Hello!
Sitter och funderar på att beställa en model y bakhjulsdrift. Ni som har någon av model Y bilarna, tror ni man klarar köra 260 km på en laddning (kör den sträckan flera gången i månaden, har laddstolpe på båda ställena)? Mestadels motorväg. Bilen har ju 430km Räckvidd (WLTP-uppskattning), men vad betyder det på riktigt?
Min model 3 SR klarar inte den sträckan förutom när det är 20 grader och superfint väder. Måste alltid stanna och ladda 5 minuter vilket är drygt när barnen somnat
Ja, det är inga problem alls.
Jag har en MYP och kör GBG-Malmö ca 30mil utan problem. Detta med 21 tummare dessutom.
RWD bör vara snålare men har också mindre batteri.
Ja, det är inga problem alls.
Jag har en MYP och kör GBG-Malmö ca 30mil utan problem. Detta med 21 tummare dessutom.
RWD bör vara snålare men har också mindre batteri.
Hur många km har du kvar på batteriet när du kört den sträckan?
Ja, det är inga problem alls.
Jag har en MYP och kör GBG-Malmö ca 30mil utan problem. Detta med 21 tummare dessutom.
RWD bör vara snålare men har också mindre batteri.
Hur många km har du kvar på batteriet när du kört den sträckan?
Hello!
Sitter och funderar på att beställa en model y bakhjulsdrift. Ni som har någon av model Y bilarna, tror ni man klarar köra 260 km på en laddning (kör den sträckan flera gången i månaden, har laddstolpe på båda ställena)? Mestadels motorväg. Bilen har ju 430km Räckvidd (WLTP-uppskattning), men vad betyder det på riktigt?
Min model 3 SR klarar inte den sträckan förutom när det är 20 grader och superfint väder. Måste alltid stanna och ladda 5 minuter vilket är drygt när barnen somnat
Om du har första generationens M3 SR med 405 km wltp så kommer du märka skillnad.
MY SR har 455 wltp med 19”. Dessutom värmepump så den går mycket snålare än M3 i kallt väder.
Räkna med 28-30 mil under vintern, lägg på 2-4 mil sommartid.
Jag bor i Norrland och får min MY SR om några veckor. Kör 3000 mil/år. Räckvidden kommer vara en icke-fråga för mig.
Ja, det är inga problem alls.
Jag har en MYP och kör GBG-Malmö ca 30mil utan problem. Detta med 21 tummare dessutom.
RWD bör vara snålare men har också mindre batteri.
Hur många km har du kvar på batteriet när du kört den sträckan?
Jag kör % och hade strax över 30% kvar.
Körde 15x2 mil i helgen med min LR och jag löste Inte det ens i närheten av 70% kan jag säga
Ja, det är inga problem alls.
Jag har en MYP och kör GBG-Malmö ca 30mil utan problem. Detta med 21 tummare dessutom.
RWD bör vara snålare men har också mindre batteri.
Hur många km har du kvar på batteriet när du kört den sträckan?
Jag kör % och hade strax över 30% kvar.
Körde 15x2 mil i helgen med min LR och jag löste Inte det ens i närheten av 70% kan jag säga
LR ska ju vara snålare än P så det verkar konstigt (om du nu inte körde som en biltjuv hela sträckan)
Jag kör Malmö - Göteborg varje vecka med min MYP med 21” hjul. Brukar ha 32-38% kvar. Körde sträckan i torsdags och hade då 34% kvar när jag var framme.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Ja, det är inga problem alls.
Jag har en MYP och kör GBG-Malmö ca 30mil utan problem. Detta med 21 tummare dessutom.
RWD bör vara snålare men har också mindre batteri.
Hur många km har du kvar på batteriet när du kört den sträckan?
Jag kör % och hade strax över 30% kvar.
Körde 15x2 mil i helgen med min LR och jag löste Inte det ens i närheten av 70% kan jag säga
LR ska ju vara snålare än P så det verkar konstigt (om du nu inte körde som en biltjuv hela sträckan)
Jag kör Malmö - Göteborg varje vecka med min MYP med 21” hjul. Brukar ha 32-38% kvar. Körde sträckan i torsdags och hade då 34% kvar när jag var framme.
Kör 110km/h samt 120km/h där det står på skyltarna, varken mer eller mindre då jag 1. Har familj i bilen 2. Är enormt beroende av körkort i jobb och vardag.
Så grattis till er som löser det, min bil för det Inte iaf.
Sportar 19” som medföljer vid köp.
66% löser du det på.
