Ja, journalister kan också ramla dit och ha en konspiratorisk misstanke mot myndigheter.wannabee skrev:Jag antar att du tycker undersökande journalister också är konspiratoriska?Fredrik j skrev:Den konspiratoriska inställningen till myndigheter gör ofta att den egna trovärdigheten kraftigt påverkas. Det kan ju vara bra att känna till.wannabee skrev:fth skrev:wannabee skrev:Du menar att man skulle kunna börja lita på Svenska myndigheter i framtiden?
Jag gör det absolut inte längre i fråga om någonting alls.Uppriktigt nyfiken, ni menar alltså på fullt allvar att alla myndigheter ljuger för oss hela tiden?LarsOJ skrev:Nä dom flesta har redan förbrukat sitt förtroendekapital hos mig.
Men det vore ju fint om de blir faktagranskade så de inte kan fortsätta sprida dynga.
Kan ni ge lite exempel på alla dessa lögner, för dom har jag tydligen missat?![]()
/fth
Här är ett exempel som även tar med anledningen till lögnerna.
https://emanuelkarlsten.se/sant-och-fal ... nell-sagt/
Mina kommentarer till några i början.
Kina ljög och då är det tydligen inget konstigt att Tegnell upprepar lögnen.
Carlsson sammanfattas så att det blir en lögn (men inget skrivs om att Carlsson kontaktat tidningen och begärt rättelse av den lögnaktiga sammanfattningen)
Osv. Osv.
Jag tycker att jag tänker som en undersökande journalist, Karlsten gör enligt mig bara halva jobbet, men det beror på den agenda han jobbar efter.
Köper Elon Twitter?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Köper Elon Twitter?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
"Förfärliga saker" vet jag kanske inte, men att det var hans tweets om/till Elliot Page och hans vägran att ta bort dessa som fick honom avstängd råder det väl inga tvivel om?wannabee skrev:Kan du inte räkna upp för mig vad Jordan Peterson har gjort för förfärliga saker på Twitter så han förtjänade att bli avstängd, nej det är enklare att yra om konspirationer när man saknar vettiga argument.
Twitters dåvarande ledning ansåg att dom stred mot plattformens villkor för användande och uppförande, vilket säkert går att diskutera, liksom varför inte andra som mer tydligt bryter mot dessa får vara kvar.
Sen är det väl kanske snarare dom som hävdar att alla svenska myndigheter ljuger som "yrar om konspirationer", inte dom som försöker bemöta dessa rätt befängda påståenden?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ingen i tråden har skrivit ”att alla myndigheter ljuger hela tiden” förutom du själv.fth skrev:"Förfärliga saker" vet jag kanske inte, men att det var hans tweets om/till Elliot Page och hans vägran att ta bort dessa som fick honom avstängd råder det väl inga tvivel om?wannabee skrev:Kan du inte räkna upp för mig vad Jordan Peterson har gjort för förfärliga saker på Twitter så han förtjänade att bli avstängd, nej det är enklare att yra om konspirationer när man saknar vettiga argument.
Twitters dåvarande ledning ansåg att dom stred mot plattformens villkor för användande och uppförande, vilket säkert går att diskutera, liksom varför inte andra som mer tydligt bryter mot dessa får vara kvar.
Sen är det väl kanske snarare dom som hävdar att alla svenska myndigheter ljuger som "yrar om konspirationer", inte dom som försöker bemöta dessa rätt befängda påståenden?
/fth
De har förbrukat sitt förtroendekapital hos MIG eftersom de blivit påkomna alltför ofta med lögner och mörkningar som jag givit några exempel på i tråden.
Det är ju lika viktigt att man kan lita på vad myndigheter säger på Twitter som på P4 då Twitter når mångfalt fler då det ofta citeras i övrig media.
En spännande undersökning skulle ju vara att ta reda på vilka personer som hanterar myndigheternas Twitter konton. Nu kan de ju posta ”anonymt” på verifierade konton.
- fth
- Teslaägare
Hur ska jag tolka följande då?LarsOJ skrev:Ingen i tråden har skrivit ”att alla myndigheter ljuger hela tiden” förutom du själv.
wannabee skrev:Du menar att man skulle kunna börja lita på Svenska myndigheter i framtiden?
Jag gör det absolut inte längre i fråga om någonting alls.
