Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Grafen visar ju att den som 2025 kan leverera både ICE och elbilar har bäst förutsättningar.

Under förutsättning att man är i förvandling.
Grafen visar en kraftigt minskning av efterfrågan på ICE-bilar, och en brist på elbilar som folk vill ha istället. Det leder till några saker: Folk skjuter på sitt nybilsköp eftersom det inte går att få tag på den bil de vill ha (och allt färre vill köpa en gammaldags ICE), och elbilar kommer fortsatt ha en hög prisnivå pga efterfrågan. Och den tillverkare som satsat på stora volymer elbilar kommer kunna sälja allt de bygger under överskådlig tid.

Begagnade elbilar kommer följaktligen fortsätta vara dyra, så länge konjunkturen är okej. Och efterfrågan kommer explodera in i en ny högkonjunktur.
Precis där i dödsdalen kommer det bli svårt för många tillverkare men extra svårt för dom som inte kan utnyttja efterfrågan av alla fordonstyper.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Fredrik j skrev:
Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Grafen visar ju att den som 2025 kan leverera både ICE och elbilar har bäst förutsättningar.

Grafen visar en kraftigt minskning av efterfrågan på ICE-bilar, och en brist på elbilar som folk vill ha istället. Det leder till några saker: Folk skjuter på sitt nybilsköp eftersom det inte går att få tag på den bil de vill ha (och allt färre vill köpa en gammaldags ICE), och elbilar kommer fortsatt ha en hög prisnivå pga efterfrågan. Och den tillverkare som satsat på stora volymer elbilar kommer kunna sälja allt de bygger under överskådlig tid.

Begagnade elbilar kommer följaktligen fortsätta vara dyra, så länge konjunkturen är okej. Och efterfrågan kommer explodera in i en ny högkonjunktur.
Precis där i dödsdalen kommer det bli svårt för många tillverkare men extra svårt för dom som inte kan utnyttja efterfrågan av alla fordonstyper.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang där. Menar du att Tesla - som bara gör elbilar - har en nackdel där?

Jag ser det snarare som de som sålde mekaniska skrivmaskiner på 70-talet, eller knapp-mobiler i början av 2010-talet. Ja, de kunde fortsätta sälja sina "gamla" produkter ett par år till. Men på sikt blir det en nischprodukt, och allt som är nerplöjt i den tillverkningen blir vad man kallar för "stranded assets", alltså värdelöst. Istället för att skriva av produktionslinan över tid så blir värdet närmare noll väldigt snabbt. Och det blir svårt att överleva rent finansiellt, utan stora räddningspaket.

Jag ser en stor risk att flera traditionella biltillverkare som inte ställt om tillräckligt snabbt helt enkelt kommer gå omkull, vilket förvärrar dödsdalens skugga. Och förbättrar för Tesla och de nya tillverkarna.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

iAkita skrev:
Det är inte utan att man förundras över begagnatköparna och vilka de är/varit. Tidigare när det fanns en bonus på 70 000 kr så verkade de helt glömma bort denna och betalade gärna mer än nypris innan bonusen avräknades. Men nu när bonusen med största sannolikhet försvinner så är det inte längre aktuellt att betala mer än nypris, vilket i och för sig är vettigt. Men har folk verkligen inte fattat att de skulle dra av bonusen från nybilspriset tidigare, när de värderade de begagnade bilar de köpte?
Ja, jag tror faktiskt att den adderade begagnatmarknaden har varit så förvirrad. Nu med stigande räntor och fallande konjunktur så kommer säkert priserna gå emot normalt, alltså inte betala mer än nypris för begagnade bilar.

Grafen ovan skulle ju iofs kunna innebära det omvända med brist på elbilar oavsett nya eller begagnade. Men det kräver ju en återhämtning 2024 eller 2025.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Men den är redan kraschad.
De betalas inte längre över nypriser.

De sjönk med 10-15% snabbt när alla slutade ta in teslor. Det var andra halvan i september.

Köper man nu en Model Y tex, alltså senaste versionen med alla uppdateringar och 1000 mil - begagnad så spar man cirka 60.000 mot att kvitta ut en ny.