En bra dag 20 mil ToR när vi hämtar ungar spenderar bilen typ mellan 50-60% beroende på väderförhållanden
Körde Gbg-Fredrikstad i september, ensam i bilen dit, sällskap av 4 kompletta hjul hem. 44 mil ToR och 8 % kvar i tanken. Startade på 100%. På 110 körde jag ca 105 så snålåkte lite. MY LR 22 19” orginal.
70kWh ny, kanske lite degraderad, då blir räckvidden ungefär samma som en ny Y bakhjulsdriven, då den har lägre förbrukning.
Kolla däcktrycket annars och räkna ut tillgänglig batterikapacitet i energigrafen
Har 77kWh batteriet med 2000 mil på mätaren, AC laddning 98% (eller om det är 75kWh, Y5LD är det) men det är den större som kom -22 iaf.
44mil på motorväg kommer jag ju INTE kan jag säga direkt.
Måste vara något Brutalt fel på min bil isåfall.
Plus att jag typ Aldrig har igång AC tex.
70kWh ny, kanske lite degraderad, då blir räckvidden ungefär samma som en ny Y bakhjulsdriven, då den har lägre förbrukning.
Kolla däcktrycket annars och räkna ut tillgänglig batterikapacitet i energigrafen
Har 77kWh batteriet med 2000 mil på mätaren, AC laddning 98% (eller om det är 75kWh, Y5LD är det) men det är den större som kom -22 iaf.
44mil på motorväg kommer jag ju INTE kan jag säga direkt.
Måste vara något Brutalt fel på min bil isåfall.
Plus att jag typ Aldrig har igång AC tex.
Körde förra veckan med en MYLR -22 452km på 98%, ungefär 16 grader och ingen regn. Snittade nog 100km/h. Fick en medelförbrukning på 157Wh/km. Tror lätt att man kommer 26mil med en MYSR under vintertid. Räknar nog med en 35mil på sommaren.
Nu har man beställt en och ska prova den i ett halv år iaf.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Körde förra veckan med en MYLR -22 452km på 98%, ungefär 16 grader och ingen regn. Snittade nog 100km/h. Fick en medelförbrukning på 157Wh/km. Tror lätt att man kommer 26mil med en MYSR under vintertid. Räknar nog med en 35mil på sommaren.
Nu har man beställt en och ska prova den i ett halv år iaf.
Kan man beställa annat än vit och klara gränsen för 700:-?
Vår LR -22 rullade 35 mil i regn och rusk på höstlovet, och samma tillbaka igen. Skyltad hastighet, ungefär hälften motorväg (110-120) och resten 70-90. Startade båda resorna med 100% och kom fram med 17-18%
Vår LR -22 rullade 35 mil i regn och rusk på höstlovet, och samma tillbaka igen. Skyltad hastighet, ungefär hälften motorväg (110-120) och resten 70-90. Startade båda resorna med 100% och kom fram med 17-18%
Vår LR -22 rullade 35 mil i regn och rusk på höstlovet, och samma tillbaka igen. Skyltad hastighet, ungefär hälften motorväg (110-120) och resten 70-90. Startade båda resorna med 100% och kom fram med 17-18%
Låter rimligt, regn ökar förbrukningen mycket
Yes. Minns inte exakt hur mycket samma resa drog i somras men kan inte påminna mig att det var så mycket.
Med Model 3 SR+ (ej LFP) var det laddstopp som gällde oavsett väder. Det hade nog gått att snålköra rejält och landa med ett fåtal procent men jag har inte nerver för det.
Körde förra veckan med en MYLR -22 452km på 98%, ungefär 16 grader och ingen regn. Snittade nog 100km/h. Fick en medelförbrukning på 157Wh/km. Tror lätt att man kommer 26mil med en MYSR under vintertid. Räknar nog med en 35mil på sommaren.
Nu har man beställt en och ska prova den i ett halv år iaf.
Kan man beställa annat än vit och klara gränsen för 700:-?
Sent svar men ja det kunde du.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Vår LR -22 rullade 35 mil i regn och rusk på höstlovet, och samma tillbaka igen. Skyltad hastighet, ungefär hälften motorväg (110-120) och resten 70-90. Startade båda resorna med 100% och kom fram med 17-18%
Vår LR rullade 20 mil i regn och rusk på lovet och tillbaka igen. Körde i 78 kmh. Startade med 100%. Fick stanna och ladda på vägen åt båda hållen. Hade inte kommit fram annars….
Den drog 4,3 kwh/mil.
Kan ju bero på att jag hade en 1300 kg husvagn hängande bak. Annars är snittet på de första 1000 milen 1,57 kwh/mil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24