Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

SwedishAdvocate skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Vad menar Elon Musk egentligen. smobserved.com ligger nere så det går inte att läsa vad resonemanget går ut på. Menar Elon att något skulle kunna rättfärdiga en hammare i huvudet?
Spekulationen är att det inte var ett inbrott öht, utan ett bråk mellan Paul Pelosi och en manlig prostituerad som han hade anlitat.

/fth
Elon raderade den tweeten. Men så vitt jag vet så har han ännu inte bett om ursäkt...
Finns väl heller ingen anledning, håller med dem som tycker att varför bryr sig inte Biden alls lika mycket när brottslighet drabbar vanliga amerikanska medborgare?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

wannabee skrev:
Finns väl heller ingen anledning, håller med dem som tycker att varför bryr sig inte Biden alls lika mycket när brottslighet drabbar vanliga amerikanska medborgare?
Hot och våld med politiska förtecken mot förtroendevalda och deras familjer är systemhotande på ett helt annat sätt än "vanligt vardagsvåld", så den prioriteringen är nog helt korrekt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

:D
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Public service ska vi vara rädda om!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/paus ... tets-skull
:D :D :D
tommyd

Inlägg av tommyd »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Vad menar Elon Musk egentligen. smobserved.com ligger nere så det går inte att läsa vad resonemanget går ut på. Menar Elon att något skulle kunna rättfärdiga en hammare i huvudet?
Spekulationen är att det inte var ett inbrott öht, utan ett bråk mellan Paul Pelosi och en manlig prostituerad som han hade anlitat.

/fth
Elon raderade den tweeten. Men så vitt jag vet så har han ännu inte bett om ursäkt...
Det känns uppenbart att Elon är påverkad av något delar av dygnet.
Ja, han är påverkad av sin egen narcissism.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Public service ska vi vara rädda om!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/paus ... tets-skull
Jag sparar energi hela tiden genom att aldrig titta på SVT :mrgreen:
Troligen det bästa miljötipset. Skrämmande, men sant.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Intressant sammanfattning av läckta dokument kring kopplingen mellan myndigheter och sociala medier, bland annat Twitter.

https://theintercept.com/2022/10/31/soc ... ation-dhs/

Undra hur Elon kommer vilja fortsätta med det samarbetet? :?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
wannabee skrev:
Hot och våld med politiska förtecken mot förtroendevalda och deras familjer är systemhotande på ett helt annat sätt än "vanligt vardagsvåld", så den prioriteringen är nog helt korrekt.

/fth
Jo, det tror jag de flesta av oss håller med om. Viktigt att skydda alla, men extra mycket de personer som har en extra stark hotrisk mot de (politiker, myndighetspersoner, företagsledare, etc.). De befinner ju sig ofta i en extra hotfull och utsatt position.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Jerka

Inlägg av Jerka »

https://www.theverge.com/2022/10/28/234 ... moderation

TL;DR: Det är utsiktslöst att försöka skapa en plattform med äkta yttrandefrihet samtidigt som man gör den stor och bred nog så alla trivs, inklusive annonsörer.

Du ser t.ex. inte IKEA eller McDonald’s annonsera på Flashback. De vill inte förknippas med droger, porr, rasism och annat kontroversiellt som Flashback är känt för. Elon kommer behöva moderera twitter. Frågan är bara hur. Han lär bli ifrågasatt oavsett.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Är själv rädd för att Elons rövslickande och wurmande för hänsynslösa diktatorer som Putin och Xi kommer leda till att det blir svårare att kritisera icke-demokratiska regimer som Ryssland och Kina på Twitter i framtiden.

Troligen kommer saker snart modereras rätt snabbt och hårt på Twitter då Elons affärer troligen får gå före mänskliga rättigheter och yttrandefrihet (som Elon tyvärr har ett trist track-reckord gällande).
Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Är själv rädd för att Elons rövslickande och wurmande för hänsynslösa diktatorer som Putin och Xi kommer leda till att det blir svårare att kritisera icke-demokratiska regimer som Ryssland och Kina på Twitter i framtiden.

Troligen kommer saker snart modereras rätt snabbt och hårt på Twitter då Elons affärer troligen får gå före mänskliga rättigheter och yttrandefrihet (som Elon tyvärr har ett trist track-reckord gällande).
Vilket i sin tur leder till att twitter helt enkelt dör ut som plattform och hans pengar är mer eller
mindre borta, troligen väldigt snabbt också…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vem sålde twitter till Musk? 440miljarder…
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev:
martinot skrev:

Vilket i sin tur leder till att twitter helt enkelt dör ut som plattform och hans pengar är mer eller
Tja... Det drabbar ju ingen fattig... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
En massa fonder "som vanligt".

Största ägare var:
Vanguard
Morgan Stanley
Blackrock
Statestreet
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:

Tja... Det drabbar ju ingen fattig... ;)
Fast skulle det gå snabbt så lär väl även han få problem, speciellt om Tesla-aktien ligger på lågt värde samtidigt.
Fast jag har dålig koll på vad han är god för i dagsläget.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

martinot skrev:

Jag har mycket svårt att se att detta skulle ske.

Kritik mot diktaturer strider inte mot någon klausul i Twitters användaravtal el dyl vad jag kan se.

Menar du att Elon tänker införa regler om detta och se till att dom efterlevs, för att skydda sina intressen och investeringar i dessa diktaturer?

