Kablar och adaptrar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beck
Teslaägare

Kablar och adaptrar

Inlägg av Beck »

Hejsan hallå,

får min Tesla Model S i slutet av mars och nu børjar frågorna om kablar och ev. adaptrar bli aktuellt.

Bakgrund: bor i Norge och kommer køra mesta delen i Norge men æven en del till Sverige och då fræmst till Østkusten och Kalmarhållet. Har æven bilresa planerad till Frankrike och EM i sommar med huvudsakliga mål som Paris, Nice och Monaco.

-Vad rekommenderar expertisen hær inne før detta :)
*trefashandske 16A
*Enfas, både stickkontakt och blå adapter
*Chademo?
*annat???

Några førberedelser som "tankkort" eller liknande som kan va bra att fixa i førvæg?

Hoppas jag inte søkt alltfør dåligt och missat en tråd som detta innan.

Mvh Beck
vigge50

Re: Kablar och adaptrar

Inlägg av vigge50 »

Typ2-kabel brukar många skaffa så som jag har förstått det och Tesla själva säljer denna billigt jämfört med andra.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Beck skrev:
Hejsan hallå,

får min Tesla Model S i slutet av mars och nu børjar frågorna om kablar och ev. adaptrar bli aktuellt.

Bakgrund: bor i Norge och kommer køra mesta delen i Norge men æven en del till Sverige och då fræmst till Østkusten och Kalmarhållet. Har æven bilresa planerad till Frankrike och EM i sommar med huvudsakliga mål som Paris, Nice och Monaco.

-Vad rekommenderar expertisen hær inne før detta :)
*trefashandske 16A
*Chademo?
*annat???

Några førberedelser som "tankkort" eller liknande som kan va bra att fixa i førvæg?

Hoppas jag inte søkt alltfør dåligt och missat en tråd som detta innan.

Mvh Beck
*trefashandske 16A
Bra att ha i Sverige, men kanske inte så vanligt i Norge p g a annat jordningssystem
Ingår med bilen. Obs att det är 32 A blå kontakt. Du behöver en övergång för att kunna använda 16 A blå
*Chademo?
Bra att ha för många, men det beror på vart du ska. Kan vara värt att avvakta lite med tills du vet om du vill ha.
*annat???
Typ-2-kabel från Tesla
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Beck
Teslaägare

Inlägg av Beck »

men kanske inte så vanligt i Norge p g a annat jordningssystem
Delvis enig med dig dær, men tillræckligt vanligt før att jag ska ha samt jobbar en del mot byggbranschen och kommer ha laddmøjligheter før just detta -så just den ær væl enda jag ær sæker på att jag kommer ænvænda. Har æven færdigt førberett i sommarstugan før 3-fas :)

Men Frankrike och resten av Europa, kan mycket troligt kunna bli lite flaxande runt i Europa førutom Frankrike som ær bokat och klart!

Østkusten i Sverige, død zon på teslakartan, vad och hur ska man ladda dær?
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Beck skrev:
men kanske inte så vanligt i Norge p g a annat jordningssystem
Delvis enig med dig dær, men tillræckligt vanligt før att jag ska ha samt jobbar en del mot byggbranschen och kommer ha laddmøjligheter før just detta -så just den ær væl enda jag ær sæker på att jag kommer ænvænda. Har æven færdigt førberett i sommarstugan før 3-fas :)

Men Frankrike och resten av Europa, kan mycket troligt kunna bli lite flaxande runt i Europa førutom Frankrike som ær bokat och klart!

Østkusten i Sverige, død zon på teslakartan, vad och hur ska man ladda dær?
Håller med Ostkusten är en vit fläck men det finns en distansladdare i Karlskrona och i Kalmar några typ2 som ger ca. 10 mil/Tim i Ålem finns också typ2 sedan blir det ett lyft när SuC.en blir klar i Tindered och det skall även upp en i Kalmar.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Beck
Teslaägare

Inlägg av Beck »

distansladdare i Karlskrona och i Kalmar några typ2 som ger ca. 10 mil/Tim i Åle
adapter/kabel till detta? Ålem blir grymt før mig semestertider ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror du ska satsa på en Chademo +typ2. Jag har använt bägge en hel del och jobbar en del i Norge så jag har provat en del turer där ...
Utmed östkusten verkar det komma en hel del möjligheter under året och det finns trådar om det.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Chademo definitivt. Trodde inte jag skulle behöva den så mycket men bara idag har jag använt den 2 ggr i Trollhättan och i Ludvika. Troligen toppar jag upp med den på väg hem i morron i Örebro för att vara säker att jag kommer till sc i jung

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Mickeren skrev:
Chademo definitivt. Trodde inte jag skulle behöva den så mycket men bara idag har jag använt den 2 ggr i Trollhättan och i Ludvika. Troligen toppar jag upp med den på väg hem i morron i Örebro för att vara säker att jag kommer till sc i jung

Bild

Skriv svar