55 miljarder i elstöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

Kollade precis. Sedan januari låg spotpriset för mig i spannet 30-100 öre/kWh ungefär. Lägre än jag trodde. Bara september var högre än så med 143 öre, men samtidigt fick jag då också betalt 293 öre/kWh för egenproducerat el.
Får jag nu tillbaka 50 öre/kWh så blir spotpriset med andra ord negativt under vissa månader. Detta är ju vansinne. Vad är det som händer? Har de tappat det helt nu?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

RagWal skrev:
NEO skrev:
Hörde på presskonferensen att det de kokat ihop skulle inte bidra till mer elanvändning, hur menar de?

Nu vet jag ju att jag får 50öre per kWh i SE3, klart man inte kommer minska användningen?
Snarast så befäster man ju principen att skicka bidrag om det blir dyrt.
Å andra sidan så hade det nog inte blivit någon skillnad jmf med om röda laget suttit vid makten. S är bara kritiska till att man lovat utbetalning till 1 nov men att det inte kommer hållas.

Själv är jag oerhört frågande till hur folk ska se på besparing. Nu viftar man ju bort alla initiativ till att spara på resurserna som blaha. Man får ju iaf pengar snart igen.
Idioti detta. När folket blivit lovade ett högkostnadsskydd, så blir det ett bidrag för redan förbrukad energi, som dessutom baserar sig på en period där man redan snålade pga högt elpris, dels en period av låg förbrukning (vår/sommar) och avslutas med en månad där man sparade pga högt elpris.

Tror det kommer att bli liv om detta. Men som vanligt så knyter man näven i fickan, skriver ett argt inlägg på facebook och sen går man vidare. Jag är riktigt oroad över framtiden för sydsvenska företag. Det är ju knappast så att de hoppar jämfota av glädje.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av leiflodde »

För information har jag 2 solcellssystem som producerar varmvatten och ström på dagarna och bor i elområde 4.

Men min oktober ser ut såhär och får det då till att kostnaden är 77 öre per förbrukad kWh alltså mindre än stödet på 79 öre.

Visst finns månader när det ser annorlunda ut men galet blev det i oktober.

Känns bra :D
Screenshot_20221027-155632_Tibber.jpg
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av markuswesterberg »

Är det jag som har fattat fel? Trodde att förslaget är att kompensera för allt över ett pris på 75 öre/kWh? Så om jag låt säga fick betala 300 öre/kWh en månad så får jag tillbaka en summa motsvarande 225 öre/kWh (300-75=225)? Enkelt uttryckt, ingen i Sverige ska behöva betala mer för el än max 75 öre/kWh?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av NEO »

markuswesterberg skrev:
Är det jag som har fattat fel? Trodde att förslaget är att kompensera för allt över ett pris på 75 öre/kWh? Så om jag låt säga fick betala 300 öre/kWh en månad så får jag tillbaka en summa motsvarande 225 öre/kWh (300-75=225)? Enkelt uttryckt, ingen i Sverige ska behöva betala mer för el än max 75 öre/kWh?
Nej, de räknade ju på något slags medelvärde tio år bakåt i tiden, kastade ett trollspö och fick fram 50öre/kWh till SE3 och 79öre till SE4. Som jag tolkar informationen kompenseras man med 50öre per kWh för okt 2021 - sept 2022 för varje kWh oavsett vad man betalade själv.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av B99 »

NEO skrev:
markuswesterberg skrev:
Är det jag som har fattat fel? Trodde att förslaget är att kompensera för allt över ett pris på 75 öre/kWh? Så om jag låt säga fick betala 300 öre/kWh en månad så får jag tillbaka en summa motsvarande 225 öre/kWh (300-75=225)? Enkelt uttryckt, ingen i Sverige ska behöva betala mer för el än max 75 öre/kWh?
Nej, de räknade ju på något slags medelvärde tio år bakåt i tiden, kastade ett trollspö och fick fram 50öre/kWh till SE3 och 79öre till SE4. Som jag tolkar informationen kompenseras man med 50öre per kWh för okt 2021 - sept 2022 för varje kWh oavsett vad man betalade själv.
Korrekt uppfattat.

