Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Moderator: Redaktion
Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Enligt vissa är regen inga problmen på isiga vägar. "Det är bara att lyfta lätt på foten"
Enligt andra är det omöjligt att inte få sladd om en plötslig situation uppstår.
Men hur fungerar det teknikmässigt. Om bilen känner av sladd varför kickar inte ABS/ antisladd in?
Saxat från nätet:The car dynamically adjusts regen if senses that a wheel is about to lock up (much like ABS). You can see that on an icy road the green bar is all over the place if you suddenly take your foot off the accelerator.
Tesla: ABS - I ett nödläge ska bromspedalen tryckas ner hårt och hållas nere med ett bestämt tryck även om vägunderlaget är halt.
Enligt andra är det omöjligt att inte få sladd om en plötslig situation uppstår.
Men hur fungerar det teknikmässigt. Om bilen känner av sladd varför kickar inte ABS/ antisladd in?
Saxat från nätet:The car dynamically adjusts regen if senses that a wheel is about to lock up (much like ABS). You can see that on an icy road the green bar is all over the place if you suddenly take your foot off the accelerator.
Tesla: ABS - I ett nödläge ska bromspedalen tryckas ner hårt och hållas nere med ett bestämt tryck även om vägunderlaget är halt.
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Jag gissar att det kan skilja en hel del mellan olika tillverkare?
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Jag nästan helt säker på att det är flera faktorer så som däck, erfarenhet samt underlag. Is och snö en dag behöver inte bete sig på samma sätt en annan dag, eller på annan ort osv. Temperaturer, luftfuktighet och annat påverkar underlagets inverkan på bilen. Bara för att det ser lika ut på termometer och med ens ögon så betyder det inte att underlaget är detsamma för bilen. Så tror vissa säkert kör i sämre förhållande än vad andra som påstår sig kunna hantera alla situationer tror. Men erfarenhet spelar också stor roll. Jag hanterar tex vår bil bättre än min sambo då jag kör mer.Jeltsin skrev:Enligt vissa är regen inga problmen på isiga vägar. "Det är bara att lyfta lätt på foten"
Enligt andra är det omöjligt att inte få sladd om en plötslig situation uppstår.
Men hur fungerar det teknikmässigt. Om bilen känner av sladd varför kickar inte ABS/ antisladd in?
Saxat från nätet:The car dynamically adjusts regen if senses that a wheel is about to lock up (much like ABS). You can see that on an icy road the green bar is all over the place if you suddenly take your foot off the accelerator.
Tesla: ABS - I ett nödläge ska bromspedalen tryckas ner hårt och hållas nere med ett bestämt tryck även om vägunderlaget är halt.
Med det sagt så ska teslor sen ett tag tillbaka minska regen om den känner av att det sladdar. Så det kan upplevas som halt i en sekund, men blir sen bättre. Inte optimalt dock.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Varför tror du inte att antisladd griper in?Jeltsin skrev:Enligt vissa är regen inga problmen på isiga vägar. "Det är bara att lyfta lätt på foten"
Enligt andra är det omöjligt att inte få sladd om en plötslig situation uppstår.
Men hur fungerar det teknikmässigt. Om bilen känner av sladd varför kickar inte ABS/ antisladd in?
Saxat från nätet:The car dynamically adjusts regen if senses that a wheel is about to lock up (much like ABS). You can see that on an icy road the green bar is all over the place if you suddenly take your foot off the accelerator.
Tesla: ABS - I ett nödläge ska bromspedalen tryckas ner hårt och hållas nere med ett bestämt tryck även om vägunderlaget är halt.
Jag har försökt provocera fram sladd genom att gasa och sedan svänga och släppa upp gaspedalen. Resultatet är att baken flyttar sig 10 cm i sidled innan bilen rätar upp sig.
För ett tag sedan körde jag om en buss i en vänsterkurva (tvåfilig motorvägspåfart) i regn. Precis samma sak inträffade då, bilens bakdel gled 10 cm mot bussen innan bilen rätades upp.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Teslorna, i synnerhet model 3 har kritiserats för att ESP tillåter lite för yviga rörelser, så att det känns instabilt.
Det betyder inte att ESP inte fungerar eller inte är aktiv. Vore den inaktiv skulle bilen kana helt okontrollerat så fort man släppte upp accelerationspedalen. Det går helt enkelt inte att regenerera med en bromskraft som motsvarar mer än 0.3g när friktionskoefficienten är lägre än 0.3, vilket den ofta är på is och snö.
