Klar uppdatering IMO.

Det i kombination med 800V etc gör ju att denna känns bra mkt mer intressant än Q8 FL.
(Fyrkantig ratt är väl sådär dock...)
https://www.carscoops.com/2022/11/2024- ... ck-469-hp/
Moderator: Redaktion
Till Audis försvar här så tycker jag inte den ser så fyrkantig ut. Fast jag har i och för sig inte kört en bil med en ratt som är riktigt lika 'tillplattad' som den där... En vanlig golf-7-kombi har en ratt som är en aning platt i nederkant. Det tycker inte jag är något problem. Men visst. Den där ratten är mer 'tillplattad'...taliz skrev:.../ (Fyrkantig ratt är väl sådär dock...) /...
Du menar att du föredrar kombi efter att ha haft SUV?macky skrev:Den ska ha den nya mjukvaran som ska vara över hela linjen i koncernen vad det lider. Är väl vad som fördröjer det hela vad jag förstått. Försiktigt positiv men ska man vänta på den väntar jag nog hellre på A6 e-tron. Mycket spännande att se vilken tekniknivå och interiör man kan förvänta sig.
Förslag: Håll dig några meter bakom så trycker den inte avgaserna rätt in i luftintaget.taliz skrev:.../ Bara en sån sak som att sitta i kö, har man en avgas-SUV framför så trycker den in avgaserna rätt in i luftintaget… /...
Sen kan man ju endast åka långa sträckor också. Då slipper man gå in och ur så ofta.SwedishAdvocate skrev:Förslag: Håll dig några meter bakom så trycker den inte avgaserna rätt in i luftintaget.taliz skrev:.../ Bara en sån sak som att sitta i kö, har man en avgas-SUV framför så trycker den in avgaserna rätt in i luftintaget… /...
Andra fördelar med en M3 jämfört med SUV: Lägre energiförbrukning och längre räckvidd. Och finns det någon konkurrent som snabbladdar lika snabbt som en M3?
Jag är nog lite delad. Gillar SUV när jag bara ska åka ned till landet på E4:an. Känns lite klumpigt när jag åker kort. Men visst, bortser man från estetiska aspekter och roligt att köra är jag ju rätt förtjust i SUV. Har ju en Polestar 3 reserverad som kanske är lite av ett mellanting.taliz skrev:Du menar att du föredrar kombi efter att ha haft SUV?macky skrev:Den ska ha den nya mjukvaran som ska vara över hela linjen i koncernen vad det lider. Är väl vad som fördröjer det hela vad jag förstått. Försiktigt positiv men ska man vänta på den väntar jag nog hellre på A6 e-tron. Mycket spännande att se vilken tekniknivå och interiör man kan förvänta sig.
Jag har ju en idé om att skaffa en Model 3 igen, men tanken på att sitta långt ner igen lockar inte alls.
Bara en sån sak som att sitta i kö, har man en avgas-SUV framför så trycker den in avgaserna rätt in i luftintaget…
Sen att kliva in/ur, vilket man gör konstant, är ju mkt smidigare med SUV.
När man kör skogsvägar är det trevligt med högre markfrigång dessutom.
Enda fördelen med kombi är väl att det i teorin är snålare och roligare att köra. Men det väger inte upp för nackdelarna IMO, särskilt inte för en ”daily”.
Ja, ett annat förslag är helt enkelt att cykla istället. Eller åka buss.kaffekoko skrev:Sen kan man ju endast åka långa sträckor också. Då slipper man gå in och ur så ofta.SwedishAdvocate skrev:Förslag: Håll dig några meter bakom så trycker den inte avgaserna rätt in i luftintaget.taliz skrev:.../ Bara en sån sak som att sitta i kö, har man en avgas-SUV framför så trycker den in avgaserna rätt in i luftintaget… /...
Andra fördelar med en M3 jämfört med SUV: Lägre energiförbrukning och längre räckvidd. Och finns det någon konkurrent som snabbladdar lika snabbt som en M3?