Nästan ingen journalist som har fattat det när man läser artiklar.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

NEO skrev:
markuswesterberg skrev:
Är det jag som har fattat fel? Trodde att förslaget är att kompensera för allt över ett pris på 75 öre/kWh? Så om jag låt säga fick betala 300 öre/kWh en månad så får jag tillbaka en summa motsvarande 225 öre/kWh (300-75=225)? Enkelt uttryckt, ingen i Sverige ska behöva betala mer för el än max 75 öre/kWh?
Nej, de räknade ju på något slags medelvärde tio år bakåt i tiden, kastade ett trollspö och fick fram 50öre/kWh till SE3 och 79öre till SE4. Som jag tolkar informationen kompenseras man med 50öre per kWh för okt 2021 - sept 2022 för varje kWh oavsett vad man betalade själv.

och vips så har Ulf trollat igen och ingen kommer ihåg att han lovade 70% av allt som överstiger 1 kr i högkostnadsskydd. Faktum kvarstår att det medelvärde som räknades fram för SE4: 154 öre, innebär att SE4 "bara" betalar 75 öre per kWh. Till skillnad då mot "stackarna" i SE1 som inte får något elstöd alls, för de har betalt 43 öre i snitt.

Dessutom lovade M 90 Miljarder, inte 55. Mytomanen finner inga gränser när det kommer till lögner. Ska bli en spännande vinter. Vad händer om Elpriset blir 8 kr/kWh och elräkningen landar på 16000 kr? Men det är klart, man kan ju ha olika uppfattning om vad ett högkostnadskydd är. T.ex. att man betalar upp till en viss nivå.

Sen förstår jag att det hade blivit orimligt dyrt att införa det på det viset. Men det var visst några andra som nämnde 160 Miljarder i flaskhalsavgifter. Nästa år har vårt elnätsbolag flaggat för att överföringsförlusterna tvingar dem att höja nätavgiften med 43%, eller 6600 kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av NEO »

Tänker också på att 50öre är som plåster på en skottskada när man vet vilka toppar vi hade i SOMMAR.
FC1788DC-C12A-4709-A060-260B226C923B.jpeg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av TiborBlomhall »

Svenska kraftnät:
RÄKNA UT DITT STÖD
SE4: 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
SE1 och SE2: Stöd utgår inte eftersom medelpriset har inte nått upp till det nationella referenspriset
På din elnätsfaktura kan du se vad din elförbrukning har varit för varje månad alternativt via funktioner som ”Mina sidor” hos ditt elnätsföretag.
https://www.svk.se/stod-till-elanvandandare/
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av ErikHallq »

Jag har väldigt svårt att förstå varför detta anses vara dåligt? :lol:

Alla hanteras lika, bortsett från uppdelningen per elområde. Norra Sverige hamnar ändå på lägre pris. Hela poängen är att jämna ut...

Det är jättetydligt varför man inte motiveras till att öka sin elförbrukning. Det sker retroaktivt, dessutom är det baserat på din förbrukning linjärt. Och har man en förhoppning om att detta sker nästa år också, på samma sätt, så skulle det bli en minusaffär om man skulle försöka öka sin förbrukning för att uppnå något tak likt förra stödet. Visst du får mer stöd iom mer förbrukning, men totalt sett kostar det dig mer än om du hushåller på elen.

Vad skulle alternativet varit? Kostnadstak? Sker det retroaktivt, så visst, det fungerar också. Men då är signalvärdet skevt, då folk kan förvänta sig att detta även sker nästa år. Då leder det till ökad förbrukning eftersom folk som är nära, eller slår i taket helt enkelt struntar i att spara. Gäller både om taket är på spotpriset eller på totalpriset. I båda fallen skulle man då slå ut motiveringen av att hushålla med elen över huvudtaget, eller under de timmar som nätet är belastat.

Folk måste komma ihåg om att det handlar om 2 saker. Ekonomisk kompensation för att Sverige har klantat sig + hålla elnätet stabilt framöver.

Edit: och att säga att det är dumt att man tar en period där folk snålade på elen så missar man nog hela poängen med energikrisen. Vi vill inte att folk ska sluta snåla på el. Det skulle bara vara att skjuta oss själva i foten

Edit2: Kommer ju även mer information senare i november om kommande tid framöver, så alla pengar man pratat om har de ju inte snackat färdigt om heller. Svenska kraftnät hade ju en prognos på 90 miljarder som de skulle dra in (siffran som Moderaterna tog upp under valet). Så det är väl inte konstigt om de nu betalar ut 55 av de 90 miljarder räknar med att få in extra? och sen kommer med en plan senare för de (kanske) 35 miljarder som återstår?
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av markuswesterberg »

B99 skrev:
NEO skrev:
markuswesterberg skrev:
Är det jag som har fattat fel? Trodde att förslaget är att kompensera för allt över ett pris på 75 öre/kWh? Så om jag låt säga fick betala 300 öre/kWh en månad så får jag tillbaka en summa motsvarande 225 öre/kWh (300-75=225)? Enkelt uttryckt, ingen i Sverige ska behöva betala mer för el än max 75 öre/kWh?
Nej, de räknade ju på något slags medelvärde tio år bakåt i tiden, kastade ett trollspö och fick fram 50öre/kWh till SE3 och 79öre till SE4. Som jag tolkar informationen kompenseras man med 50öre per kWh för okt 2021 - sept 2022 för varje kWh oavsett vad man betalade själv.
Korrekt uppfattat.