Det som händer är att hjulen börjar glida och bilen blir instabil för en mycket kort stund, och ESP detekterar detta och rätar upp situationen genom att minska bromskraft på vissa hjul och öka den på andra. Parametrarna i ESP avgör hur mycket avvikelse i hjulhastighet och vinkel som tillåts innan den går in och korrigerar.
Det betyder inte att ESP inte fungerar eller inte är aktiv. Vore den inaktiv skulle bilen kana helt okontrollerat så fort man släppte upp accelerationspedalen. Det går helt enkelt inte att regenerera med en bromskraft som motsvarar mer än 0.3g när friktionskoefficienten är lägre än 0.3, vilket den ofta är på is och snö.
Det som händer är att hjulen börjar glida och bilen blir instabil för en mycket kort stund, och ESP detekterar detta och rätar upp situationen genom att minska bromskraft på vissa hjul och öka den på andra. Parametrarna i ESP avgör hur mycket avvikelse i hjulhastighet och vinkel som tillåts innan den går in och korrigerar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Flertalet som skrivit att de fått bredsladd på motorväg. Men jag håller dig att antisladd verkar fungera under de få tillfällen jag testat med MY och sommardäck på isiga underlag i mars månad. Men jag upplevde inte att det blev ABS-liknande bromsning vid isig nedförsbacke.mikebike skrev:Varför tror du inte att antisladd griper in?
Jag har försökt provocera fram sladd genom att gasa och sedan svänga och släppa upp gaspedalen. Resultatet är att baken flyttar sig 10 cm i sidled innan bilen rätar upp sig.
För ett tag sedan körde jag om en buss i en vänsterkurva (tvåfilig motorvägspåfart) i regn. Precis samma sak inträffade då, bilens bakdel gled 10 cm mot bussen innan bilen rätades upp.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Det är också skillnad mellan de olika Teslamodellerna.ErikHallq skrev:Jag nästan helt säker på att det är flera faktorer så som däck, erfarenhet samt underlag. Is och snö en dag behöver inte bete sig på samma sätt en annan dag, eller på annan ort osv. Temperaturer, luftfuktighet och annat påverkar underlagets inverkan på bilen. Bara för att det ser lika ut på termometer och med ens ögon så betyder det inte att underlaget är detsamma för bilen. Så tror vissa säkert kör i sämre förhållande än vad andra som påstår sig kunna hantera alla situationer tror. Men erfarenhet spelar också stor roll. Jag hanterar tex vår bil bättre än min sambo då jag kör mer.Jeltsin skrev:Enligt vissa är regen inga problmen på isiga vägar. "Det är bara att lyfta lätt på foten"
Enligt andra är det omöjligt att inte få sladd om en plötslig situation uppstår.
Men hur fungerar det teknikmässigt. Om bilen känner av sladd varför kickar inte ABS/ antisladd in?
Saxat från nätet:The car dynamically adjusts regen if senses that a wheel is about to lock up (much like ABS). You can see that on an icy road the green bar is all over the place if you suddenly take your foot off the accelerator.
Tesla: ABS - I ett nödläge ska bromspedalen tryckas ner hårt och hållas nere med ett bestämt tryck även om vägunderlaget är halt.
Med det sagt så ska teslor sen ett tag tillbaka minska regen om den känner av att det sladdar. Så det kan upplevas som halt i en sekund, men blir sen bättre. Inte optimalt dock.
S och X regenererar mest på framhjulen vilket gör att det inte blir någon sladd, medan 3 och Y regenererar mest på bakhjulen vilket kunde ge en oväntad sladd när man klev av acceleratorn. Men som du skriver så ändrade Tesla i mjukvaran på AWD 3 och Y förra vintern så att om bilen detekterar halt underlag så skiftar den till att regenerera mest på framhjulen. RWD modeller regenererar givetvis enbart på bakhjulen.
Den som är intresserad kan kolla på Tesla-Björns video där han visar med hjälp av SMT hur det fungerar i praktiken.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Fick möjlighet att testa köra på väldigt isiga förhållanden igår med min M3 RWD -22 med nya dubbfria vinterdäck. Nu har jag kört mestadels framhjulsdriven eller AWD senaste tiden.Nicke Nyfiken skrev:Det är också skillnad mellan de olika Teslamodellerna.ErikHallq skrev:Jag nästan helt säker på att det är flera faktorer så som däck, erfarenhet samt underlag. Is och snö en dag behöver inte bete sig på samma sätt en annan dag, eller på annan ort osv. Temperaturer, luftfuktighet och annat påverkar underlagets inverkan på bilen. Bara för att det ser lika ut på termometer och med ens ögon så betyder det inte att underlaget är detsamma för bilen. Så tror vissa säkert kör i sämre förhållande än vad andra som påstår sig kunna hantera alla situationer tror. Men erfarenhet spelar också stor roll. Jag hanterar tex vår bil bättre än min sambo då jag kör mer.Jeltsin skrev:Enligt vissa är regen inga problmen på isiga vägar. "Det är bara att lyfta lätt på foten"
Enligt andra är det omöjligt att inte få sladd om en plötslig situation uppstår.
