Nokian, bluff med däck till test.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Nokian, bluff med däck till test.

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Får bli något annat märke nästa gång, gillar inte att bli lurad.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... i-flera-ar
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
ironjack
elbilist

Re: Nokian, bluff med däck till test.

Inlägg av ironjack »

Menvaf... Jaha, då köper även jag annat nästa gång. Varför är människan så girig?
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Menvafaan... Tänkte precis köpa Nokia R2 inför trip till Italienska alperna vecka 11.

Vad ska jag köpa istället?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

ovelundkvist skrev:
Menvafaan... Tänkte precis köpa Nokia R2 inför trip till Italienska alperna vecka 11.

Vad ska jag köpa istället?
De är ju inga dåliga däck ändå...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bluff på pappret ok? Men jag har alltid kört Nokan och varit jättenöjd led vinteregenskaperna. Ska jag sluta köpa dom nu då, är inte däcken på min bil lika bra idag som igår nu eller? Nej, lite sunt förnuft får man ha.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jo, de är säkert bra ändå. Men om jag kan undvika att gynna företag som fuskar på det sättet så gör jag helst det.

Möjligen är det kanske som med traditionella biltillverkare, alla fuskar men alla är inte lika dåliga på att dölja det...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ovelundkvist skrev:
Jo, de är säkert bra ändå. Men om jag kan undvika att gynna företag som fuskar på det sättet så gör jag helst det.

Möjligen är det kanske som med traditionella biltillverkare, alla fuskar men alla är inte lika dåliga på att dölja det...
Spot on! Det var som med VW och dieselgate, det blev plötsligt vääääldigt tyst från konkurrenterna. Jag tror konkurrenterna till Nokian håller sig ganska tysta den närmsta framtiden ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Pirelli om vinter
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns ju Conti i 19" till Tesla.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

>ovelundkvist,

har kört conti ts 8x0 förut och nu pirelli sottozero, dessa vinterdäck funkar hur bra som helst i svensk (söder om gävle) vinter
har även en 3dje uppsättning på fälg med hakka 8 utifall att,

pirelli är v klassade också, nokia bara r
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Pirelli köper jag aldrig mer efter att ha fått ett ovalt däck när jag köpte en ny Jaguar XF för några år sedan.
Bilen vibrerade och det gick att se att hjulet var ovalt när en Pirelliauktoriserad däckverkstad testade hjulet.
Värdet dom fick var 3-4 på 3 av däcken och ett av dom låg på 11. Det skulle vara 12 eller värre för att kunna få det reklamerat!
Jag blev alltså tvungen att betala för ett nytt däck på en ny bil trots att det kändes tydligt i bilen i hastigheter runt 120 till 140 km/h
och att det gick tydligt att med bara ögat se att det var inte runt!
Aldrig mer Jaguar eller Pirelli efter detta!!

Inte heller Nokian som hade jag som vinterdäck till min förra Merca en E-klass 350 bakhjulsdriven.
Det fastnade så mycket småsten mellan sajpningarna att däcken lät som dubbdäck och greppet blev helkass.
200 till 250 sten petade jag bort på vårkanten. Rundade småsten låter som dubb, men fungerar inte som dubb.
Bilen på bar asfalt var som att köra på ishalka.

Det blev sen kontinentala Continental vinterhjul till min nuvarande S-klass Merca. Funkar perfekt i Göteborg förutom kaske 3-4 dagar per år då det är ishalka.
Till Teslan har jag valt Dunlop kontinentala vinterdäck. Dom är ännu bättre än Continental, och är mycket bra i snö.
Och kanongrepp på våt asfalt vid 0 till 10 grader som det är större delen av vintern i Götet. När dom släpper om det går lite för fort i svängarna så släpper dom med att hela bilen kanar lite i sidled, alltså inga plötsliga kast utan helt kontrollerat.
110 på våt asfal med Teslant är mitt rekord runt Älvsborgsbrons 270 gradersböj in mot stan, och med Mercan med Nokian dubblösa vinterhjul stod bilen på tvären redan i 90!
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

tur att vissa leverantörer fattar vitsen med bra kundvård, väntade på min tur vid sc väsby killen innan mig hade icke_tesla fälgar med däcksensorer som han fått inmonterade av någon gummiverkstad och de var inte köpta av tesla heller och fungerade inte, tesla killen var hur hjälpsam som helst, de skulle ta in bilen direkt etc,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jorma skrev:
110 på våt asfal med Teslant är mitt rekord runt Älvsborgsbrons 270 gradersböj in mot stan, och med Mercan med Nokian dubblösa vinterhjul stod bilen på tvären redan i 90!
Tänk gärna på den dåliga publiciteten som drabbar oss alla, som gärna ser fler Teslor i trafiken, ifall du orsakar en olycka på sådana vägar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jorma skrev:
Haha, använder du också den böjen som benchmark för en bils grepp? Första veckan när jag hade Teslan skulle jag köra om en lastbil precis där. Åh hej vad det gick, och oj vad PS3:orna greppade!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Kör med conti 19
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Pirelli 21" fungerar hur bra som helst på vintern. Så de som jiddrar något annat kan somna om...

Känslan väldigt mycket som md sommardäcken vilket är världsklass på vintern!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

hybris skrev:
Pirelli 21" fungerar hur bra som helst på vintern. Så de som jiddrar något annat kan somna om...

Känslan väldigt mycket som md sommardäcken vilket är världsklass på vintern!
Din körning är väl centrerat en hel del till stadsmiljö? Nog lite skillnad på riktig vinterväg, berglandskap etc.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Så vad är då rekommendationen på just landsväg och i berglandskap?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Alltså, nästan alla verkar ju fuska..
Pirelli t.ex har skickar fuskdäck enligt aftonbladets test, och Continental är "värst".

http://www.aftonbladet.se/bil/article15304996.ab

"Continental hör historiskt till de mest notoriska ­fuskarna, även Pirelli har skickat fuskdäck och flera andra."

Om man ska lita på Aftonbladet (vilket man kanske inte ska...) så är det Michelin man ska välja.
"Michelin däremot har vi aldrig någonsin misstänkt för fusk. Kanske är det därför som de alltid, år efter år, hör till de bästa, men extremt sällan hamnar som vinnare i våra tester."

Jag åker på Hakka 8, och har aldrig haft så bra vinterdäck tidigare. Kört både Continental och Michelin, och billigare märken nått år..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ovelundkvist skrev:
Så vad är då rekommendationen på just landsväg och i berglandskap?
Jag har alltid kört på Nokian Hakka. I vårväder runt 10 grader gör dom definitivt inte bilen till någon kanon, men på vinterväg tycker jag dom är strålande. Klarar man sig utan F1-insatser under varma dagar på vintern, så är dom mycket bra tycker jag. Jag har inte ens känt behovet av dubbdäck varken med fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar