Beställde MYP i augusti v/s, stod Dec-Feb i början innan datum försvann helt, gissar att feb är troligast ?
RN1176
Ledsen att göra dig besviken, men vi beställde 2xMYP i Maj och det ser ut som att vi kommer få våra först i slutet på Februari enligt Tesla
Rikligt med is i magen krävs för tillfället xD
Vad har du för konfiguration på dina bilar? Det är olika leveranstider beroende på färg och interiör
Exteriör: Vit
Interiör: Svart
Mjukvara: FSD
Det låter inte bra, andra som har beställt 25/5 eller t.o.m. 2/6 har redan fått en tid för upphämtning nästa vecka.
Jag pratade med Tesla i lördags och fick höra att min kommer ”troligtvis” innan årsskiftet.
Det känns som alla som har RN1171 och v/s har redan fått sina bilar, så nu är det dags för RN1172 och uppåt. Hoppas att du har fel och min SA har rätt. Men man vet aldrig med Tesla
Har ni på car.info möjlighet att redovisa vilka bilar som är registrerade på respektive näringsidkare. Ungefär som man kan söka på TM Sweden hos Merinfo/Biluppgifter?
VI har tänkte på det i flera år men aldrig riktigt kommit till skott . Det är väldigt enkelt att gruppera per org-nr men vi har inte riktigt några listor på vilket företag som tillhör vilket orgnr. Åtminstone gällande de stora volymerna det kan röra sig om. Som jag förstått det är det ganska dyrt att köpa in namn+orgnr-kopplingar för samtliga svenska företag. Tyvärr ganska många orgnr som äger bilar.
Tänker mig att det finns möjlighet att utveckla en tjänst som i någon mån tillfredsställer den infotörst som finns hos många av de som beställer nya bilar hos alla möjliga märken. Biluppgifters lösning är så trubbig när det gäller att lista ut om vilka bilar som kommit in på sistone. Söker man på ett visst VIN går ju allt att ta fram. Men har man inte fått VIN, eller om man vill ha aggregerad data på vad som är på väg in till, i det här fallet, Tesla är det svårt.
Typ en vy där man kan se hur många bilar som förreggats under vilken vecka. Och sedan kunna tratta ner på antal MY/M3/MS/MX osv ner till MY SR/LR/P ända ner till individuella bilar på VIN/regnr-nivå.
Det låter som en vettig filtrering.
BTW… du kan inte se om det ligger några vita M3P bland de där hundratals Shanghai-bilarna?
Inga Performance alls från Shanghai tyvärr. Bara LR medan samtliga från Berlin är Performance.
Det är Model 3P han undrar över.... kommer de också från Berlin numera?
Hehe, läste slarvigt och utgick väl från trådtiteln om MYP . Inga 3:or alls dock så svaret var ju enkelt ändå (tyvärr)
Tack! Fattar helt förvirringen kring MYP/M3P. Hänger runt i alla möjliga väntrum för att snappa upp lite mer info:) Sorry alla för OT. Får hoppas på att 3:orna kommer med nästa båt.
Har svårt att bedöma affärsmöjligheten med en dylik tjänst med företagens samlade fordonsinnehav, och förstår att det kan vara svårt att räkna hem om det är kostnader förknippade med matchningen. Men utifrån mitt smala användningsområde där jag har en förmåga att sätta mig i situationer där jag typ ständigt väntar på en ny bil skulle det vara väldigt välkommet. Kan iofs tänka mig att även andra kan se ett värde i en sammanställning av hur ett företags (ex bilhandlares) bilparker ser ut.
Intressant att jag inte heller får träff på VIN, får någon det?
Antar att det blir en till uppdatering om senare datum inom kort
V/S, MYP, Trosta, 2/6, VIN i källkod, Godkänt utan USS, EDD 15-29/11.
Nej ingen träff.
Uppdatering om senare datum förvånar mig inte nu efter alla ändringar.....
Fick vin 25/10 så man tycker ju att bilen borde vara här nu på den tiden.
Så 23 P förregistrerades 4/11, tillverkade mellan 17-26/10. Ingen av dem var min (fick VIN 26/10). V/S beställd 25/5, RN11724xxxx, inga tillval eller vinterdäck, leverans till Trosta.
Fick VIN XP7YGCEL1PB0436xx på slutfakturan, betalade bilen, och sms med EDD 16-30/11. Inte hört nåt mer sen dess. Jo, ingen USS-disclaimer!
Hmmm... VIN får man väl inte förrän bilen är tillverkad, eller hur?
Intressant att jag inte heller får träff på VIN, får någon det?
Antar att det blir en till uppdatering om senare datum inom kort
V/S, MYP, Trosta, 2/6, VIN i källkod, Godkänt utan USS, EDD 15-29/11.
Nej ingen träff.
Uppdatering om senare datum förvånar mig inte nu efter alla ändringar.....
Fick vin 25/10 så man tycker ju att bilen borde vara här nu på den tiden.
Så 23 P förregistrerades 4/11, tillverkade mellan 17-26/10. Ingen av dem var min (fick VIN 26/10). V/S beställd 25/5, RN11724xxxx, inga tillval eller vinterdäck, leverans till Trosta.
Fick VIN XP7YGCEL1PB0436xx på slutfakturan, betalade bilen, och sms med EDD 16-30/11. Inte hört nåt mer sen dess. Jo, ingen USS-disclaimer!
Hmmm... VIN får man väl inte förrän bilen är tillverkad, eller hur?
Du kan få VIN innan tillverkning, det byggs och allokeras i serie.
Möjliggör för Tesla att sätta på billigare däck kanske?
Eller lite klenare bromsar?
Spekulerar bara men det är troligtvis någon form av kostnadsbesparing för att Tesla ska tjäna lite mer pengar.
Om vi pratar Performance så behöver de gå ner i däckbredd bak från 275 till 245 för att hitta några däck som faktiskt är viktbegränsande, så den spekulationen ger jag inte mycket för.
Att de skulle sätta klenare bromsar på Performance är kanske möjligt, men knappast troligt.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Det är ju 2072 även på din polares -22a enligt Transportstyrelsen. Carinfo har däremot andra uppgifter.
Min bil har också 2003 kg på carinfo medan TS skriver 2072 kg.
Så skillnaden ligger i att carinfo redovisar andra siffror än TS.
Därför att i 2023 och vissa sena 2022 har dem ändrat till die-casting både fram och back. Tidigare endast fram i Model Y.
Nu används alltså gigapress för att gjuta både fram och bakdel till Model Y vilket eliminerar kopiösa mängder svetsning, bultar och tätning. Därav vikt skillnaden. Det har inget att göra med varken däck dimension eller bromsar för framtida skifte
Därför att i 2023 och vissa sena 2022 har dem ändrat till die-casting både fram och back. Tidigare endast fram i Model Y.
Nu används alltså gigapress för att gjuta både fram och bakdel till Model Y vilket eliminerar kopiösa mängder svetsning, bultar och tätning. Därav vikt skillnaden. Det har inget att göra med varken däck dimension eller bromsar för framtida skifte
Men det stämmer ju inte.
Minskar bilens vikt så ändras tjänstevikten snarare än totalvikten. Och tjänstevikten är oförändrad.