Volvo sammarbetar med Tesla - en tankelek.
Moderator: Redaktion
- PoloPrinsen
Volvo sammarbetar med Tesla - en tankelek.
Fantasitråd, men med seriösa frågeställningar:
OM det skulle vara så att Volvo för några år sedan kommit överrens med herr Musk om att få köpa X% batterier från Teslas Gigafabrik när den är färdigbyggd till TK (tillverkningskostnad, dvs ingen vinst till Tesla utan Volvo kan använda samma batteripack som teslas kommande bilmodeller och endast den extra fraktbiten missgynnar Volvo...
OM dessutom Volvos tekniker fått dessa batteripacks viktigaste data till sig för låt säga 2-4 år sedan (iaf fysiska måtten) och OM Volvos ledning gett teknikerna/designerna fria händer att fixa vad de själva vill - men till minimalt kundpris som viktigt mål.
Hur hade Volvos kommande bilmodel/bilmodeller med SC laddningskompabilitet på Teslas nätverk varit då?
Kanske en vacker (men modernt uppbyggd) P1800 med "tjockt" golv samt en enorm Frunk?
Eller en 780 Bertone ala 2020talet?
En funktionell, men lite hipp Duett?
En rostfri 66:a utan remmar då elmotorn gjort även remmdriften obsolent?
Och så kanske det viktigaste ur ett kundperspektiv - vad skulle denna nya sossecontainer(?) kosta jämfört med en ur Volvos vanliga sortiment nu (om låt säga 6 år) när gemene man då fritt kan välja mellan ren eldrift i alla bilstorleksklasser eller traditionell fossildrift och vid elbilsvalet inte behöver betala extra för "den nya dyra tekniken" utan bara TK + den normal vinstmarginalen? Kunden slipper ju ett fordon med bränsletank, explossionsmotor, avgasningssystem, avgasningsreningssystem, turbo, intercooler, växellåda etc.
Skulle Volvo kunna leverera bilar I V50 klassen:s yttermått med ren eldrift till år 2019 för under 200 000 kr I dagens penningvärde om man avstår allt lullull och bara har kvar det viktiga, lysen, bromsar, bälten mm och alltså skippar acc, centrallås, armstöd med mugghållare i baksätet, dekorinlägg, elmanövrerade framstolar med minne och dynförlängning, automatiskt avbländade innerbackspegel, integrerade kromade rails, läderklädd fjärrnyckel, stämningsbelysning interiört inkl upplysta instegslister, silverfärgad grill med vertikala ribbor och högblank ram osv.?
MVH PP
OM det skulle vara så att Volvo för några år sedan kommit överrens med herr Musk om att få köpa X% batterier från Teslas Gigafabrik när den är färdigbyggd till TK (tillverkningskostnad, dvs ingen vinst till Tesla utan Volvo kan använda samma batteripack som teslas kommande bilmodeller och endast den extra fraktbiten missgynnar Volvo...
OM dessutom Volvos tekniker fått dessa batteripacks viktigaste data till sig för låt säga 2-4 år sedan (iaf fysiska måtten) och OM Volvos ledning gett teknikerna/designerna fria händer att fixa vad de själva vill - men till minimalt kundpris som viktigt mål.
Hur hade Volvos kommande bilmodel/bilmodeller med SC laddningskompabilitet på Teslas nätverk varit då?
Kanske en vacker (men modernt uppbyggd) P1800 med "tjockt" golv samt en enorm Frunk?
Eller en 780 Bertone ala 2020talet?
En funktionell, men lite hipp Duett?
En rostfri 66:a utan remmar då elmotorn gjort även remmdriften obsolent?
Och så kanske det viktigaste ur ett kundperspektiv - vad skulle denna nya sossecontainer(?) kosta jämfört med en ur Volvos vanliga sortiment nu (om låt säga 6 år) när gemene man då fritt kan välja mellan ren eldrift i alla bilstorleksklasser eller traditionell fossildrift och vid elbilsvalet inte behöver betala extra för "den nya dyra tekniken" utan bara TK + den normal vinstmarginalen? Kunden slipper ju ett fordon med bränsletank, explossionsmotor, avgasningssystem, avgasningsreningssystem, turbo, intercooler, växellåda etc.
Skulle Volvo kunna leverera bilar I V50 klassen:s yttermått med ren eldrift till år 2019 för under 200 000 kr I dagens penningvärde om man avstår allt lullull och bara har kvar det viktiga, lysen, bromsar, bälten mm och alltså skippar acc, centrallås, armstöd med mugghållare i baksätet, dekorinlägg, elmanövrerade framstolar med minne och dynförlängning, automatiskt avbländade innerbackspegel, integrerade kromade rails, läderklädd fjärrnyckel, stämningsbelysning interiört inkl upplysta instegslister, silverfärgad grill med vertikala ribbor och högblank ram osv.?
MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Volvo sammarbetar med Tesla - en tankelek.
Volvo har köpt in 3 stycken Tesla S som dom håller på att labba med på fabriken här i Torslanda, men om dom kommer att ha ett samarbete med Tesla???
Är 3 st många eller få när man köper in konkurrent bilar?
Hur många Tesla tror ni det sålts till andra billeverantörer totalt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Tesla har ju också släppt patenten på batteri och laddning. Och Elon har uttalat sig kryptisk om sammarbete med europeisk biltillverkare, samt har också snackat om att laddnätverket framöver skulle kunna ingå i varje lands infrastruktur för alla elbilar. Det är inte tänkt som en exklusiv gräddfil för Tesla. Självklart kommer biltillverkare eller bilägare komma att få betala för tillgång... Men det ryktas om att det ska sättas "standard"-sladdar/kontakter vid Superchargers framöver. 