Det lär inte bli några 200kwh i A6. Snarare ca 100. Kanske kan den gå lite snålare än etron GT, kanske inte(pga formen). Dvs 70 mil kanske man kommer i nerförsbacke, solsken och medvind i 70kmh.macky skrev:Jag är nog lite delad. Gillar SUV när jag bara ska åka ned till landet på E4:an. Känns lite klumpigt när jag åker kort. Men visst, bortser man från estetiska aspekter och roligt att köra är jag ju rätt förtjust i SUV. Har ju en Polestar 3 reserverad som kanske är lite av ett mellanting.taliz skrev:Du menar att du föredrar kombi efter att ha haft SUV?macky skrev:Den ska ha den nya mjukvaran som ska vara över hela linjen i koncernen vad det lider. Är väl vad som fördröjer det hela vad jag förstått. Försiktigt positiv men ska man vänta på den väntar jag nog hellre på A6 e-tron. Mycket spännande att se vilken tekniknivå och interiör man kan förvänta sig.
Jag har ju en idé om att skaffa en Model 3 igen, men tanken på att sitta långt ner igen lockar inte alls.
Bara en sån sak som att sitta i kö, har man en avgas-SUV framför så trycker den in avgaserna rätt in i luftintaget…
Sen att kliva in/ur, vilket man gör konstant, är ju mkt smidigare med SUV.
När man kör skogsvägar är det trevligt med högre markfrigång dessutom.
Enda fördelen med kombi är väl att det i teorin är snålare och roligare att köra. Men det väger inte upp för nackdelarna IMO, särskilt inte för en ”daily”.
Ngt som slog mig efter söndagens laddningskaos är att jag skulle vilja ha en bil med typ 70 mils räckvidd. Så att man minskar risken att hamna i den situationen igen. Lär ju bara bli värre tror jag. Då kanske en bakhjulsdriven A6 e-tron är ngt för mig om de håller vad som utlovats.
Avsåg WLTP, det pratas om den räckvidden. Menar alltså inte att jag ska kunna köra 70 mil utan får jag ledigt till dryga 50 i verkligheten så är jag mer oberoende av laddning i mitt körmönster. Gillar Sportbacken bättre faktiskt och den lär ha lite bättre aerodynamik. Har ju halvkombilucka också vilket är grymt.taliz skrev:Det lär inte bli några 200kwh i A6. Snarare ca 100. Kanske kan den gå lite snålare än etron GT, kanske inte(pga formen). Dvs 70 mil kanske man kommer i nerförsbacke, solsken och medvind i 70kmh.macky skrev:Jag är nog lite delad. Gillar SUV när jag bara ska åka ned till landet på E4:an. Känns lite klumpigt när jag åker kort. Men visst, bortser man från estetiska aspekter och roligt att köra är jag ju rätt förtjust i SUV. Har ju en Polestar 3 reserverad som kanske är lite av ett mellanting.taliz skrev:Du menar att du föredrar kombi efter att ha haft SUV?macky skrev:Den ska ha den nya mjukvaran som ska vara över hela linjen i koncernen vad det lider. Är väl vad som fördröjer det hela vad jag förstått. Försiktigt positiv men ska man vänta på den väntar jag nog hellre på A6 e-tron. Mycket spännande att se vilken tekniknivå och interiör man kan förvänta sig.
Jag har ju en idé om att skaffa en Model 3 igen, men tanken på att sitta långt ner igen lockar inte alls.
Bara en sån sak som att sitta i kö, har man en avgas-SUV framför så trycker den in avgaserna rätt in i luftintaget…
Sen att kliva in/ur, vilket man gör konstant, är ju mkt smidigare med SUV.
När man kör skogsvägar är det trevligt med högre markfrigång dessutom.
Enda fördelen med kombi är väl att det i teorin är snålare och roligare att köra. Men det väger inte upp för nackdelarna IMO, särskilt inte för en ”daily”.
Ngt som slog mig efter söndagens laddningskaos är att jag skulle vilja ha en bil med typ 70 mils räckvidd. Så att man minskar risken att hamna i den situationen igen. Lär ju bara bli värre tror jag. Då kanske en bakhjulsdriven A6 e-tron är ngt för mig om de håller vad som utlovats.
Ptjah, det klarar ju å andra sidan en Model S LR redan idag. Har halvkombi-lucka också.macky skrev:Avsåg WLTP, det pratas om den räckvidden. Menar alltså inte att jag ska kunna köra 70 mil utan får jag ledigt till dryga 50 i verkligheten så är jag mer oberoende av laddning i mitt körmönster. Gillar Sportbacken bättre faktiskt och den lär ha lite bättre aerodynamik. Har ju halvkombilucka också vilket är grymt.taliz skrev:Det lär inte bli några 200kwh i A6. Snarare ca 100. Kanske kan den gå lite snålare än etron GT, kanske inte(pga formen). Dvs 70 mil kanske man kommer i nerförsbacke, solsken och medvind i 70kmh.macky skrev:Jag är nog lite delad. Gillar SUV när jag bara ska åka ned till landet på E4:an. Känns lite klumpigt när jag åker kort. Men visst, bortser man från estetiska aspekter och roligt att köra är jag ju rätt förtjust i SUV. Har ju en Polestar 3 reserverad som kanske är lite av ett mellanting.taliz skrev:Du menar att du föredrar kombi efter att ha haft SUV?macky skrev:Den ska ha den nya mjukvaran som ska vara över hela linjen i koncernen vad det lider. Är väl vad som fördröjer det hela vad jag förstått. Försiktigt positiv men ska man vänta på den väntar jag nog hellre på A6 e-tron. Mycket spännande att se vilken tekniknivå och interiör man kan förvänta sig.
Jag har ju en idé om att skaffa en Model 3 igen, men tanken på att sitta långt ner igen lockar inte alls.
Bara en sån sak som att sitta i kö, har man en avgas-SUV framför så trycker den in avgaserna rätt in i luftintaget…
Sen att kliva in/ur, vilket man gör konstant, är ju mkt smidigare med SUV.
När man kör skogsvägar är det trevligt med högre markfrigång dessutom.
Enda fördelen med kombi är väl att det i teorin är snålare och roligare att köra. Men det väger inte upp för nackdelarna IMO, särskilt inte för en ”daily”.
Ngt som slog mig efter söndagens laddningskaos är att jag skulle vilja ha en bil med typ 70 mils räckvidd. Så att man minskar risken att hamna i den situationen igen. Lär ju bara bli värre tror jag. Då kanske en bakhjulsdriven A6 e-tron är ngt för mig om de håller vad som utlovats.
Med tanke på ix50 630 underdrivna wltp som den verkar eftersom den kommer 55 mil i 110 borde ju göra att en A6 om den har likande storlek på batteri borde klara 5-10 mil i 110 och då skulle jag vara hemma, vilket jag blir med ix50. Söndagen på höstlovet känns som en av de värre resdagarna, så jag vägrade åka till stugan över helgen för jag ville inte stanna och försöka ladda. Men nästa år kanskemacky skrev:Avsåg WLTP, det pratas om den räckvidden. Menar alltså inte att jag ska kunna köra 70 mil utan får jag ledigt till dryga 50 i verkligheten så är jag mer oberoende av laddning i mitt körmönster. Gillar Sportbacken bättre faktiskt och den lär ha lite bättre aerodynamik. Har ju halvkombilucka också vilket är grymt.taliz skrev:Det lär inte bli några 200kwh i A6. Snarare ca 100. Kanske kan den gå lite snålare än etron GT, kanske inte(pga formen). Dvs 70 mil kanske man kommer i nerförsbacke, solsken och medvind i 70kmh.macky skrev:Jag är nog lite delad. Gillar SUV när jag bara ska åka ned till landet på E4:an. Känns lite klumpigt när jag åker kort. Men visst, bortser man från estetiska aspekter och roligt att köra är jag ju rätt förtjust i SUV. Har ju en Polestar 3 reserverad som kanske är lite av ett mellanting.taliz skrev:Du menar att du föredrar kombi efter att ha haft SUV?macky skrev:Den ska ha den nya mjukvaran som ska vara över hela linjen i koncernen vad det lider. Är väl vad som fördröjer det hela vad jag förstått. Försiktigt positiv men ska man vänta på den väntar jag nog hellre på A6 e-tron. Mycket spännande att se vilken tekniknivå och interiör man kan förvänta sig.
Jag har ju en idé om att skaffa en Model 3 igen, men tanken på att sitta långt ner igen lockar inte alls.
Bara en sån sak som att sitta i kö, har man en avgas-SUV framför så trycker den in avgaserna rätt in i luftintaget…
Sen att kliva in/ur, vilket man gör konstant, är ju mkt smidigare med SUV.