Nånstans där vi är idag så är ju marknaden redan "normaliserad". Dvs sjunker beg.priserna ännu mer så skulle nybilsförsäljningen dö helt.
Vem vill betala 100-150 extra för en identisk bil som ingen suttit i. Runt 60 tycker jag är en helt normaliserad marknad.
Eller vad bör en 22:a vara värd då?
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Har man gjort några meloner på fastigheter/aktier så är 150000 mer än nypris småpengar om man vill ha en bra elbil
Största hypen har dock varit. Nu är det krigsekonomi med sjunkande bostäder och höjda räntor mm
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Andersen skrev:
Fredrik j skrev:

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang där. Menar du att Tesla - som bara gör elbilar - har en nackdel där?

Jag ser det snarare som de som sålde mekaniska skrivmaskiner på 70-talet, eller knapp-mobiler i början av 2010-talet. Ja, de kunde fortsätta sälja sina "gamla" produkter ett par år till. Men på sikt blir det en nischprodukt, och allt som är nerplöjt i den tillverkningen blir vad man kallar för "stranded assets", alltså värdelöst. Istället för att skriva av produktionslinan över tid så blir värdet närmare noll väldigt snabbt. Och det blir svårt att överleva rent finansiellt, utan stora räddningspaket.

Jag ser en stor risk att flera traditionella biltillverkare som inte ställt om tillräckligt snabbt helt enkelt kommer gå omkull, vilket förvärrar dödsdalens skugga. Och förbättrar för Tesla och de nya tillverkarna.
Vad jag menar är att en traditionell tillverkare som ställer om för snabbt och bara har elbilar att erbjuda 2025 har sämst förutsättningar att behålla tillräckliga volymer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

pejvic skrev:
Köper man nu en Model Y tex, alltså senaste versionen med alla uppdateringar och 1000 mil - begagnad så spar man cirka 60.000 mot att kvitta ut en ny.
Ja, där någonstans är väl rimligt.
Enda anledningen till att jag nu köpt 3 nya bilar i rad är ju att begagnat marknaderna har varit så övervärderade. Och ja, det har inte funnits begagnade elbilar… under de först åren. Frågan är vad jag gör om 3-5 år? Kommer jag återgå till äldre bilar med mer mil? Vi får se.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Thed75 skrev:
Har man gjort några meloner på fastigheter/aktier så är 150000 mer än nypris småpengar om man vill ha en bra elbil
Man gör inte ”några meloner” om man lättvindigt kastar bort pengar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev:

De sjönk med 10-15% snabbt när alla slutade ta in teslor. Det var andra halvan i september.

Nånstans där vi är idag så är ju marknaden redan "normaliserad". Dvs sjunker beg.priserna ännu mer så skulle nybilsförsäljningen dö helt.
Vem vill betala 100-150 extra för en identisk bil som ingen suttit i. Runt 60 tycker jag är en helt normaliserad marknad.
Frågan är varför någon skulle köpa den begagnade för endast 60k under nypris istället för den nya, enda anledningen är ju om det är lång leveranstid. Jag tror garanterat vi kommer gå mot att elbilar fungerar som andra vanliga bilar varit traditionellt, där man tappar snabbt i början och är glad om man får mer än 60% efter 3 år. Sedan lär det väl inte ske över en natt men vi har även aspekten med att prissänkningar kan ske de närmaste åren vilket såklart ger ökad värdeminskning.

Så jag tycker en värdeminskning på 100-150k för en 22a helt klart hade kunnat varit rimlig.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Begränsat utbud av motsvarande bilar driver också upp begagnatpriserna. Det är ju först 21-22 det börjat komma hyggliga familjebilar för <1Mkr. Innan dess var det Model S eller e-Tron som fanns.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Blipblop
elbilist

Re: Säljare på Riddermark:

Inlägg av Blipblop »

taliz skrev:
Thed75 skrev:
Man gör inte ”några meloner” om man lättvindigt kastar bort pengar.
Sannolikt har man förlorat någon melon bara i år också.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Fredrik j skrev:
Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Andersen skrev:
Fredrik j skrev:

Vad jag menar är att en traditionell tillverkare som ställer om för snabbt och bara har elbilar att erbjuda 2025 har sämst förutsättningar att behålla tillräckliga volymer.
Premissen är alltså att det är fortsatt brist på elbilar, och allt större överskott på oönskade fossilbilar. Elbilar säljs därför till höga priser och marginaler, medan fossilbilarna slåss om en allt mindre mängd köpare och därför tvingas sänka priserna.

