Aktiv säkerhet i Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nide
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 maj 2014 22:39

Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av nide »

De av er (och det är några stycken har jag noterat) som är aktiva på TMC et al har säkert noterat och i vissa fall även varit inblandade i diskussioner kring Teslas aktiva säkerhet, eller kanske snarare Teslas synbara avsaknad av aktiv säkerhet. Eftersom jag är notoriskt nyfiken så satt jag och grävde lite i deras patent och hittade

http://www.freepatentsonline.com/8534703.html

Titeln "Dynamic antiwhiplash apparatus and method" säger ju en del om vad de sysslar med och innehållet är intressant, en slags långsammare airbag som dämpar eventuella skadeverkningar när man blir påkörd bakifrån. Jag betvivlar att de inkluderat det i bilen än men det är ju i alla fall tydligt att det här och andra patent visar att de bedriver ett aktivt forskningsarbete på säkerhetsfronten. Med tanke på att man kan misstänka att de kommer att göra en rejäl insats för att nå fem stjärnor i Euro-NCAP så finns det väl all anledning att tro att det här kan tänkas dyka upp om det visat sig vara en hållbar och ekonomiskt gångbar lösning.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av G F »

Just detta var viktigt för mej också eftersom 65% av alla skador i trafiken är just whiplash. Så jag plågade Christoffer Björk på Tesla i Antwerpen med frågor om whiplash skydd innan leverans. Så här skrev jag:

Jag tror det är en avgörande säkerhetsmiss från Tesla som är orsak till att bilen inte testats än av NCAP. För enligt länken nedan är detta skyddet en test som numera är med och påverkar slutbetyget, när det gäller att få 5 stjärnor i NCAP.
http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... iplashtest
http://www.euroncap.com/whiplash.aspx (Som ni ser i listan behärskar i princip de flesta andra det).

Ett alternativ vore om Tesla tog ett snack med Artex och kollade vilket pris ni kunde få för några tusen whiplash skydd med ett stort T på.
http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/s ... -pa16827sv
Det är vad jag kommer att köpa i alla fall, men det skulle vara trevligare om man kunde köpa den från er med T-loggan på.
Detta var svaret jag fick:

"Tyvärr så verkar det inte som att vi har denna typ av nackstödsskydd som du pratade om. Bilen har dock gått igenom alla tester och är 100 % godkänd för att säljas på alla Europeiska marknader.
Ang sätes uppdateringen som Elon pratade om vid Oslo eventet så har vi fortfarande inte fått ett exakt datum från när vi kan garantera att detta kommer till våra bilar. Det verkar som att Elon var lite väl tidigt ute med att presentera denna uppdateringen."

(Att den är 100% godkänd för försägning i Europa har den gemensamt med Tata från Indien för 17 500kr, det betyder inte att den är säker).
Användarvisningsbild
nide
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 maj 2014 22:39

Re: Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av nide »

Just.

Däremot så är jag lite tveksam till huruvida bilen faktiskt har ett whiplash-problem. Med tanke på att det ändå rullar 35 000 Model S på vägarna och att det har smällts med dem på alla möjliga olika sätt så borde eventuella whiplash-skador pga bristande säkerhet ha gett upphov till stämningar, inte minst med tanke på kundgruppen. Men några sådana stämningar har inte dykt upp och det tyder på att vår förståelse för hur säkerhetssystemen egentligen fungerar kanske är felaktig. Whiplash uppstår ju primärt när man blir påkörd bakifrån. Det sker sällan i högre hastigheter (de vanligaste situationerna är när man bromsar på en motorväg eller vid ett rödljus, hastighetsskillnaderna mellan fordonen är i allmänhet störst i det senare fallet). I slutändan handlar det alltså om vilken kraft som överförs till passagerarna i bilen. Hur som helst så lär den NCAP-testas förr eller senare, jag misstänker att de kommer att införa adaptive breaking först för att inte automatiskt gå miste om en stjärna. Personligen tycker jag att just den finessen är tämligen överskattad och beroende på implementation till och med potentiellt farlig men jag är inte biltillverkare eller säkerhetsexpert så ta det för vad det är - en åsikt.
Det är väl också intressant att Volvo åtminstone delvis förefaller ha gått över till fasta nackstöd.

EDIT:

Frågan är också hur Teslans vikt påverkar det här. I princip så handlar det väl att kroppen utsätts för en acceleration likvärdig med den som bilen utsätts för (kraftöverföringen från bilen som kör på en) och med tanke på att det är runt 700 kilo skillnad mellan en genomsnittsbil och en Model S, förutom eventuella övriga parametrar som kan påverka (som hur karossen beter sig när man blir påkörd), så kan man ju misstänka att det har en signifikant effekt.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av EricH »

Model X P100D
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av Kalle »

de här va nått nytt för mig:

The Tesla is equipped with an 'active' bonnet. When the system detects that a pedestrian has been struck, actuators lift the bonnet to provide greater clearance to hard structures underneath.

http://www.euroncap.com/results/tesla/model_s/568.aspx
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7982
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av TiborBlomhall »

Kalle skrev:
to provide greater clearance to hard structures underneath.
Men det finns ju inte ens några "hard structures" (läs stor järnklump till fossilmotor) under den! :)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av matbl »

Klart det finns hard structures. Aluminiumbalkarna är inte direkt mjuka...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av matbl »

Angående euro ncap så vore det intressant att veta om testet genomfördes med befintliga säten eller med de nya.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av vigge50 »

matbl skrev:
Angående euro ncap så vore det intressant att veta om testet genomfördes med befintliga säten eller med de nya.
Det står i testet att det gjordes på en S85 så det är dem gamla sätena
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Aktiv säkerhet i Model S

Inlägg av Franz »

http://youtu.be/7uhhYKJWEBw

Kolla ungefär vid 25-32 sekunder in i videon så syns det att det är de nya nackstöden. Som jag förstått det så kommer dessa i samtliga S85/P85 nu. De nya nackskydden är väl en förutsättning för 5 stjärnor så det vore ju märkligt att bara ha dessa på P85-modellen...
När jag testkörde i Täby för några veckor sedan frågade jag säljaren ifall de nya stöden skulle komma även på den S85D som jag skulle beställa och tolkade det då som att svaret var ja. Läser man Teslas blogg tycker jag även där att det står angivet på det sättet:
http://www.teslamotors.com/blog/dual-mo ... -autopilot
Other Product Updates

Our commitment to continuous improvement extends to other features of Model S, and we have recently made several updates to the car. The following features are either in production or will be delivered with Dual Motor Model S (as indicated).

* Seat comfort improvements and taller headrests for whiplash protection
* Improvements for a quieter cabin...
Driver sajten Car.info
Skriv svar