Eller menar du att det kommer att ske dold och hemlig censur i strid mot Twitters regler och avtal?

Extremt långsökt och fullständigt osannolikt enligt min åsikt... :roll:

/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:

Största ägare var:
Vanguard
Morgan Stanley
Blackrock
Statestreet
Jag tänkte om någon person steg på förmögenhetslistan i och med köpet. Om det finns någon individ som tog elons pengar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:

Största ägare var:
Vanguard
Morgan Stanley
Blackrock
Statestreet
Jag tänkte om någon person steg på förmögenhetslistan i och med köpet. Om det finns någon individ som tog elons pengar.
Och svaret är som sagt nej eftersom ovanstående var största ägare.

Jack Dorsey är nog enda "signifikanta" privata säljaren, men det handlar bara om ett par procent.

Sen är det ju viktigt att veta att Musk inte köpt hela bolaget. Exempelvis så har tidigare största "privata" ägaren saudiska prinsen Alwaleed bin Talal behållit sina 4-5% av aktierna.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev:
martinot skrev:

Jag har mycket svårt att se att detta skulle ske.

Kritik mot diktaturer strider inte mot någon klausul i Twitters användaravtal el dyl vad jag kan se.

Menar du att Elon tänker införa regler om detta och se till att dom efterlevs, för att skydda sina intressen och investeringar i dessa diktaturer?

Eller menar du att det kommer att ske dold och hemlig censur i strid mot Twitters regler och avtal?

Extremt långsökt och fullständigt osannolikt enligt min åsikt... :roll:

/fth
Dold och hemlig censur sker väl redan? Det är nog inte Twitter som själva bestämmer reglerna alla gånger.

Se mitt inlägg ovan

https://theintercept.com/2022/10/31/soc ... ation-dhs/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

LarsOJ skrev:
Dold och hemlig censur sker väl redan? Det är nog inte Twitter som själva bestämmer reglerna alla gånger.
Tja, den artiklen handlar ju om försök från myndigheter i USA att bekämpa desinformation, påverkansoperationer etc, vilket man absolut kan kalla "censur" i någon bemärkelse.

Som artikeln också beskriver finns det dock starka krafter som vill att denna "censur" skall vara öppen och transparent.

Det martinot hävdar kommer att hända med Twitter är ju raka motsatsen, intern och dold (äkta) censur som modererar och förbjuder kritik mot diverse diktaturer/diktatorer, med syfte att försvara huvudägarens privata ekonomiska intressen.

Detta är alltså något som jag är övertygad om är rent nys.

/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:

Största ägare var:
Vanguard
Morgan Stanley
Blackrock
Statestreet

Jack Dorsey är nog enda "signifikanta" privata säljaren, men det handlar bara om ett par procent.

Sen är det ju viktigt att veta att Musk inte köpt hela bolaget. Exempelvis så har tidigare största "privata" ägaren saudiska prinsen Alwaleed bin Talal behållit sina 4-5% av aktierna.
Även dessa fonder har ju ägare. Pengarna hamnar ju någonstans.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:

Största ägare var:
Vanguard
Morgan Stanley
Blackrock
Statestreet

Även dessa fonder har ju ägare. Pengarna hamnar ju någonstans.
No sht. Jag tycker jag gett dig väldigt noggranna svar, vad var du egentligen ute efter? Vilka 100.000-tals ägare som innehar någon av alla ETFer? Det är inte publik information som du förhoppningsvis känner till.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Det kanske är en liten spin-off angående ”det drabbar ingen fattig” för även om twitter skulle
haverera och bli värdelöst och Elon förlorade en massa pengar så har ju ett gäng andra fått
precis det Elon betalade… lite långsökt kanske men… :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:

No sht. Jag tycker jag gett dig väldigt noggranna svar, vad var du egentligen ute efter? Vilka 100.000-tals ägare som innehar någon av alla ETFer? Det är inte publik information som du förhoppningsvis känner till.
Jag är inte ute efter någonting. Jag bara undrade om förmögenheter har bytt ägare i och med musks köp av twitter. Om det finns någon individ som plötsligt blev väldigt rik.
Nej, jag är inte så insatt i hur ägandet i fonderna.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Jag tror inte man ska ta för givet att Twitter kommer haverera under Elons ledarskap.
Här uttrycker Ross Gerber en del tankar om varför han hoppat på tåget och investerar.
Sen kommer det naturligtvis inte bli lätt, men mycket av det Elon ger sig på
brukar vara svårt.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

Bjelke skrev:
martinot skrev:

Då Facebook visade sig ha sålt sina användares privata information för att underlätta fusk i USA-valet 2016, den sk Cambridge Analytica skandal som briserade 2018, var det många som dyrt och heligt lovade att deleta sina Facebook-konton för all framtid. Facebooks kollaps sades vara nära. Hur gick det sedan? se nedan, källa Statista:
Screen Shot 2022-11-02 at 9.34.42 AM.png
En möjlig slutsats är att folk struntar i/glömmer det moraliska och går tillbaka till sin plattform ganska snabbt. Nej den större risken tror jag är att Musk är för ärlig i sin försäjningstaktik. När han tog över Solar City stoppade han den skamlösa dörrförsäjningen, vilket ledde till en kraftig nedgång i omsättning.
Teslaägare sedan 2013
Skriv svar