Jag ser inte riktigt hur man kan tolka detta på något annat sätt?LarsOJ skrev:Nä dom flesta har redan förbrukat sitt förtroendekapital hos mig.
Men det vore ju fint om de blir faktagranskade så de inte kan fortsätta sprida dynga.

/fth
Det betyder att man måste göra mer än att alltid blint lita på vad de säger för IBLAND har även myndigheter fel eller agerar politiskt.fth skrev:Hur ska jag tolka följande då?LarsOJ skrev:Ingen i tråden har skrivit ”att alla myndigheter ljuger hela tiden” förutom du själv.wannabee skrev:Du menar att man skulle kunna börja lita på Svenska myndigheter i framtiden?
Jag gör det absolut inte längre i fråga om någonting alls.Jag ser inte riktigt hur man kan tolka detta på något annat sätt?LarsOJ skrev:Nä dom flesta har redan förbrukat sitt förtroendekapital hos mig.
Men det vore ju fint om de blir faktagranskade så de inte kan fortsätta sprida dynga.![]()
/fth
Edit: Det är var och en fritt att leva livet utan att ifrågasätta myndigheter. Det är till och med väldigt bekvämt. Sverige har väldigt många myndigheter
- fth
- Teslaägare
Jag håller helt med om att myndigheternas närvaro i olika medier, sociala eller "vanliga", måste skötas med ansvar.LarsOJ skrev:Det är ju lika viktigt att man kan lita på vad myndigheter säger på Twitter som på P4 då Twitter når mångfalt fler då det ofta citeras i övrig media.
En spännande undersökning skulle ju vara att ta reda på vilka personer som hanterar myndigheternas Twitter konton. Nu kan de ju posta ”anonymt” på verifierade konton.
Jag har dock mycket svårt att tro att möjligheten att göra inlägg i myndighetens namn inte redan är hårt reglerat, det har säkert förekommit misstag även här, men att detta skulle bero på en "woke-komplott" eller liknande tror jag nog är helt uteslutet.
/fth
”Woke-komplott” kan nog översättas till ”Politisk korrekt” om vi pratar om Sverige.fth skrev:Jag håller helt med om att myndigheternas närvaro i olika medier, sociala eller "vanliga", måste skötas med ansvar.LarsOJ skrev:Det är ju lika viktigt att man kan lita på vad myndigheter säger på Twitter som på P4 då Twitter når mångfalt fler då det ofta citeras i övrig media.
Jag har dock mycket svårt att tro att möjligheten att göra inlägg i myndighetens namn inte redan är hårt reglerat, det har säkert förekommit misstag även här, men att detta skulle bero på en "woke-komplott" eller liknande tror jag nog är helt uteslutet.
/fth
Som när Försvarsmakten är ute med Pride flaggor eller svenska Poliser marscherar med ”White silence is violence” under BLM protesterna. Man tar politisk ställning som myndighet.
Edit: och man använder Twitter flitigt för detta
- fth
- Teslaägare
Alla institutioner måste fortlöpande ifrågasättas och granskas, internt och utifrån, och kritiseras då det är påkallat, det är ju en av hörnstenarna i en fungerande demokrati.LarsOJ skrev:Det betyder att man måste göra mer än att alltid blint lita på vad de säger för IBLAND har även myndigheter fel eller agerar politiskt.
Edit: Det är var och en fritt att leva livet utan att ifrågasätta myndigheter. Det är till och med väldigt bekvämt. Sverige har väldigt många myndigheter
Från detta till att inte lita på myndigheter "i fråga om någonting alls" och att påstå att dom "sprider dynga" är dock steget väldigt långt.
Jag själv tror (vet, till viss del) att svenska myndigheter fungerar ungefär som dom flesta andra arbetsplatser, med medarbetare på en skala från briljanta och hängivna till helt inkompetenta och näst intill kriminella, och prestationer på en skala från briljanta till "epic fails", detta är på inget sätt ett tecken på någon komplott eller konspiration, det är bara så människor fungerar, individuellt och i "flock".
/fth
- fth
- Teslaägare
Nja, vad gäller polisen så var det en polis, inte myndigheten, och hon blev också hårt kritiserad, JO-anmäld av typ 50 personer, och utredd internt, jag har mycket svårt att se detta som att myndigheten tog politisk ställning?LarsOJ skrev:Som när Försvarsmakten är ute med Pride flaggor eller svenska Poliser marscherar med ”White silence is violence” under BLM protesterna. Man tar politisk ställning som myndighet.