Men hur fungerar det teknikmässigt. Om bilen känner av sladd varför kickar inte ABS/ antisladd in?
Saxat från nätet:The car dynamically adjusts regen if senses that a wheel is about to lock up (much like ABS). You can see that on an icy road the green bar is all over the place if you suddenly take your foot off the accelerator.
Tesla: ABS - I ett nödläge ska bromspedalen tryckas ner hårt och hållas nere med ett bestämt tryck även om vägunderlaget är halt.
Med det sagt så ska teslor sen ett tag tillbaka minska regen om den känner av att det sladdar. Så det kan upplevas som halt i en sekund, men blir sen bättre. Inte optimalt dock.
S och X regenererar mest på framhjulen vilket gör att det inte blir någon sladd, medan 3 och Y regenererar mest på bakhjulen vilket kunde ge en oväntad sladd när man klev av acceleratorn. Men som du skriver så ändrade Tesla i mjukvaran på AWD 3 och Y förra vintern så att om bilen detekterar halt underlag så skiftar den till att regenerera mest på framhjulen. RWD modeller regenererar givetvis enbart på bakhjulen.
Den som är intresserad kan kolla på Tesla-Björns video där han visar med hjälp av SMT hur det fungerar i praktiken.
Upplevde många gånger när man släppte upp gasen att regen bidrog extremt mycket framförallt vid kurvor att bilen fick sladd eller började får kat när den kopplades in.
Det går väl inte att minska regen? Går att ändra till frirulla, krypa eller stoppa. Men det är väl hur bilen beter sig när man går från stillastående?
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Går inte att minska regen manuellt på -22 rwd.
Är det ishalka och man har dubbfria däck får man räkna med ett visst släpp innan esp hämtar upp det.
Är likadant vid gaspådrag, systemet tillåter att bakändan får gå ut ett par decimeter från idealspåret innan ESP går in. Personligen tycker jag det är mer underhållande, har kört andra system som kastrerar bilen totalt, svintrist att köra på snö och is.
Är det ishalka och man har dubbfria däck får man räkna med ett visst släpp innan esp hämtar upp det.
Är likadant vid gaspådrag, systemet tillåter att bakändan får gå ut ett par decimeter från idealspåret innan ESP går in. Personligen tycker jag det är mer underhållande, har kört andra system som kastrerar bilen totalt, svintrist att köra på snö och is.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Detta är ej premium, nu har jag visserligen dubbdäck och gillar en bil som är kommunikativ. Men att ha denna setting som default ger ingen premiumkänsla.
Ligger jag i kurva och det är salthalka samt släpper gasen helt så kommer den vingla till rätt rejält.
Lika om man släpper upp gasen helt inför rödljus, bilen ger en känsla av instabilitet då den hasar lite på dubbarna.
Här vill jag lovorda BMW, med fräscha däck är en bakhjulsdriven klippstabil, man kan gasa fullt i rondeller och den kastar inget. Däremot erbjuder man ett "Dynamic Traction Control"-mode, där man kan köra med lite lätt sladd. Samt även möjligheten att koppla ur allt för att åka riktigt brett. Bättre lösning än att köra på "One traction-mode to rule them all!".
Skulle vara så otroligt lätt för Tesla att mjuka upp detta lite, så den reducerar regen lite ytterligare när det uppenbarligen är halt. Gillar man inte att köra aktivt så måste detta ge en enorm känsla av otrygghet.
Hur beter sig Teslas RWD-modeller i dessa situationer?
Ligger jag i kurva och det är salthalka samt släpper gasen helt så kommer den vingla till rätt rejält.
Lika om man släpper upp gasen helt inför rödljus, bilen ger en känsla av instabilitet då den hasar lite på dubbarna.
Här vill jag lovorda BMW, med fräscha däck är en bakhjulsdriven klippstabil, man kan gasa fullt i rondeller och den kastar inget. Däremot erbjuder man ett "Dynamic Traction Control"-mode, där man kan köra med lite lätt sladd. Samt även möjligheten att koppla ur allt för att åka riktigt brett. Bättre lösning än att köra på "One traction-mode to rule them all!".
Skulle vara så otroligt lätt för Tesla att mjuka upp detta lite, så den reducerar regen lite ytterligare när det uppenbarligen är halt. Gillar man inte att köra aktivt så måste detta ge en enorm känsla av otrygghet.
Hur beter sig Teslas RWD-modeller i dessa situationer?
Tesla Model Y Performance
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Jag är nog inne på samma spår. Gillar mer att bilen kommunicerar ”det är halt!”, än att den styr upp allt perfekt tills föraren flyttat ut sitt agerande utanför naturlagarna och resultatet blir katastrof. Det finns tydligen de som tror att bara man har dubbdäck och en bil som hela tiden meddelar att ”allt är lugnt” så är det fritt fram att köra som vore det sol och +24° ute.tor-ake skrev:Går inte att minska regen manuellt på -22 rwd.
Är det ishalka och man har dubbfria däck får man räkna med ett visst släpp innan esp hämtar upp det.
Är likadant vid gaspådrag, systemet tillåter att bakändan får gå ut ett par decimeter från idealspåret innan ESP går in. Personligen tycker jag det är mer underhållande, har kört andra system som kastrerar bilen totalt, svintrist att köra på snö och is.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Jag håller med dig i detta. Man kunna lita på bilen och få just den kommunikationen att det är halt ute. Sedan får man anpassa körningen efter väglaget. När bilen agerar svajigt blir man lite konfundersam. Då regen går på riktigt kraftigt och då skapar detta.Walker skrev:Jag är nog inne på samma spår. Gillar mer att bilen kommunicerar ”det är halt!”, än att den styr upp allt perfekt tills föraren flyttat ut sitt agerande utanför naturlagarna och resultatet blir katastrof. Det finns tydligen de som tror att bara man har dubbdäck och en bil som hela tiden meddelar att ”allt är lugnt” så är det fritt fram att köra som vore det sol och +24° ute.tor-ake skrev:Går inte att minska regen manuellt på -22 rwd.
Är det ishalka och man har dubbfria däck får man räkna med ett visst släpp innan esp hämtar upp det.
Är likadant vid gaspådrag, systemet tillåter att bakändan får gå ut ett par decimeter från idealspåret innan ESP går in. Personligen tycker jag det är mer underhållande, har kört andra system som kastrerar bilen totalt, svintrist att köra på snö och is.
Tyvärr nere i Skåne som en exil norrlänning (

Har mött skåningar mitt i vintern med sommardäck på.
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Rent tekniskt kan inte ABS lösa ett problem om bägge bakhjulen sladdar pga att regen ”låst bakhjulen”.Jeltsin skrev:Men hur fungerar det teknikmässigt. Om bilen känner av sladd varför kickar inte ABS/ antisladd in?
ABS ser till att bromsarna inte låser genom att minska bromskraften på ett hjul som låst sig/snurrar för sakta. Har elmotorn bromsat bägge hjulen så de snurrar för sakta kan inte ABS lösa det problemet.
Antisladd kan inte heller lösa det på bakhjulen om de är låsta, återstår att endast bromsa ett av framhjulen vilket ger begränsad antisladdverkan.
Som någon skrev tillåter bilen lite sladd innan antisladden ingriper. Det är inte mycket sladd men litegrann.
Om bakhjulen vill snurra för sakta löser bilen det med att minska regen.
Man kan få lite lite sladd (bakhjulen ut en dm eller så) sedan släpper bilen på regen och försöker man tvinga samma beteende igen direkt efteråt har bilen lärt sig att det är halt och minskar regen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
När bilen "lär sig" att det är halt och minskar regen, gäller det resten av resan eller får man random återgång till full regen under resan?
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Jag hävdar att bilen rent tekniskt kan lösa det problemet. Om regen låst bakhjulen så känner ju bilen av att framhjulen fortfarande rullar, alltså måste den lätta på regen tills hjulen återfår ungefär samma hastighet.AAKEE skrev:Rent tekniskt kan inte ABS lösa ett problem om bägge bakhjulen sladdar pga att regen ”låst bakhjulen”.Jeltsin skrev:Men hur fungerar det teknikmässigt. Om bilen känner av sladd varför kickar inte ABS/ antisladd in?