När man kör skogsvägar är det trevligt med högre markfrigång dessutom.
Enda fördelen med kombi är väl att det i teorin är snålare och roligare att köra. Men det väger inte upp för nackdelarna IMO, särskilt inte för en ”daily”.
Ngt som slog mig efter söndagens laddningskaos är att jag skulle vilja ha en bil med typ 70 mils räckvidd. Så att man minskar risken att hamna i den situationen igen. Lär ju bara bli värre tror jag. Då kanske en bakhjulsdriven A6 e-tron är ngt för mig om de håller vad som utlovats.
Var inte så säker på det. Tror den kommer bara som RS(och kanske S) först, just för att inte sabba försäljningen av Q8.backe skrev:Nu när man har släppt priserna på Q8 E-tron så borde rimligen Q6 E-tron hamna bit under den prismässigt, känns hoppfullt.
Blir dock lite trixigt för Audi att hitta plats mellan Q4 och Q8 prismässigt? Kanske får man sänka Q4 50?
taliz skrev:Var inte så säker på det. Tror den kommer bara som RS(och kanske S) först, just för att inte sabba försäljningen av Q8.backe skrev:Nu när man har släppt priserna på Q8 E-tron så borde rimligen Q6 E-tron hamna bit under den prismässigt, känns hoppfullt.
Blir dock lite trixigt för Audi att hitta plats mellan Q4 och Q8 prismässigt? Kanske får man sänka Q4 50?
Det lär inte bli någon volymbil från start, är ju en helt ny plattform som delas med Porsche. Bör iaf sälja bättre än etron GT, vilket nog är målet.backe skrev:taliz skrev:Var inte så säker på det. Tror den kommer bara som RS(och kanske S) först, just för att inte sabba försäljningen av Q8.backe skrev:Nu när man har släppt priserna på Q8 E-tron så borde rimligen Q6 E-tron hamna bit under den prismässigt, känns hoppfullt.
Blir dock lite trixigt för Audi att hitta plats mellan Q4 och Q8 prismässigt? Kanske får man sänka Q4 50?
Kanske, vågat isåfall då man troligen sabbar försäljningen av Q6 istället.
Var inte så säker på det, kom ihåg 914, 924Lurkern skrev:Om plattformen tagits fram för att användas av Porsche från början kan det här bli bland det bästa ever.
Det vore i så fall en rekordlåg ambitionsnivå.taliz skrev:Det lär inte bli någon volymbil från start, är ju en helt ny plattform som delas med Porsche. Bör iaf sälja bättre än etron GT, vilket nog är målet.backe skrev:taliz skrev:Var inte så säker på det. Tror den kommer bara som RS(och kanske S) först, just för att inte sabba försäljningen av Q8.backe skrev:Nu när man har släppt priserna på Q8 E-tron så borde rimligen Q6 E-tron hamna bit under den prismässigt, känns hoppfullt.
Blir dock lite trixigt för Audi att hitta plats mellan Q4 och Q8 prismässigt? Kanske får man sänka Q4 50?
Kanske, vågat isåfall då man troligen sabbar försäljningen av Q6 istället.
taliz skrev:Det lär inte bli någon volymbil från start, är ju en helt ny plattform som delas med Porsche. Bör iaf sälja bättre än etron GT, vilket nog är målet.backe skrev:taliz skrev:Var inte så säker på det. Tror den kommer bara som RS(och kanske S) först, just för att inte sabba försäljningen av Q8.backe skrev:Nu när man har släppt priserna på Q8 E-tron så borde rimligen Q6 E-tron hamna bit under den prismässigt, känns hoppfullt.
Blir dock lite trixigt för Audi att hitta plats mellan Q4 och Q8 prismässigt? Kanske får man sänka Q4 50?
Kanske, vågat isåfall då man troligen sabbar försäljningen av Q6 istället.
Håller med om att inredningen ser riktigt snygg ut!taliz skrev:Ser ut som det blir en helt ny, modern, interiör med stor horisontell skärm.
Klar uppdatering IMO.
Det i kombination med 800V etc gör ju att denna känns bra mkt mer intressant än Q8 FL.
(Fyrkantig ratt är väl sådär dock...)
https://www.carscoops.com/2022/11/2024- ... ck-469-hp/