Nästan ingen journalist som har fattat det när man läser artiklar.
Nej, jag tror faktiskt ni tänker fel (eller jag hoppas det)? Se nedan exempel de tog upp:
IMG_0305.jpg
Som jag förstår det så visar de att i exempelvis SE3 så har medelpriset varit 125 öre/kWh senaste året. Det är alltså vad de räknar på att man i snitt har betalat per kWh i detta elområde. Det är ju lite fel eftersom det såklart beror en del på vilken leverantör och vilken typ av avtal man har/haft men känns ändå som ett OK antagande.) Det är 50 öre mer än det referenspris som de anser att elen borde ha kostat under normala omständigheter, 75 öre/kWh. Därför får man ersättning med mellanskillnaden (125-75=50 öre/kWh) för all den el man förbrukat under den här tiden, alltså oktober 2021 fram till september 2022.

Så om jag exempelvis har förbrukat låt säga 20 000 kWh under den perioden, så får jag av staten tillbaka 0,50 * 20 000 = 10 000 kr.

Tänker jag fel?

Sedan kan man väl diskutera om detta är rimligt eller ej såklart. Man kan ju kolla vad man de facto fått betala varje månad vilket jag gjorde nu:

Okt 2021: 123,71 öre/kWh
Nov 2021: 91,71 öre/kWh
Dec 2021: 123,79 öre/kWh
Jan 2022: 244,20 öre/kWh
Feb 2022: 145,54 öre/kWh
Mar 2022: 177,44 öre/kWh
Apr 2022: 118,39 öre/kWh
Maj 2022: 137,09 öre/kWh
Jun 2022: 169,89 öre/kWh
Jul 2022: 124,38 öre/kWh
Aug 2022: 308,86 öre/kWh
Sep 2022: 306,43 öre/kWh

=> medelvärde: 172,62 öre/kWh

Jag antar att de kanske satt värdena ex moms så ex moms blir mitt medelvärde 172,62*0,8=138 öre/kWh. Ganska nära 125 ändå?

Sedan har ju jag och många andra redan fått stöd dessutom i vintras.

Om jag tolkat detta rätt så känns det ganska rimligt ändå?
Senast redigerad av markuswesterberg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Zalman3 »

Ska nu folk få elstöd både från S och M?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Dinsdale »

Värt att veta för alla som bor i bostadsrättsförening med gemensam el med individuell mätning och debitering är att stödet rimligen betalas ut till bostadsrättsföreningen eftersom det är föreningen som står för abonnemanget. Det är viktigt att tillse att styrelsen är medveten om att så är fallet, så de ser till att ta fram förbrukningssiffrorna för perioden. Annars riskerar pengarna för bostadsrätternas och laddboxarnas ström försvinna in i föreningen.

Under förutsättning att pengarna används för att subventionera folks elräkningar blir det rimligen så att klumpsumman betalas/dras av från nuvarande bostadsrättshavares elräkning. Har man flyttat från en bostadsrätt med imd el till en bostad med egen elanslutning går man miste om ersättningen. Har man tvärtom flyttat in i en lägenhet med imd el får man stöd för säljarens förbrukning - bara hoppas de grävde bitcoins och körde golvvärmen på max!

Frågan är vad som händer med de som flyttat under året från en egen elanslutning till en annan egen elanslutning. Får man retroaktiv ersättning för sitt tidigare abonnemang, får man även där ersättning för tidigare ägares förbrukning?
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

Att ersättningen är retroaktiv är ju inte speciellt konstigt då det är flaskhalsintäkterna svenska kraftnät fått extra som delas ut. Dom har ju betalats av SE3-4 och ju fler kWh man köpt, ju mer flaskhalsavgift har man betalat in.
Extrainkomsterna kommer ju från konsumenter i SE3-4.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Klintan »

Det retroaktiva blir ju absurt med tanke på att vi redan fick elstöd för december till mars...
Elbilist sedan 2014
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av LarsOJ »

Ser ingen här som gnäller om elbilsstödet på 70.000 som betalas ut retroaktivt…
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag undrar om Svensk Kraftnät fått ihop dessa 55 miljarder under perioden okt 2021 - sept 2022 eller under längre tid?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Zalman3 »

Klintan skrev:
Det retroaktiva blir ju absurt med tanke på att vi redan fick elstöd för december till mars...
Både S och M skänker bort pengar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av wannabee »

Lena Mellin i Aftonbladet gnällde över att folk får stöd för gångna året när stödet inte behövs eftersom den elen redan betalats och att den kommande vintern är när pengarna hade behövts..