ABS ser till att bromsarna inte låser genom att minska bromskraften på ett hjul som låst sig/snurrar för sakta. Har elmotorn bromsat bägge hjulen så de snurrar för sakta kan inte ABS lösa det problemet.
Antisladd kan inte heller lösa det på bakhjulen om de är låsta, återstår att endast bromsa ett av framhjulen vilket ger begränsad antisladdverkan.
Som någon skrev tillåter bilen lite sladd innan antisladden ingriper. Det är inte mycket sladd men litegrann.
Om bakhjulen vill snurra för sakta löser bilen det med att minska regen.
Man kan få lite lite sladd (bakhjulen ut en dm eller så) sedan släpper bilen på regen och försöker man tvinga samma beteende igen direkt efteråt har bilen lärt sig att det är halt och minskar regen.
Billiga antisladdsystem klarar inte sådant här men jobbar man med effektreducering i kombination med att bromsarna går in så blir det i regel väldigt bra. Funkar ypperligt på ICE-bilar så varför ska det inte gå att göra motsvarande på en elbil?
Jag har en fossilbil som effektmässigt matchar MYP'en, med sommardäck och snö så var den stabilare i låg fart så länge antisladd var på jämfört med MYP'en.
Tesla Model Y Performance
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Jag har för mig att tesla-Björn visar/testar hur det funkar i YT-videon länkad högre upp i tråden.Lurkern skrev:När bilen "lär sig" att det är halt och minskar regen, gäller det resten av resan eller får man random återgång till full regen under resan?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Enligt videon jag länkade till ovan så återgår regen till normalläge efter några minuter.Lurkern skrev:När bilen "lär sig" att det är halt och minskar regen, gäller det resten av resan eller får man random återgång till full regen under resan?
Konstig prioritering tycker jag. Kör man landsväg eller motorväg är det ofta längre tid mellan regenereringarna än så, vilket betyder att det blir lite sladd varje gång man kliver av ”gaspedalen” lite hastigt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Det är även mer kopplad till AWD och hur bilen förlägger drivkraften och regen för en modell med drivning på alla hjulen.flamman skrev:Jag har för mig att tesla-Björn visar/testar hur det funkar i YT-videon länkad högre upp i tråden.Lurkern skrev:När bilen "lär sig" att det är halt och minskar regen, gäller det resten av resan eller får man random återgång till full regen under resan?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
MYP har ett annat stabilare beteende vs model 3, bara släppa upp play pedalen snabbt så sköter det sig självt utan släpp.
Testade flera gånger i halt väglag, vid lätt bromsning så känns det som bilen stannar snabbare jämfört med panikbromsning.
Testade flera gånger i halt väglag, vid lätt bromsning så känns det som bilen stannar snabbare jämfört med panikbromsning.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Jag tänker lika, regen är ju en typ av broms och som då självklart kan minskas på samma sätt som ABS gör.Arctic Drifter skrev:Jag hävdar att bilen rent tekniskt kan lösa det problemet. Om regen låst bakhjulen så känner ju bilen av att framhjulen fortfarande rullar, alltså måste den lätta på regen tills hjulen återfår ungefär samma hastighet.AAKEE skrev:Rent tekniskt kan inte ABS lösa ett problem om bägge bakhjulen sladdar pga att regen ”låst bakhjulen”.Jeltsin skrev:Men hur fungerar det teknikmässigt. Om bilen känner av sladd varför kickar inte ABS/ antisladd in?
ABS ser till att bromsarna inte låser genom att minska bromskraften på ett hjul som låst sig/snurrar för sakta. Har elmotorn bromsat bägge hjulen så de snurrar för sakta kan inte ABS lösa det problemet.
Antisladd kan inte heller lösa det på bakhjulen om de är låsta, återstår att endast bromsa ett av framhjulen vilket ger begränsad antisladdverkan.
Som någon skrev tillåter bilen lite sladd innan antisladden ingriper. Det är inte mycket sladd men litegrann.
Om bakhjulen vill snurra för sakta löser bilen det med att minska regen.
Man kan få lite lite sladd (bakhjulen ut en dm eller så) sedan släpper bilen på regen och försöker man tvinga samma beteende igen direkt efteråt har bilen lärt sig att det är halt och minskar regen.
Billiga antisladdsystem klarar inte sådant här men jobbar man med effektreducering i kombination med att bromsarna går in så blir det i regel väldigt bra. Funkar ypperligt på ICE-bilar så varför ska det inte gå att göra motsvarande på en elbil?