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Christian Koenigsegg ägde väl en model s ett tag, nya modellen regera har nog fått mycket inspiration därifrån! Kan man snacka hybrid!Pontus skrev:Är 3 st många eller få när man köper in konkurrent bilar?

Har han gjort sig av med den?kofoten skrev:Christian Koenigsegg ägde väl en model s ett tag, nya modellen regera har nog fått mycket inspiration därifrån! Kan man snacka hybrid!Pontus skrev:Är 3 st många eller få när man köper in konkurrent bilar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Skulle vilja påstå att det är mer än vanligt. Nu var det länge sen jag jobbade åt Volvo PV men det brukade bara stå en av varje på konkurrentbilsparkeringen. När jag var där var det C30 som var "på gång" och XC90 var precis släppt, så det var konkurenter till dem som stod där.Pontus skrev:Är 3 st många eller få när man köper in konkurrent bilar?
De kommer med största sannolikhet plocka isär en av bilarna ordentligt.
Model Y LR AWD 2022
Vet inte om han sålt sin första men vad jag hört har han nu en P85D.bylund skrev:Har han gjort sig av med den?kofoten skrev:Christian Koenigsegg ägde väl en model s ett tag, nya modellen regera har nog fått mycket inspiration därifrån! Kan man snacka hybrid!Pontus skrev:Är 3 st många eller få när man köper in konkurrent bilar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Om dom inte plockar isär minst 2 skulle jag bli förvånad, vad kan ge mer matnyttigt än att se hur den är uppbyggd.jonasl skrev:Skulle vilja påstå att det är mer än vanligt. Nu var det länge sen jag jobbade åt Volvo PV men det brukade bara stå en av varje på konkurrentbilsparkeringen. När jag var där var det C30 som var "på gång" och XC90 var precis släppt, så det var konkurenter till dem som stod där.Pontus skrev:Är 3 st många eller få när man köper in konkurrent bilar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Fast den är ju så kul att köra att de kanske lyckas övertyga sig själva att det är bra att testa köregenskaperna grundligt först?Pontus skrev:Om dom inte plockar isär minst 2 skulle jag bli förvånad, vad kan ge mer matnyttigt än att se hur den är uppbyggd.jonasl skrev:Skulle vilja påstå att det är mer än vanligt. Nu var det länge sen jag jobbade åt Volvo PV men det brukade bara stå en av varje på konkurrentbilsparkeringen. När jag var där var det C30 som var "på gång" och XC90 var precis släppt, så det var konkurenter till dem som stod där.Pontus skrev:Är 3 st många eller få när man köper in konkurrent bilar?

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
bylund skrev:Fast den är ju så kul att köra att de kanske lyckas övertyga sig själva att det är bra att testa köregenskaperna grundligt först?Pontus skrev:Om dom inte plockar isär minst 2 skulle jag bli förvånad, vad kan ge mer matnyttigt än att se hur den är uppbyggd.jonasl skrev:Skulle vilja påstå att det är mer än vanligt. Nu var det länge sen jag jobbade åt Volvo PV men det brukade bara stå en av varje på konkurrentbilsparkeringen. När jag var där var det C30 som var "på gång" och XC90 var precis släppt, så det var konkurenter till dem som stod där.Pontus skrev:Är 3 st många eller få när man köper in konkurrent bilar?
Jag har snackat med flera Volvoanställda som vill ut och provköra, när dom har plockat ihop dom igen.
Tills dess har dom fått nöja sig med en liten provtur med min Tesla.

Jag ser Volvos testbana från mitt köksfönster och har tyckt mig se Teslor ute på den ibland, men det är på lite distans - 800 m - så jag är inte helt 100%.
Kan du inte sätta upp en webbkamera med bra lins i ditt kök, snälla 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit