 2d-bild man får ut. En Lidar mäter fysiskt avstånd och missar aldrig objekt. Inte beroende av ML på samma vis som en 2d-bild- Därför är det mycket säkrare.Zalman3 skrev:Man måste hålla isär om det är datorn eller en människa som ska titta på bilden från värmekameran.
Mig veterligen är det ingen bilfabrikant som ännu ersatt bilens kameror med värmekameror för att styra självkörningen.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Re: Lidar och radar är helt onödigt i 'världens säkraste' bi
Ja. Räkna inte med autonomi för personbilar i snö de närmaste 20 åren.tigermann skrev:Tills det snöar.spacecoin skrev:FLIR är lite nischat. En FLIR är ju fortfarande beroende av ML för att tolka den 2d-bild man får ut. En Lidar mäter fysiskt avstånd och missar aldrig objekt. Inte beroende av ML på samma vis som en 2d-bild- Därför är det mycket säkrare.Zalman3 skrev:Man måste hålla isär om det är datorn eller en människa som ska titta på bilden från värmekameran.
Mig veterligen är det ingen bilfabrikant som ännu ersatt bilens kameror med värmekameror för att styra självkörningen.
Hittade denna. Noterar att EQS inte är med, Polestar, Lotus et.c. Men man ser ju vart hän det barkar. https://www.selfdrivingcars360.com/lida ... olkswagen/