Joakimgabrielsson skrev:Legato skrev:Det enda du behöver tänka på är att undvika dubb
Skämt åsido, EV-varianter behövs inte. Det är bara att kolla ljudnivå och rullmotstånd (som brukar vara det som prioriteras för EV-däck).
Ang dubb, så visst om du bor långt norrut eller otillgängligt, men tänk på att fyrhjulsdriften på en Tesla är ruskigt bra, samt att man gärna undviker extra däckljud i en elbil med relativt dålig ljudisolering. Hade på min första Tesla men det misstaget gör jag aldrig om.
Ruskigt dåliga tips. Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare. I Norrland är greppet mer konstant så där kan det funka då du vet att du har dåligt grepp hela tiden. I södra Sverige kan det vara glashalt på morgonen och torrt på eftermiddagen. I bägge fallen är dubb överlägset. Spelar ingen roll att bilen driver på 4 hjul om du ska panikbromsa.
Du måste skämta. "Även torr asfalt". Jag tror du har skrivit fel rent spontant. Det faller på sin egen rimlighet. Jag har kört dubb på ALLA mina bilar i ca 20 år, men de senaste 5 åren 100% dubbfritt av den enkla anledningen att jag bor i mellansverige, och de senaste 10 åren har vi runt 10 dagar om året då det varit TREVLIGT med dubb, men jag har kört bil förr, och fattar att när det kommer norrlandsmögel så blir det halt....
Har ännu inte krockat en enda bil.
Kör till fjällen 1-2 gånger om året och kör skidor, förra året körde jag min touareg med EUROPEISKA dubbfria vintersportdäck, dvs det ni alla dödliga säger är skit och inte greppar. Jag körde som en bergsget sicksack mellan alla losers som stod och spann med sina hakkadäck.
Så jag skulle vilja säga att det handlar om BIL, det handlar om DÄCK, det handlar om ANVÄNDNINGSOMRÅDE.
Det finns kompromisser för allt ovan, men man kan inte säga att det finnns ett ultimat däck som fungerar i alla tider, områden och körsätt, utan det är individuellt.
Kan säga att jag i år kör med hakka dubbfritt, de senaste EV med isolering och ditten och datten, med kristaller som "greppar".... Jag håller på och köra av vägen dagligen med dessa snorlosker, hoppas de stabbar till sig när det blir kallare.... saknar mina vintersportdäck som närapå gick lika fint som sommardäcken.