Det är rimligen ingen bra affär för en senfärdig ICE-tillverkare, som exvis Toyota.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Andersen skrev:
Det som möjligen talar emot en normalisering (50% värdetapp på tre år) av Teslor och elbilar överlag är marknadens efterfrågan på just elbilar, parat med tillverkarnas oförmåga att rampa upp tillverkningen tillräckligt snabbt. Här är en intressant graf:
FfyWpZjVQAAM2FJ.jpg
Vad den visar är en tänkt vikande efterfrågan på fossilbilar, samtidigt som elbilstillverkningen rampar upp.
Den där grafen är väl från General Motors. De tror alltid att den totala bilförsäljningen ska öka med 50% och 100% om några år för att pleasa investerare. Jag tror snarare den totala bilförsäljningen kommer minska eller ligga stabilt framöver. Om elbilar håller vad de lovar ska de ju hålla längra också.

Sen ser jag inte att Tesla är speciellt bra positionerade kommande åren. De har ju bara 2 volymmodeller till salu. VAG har väl redan ett 20tal i många olika segment. Volym bygger på att man finns i alla segment.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsOJ skrev:
Om elbilar håller vad de lovar ska de ju hålla längra också.
Är väl långt ifrån alltid drivlinan som gör att bilar skrotas.
Snarare att resten slits med år och mil. Till slut är så mkt kass att det inte är lönt att fixa. Lär gälla elbilar också, med skillnaden att batteriet lär vara värt betydligt mer än en avgasmotor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Andersen skrev:

Premissen är alltså att det är fortsatt brist på elbilar, och allt större överskott på oönskade fossilbilar. Elbilar säljs därför till höga priser och marginaler, medan fossilbilarna slåss om en allt mindre mängd köpare och därför tvingas sänka priserna.

Det är rimligen ingen bra affär för en senfärdig ICE-tillverkare, som exvis Toyota.
Jag tror att dom ICE som fortfarande säljs 2025 inte finns i det prispressade segmenten.
Just för att få upp marginalerna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Mycket troende här. Men det är OK. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Om elbilar håller vad de lovar ska de ju hålla längra också.
Är väl långt ifrån alltid drivlinan som gör att bilar skrotas.
Snarare att resten slits med år och mil. Till slut är så mkt kass att det inte är lönt att fixa. Lär gälla elbilar också, med skillnaden att batteriet lär vara värt betydligt mer än en avgasmotor.
Håller med om det du säger. Bara hört så ofta att elbilar skall hålla längre. Vi får se helt enkelt.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
Mycket troende här. Men det är OK. :)
När vi diskuterar framtiden så är det få personer som VET någonting överhuvudtaget ;)
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Åjo, är man bara litet pessimistisk får man oftast rätt och har man inte rätt blir man glatt överaskad. :D
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

LarsOJ skrev:
Andersen skrev:
Det som möjligen talar emot en normalisering (50% värdetapp på tre år) av Teslor och elbilar överlag är marknadens efterfrågan på just elbilar, parat med tillverkarnas oförmåga att rampa upp tillverkningen tillräckligt snabbt. Här är en intressant graf:
FfyWpZjVQAAM2FJ.jpg
Vad den visar är en tänkt vikande efterfrågan på fossilbilar, samtidigt som elbilstillverkningen rampar upp.
Den där grafen är väl från General Motors. De tror alltid att den totala bilförsäljningen ska öka med 50% och 100% om några år för att pleasa investerare. Jag tror snarare den totala bilförsäljningen kommer minska eller ligga stabilt framöver. Om elbilar håller vad de lovar ska de ju hålla längra också.

Sen ser jag inte att Tesla är speciellt bra positionerade kommande åren. De har ju bara 2 volymmodeller till salu. VAG har väl redan ett 20tal i många olika segment. Volym bygger på att man finns i alla segment.
Nope. Grafen är från @jpr007 på Twitter, en välrenommerad Teslaanalytiker som omnämnts av Martin Viecha, Teslas IR-chef. Tillväxten på bilmarknaden är baserad på historiska data och oberoende prognoser.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Att dyra bilar faller mer i pris än billiga är rimligt när räntan stiger dvs lånekostnaden ökar. Dessutom har snabbladdnings priset ökat mycket senaste tiden. Tex kostar det 8 kr/kwh att ladda på Tesla, en bil som drar 2 kwh per mil kostar 16 kr/mil, jämförbart med en oljebrännare på långresor. Och då måste du stanna och förlora tid.