Antar att hon tycker det är helt omöjligt för folk att spara pengarna de får nu så de kan använda dem i vinter till elen?

Verkar inte vara många som tänker på att även företagen får detta stöd, men här är en artikel i den egna tidningen om ett företag som nog inte betalade de förra elräkningarna, men som stöder lär ha kommit för sent för.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... -affarerna
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av LarsOJ »

Zalman3 skrev:
Klintan skrev:
Det retroaktiva blir ju absurt med tanke på att vi redan fick elstöd för december till mars...
Både S och M skänker bort pengar.
Hur mycket ”skänkte” dom dig när du köpte Teslan?
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av backe »

LarsOJ skrev:
Zalman3 skrev:
Klintan skrev:
Det retroaktiva blir ju absurt med tanke på att vi redan fick elstöd för december till mars...
Både S och M skänker bort pengar.
Hur mycket ”skänkte” dom dig när du köpte Teslan?

Vet inte om det är jämförbart iofs, det vi fått i stöd visste vi på förhand.
Skulle man komma på att det är synd om oss elbilsägare nu i efterhand när begagnatpriser sjunker så man ger oss alla 100 000kr oavsett om man köpt bilen billigare eller dyrare än 100 000kr så blir det mer jämförbart.

Jag köper att man delar ut det här stödet, hoppas bara inte att det stimulerar inflationen så räntan måste höjas mer än den redan gjort. Räknar kallt med 75 punkter till i slutet på november, men sen får det gärna vara nog.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

LarsOJ skrev:
Ser ingen här som gnäller om elbilsstödet på 70.000 som betalas ut retroaktivt…
Det där var en jättemärklig parallell. Det är inte ett stöd. Det är ett incitament.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

LarsOJ skrev:
Zalman3 skrev:
Klintan skrev:
Det retroaktiva blir ju absurt med tanke på att vi redan fick elstöd för december till mars...
Både S och M skänker bort pengar.
Hur mycket ”skänkte” dom dig när du köpte Teslan?
Ah, du är en sådan som hänger på ett märkesforum utan att köra elbil?

FYI; om man väljer en bil som är 300.000 kr dyrare i inköp en en annan bil som inte är berättigad, hur mycket mer moms får staten in? //OT
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av LarsOJ »

backe skrev:
LarsOJ skrev:
Zalman3 skrev:
Klintan skrev:
Det retroaktiva blir ju absurt med tanke på att vi redan fick elstöd för december till mars...
Både S och M skänker bort pengar.
Hur mycket ”skänkte” dom dig när du köpte Teslan?

Vet inte om det är jämförbart iofs, det vi fått i stöd visste vi på förhand.
Skulle man komma på att det är synd om oss elbilsägare nu i efterhand när begagnatpriser sjunker så man ger oss alla 100 000kr oavsett om man köpt bilen billigare eller dyrare än 100 000kr så blir det mer jämförbart.

Jag köper att man delar ut det här stödet, hoppas bara inte att det stimulerar inflationen så räntan måste höjas mer än den redan gjort. Räknar kallt med 75 punkter till i slutet på november, men sen får det gärna vara nog.
Det är naturligtvis helt vansinnigt att betala ut det här stödet av flera skäl. Vad kommer bli bättre nästa år liksom? Det här är tyvärr vad dagens politiker mest sysslar med istället för att ha visioner och planera för framtiden. Man jobbar baklänges, kortsiktigt och impulsivt.

Vill man bromsa inflationen finns det flera enkla sätt som man kan ta till på kort sikt men det går tvärs emot klimatmålen man satt upp så det är bara att glömma.

Och glöm inte att inflationen inte drabbar politikerna då de enkelt kan höja sin lön när de har lust med 10, 20 eller 27%.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av ChristerSjo »

[quote="Rasmussen"]Hade varit bättre att enbart subventionera de första 10.000 förbrukade kwh per år. Så kan de med spabad få pröjsa för sin okynnesförbrukning.[/q

Med direktverkan el skulle jag ha en förbrukning på cirka 35 000 kWh. Jag kommer att komma ner i kanske 17-18000 kWh då jag investerat i Luft-Vatten (150 kSEK), Pellets-kamin (30 kSEK) och nya treglasfönster i i hela kåken (150 kSEK), installerat solceller (200 kSEK) har vakuumsolfångare (80 kSEK inkl acktank på 500 liter). Styr hemmet med en smart controler. Har spabad som kanske drar 2-2500 kWh per år men som nu är torrlagt.

Har inte jag gjort något för att ta hand om min elförbrukning?

Tråkigt att det ständigt blir politik och avundsjuka när det kommer till sådan här bidrag. Bidraget skall var enkelt att administrera. Det går inte att få det 100% rättvist.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar