Börjar med att säga att jag lämnar politik utanför diskussionen. Är själv mycket tveksam till att köpa en kinesisk bil, men är ändå mycket intresserad av hur bra bilar de bygger.
Imponerande Bil!
Måste inleda med att säga att jag är mycket imponerad! Efter ett första test upplever jag få svagheter men gott om styrkor!
The Good
- Tyst! Klart tystare än en Model 3. Upplevde den faktiskt vara i nivå med min e-tron, dvs väldigt tyst!
- Kvick! Upplevs precis som accelerationssiffran, aningen långsammare än 3P men väl i nivå med 3LR. Bekväm men ändå inte "svampig" fjädring.
- Kul! Verkligen mycket kul teknik. Röststyrning som hör var man sitter (säger passageraren "Hey Xpeng, open my window" så öppnar den just passagerarens fönster.). Smart med högtalare i nackstödet för föraren, möjliggör telefonsamtal "privat". Extremt mycket inställningsmöjligheter. Uppvärmd laddlucka med "skjutdörr". Ventilerade säten fram. 360 kamera.
- Ljudet! Model 3 har en brutalt fin ljudanläggning så vågar inte säga om Xpengs är bättre efter en kort provkörning, men riktigt bra var det iaf. Dynaudio med 18 högtalare. Kul liten gimmick är att de främre diskanterna "poppar upp" ur instrumentpanelen.
- Skärmarna! Bra mittskärm och en rejäl skärm framför föraren.
- Priset! 699k för Performance känns väldigt prisvärt. Smart också då man precis får tillgång till miljöbonusen.
- Svagheterna åtgärdade! Jag visste inte att bilen kommer i en uppdaterad version tills Sverigeleveranserna börjar. Men några av de stora nackdelarna som fanns blir därmed åtgärdade:
* 180 kW laddning (bara 100 kW nu).
* Rattvärme.
* Värmepump.
* Elektrisk baklucka.
* 40 km extra räckvidd på alla versioner.
The Bad
* Ett Datorspel! Extremt mycket "ljud & ljus". Ledlisterna i bilen blinkar till musiken (kan dock avaktiveras). Massor av "pling plong" för allt möjligt. Byt körläge - plong! Gör en omkörning med autopiloten - pling plong! Öppna bilen - plingeliplong.
* Plastigt! Generellt helt ok inredning men en del detaljer tex sidofack i dörrarna var hårdplast och kändes lite billigt.
Gällande "plingplong" så så säljaren att det fortfarande inte kan avaktiveras men att de fått synpunkter på det vid många europeiska provkörningar så hon trodde det skulle komma en OTA som gör att man kan avaktivera det. För mig var det så irriterande att det nog är en dealbreaker om det ej försvinner trots en i övrigt riktigt bra bil.
Om det inte vore för det politiska så skulle jag lätt välja en P7 Performance framför en 3SR vilket är den Tesla som hamnar närmast i pris när LR är utan bonus...
Xpeng P7 Performance - Provkörning & Intryck
Moderator: Redaktion
Xpeng P7 Performance - Provkörning & Intryck
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Xpeng P7 Performance - Provkörning & Intryck
Legato skrev:Börjar med att säga att jag lämnar politik utanför diskussionen. Är själv mycket tveksam till att köpa en kinesisk bil, men är ändå mycket intresserad av hur bra bilar de bygger.
Imponerande Bil!
Måste inleda med att säga att jag är mycket imponerad! Efter ett första test upplever jag få svagheter men gott om styrkor!
The Good
- Tyst! Klart tystare än en Model 3. Upplevde den faktiskt vara i nivå med min e-tron, dvs väldigt tyst!
- Kvick! Upplevs precis som accelerationssiffran, aningen långsammare än 3P men väl i nivå med 3LR. Bekväm men ändå inte "svampig" fjädring.