Jag har en fossilbil som effektmässigt matchar MYP'en, med sommardäck och snö så var den stabilare i låg fart så länge antisladd var på jämfört med MYP'en.
Jag skrev här för några år sedan lite skämtsamt (men ändå fullt allvarligt) att effektmätaren i displayen är
en friktions-mätare

ju såklart låsa hjulen mer än fästet (dvs slira)… jag tänkte då att man när man släpper på gaspedalen så visar
regen/effekt-mätaren hur bra/dåligt fäste man har


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Precis så fungerar Model 3 också. Nu kan jag iofs inte jämföra exakt, men tycker M3 LR AWD beter sig bra utan sladd i mycket halt väglag. Bilen fick verkligen känna på halt väglag igår. Tycker det blivit bättre med uppdateringarna sedan 2019.Tellus skrev:MYP har ett annat stabilare beteende vs model 3, bara släppa upp play pedalen snabbt så sköter det sig självt utan släpp.
Testade flera gånger i halt väglag, vid lätt bromsning så känns det som bilen stannar snabbare jämfört med panikbromsning.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Ok, ja det kan bero på uppdateringar, har inte kört model 3 på ett tag.Elix747 skrev:Precis så fungerar Model 3 också. Nu kan jag iofs inte jämföra exakt, men tycker M3 LR AWD beter sig bra utan sladd i mycket halt väglag. Bilen fick verkligen känna på halt väglag igår. Tycker det blivit bättre med uppdateringarna sedan 2019.Tellus skrev:MYP har ett annat stabilare beteende vs model 3, bara släppa upp play pedalen snabbt så sköter det sig självt utan släpp.
Testade flera gånger i halt väglag, vid lätt bromsning så känns det som bilen stannar snabbare jämfört med panikbromsning.
Men själva chassit är stabilare på Y vs 3, har nog med gigacasting att göra. Tror det var den tyska mannen på autogefül som också upplevde stor skillnad. Märks speciellt i högre farter.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Ja, kanske chassit kan påverka något. Det intressant är att bilen bromsar bättre i mycket halt med regen än bromsarna.Tellus skrev:Ok, ja det kan bero på uppdateringar, har inte kört model 3 på ett tag.Elix747 skrev:Precis så fungerar Model 3 också. Nu kan jag iofs inte jämföra exakt, men tycker M3 LR AWD beter sig bra utan sladd i mycket halt väglag. Bilen fick verkligen känna på halt väglag igår. Tycker det blivit bättre med uppdateringarna sedan 2019.Tellus skrev:MYP har ett annat stabilare beteende vs model 3, bara släppa upp play pedalen snabbt så sköter det sig självt utan släpp.
Testade flera gånger i halt väglag, vid lätt bromsning så känns det som bilen stannar snabbare jämfört med panikbromsning.
Men själva chassit är stabilare på Y vs 3, har nog med gigacasting att göra. Tror det var den tyska mannen på autogefül som också upplevde stor skillnad. Märks speciellt i högre farter.
Jag har dock inte lust att prova om jag får lättare sladd i halka och höga farter med 3 än Y

TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Regenerativ bromsning vid isiga förhållanden
Att elektroniken kan styra motorerna mer exakt än vad ABS kan reglera bromsarna känns ganskaElix747 skrev:Ja, kanske chassit kan påverka något. Det intressant är att bilen bromsar bättre i mycket halt med regen än bromsarna.Tellus skrev:Ok, ja det kan bero på uppdateringar, har inte kört model 3 på ett tag.Elix747 skrev:Precis så fungerar Model 3 också. Nu kan jag iofs inte jämföra exakt, men tycker M3 LR AWD beter sig bra utan sladd i mycket halt väglag. Bilen fick verkligen känna på halt väglag igår. Tycker det blivit bättre med uppdateringarna sedan 2019.Tellus skrev:MYP har ett annat stabilare beteende vs model 3, bara släppa upp play pedalen snabbt så sköter det sig självt utan släpp.
Testade flera gånger i halt väglag, vid lätt bromsning så känns det som bilen stannar snabbare jämfört med panikbromsning.
Men själva chassit är stabilare på Y vs 3, har nog med gigacasting att göra. Tror det var den tyska mannen på autogefül som också upplevde stor skillnad. Märks speciellt i högre farter.
Jag har dock inte lust att prova om jag får lättare sladd i halka och höga farter med 3 än Y
logiskt faktiskt

Jag vill minnas att Tibor skrev lite om detta för några år sedan, iaf att elbilar är bättre på att få fäste
vid start/acceleration

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19