Vad gäller Försvarsmakten och Pride-flaggan så har jag svårt att se det kontroversiella i det? Pride-flaggan är en symbol för likabehandling, en av hörnstenarna i Sveriges grundlag, jag har iaf inga problem med att dom som myndighet tar ställning för detta.
/fth
Det handlar inte om att myndigheter ”fungerar” som andra arbetsplatser utan att myndigheter är politiskt färgade och har politisk slagsida.fth skrev:Alla institutioner måste fortlöpande ifrågasättas och granskas, internt och utifrån, och kritiseras då det är påkallat, det är ju en av hörnstenarna i en fungerande demokrati.LarsOJ skrev:Det betyder att man måste göra mer än att alltid blint lita på vad de säger för IBLAND har även myndigheter fel eller agerar politiskt.
Från detta till att inte lita på myndigheter "i fråga om någonting alls" och att påstå att dom "sprider dynga" är dock steget väldigt långt.
Jag själv tror (vet, till viss del) att svenska myndigheter fungerar ungefär som dom flesta andra arbetsplatser, med medarbetare på en skala från briljanta och hängivna till helt inkompetenta och näst intill kriminella, och prestationer på en skala från briljanta till "epic fails", detta är på inget sätt ett tecken på någon komplott eller konspiration, det är bara så människor fungerar, individuellt och i "flock".
/fth
” Den här rapporten redovisar resultatet av de utnämningar som beslutats om av regeringen Löfven mellan åren 2014–2020. Trots kravet på saklighet kan vi visa att det i utnämningarna av svenska myndighetschefer finns en kraftig politisk slagsida. Regeringen Löfven har i många fall rekryterat tidigare politiker som opolitiska chefer, och har i mycket hög grad utnämnt egna partiföreträdare och nära förtrogna. Socialdemokratin har agerat i strid med grundlagen och missbrukat regeringsmakten.”
https://timbro.se/allmant/enpartistaten/
Det här olagliga missbruket lyser givetvis igenom i myndigheternas Twitterflöden.
Pride=politikfth skrev:Nja, vad gäller polisen så var det en polis, inte myndigheten, och hon blev också hårt kritiserad, JO-anmäld av typ 50 personer, och utredd internt, jag har mycket svårt att se detta som att myndigheten tog politisk ställning?LarsOJ skrev:Som när Försvarsmakten är ute med Pride flaggor eller svenska Poliser marscherar med ”White silence is violence” under BLM protesterna. Man tar politisk ställning som myndighet.
Vad gäller Försvarsmakten och Pride-flaggan så har jag svårt att se det kontroversiella i det? Pride-flaggan är en symbol för likabehandling, en av hörnstenarna i Sveriges grundlag, jag har iaf inga problem med att dom som myndighet tar ställning för detta.
/fth
”en av hörnstenarna i Sveriges grundlag”
Svenska flaggan dög inte för Försvarsmakten då? Och du tror inte de ville ta nåååågot politiskt ställningstagande?
- fth
- Teslaägare
Vilken politik menar du Pride står för? Vilket politiskt ställningstagande menar du att Försvarsmakten intog?LarsOJ skrev:Pride=politik
”en av hörnstenarna i Sveriges grundlag”
Svenska flaggan dög inte för Försvarsmakten då? Och du tror inte de ville ta nåååågot politiskt ställningstagande?
/fth
Som jag tolkar Woke så är det någon som behandlar människor och personer av olika könen och sexualitet lika? Ok?
”My son's woke kindergarten teacher taught him that he's actually a girl because he played with dolls.”
Texten ovan beskriver en inskränkt LHSare som skulle gråta blod om hans son lekte med dockor och kalla honom en massa saker. En normalt funtad människor struntar så klart fullständigt i om en pojke leker med dockor eller en flicka med bilar. Det förändrar så klart inte deras kön eller deras sexuella läggning, vilket verkar vara av stor viktigt hos dessa individer.
- Gustafsson
- Teslaägare
Tror man måste skilja på politik och värderingar. Alla lagar och all myndighetsutövning bygger på värderingar som vi genom århundraden enats om, sedan ca 100 år via utövande av demokrati som vi känner den, på medeltiden via ting, kungamakt och annat.