- Kul! Verkligen mycket kul teknik. Röststyrning som hör var man sitter (säger passageraren "Hey Xpeng, open my window" så öppnar den just passagerarens fönster.). Smart med högtalare i nackstödet för föraren, möjliggör telefonsamtal "privat". Extremt mycket inställningsmöjligheter. Uppvärmd laddlucka med "skjutdörr".
- Ljudet! Model 3 har en brutalt fin ljudanläggning så vågar inte säga om Xpengs är bättre efter en kort provkörning, men riktigt bra var det iaf. Dynaudio med 18 högtalare. Kul liten gimmick är att de främre diskanterna "poppar upp" ur instrumentpanelen.
- Priset! 699k för Performance känns väldigt prisvärt. Smart också då man precis får tillgång till miljöbonusen.
- Svagheterna åtgärdade! Jag visste inte att bilen kommer i en uppdaterad version tills Sverigeleveranserna börjar. Men några av de stora nackdelarna som fanns blir därmed åtgärdade:
* Rattvärme.
* Värmepump.
* Elektrisk baklucka.
The Bad
* Ett Datorspel! Extremt mycket "ljud & ljus". Ledlisterna i bilen blinkar till musiken (kan dock avaktiveras). Massor av "pling plong" för allt möjligt. Byt körläge - plong! Gör en omkörning med autopiloten - pling plong! Öppna bilen - plingeliplong.
* Plastigt! Generellt helt ok inredning men en del detaljer tex sidofack i dörrarna var hårdplast och kändes lite billigt.
Gällande "plingplong" så så säljaren att det fortfarande inte kan avaktiveras men att de fått synpunkter på det vid många europeiska provkörningar så hon trodde det skulle komma en OTA som gör att man kan avaktivera det. För mig var det så irriterande att det nog är en dealbreaker om det ej försvinner trots en i övrigt riktigt bra bil.
Om det inte vore för det politiska så skulle jag lätt välja en P7 Performance framför en 3SR vilket är den Tesla som hamnar närmast i pris när LR är utan bonus...
Vad är det för leveranstider?
Edit:
Såg på hemsidan att det är juni 2023.
Japp. Bokar man så är man enligt säljaren garanterad leverans senast juli, men har frihet att skjuta på leverans fram till slutet av året vid behov.backe skrev:Legato skrev:Börjar med att säga att jag lämnar politik utanför diskussionen. Är själv mycket tveksam till att köpa en kinesisk bil, men är ändå mycket intresserad av hur bra bilar de bygger.
Imponerande Bil!
The Good
- Kul! Verkligen mycket kul teknik. Röststyrning som hör var man sitter (säger passageraren "Hey Xpeng, open my window" så öppnar den just passagerarens fönster.). Smart med högtalare i nackstödet för föraren, möjliggör telefonsamtal "privat". Extremt mycket inställningsmöjligheter. Uppvärmd laddlucka med "skjutdörr".
* Rattvärme.
* Värmepump.
* Elektrisk baklucka.
The Bad
Vad är det för leveranstider?
Edit:
Såg på hemsidan att det är juni 2023.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tack för recensionen. Blir absolut till att testa den även om jag har en ps2 på ingång och funderar på en beg X.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Läste lite om bilen, men lägger den inte upp en rutt med laddstop på gps? Vågar inte köpa en bil med dålig gps.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Det var så lite. Testa rekommenderas!Remuz skrev:Tack för recensionen. Blir absolut till att testa den även om jag har en ps2 på ingång och funderar på en beg X.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Japp de är coola. Tyvärr är det en specifik modell och den passerar 700k så just på den blir man utan bonus.Lurkern skrev:Visst är det P7 man kan få med vingdörrar? Fett.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag har faktiskt ingen aning. Personligen föredrar jag att köra Android Auto jämfört med inbyggd nav. För långresa planerar jag ändå i abprp.Trevlig skrev:Läste lite om bilen, men lägger den inte upp en rutt med laddstop på gps? Vågar inte köpa en bil med dålig gps.
Men jag inser nu att den nog inte har Android Auto så jag borde ha testat naven!
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021