Bländande halvljus
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
Bländande halvljus
Kört strax över 350mil senaste två veckorna och har reagerat över att ett antal bilar har helt galet justerat halvljus.
Vänster lykta sitter rakt i ansiktet på mig som mötande.
Och efter ett tag hittade vi mönstret och det var Tesla MY, säkert 8-10bilar där vi markant noterade samma ”problem”
Ni som har MY, har ni reflekterat över detta, kanske att mötande blinkar med helljuset när ni kör halvljus?
Ingen av bilarna borde ha haft helljus på då detta fenomen framförallt skedde innan det var någon form av behov av helljus.
Och efter ett tag hittade vi mönstret och det var Tesla MY, säkert 8-10bilar där vi markant noterade samma ”problem”
Ni som har MY, har ni reflekterat över detta, kanske att mötande blinkar med helljuset när ni kör halvljus?
Ingen av bilarna borde ha haft helljus på då detta fenomen framförallt skedde innan det var någon form av behov av helljus.
Re: Bländande halvljus
Jotack mötte en ikväll med ena lampan rakt i mitt ansikte på en beckmörk väg ut till stallet. Jag flashade så de borde iaf funderat på varför.R_Edvinsson skrev:Kört strax över 350mil senaste två veckorna och har reagerat över att ett antal bilar har helt galet justerat halvljus.
- EnannanJon
- Teslaägare
Jo det händer att folk känner att de behöver ”hämnas” på mitt halvljus. Men absolut inte hela tiden.
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Hade samma problem på min MYP när den levererades. Ställde ner vänstra ljuset i inställningarna bara. Dock lite osäker på om jag dragit ner det för mycket. 

Svart Model Y Performance
I stort sett 90% av alla bilar man möter med felriktade strålkastare är Model 3 eller Y, helt hopplöst. Eftersom de modellerna är vanligaste bilarna här i trakten, så blir man bländad hela tiden, så irriterande.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
Inte bara vi som konstaterat detta alltså.
Problemet är att många av dessa bilar inte kommer besiktigats förrens om 2 år och därmed inte får det påpekat på annat sätt än att de får helljus som svar vid möte.
Kanske något Tesla eller kanske TCS borde gå ut med till ägare av M3 och MY att se över sina skelande framlysen.
Problemet är att många av dessa bilar inte kommer besiktigats förrens om 2 år och därmed inte får det påpekat på annat sätt än att de får helljus som svar vid möte.
Kanske något Tesla eller kanske TCS borde gå ut med till ägare av M3 och MY att se över sina skelande framlysen.
Vår MY hade för högt halvljus när vi fick den. Ringde supporten som tuckte vi skulle köra tillbaka från Växjö till Malmö för en ljusinställning. Vi påpekade att det var lite väl långt att köra och fick svaret att det räckte om jag kom förbi någon gång när jag var i närheten innan första besiktningen om 3 år... 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det är ju rätt lätt att ställa ner. Jag gjorde det på Model 3 2019 när vi fick den. Den klarade besiktningen nu i höstas utan problem.
Ja, det äe lätt att ändra ljusinställningen men svårt att få den korrekt utan mätutrustning..LarsL skrev:Det är ju rätt lätt att ställa ner. Jag gjorde det på Model 3 2019 när vi fick den. Den klarade besiktningen nu i höstas utan problem.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
På min Model 3 har jag bara använt automatisk justering av strålkastare, fungerar bra. Gjorda det strax innan besiktning också, och den gick igenom.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013