Självklart finns det värderingar bakom myndighetsbeslut och det de kommunicerar.
Nåt annat är väl inte möjligt? I grunden bygger ju myndighetsutövning på hur vi röstat.
Att man sedan inte gillar det är ju upp till var och en.
Men man vet väl ganska väl vad en myndighet står för. Att de luras och försöker föra folk bakom ljuset tror jag inte på.
Självklart finns det värderingar bakom myndighetsbeslut och det de kommunicerar.
Nåt annat är väl inte möjligt? I grunden bygger ju myndighetsutövning på hur vi röstat.
Att man sedan inte gillar det är ju upp till var och en.
Men man vet väl ganska väl vad en myndighet står för. Att de luras och försöker föra folk bakom ljuset tror jag inte på.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är väl inte värre än att man själv får upplysa sitt barn hur det ligger till.LarsL skrev:Som jag tolkar Woke så är det någon som behandlar människor och personer av olika könen och sexualitet lika? Ok?
”My son's woke kindergarten teacher taught him that he's actually a girl because he played with dolls.”
Texten ovan beskriver en inskränkt LHSare som skulle gråta blod om hans son lekte med dockor och kalla honom en massa saker. En normalt funtad människor struntar så klart fullständigt i om en pojke leker med dockor eller en flicka med bilar. Det förändrar så klart inte deras kön eller deras sexuella läggning, vilket verkar vara av stor viktigt hos dessa individer.
Ja, men frågan här vad en Woke var och för mig blir det oklart. Är den en person som tycker att någon som leker med dockor är flicka eller homosexuell?Fredrik j skrev:Det är väl inte värre än att man själv får upplysa sitt barn hur det ligger till.
Det är en person som vill chockera sin omgivning vid varje tillfälle.LarsL skrev:Ja, men frågan här vad en Woke var och för mig blir det oklart. Är den en person som tycker att någon som leker med dockor är flicka eller homosexuell?Fredrik j skrev:Det är väl inte värre än att man själv får upplysa sitt barn hur det ligger till.
Termen woke kommer från början från en antirasistisk rörelse (stay awake - woke), som även vill bekämpa andra sociala orättvisor. Svårt att förstå varför du (och många med dig) hatar sånt, men hata på du.LarsOJ skrev:Den definitionen stämmer väl överens med MIN uppfattning av Woke. Du får gärna presentera diniAkita skrev:Alltså hallå, den där definitionen är ju ett skämt fyllt av nedsättande epitet. Kanske bättre att citera en riktig ordbok istället?LarsOJ skrev:WOKEJerka skrev:Vad betyder woke och vad är ”woke folket”? Varför ska man hata dem? Så många frågor… jag kanske borde hänga mer på Twitter?
Umbrella term for individuals who are engrossed by social justice and thinks of themselves as saviors with a moral high ground, but remain willfully ignorant to the irrationality of their claims and the problems they create. These individuals give special treatment to certain minorities in hopes of ending racism and perpetuate mental illnesses as the norm.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Woke
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Från början ja.. Jag väntar fortfarande på din definition av Woke idag?iAkita skrev:Termen woke kommer från början från en antirasistisk rörelse (stay awake - woke), som även vill bekämpa andra sociala orättvisor. Svårt att förstå varför du (och många med dig) hatar sånt, men hata på du.LarsOJ skrev:Den definitionen stämmer väl överens med MIN uppfattning av Woke. Du får gärna presentera diniAkita skrev:Alltså hallå, den där definitionen är ju ett skämt fyllt av nedsättande epitet. Kanske bättre att citera en riktig ordbok istället?LarsOJ skrev:WOKEJerka skrev:Vad betyder woke och vad är ”woke folket”? Varför ska man hata dem? Så många frågor… jag kanske borde hänga mer på Twitter?
Umbrella term for individuals who are engrossed by social justice and thinks of themselves as saviors with a moral high ground, but remain willfully ignorant to the irrationality of their claims and the problems they create. These individuals give special treatment to certain minorities in hopes of ending racism and perpetuate mental illnesses as the norm.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Woke
”Elon Musk says he's wading into politics to stop the "woke mind virus" from destroying civilization.”