Laddhybrider borde bli mer attraktiva eftersom milkostnad är ungefär lika beroende på körmönster.

Jag hoppas verkligen att elpriset sjunker framöver.

Mycket snack om konjunkturen, än har inte folk fått sparken, tvärtom. Däremot mindre i plånboken pga högre matpriser, elpriser, framöver kommer brf höja avgifter. Ser ut som stagflations scenario?
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Stagflation ser tyvärr ut som en rimlig framtid, att vi inom EU förlorar massor av tung industri under de kommande årens egenskapade energibrist bör ge negativ effekt på det mesta.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Andersen skrev:
LarsOJ skrev:
Andersen skrev:
FfyWpZjVQAAM2FJ.jpg

Nope. Grafen är från @jpr007 på Twitter, en välrenommerad Teslaanalytiker som omnämnts av Martin Viecha, Teslas IR-chef. Tillväxten på bilmarknaden är baserad på historiska data och oberoende prognoser.
Det står ju till och med Source: General Motors nere i hörnet på grafen du postade
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

OfarligTesla skrev:
pejvic skrev:

Frågan är varför någon skulle köpa den begagnade för endast 60k under nypris istället för den nya, enda anledningen är ju om det är lång leveranstid. Jag tror garanterat vi kommer gå mot att elbilar fungerar som andra vanliga bilar varit traditionellt, där man tappar snabbt i början och är glad om man får mer än 60% efter 3 år. Sedan lär det väl inte ske över en natt men vi har även aspekten med att prissänkningar kan ske de närmaste åren vilket såklart ger ökad värdeminskning.

Så jag tycker en värdeminskning på 100-150k för en 22a helt klart hade kunnat varit rimlig.
Jo man väljer den för 60 under som privatperson därför att om du ser tre år framåt tex då du står med denna jämfört med den som är uthämtad nu tex i nov dec så får du bara 20 mer för den som hämtas nu. Mest för de 1000 extra milen de rullat och i princip ingenting extra för att den varit i trafikt 8-9 månader extra.

så du sänker din milkostnad med nästan 10kr, vilket är jättemycket i elbilskretsar. (räknar med 1500 mil/år.

De där att man får 60% efter 3år tror jag att man kan glömma tyvärr. Andrahandsvärden på bilar går ej att förutspå men vissa saker vet man. Att tex fossilbilar med låg ägandekostnad håller sig mkt bättre än bilar med höga kostnader. Man kan tex jämföra skepp som BMW 750 som tappar totalt medan en Toyota Aygo som kostar lite i skatt och bränsle inte tappar något alls i värde. Det finns fler exempel på populära modeller som inte tappar värde, Nissan Qashqai tex.

Så det är avhängt av vad bilen kostar att äga. Plus att i Qashqais fall beror det på att modellen kvalar in i ett segment där alla vill ha den storleken. Precis som ModelY skulle jag säga. ModelY har alla de parametrar som behövs för att skapa ett värdebeständigt liv. Ingen årsskatt, ingen service som dessutom en Toyota Aygo kräver. Låg bränslekostnad och sist men inte minst en bilstorlek som fungerar perfekt för åtminstone Nordeuopeer.

Det finns inget facit men man kan ändå titta på de självklara parametrarna.
Till det kommer inflationen som spär på priser på delar, frakt mm hos fabrikerna vilket gör att det blir svårt att prissänka.
Möjligen avtar efterfrågan på nya fordon men då ökar också intresset för de lätt begagnade - dvs begpriserna går upp på populära modeller.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Jag tror (ännu en elbilstroende här) att priserna kommer att falla långsammare på elbilar är traditionella bensin och dieselbilar. Inte som det varit nu, men jämfört med hur det var historiskt.

Förr var en bil som gått 10000 mil iskall, idag är det snarare 20000 mil som är stupet. Med elbilar blir det 30000 mil. Då får nybilspriserna vara högre, men antalet bilar som säljs färre.
Skriv svar