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... 2022-5?amp
Det är ju liksom inte bara jag som tycker woke kulturen är ett problem. Det har inget med hat att göra. Det har du hittat på själv.
Apropå hat och wokeness:
“At its heart, wokeness is divisive, exclusionary and hateful. It basically gives mean people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue,”
- Elon Musk
https://dailycitizen.focusonthefamily.c ... bylon-bee/
Edit: jag håller inte med Elon i mycket som rör AI eller bilar men här tycker jag han är spot on.
“At its heart, wokeness is divisive, exclusionary and hateful. It basically gives mean people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue,”
- Elon Musk
Edit: jag håller inte med Elon i mycket som rör AI eller bilar men här tycker jag han är spot on.
Ja, om man har Musk som moralisk måttstock så förstår jag att man ogillar woke. Jag har fortfarande svårt att förstå varför de som reagerar på och vill göra något åt rasism och sociala orättvisor ses som dåliga och rentuav farliga människor som hotar vår civilisation. Samtidigt är jag inte förvånad, det så har det allt mer låtit efter att Trump kom till makten genom att förvrida både fakta och debatten. Motstånd mot rasism och att värna om jämlikhet, klimat, miljö och fattiga människor i krigsutsatta länder och diktaturer har ju i princip blivit de nya dödssynderna, iallafall för många konservativa inom högerpolitiken. Det märks även bland en del på detta forum. Mycket märkligt.LarsOJ skrev:Apropå hat och wokeness:
- Elon Musk
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
“At its heart, wokeness is divisive, exclusionary and hateful. It basically gives mean people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue,”iAkita skrev:Ja, om man har Musk som moralisk måttstock så förstår jag att man ogillar woke. Jag har fortfarande svårt att förstå varför de som reagerar på och vill göra något åt rasism och sociala orättvisor ses som dåliga och rentuav farliga människor som hotar vår civilisation. Samtidigt är jag inte förvånad, det så har det allt mer låtit efter att Trump kom till makten genom att förvrida både fakta och debatten. Motstånd mot rasism och att värna om jämlikhet, klimat, miljö och fattiga människor i krigsutsatta länder och diktaturer har ju i princip blivit de nya dödssynderna, iallafall för många konservativa inom högerpolitiken. Det märks även bland en del på detta forum. Mycket märkligt.LarsOJ skrev:Apropå hat och wokeness:
- Elon Musk
Usch, det här luktar mer och mer 30-tal.iAkita skrev:Ja, om man har Musk som moralisk måttstock så förstår jag att man ogillar woke. Jag har fortfarande svårt att förstå varför de som reagerar på och vill göra något åt rasism och sociala orättvisor ses som dåliga och rentuav farliga människor som hotar vår civilisation. Samtidigt är jag inte förvånad, det så har det allt mer låtit efter att Trump kom till makten genom att förvrida både fakta och debatten. Motstånd mot rasism och att värna om jämlikhet, klimat, miljö och fattiga människor i krigsutsatta länder och diktaturer har ju i princip blivit de nya dödssynderna, iallafall för många konservativa inom högerpolitiken. Det märks även bland en del på detta forum. Mycket märkligt.
Som jag har förstått det är "woke" inte att allas lika rättighet och frihet att göra. Utan mera vad folk uppfattar som ett tvång, en viss fascism dvs att folk blir avskedade (exempel i kanada där en professor(?) som vägrade använda en students påhittade pronomen och istället ville använda namnet.). Eller motståndet mot att män skall få använda kvinnors ombytesrum eller kvinnofängelse. (en stor del transfrågor), men även rasism som BLM och attacken på polisen (defund the police). och rasism (vita rasen tycker de skambeläggs och skall stå tillbaka (sk omvänd rasism). Också polarisering att det är en snäv åsiktskorridor (som inte ens de til vänstern kan hålla sig inom utan de blir detoxad och anklagad). Rädslan att stötta sig med någon är också woke.
För egentligen är det som "woke" står för bra, men de (motståndarna till woke) tycker de gått för långt och "woke" oftar fultolkar motståndaren för att kunna kalla dem invektiv.
För egentligen är det som "woke" står för bra, men de (motståndarna till woke) tycker de gått för långt och "woke" oftar fultolkar motståndaren för att kunna kalla dem invektiv.